SSD icm mSata

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een Lenovo X230 en die komt met een 32 GB mSata chip en een 7200 rpm 500 GB HDD. Nu deed ik bij mijn vorige X200 mijn HDD eruit en verving die door een SSD, groot snelheidsverschil, alsook minder warm en luid.

Nu vraag ik me echter af, of dit met de mSata wel nog nut heeft (de mSata is immers geconfigureerd voor Intel SmartStart of zoiets, komt erop neer dat hij als cache dient - kan er niets op installeren). En of het überhaupt nog kan.

Ook: zal er een snelheids, warmte of geluidsvoordeel zijn als ik de HDD door een SSD vervang?

Is het eventueel slimmer om de mSata te vervangen door een grotere variant, die te formatteren en als programma- en OS-schijf te gebruiken?

En dan nog stiekem: Zou ik dan voor een Intel 320 series, een Crucial m4, een Samsung 840 Pro, een Plextor of een Kingston gaan? Ik beoog een schijf van 180 tot 256 GB. Betrouwbaarheid is wel prioriteit 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zin heeft het niet. Het idee achter een cachingSSD is juist dat je veelgebruikte files verplaatst naar een sneller opslagmedium en daardoor snelheidswinst haalt. Omdat je SSD net zo snel zal zijn als die cachingSSD (of iig vergelijkbaar presteert) ga je hier geen merkbare verbetering uithalen.