Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 11:14
Hoi mede-tweakers,

Ik heb in april dit jaar alweer 2 jaar een HTC Desire HD, i.c.m. een abonnement 27.36/maand (130 belminuten/sms'jes + 1GB (daarna 64/64) internet).

Nu sta ik dus voor de keuze, óf ik laat dit abonnement doorlopen, óf ik sluit een nieuw abonnement af.

Ik vraag me af wat interessant is, want er is veel veranderd de laatste paar jaren in telecomland.
Ik denk dat het niet verstandig is om mijn huidige abonnement door te laten lopen, aangezien bijna 28 euro te duur is voor 1GB internet en 130 belminuten.

Maar wat dan wel?
• Een sim-only afsluiten voor 24 maanden, en er over een paar maanden een nieuwe telefoon bij kopen. (Zeer waarschijnlijk de HTC One, of de galaxy S4.)
• Een sim-only abonnement afsluiten, dat maandelijks opzegbaar is, en dan later als de HTC One of Galaxy S4 verkrijgbaar zijn dit abonement weer opzeggen, en een abonnement met telefoon kopen.
• Mijn huidige abonnement nog 1 of 2 maanden door laten lopen, en dan daarna een abonnement afsluiten met toestel.

TLDR:
Is het verstandig om straks een HTC One of Samsung Galaxy S4 te kopen, inclusief abonement. Of is het slimmer om een toestel los te kopen, en sim-only erbij te kopen. (Waarbij vooral internet belangrijker is dan de belminuten.)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Ik zou tijdelijk een sim only abo afsluiten dat maandelijks opzegbaar is, zodat je ten tijde van het uitkomen van de S4 / One precies kan narekenen wat goedkoper zal zijn. Het ligt namelijk echt aan het klimaat in telecomland, het specifieke toestel, de provider, en de winkel of een los toestel + sim only goedkoper zal zijn dan een toestel + 2 jarig abo combo.

Bij mijn telefoon was de 2e optie goedkoper; iets wat niet intuïtief klinkt, omdat de duimregel is dat voor niets de zon op gaat, en afkoop = duurkoop. Geen idee of dat tegenwoordig nog zo is. Je zou ter test een berekening kunnen maken met een huidig topmodel (S3, One X+, Note 2), los toestel + sim only VS toestel + abo combo. Ik gok dat de uitkomst daarvan wel overeen zal komen met de toekomstige situatie met de S4 of One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:59
Als je overstapt naar een ander netwerk krijg je vaak goedkoper een toestel dan bij verlengen bij je huidige aanbieder. Dus als je tevreden bent, stap over naar SIM only bij de grote concurrent op een maand contract en weer terug als je over 2 maanden weet welk abo/toestel je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
swhnld schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:45:
Als je overstapt naar een ander netwerk krijg je vaak goedkoper een toestel dan bij verlengen bij je huidige aanbieder. Dus als je tevreden bent, stap over naar SIM only bij de grote concurrent op een maand contract en weer terug als je over 2 maanden weet welk abo/toestel je wilt.
Maar je betaalt ook vaak overstap/aansluitkosten.
En het maakt niet uit bij welke provider ik zit, want het wordt sowieso geen verlenging, maar een nieuw contract.

* yannickie111 heeft nu een contract op de naam van zijn moeder, omdat hij nog geen 18 was. :9
Ik heb de 2 jaar contract overigens wel netjes zelf betaald, alleen het mocht niet op mijn naam.
Komende contract wordt natuurlijk op mijn eigen naam.

Weet iemand trouwens hoe het zit met nummerbehoud in dit geval? Ik ga dus niet alleen naar een andere provider, maar het nummer moet ook op een andere naam komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

yannickie111 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:12:
[...]
Weet iemand trouwens hoe het zit met nummerbehoud in dit geval? Ik ga dus niet alleen naar een andere provider, maar het nummer moet ook op een andere naam komen te staan.
Ik zou eerst overstappen en dan pas op jouw naam zetten of eerst op jouw naam zetten en dan pas overstappen. Tegelijk overstappen naar een andere provider en nummerbehoud en op een andere naam zetten is vragen om problemen.

Sim only lijkt misschien op het oog duurder omdat je het toestel los moet kopen en dat is eenmalig een hoop geld, maar ik denk dat je met een 2-jarig abbo duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-07 09:29

westergas

rikkie_pc

Nieuw abbo is goedkoper dan sim only + los toestel. Ik zit in dezelfde situatie en heb een sim only bij Simyo genomen. Dit is maandelijks opzegbaar dus als de deal van de eeuw voorbij komt kan ik die pakken. Verder zijn de prijzen van de diverse telcos te belachelijk voor woorden (vind ik) dus daar doe ik voorlopig niet aan mee. Ik ben zelf in de markt voor een HTC One maar niet voor de prijzen waarop die nu word aangeboden.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406468

Wat je ook mee moet nemen in je besluit: Bij een los toestel + sim only ben je in bezit van je telefoon. Bij een 2-jarig abonnement zit je dus 2 jaar vast aan een vast bedrag per maand. Tenzij dit drastisch goedkoper is dan sim only, zou ik voor sim only gaan. Dan kan je wanneer je wilt je toestel doorverkopen zonder enig probleem, mocht je een ander toestel willen om wat voor reden dan ook. Dit kan niet zolang je aan een abo vastzit. Bovendien, tweede argument, blijf je bij een abo ook afhankelijk van de provider wat betreft updates. Die komen of zéér laat omdat ze hun rommel erop moeten gooien en ze dat op een nogal incompetente wijze afhandelen, of ze komen gewoon niet. Derde argument: Een branded toestel oogt zo lelijk.

Er zijn slechts enkele voordelen aan een abo. De totale prijs kán lager liggen (dit geloof ik zelf niet, reken dit altijd goed na en let vooral op de addertjes) en de kwaliteit van service (bv snelheid dataverbinding) kan hoger liggen, afhankelijk van de provider - bij sim only is het vaak goedkoper om bij een virtuele provider als Simpel af te nemen, maar daar ruil je de goedkope prijs wel in voor een trage internetverbinding. Goed genoeg voor mail, whatsapp, en andere lichte dataverbruikers, maar webbrowsing wordt daarbij alleen in noodzaak. Hou in dat geval wellicht rekening met je eigen gebruikgewoonten wanneer je aan de dataverbinding hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Anoniem: 406468 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:52:
Wat je ook mee moet nemen in je besluit: Bij een los toestel + sim only ben je in bezit van je telefoon. Bij een 2-jarig abonnement zit je dus 2 jaar vast aan een vast bedrag per maand. Tenzij dit drastisch goedkoper is dan sim only, zou ik voor sim only gaan. Dan kan je wanneer je wilt je toestel doorverkopen zonder enig probleem, mocht je een ander toestel willen om wat voor reden dan ook. Dit kan niet zolang je aan een abo vastzit.
Bij een telefoon met abo kun je je telefoon prima verkopen voordat je abonnement afgelopen is. Alleen blijf je dan wel het bedrag betalen, wat hoger is dan sim-only, omdat je ook voor de telefoon betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
Grappig... ik ben hier ook al vooronderzoek naar aan het doen en het ziet er naar uit dat een Sim-Only + Los toestel veel goedkoper is. Het scheelt al snel minstens 200 euro. Het enige waar je dan nog op moet letten is hoe zit het in het buitenland...

Het kan namelijk zijn dat die goedkope sim-only's geen goede buitenlandopties hebben, waardoor je alsnog de hoofdprijs betaald als je op vakantie gaat...

Bij een Abo + Toestel doen ze tegenwoordig ook dat jij het toestel least in plaats van dat je eigenaar word. Daar moet je ook wel op letten. Ik merk ook dat de acties tegenwoordig niet zo goed zijn als in het verleden, heel zelden word er wel een goede aanbieding gedaan maar dat is vrij speciaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Ik zit nu te kijken naar een vodafone sim-only abonnement, Friends & Family.

Voor 14.85 per maand heb je 75 belminuten, onbeperkt SMS, en 4GB (!) data.
Dit moet genoeg zijn voor mij, zeker de hoeveelheid data, manman :)

De goedkoopste abo's met een HTC One kosten nu ongeveer 40 euro per maand (met de kans op een toestel leasen i.p.v. kopen.).
Ik zou dus 40-15=25 euro per maand overhouden voor de telefoon.
Over 2 jaar is dit dus 600 euro. De One is nu al op plekken te koop voor 600 euro, dus als er straks een leuke aanbieding komt lijkt me dat erg gunstig.

Enige probleem: een Friends & Family-code te pakken zien te krijgen....

Iemand tips/connecties/een code? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50
Sim-only is the way to go, nieuwe (high end) toestellen vragen ze bij telecomproviders de hoofdprijs, gewoon omdat het kan!

Meestal wordt de deal beter naarmate het toestel langer uit is...

Ik had een maand terug per ongeluk 2 codes gegenereerd maar die werken dus enkel met mijn adres, de methode om odes te verkrijgen werkt geloof ik niet meer (is een check op emial adres bij gekomen)!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
watercoolertje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:01:

Ik had een maand terug per ongeluk 2 codes gegenereerd maar die werken dus enkel met mijn adres, de methode om odes te verkrijgen werkt geloof ik niet meer (is een check op emial adres bij gekomen)!
Wat bedoel je met codes? Om een speciale korting te verkrijgen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50
twinkey schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:12:
Wat bedoel je met codes? Om een speciale korting te verkrijgen ofzo?
Friends & Family-code voor geloof iets van 40% korting oid...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

watercoolertje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:01:
Sim-only is the way to go, nieuwe (high end) toestellen vragen ze bij telecomproviders de hoofdprijs, gewoon omdat het kan!

Meestal wordt de deal beter naarmate het toestel langer uit is...
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Na een maandje of 3 zal de HTC One (mede door de release van de SGS4) wel flink in prijs gedaald zijn vermoed ik, even afwachten dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
tweaker2010 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:48:
[...]
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Na een maandje of 3 zal de HTC One (mede door de release van de SGS4) wel flink in prijs gedaald zijn vermoed ik, even afwachten dus... ;)
Dat verwacht ik eigenlijk ook. Maar ik heb ook geen zin om mijn abonnement dat ik nu heb (dat in april afloopt) te blijven houden. Zie specs in TS. 28 euro voor wat bellen en internet.
Dan dus liever de vodafone F&F sim-only, en als er een leuke aanbieding is een S4 of One bij kopen.

Het is puur dat ik graag iets nieuws wil, niet per se noodzakelijk. Mijn Desire HD voldoet nog prima.
Pagina: 1