Retourrecht hygiëne begeleid wetgeving Alternate(Be)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3m3L
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 18:30
Ik heb 12 dagen geleden een headset gekocht bij Alternate, Vulcan PRO ANC. Nu ik was lang aan het twijvelen of ik hem goed genoeg vond of niet, maar ik heb last van geruis als men muziek zeer stil staat. Dus ik check de site van Alternate voor retour recht, en vind terug dat ik 14 dagen bedenktijd heb voor recht te doen op het retour recht. Ik weet ook dat soms je ook het product gewoon kan leveren aan de Winkel (en dat ik het dus gewoon kon leveren i p v op te sturen). Dus ik dacht ik bel eens naar de klantendienst en vraag wat info of ik het kan leveren.

Ik vertel het "verhaal" aan de medewerker, maar hij vertelt me meteen dat ik de headset niet kan retourneren. Ik vraag waarom, en hij zegt omdat het niet mag door de hygiënische begeleid of hygiënische Wetgevening???? Ik heb hier nog nooit van gehoord, hij verteld namelijk dat het alleen zo is bij headsets en microfoons ^^ ? Ik vroeg hem waar het stond op de site maar het staat er nergens zegt hij .... (Moet dit niet vermeld worden? In de wetgeving staat dat het bij sommige producten niet gaat, zoals voedsel, of tijdgebondenproducten(magazines) etc maar hygiene producten?) Klopt dit wat hij mij heeft verteld en mag dat dat ze me dit recht weigeren ? Ik begrijp de redenering wel van ja je hebt die headset op je hoofd gehad etc etc, maarja ... ik heb onlangs ergens anders ook een bureaustoel geretourneerd zonder problemen, en daar heb ik namelijk ook in gezeten .... Dusja dat lijkt me ook niet echt hygiënisch. (Hangt er van af wat je doet met de stoel ofc ).

tl;dr Hygiëne wetgeveing of begeleid(zonder dat het vermeld word ergens op de site), bestaat dit of kan dit ? (voor een headset?)

PS: Ik weet niet goed waar ik dit moest posten sorry als het foute forum is move het dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 23:51

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien het shopping forum.

Als het nergens vermeld staat kunnen ze zich er ook niet op beroepen denk ik, tenzij dit ergens wettelijk vastgelegt is. Overigens best een rare situatie omdat je het product niet kan/mag testen omdat je het daarna niet meer terug mag sturen. (Ook al heb ik begrip voor het punt mbt hygiëne)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3m3L
Mijn moeder is lid van Testaankoop, denk dat ik haar een mailtje ga laten sturen over dit, het probleem is wel dat morgen men laatste dag is dat ik het retourrecht wettelijk heb. (En dit warsch langer zal duren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen technische vraag maar een juridische.

Move OH -> Shopping Forum
En sowieso zijn headsets geen Overige Hardware, die horen in Audio & HiFI

Verder wil ik je op het hart drukken dat er een verschil is tussen "men" (onbepaalde voornamwoord) en "mijn" (bezittelijk voornaamwoord). Je stukken zouden een stuk prettiger lezen als jij dat ook zou begrijpen en toepassen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik weet niet of in belgie dit hetzelfde is geregeld maar in nederland zijn hygienische producten uitgesloten van de wet koop op afstand. Valt wat voor te zeggen, ik zou ook niet graag met de oorsmeer en huidschilfers van een ander op mijn hoofd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 14:46
wittereus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:20:
Ik weet niet of in belgie dit hetzelfde is geregeld maar in nederland zijn hygienische producten uitgesloten van de wet koop op afstand. Valt wat voor te zeggen, ik zou ook niet graag met de oorsmeer en huidschilfers van een ander op mijn hoofd zitten.
Ze proberen het wel, maar deze wet gaat over bederfelijke waar en voedingswaren. De MM probeerde dat bij mij ook eens met een scheerapparaat. Ruilen ok, maar dit ding deed het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FitzChevalric. schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:37:
[...]

Ze proberen het wel, maar deze wet gaat over bederfelijke waar en voedingswaren. De MM probeerde dat bij mij ook eens met een scheerapparaat. Ruilen ok, maar dit ding deed het gewoon niet.
Het gaat niet alleen over eten. Wat dacht je bijvoorbeeld van ondergoed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat er wel wat valt te zeggen voor het standpunt van Alternate. Je kan prima van oordeel zijn dat het aangemerkt kan worden als onhygiënisch om een hoofdtelefoon die reeds voor een aantal dagen in gebruik is geweest terug te sturen. Ik ken de wet in België niet maar in Nederland zou je het kunnen scharen onder 'duidelijk persoonlijk van aard zijn' of 'door hun aard niet kunnen worden teruggezonden' (7:46d lid 4 sub b NL BW) en anders op basis van redelijkheid en billijkheid, iets in die richting in elk geval.

Alleen is er een verschil of je een hoofdtelefoon 10 dagen of een halve dag hebt gebruikt? Verder speelt nog mee dat je van te voren niet op de hoogte was dat een hoofdtelefoon niet kon worden geretourneerd en ook niet op de hoogte kon zijn omdat Alternate de uitzondering niet heeft vermeld. De webshop Cool Blue http://www.hoofdtelefoons...n-en-retouren.html#item27 benoemt bijvoorbeeld wel uitdrukkelijk producten waarbij de bedenktermijn niet van toepassing is en zij noemen over-ear hoofdtelefoons niet. Aangezien CoolBlue een grote speler is lijkt het me niet dat je kunt zeggen dat het algemeen als onhygiënisch wordt beschouwd om een gebruikte over-ear hoofdtelefoon te retourneren. Voor beide standpunten vind ik wel wat te zeggen. Sowieso zou ik als ik jou was morgen een e-mail sturen naar Alternate dat je het product op basis van de Wet Kopen op Afstand wilt retourneren als je dat niet al gedaan hebt. Je hebt dan zwart op wit dat je binnen de 14 dagen termijn hebt aangegeven dat je gebruik wilt maken van je retourrecht.

Je zou je sowieso kunnen richten op het zoeken van een oplossing voor de geluidsproblemen. Volgens mij ligt de oorzaak van ruis in je hoofdtelefoon vaak in de geluidskaart of beter gezegd slechte onboard geluidschip. Mogelijk biedt een driver update verbetering? En anders eens kijken naar een andere geluidskaart dan wel externe geluidskaart?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 010101.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-10 20:09
Stel jezelf de vraag hoe jij het zelf zou vinden om een "nieuwe" headset te ontvangen die eerder is gebruikt door iemand anders die er niet zo hoge hygiënische standaarden op na houdt als jezelf?

Ik weet dat in-ear headsets niet te ruilen zijn, ook in België niet, alsook ondergoed, matrassen, oorbellen, spenen etc. (tenzij de verpakking ongeopend is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
010101. schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 01:40:
Stel jezelf de vraag hoe jij het zelf zou vinden om een "nieuwe" headset te ontvangen die eerder is gebruikt door iemand anders die er niet zo hoge hygiënische standaarden op na houdt als jezelf?
Ik zou ook geen geteste muis oid willen ontvangen van iemand die hem met ongewassen handen na zijn wcbeurten heeft getest. Zomaar een product bestempelen als hygieneproduct omdat de tester mogelijk onhygienisch is van aard kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alternate heeft een pagina over retourrecht:
http://www.alternate.be/h...=458&tk=118&lk=4828#legal
In het kader van de Wet Kopen op Afstand heeft de consument bij het doen van aankopen via Internet recht op een 'afkoelingsperiode'. Alternate hanteert een afkoelingsperiode van 14 kalenderdagen na aflevering van het product. Binnen deze periode mag een product worden teruggestuurd zonder opgaaf van reden, waarbij de klant zelf de portokosten voor het terugsturen dient te betalen. Wordt een bestelling aan de deur reeds geweigerd, dan worden te allen tijde alle door ons gemaakte (verzend)kosten in rekening gebracht.

Wanneer u zich heeft bedacht over een via deze site gedane bestelling en u wenst de goederen te retourneren, doe dit dan zo snel mogelijk na ontvangst. Omdat verzending altijd voor rekening en risico van de verzender geschiedt, dient het pakket deugdelijk verpakt en voldoende gefrankeerd te zijn (onvoldoende gefrankeerde post wordt reeds door Bpost geweigerd). Wanneer de teruggezonden goederen compleet, in originele verpakking en ongebruikt zijn, dan storten wij het door u betaalde aankoopbedrag binnen de 30 dagen terug op uw rekening. Voeg voor een snelle verwerken dan ook altijd een kopie van de aankoopfactuur bij met de vermelding 'annulering' en uw bankrekeningnummer.

Zullen in geen geval worden teruggenomen:
- gebruikte, bevuilde, beschadigde of onvolledige artikelen
- artikelen waarvan de verpakking (of een deel ervan) geopend werd
- artikelen die op maat van de klant zijn gemaakt
- artikelen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden

De hier genoemde retourgarantie geldt in de omschreven hoedanigheid uitsluitend voor particulieren. Bedrijven kunnen voor vragen omtrent retourmogelijkheden contact opnemen met onze Business to Business afdeling.
...
Belangrijk:

Bij audio-, video- of datadragers en bij software is aanspraak op het retourrecht uitgesloten wanneer de zegels verbroken of de verpakking geopend is. Het retourrecht geldt ook niet bij levering van goederen die speciaal voor de klant zijn besteld of samengesteld of bij koopovereenkomsten die in de vorm van een veiling tot stand komen.
Voor meer informatie zie ook onze algemene voorwaarden.
Informatie over Belgisch retourrecht:
http://blog.iusmentis.com...rmijn-gaat-naar-14-dagen/

Deze twee items zijn sowieso niet conform wetgeving:
- gebruikte, bevuilde, beschadigde of onvolledige artikelen
- artikelen waarvan de verpakking (of een deel ervan) geopend werd

Openen is benodigd om een product te kunnen proberen, en bij schade tijdens proberen is de klant ten hoogste schadeplichtig ten aanzien van de reële kosten tot herstel. Dat geldt overigens niet voor schade aan verpakkingen die niet zonder te beschadigen te openen zijn.

Hyfiëne zouden ze waarschijnlijk willen scharen onder deze noemer:
- artikelen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden
(of het artikel over bevuiling, waar geen enkele definitie bij staat wat vuil is, en waar ook de wet geen definitie in kent)
Het vreemde echter is dat (even de Nederlandse wet erbij gepakt, gezien het uitvoering van een Europese wet is) ook persoonlijke zaken uitgesloten kunnen worden:
"duidelijk persoonlijk van aard zijn; "

De vraag is dan wat wel of niet een goed is dat persoonlijk van aard is. Een toetsenbord is aangetoond het meest besmette artikel is huis. Worden die dan uitgezonderd? Is het wel logisch bij een in-ear hoofdtelefoon?

Naar mijn mening heeft de winkel op zich best een punt, maar vergooit ze dat weer omdat ze verzuimt de consument te informeren over die uitzondering waardoor de discussie achteraf moet plaatsvinden. Dit terwijl het voor de winkel een minimale inspanning zou zijn zulks op de site bij specifieke artikelen te vermelden.

De wet is ook duidelijk bezig met het streven naar correct informeren van de consument (wederom quote uit Nederlandse interpretatie, maar Europese wet)
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
a de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1;
b de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
c het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten;
e indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst.
Per saldo kan naar mijn idee de winkel zich dan ook niet op uitzondering beroepen, tenzij ze kan aantonen de consument hier ondubbelzinnig op te hebben gewezen. Dat lijkt niet het geval, dus de fatsoenlijke oplossing zou zijn het goed terugnemen, lering trekken en de informatievoorziening verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
valt dat geruis dan niet onder de normale garantie? Als je kunt aantonen dat het product niet voldoende functioneert lijkt me dat je het ook terug mag sturen, want defect binnen een periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FitzChevalric. schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:37:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Als hij het niet doet is dat gewoon een garantiegevalletje, daarop zijn naar mijn weten geen uitzonderingen omdat een consument gewoon recht heeft op een werkend product. Dit gaat om ruilen omdat het product niet bevalt, aankoop op afstand, en dat kan niet als je je product eerst zegent met je eigen okselhaar of oorsmeer. Zoals hoofdtelefoons (bij in-ear helemaal overduidelijk), ondergoed, koortsthermometer, etc. Bij een scheerapparaat lijkt me dat ook wel van toepassing.

Dat een toetsenbord eigenlijk heel ranzig is is een interessant punt. Daar zou ik wel eens een gerechtelijke uitspraak over willen zien. :P

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 20-02-2013 08:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Tja, de TS heeft het product al wel 12 dagen gebruikt ... eigenlijk is die bedenktermijn niet echt bedoeld om producten x-tijd te gebruiken, maar gewoon snel te beoordelen of dat nu hetgeen is dat je verwachtte (qua bouwkwaliteit, uitzicht enzo) - beetje zoals je in een winkel kan doen.

Bij een koffiezet kan dat dus het ding opstellen zijn, maar zo gauw je er een koffie mee hebt gezet is het wel gedaan natuurlijk.

Daar tegenover staat dat het hygiëne argument weer wel vrij krom is, bij een over-ear lijkt me dat niet direct aan de orde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 11:51
chime schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:42:
Tja, de TS heeft het product al wel 12 dagen gebruikt ... eigenlijk is die bedenktermijn niet echt bedoeld om producten x-tijd te gebruiken, maar gewoon snel te beoordelen of dat nu hetgeen is dat je verwachtte (qua bouwkwaliteit, uitzicht enzo) - beetje zoals je in een winkel kan doen.
Dit.

Echter, Alternate kan het verschil niet zien of die nou 1 uurtje is gebruikt of 100 uur. Alternate heeft echter ook een punt wat betreft hygiëneproduct. Alleen hadden ze dit wel moeten vermelden in de voorwaarden. Deze zijn nu te vaag.

TS heeft dus gewoon recht op de Wet koop op afstand. (Succes, nu je gelijk nog krijgen...)

Overigens is de oorzaak geruis in een koptelefoon 99 van de 100 keer een slechte geluidskaart (zoals al eerder gezegd). Probeer de koptelefoon eens op een andere pc/ je versterker/ mp3-speler/ telefoon. Bij een goede koptelefoon hoor je des te beter dat je een slechte geluidskaart hebt. Hoor je door je koptelefoon ook 'andere' geluiden als je bijvoorbeeld scrolt met je muis? Dan ligt het voor 100% aan je geluidskaart. Er vanuit gaande dat dit je probleem oplost is het dus niet meer nodig om hem terug te sturen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chime schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:42:

Bij een koffiezet kan dat dus het ding opstellen zijn, maar zo gauw je er een koffie mee hebt gezet is het wel gedaan natuurlijk.
Zeer zeker niet. Laat dat voorbeeld nu juist typisch aangehaald worden door Arnoud Engelfriet
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Professor Loos heeft aan de hand van jurisprudentie ook al eens een voorbeeld aangehaald van het doen van een wasje om een wasmachine te proberen. Die link naar de PDF lijkt echter niet meer te werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 14-10 09:14
Arnoud weet ook niet alles hoor (en ik ook niet), zeker niet over Belgisch recht. Daar zal zelfs Loos niet alles over weten ;)

Er is (in NL) een verschil tussen gebruik maken van recht op retour binnen een zichttermijn (ik weet niet hoe dit in België is geregeld) of dat het gaat om wanprestatie omdat het artikel niet goed werkt (ruis?).

In het eerste geval zou er een "hygienebezwaar" kunnen zijn, in het tweede m.i. niet.

Wat je volgens mij sowieso zou moeten doen (in Nederland....) is een mail/brief sturen naar de verkoper dat je ontevreden bent met het artikel en dat je dit graag herstelt/vervangen/retour wil hebben. Zorg dat je dit binnen een "redelijke termijn" meldt (in geval van een defect zal die termijn vrij ruim zijn).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:37:
Arnoud weet ook niet alles hoor (en ik ook niet), zeker niet over Belgisch recht. Daar zal zelfs Loos niet alles over weten ;)
Natuurlijk zijn er interpretatieverschillen, zo heb ik ook discussies gehad over dingen. Maar we mogen hopelijk toch wel stellen dat als meerdere advocaten en juristen een bepaalde uitleg van jurisprudentie bevestigen, dat dat niet hetzelfde is als een random bijdrage van iemand die een mening heeft.

Het gaat hier om een Europese richtlijn, waarbij Nederland de standaardversie heeft geïmplementeerd. Het kan in België dus enkel hetzelfde of beter zijn voor de consument. Dat is de enige reden dat ik ook de Nederlandse aanhaal is dat de basis ligt in Europa - anders is het weinig zinvol
http://www.consumenteninf...nl/themas/e-commerce#par1

Dat het mogelijk om een ondeugdelijk product gaat is niet zozeer relevant, als de klant besluit retourrecht uit te oefenen. Je kan daar een hele technische discussie over houden, maar dat zal per saldo de uitkomt zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 14-10 09:14
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:21:
[...]

Het gaat hier om een Europese richtlijn, waarbij Nederland de standaardversie heeft geïmplementeerd. Het kan in België dus enkel hetzelfde of beter zijn voor de consument. Dat is de enige reden dat ik ook de Nederlandse aanhaal is dat de basis ligt in Europa - anders is het weinig zinvol
http://www.consumenteninf...nl/themas/e-commerce#par1
Semi-offtopic:

Er is toch geen directe horizontale werking van een Europese richtlijn? Dan weet je toch helemaal niet dat het in België "hetzelfde of beter" geregeld is?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer zeker zijn ze wel dwingend. Lidstaten mogen (moeten) de implementatie zelf regelen, omdat de richtlijnen zelf niet direct in een rechtbank gebruikt mogen worden bij particulieren onderling (http://europa.eu/legislat...ing_process/l14527_nl.htm) ) maar dienen daarbij de Europese richtlijn als minimum te hanteren omdat er vermeld staat dat er niet ten nadele van de consument van mag worden afgeweken (veelal bij termijnen zoals 14 dagen zichttermijn in België, waar de richtlijn 7 dagen meldt - waar overigens een wijziging voor in de maak is). In geval van KoA staat de verwijzing ook netjes in ons wetboek:

http://www.wetboek-online...tboek%20Boek%207/46a.html
g richtlijn: richtlijn nr. 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (PbEG L 144);
h richtlijn nr. 2002/65/EG: richtlijn nr. 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 september 2002 betreffende de verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten (PbEG L 271).
Als je de inhoud van die richtlijnen wil zien:
http://www.ivir.nl/wetten/eu/1997_7_EG.pdf
http://eur-lex.europa.eu/...2002:271:0016:0024:NL:PDF

Er is zelfs bepaald waar lidstaten wel of niet af mogen wijken. Voorbeeld:
3. De lidstaten kunnen bepalen dat het herroepingsrecht niet
geldt voor:
  1. kredieten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor het verkrijgen
    of het behouden van eigendomsrechten op grond of een
    bestaand of gepland gebouw, of voor het renoveren of
    verbeteren van een gebouw; of
  2. kredieten die gedekt zijn door een hypotheek op een onroerend
    goed of door een recht op een onroerend goed;
  3. verklaringen van consumenten die met medewerking van
    een openbaar ambtenaar zijn afgegeven, op voorwaarde dat
    deze bevestigt dat de in artikel 5, lid 1, bedoelde rechten
    van de verbruiker gerespecteerd werden.
    Dit lid doet niet af aan het recht op bedenktijd van consumenten
    die woonachtig zijn in een lidstaat waar dit recht op
    het tijdstip van de aanneming van deze richtlijn bestaat.
4. De lidstaten die gebruikmaken van de in lid 3 bedoelde
mogelijkheid, doen hiervan mededeling aan de Commissie.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3m3L
Ik ben terug, drukke schooldag achter de rug, en de tijd dringt, omdat ik het nog niet goed wist, heb ik toch maar testaankoop gebeld, ik gaf hen dezelfde uitleg, ze gingen me erna terugbellen. Toen ik teruggebeld werd, 20 min later, kreeg ik te horen dat voor ALLE computerproducten / hardwareproducten waar de "zegel" van gerbroken is (ik veronderstel verpakking ?) geen retourrecht is. Ze zei dat de wet zo is voor tijdsgebonden producten en voor producten die vervallen, maar dit wist ik al. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, wat ik wel straf vind is:

1: ik bel naar alternate om te horen of ik het kan leveren, ze zeggen retourrecht geldt overal voor behalve voor headsets en microfoons.

2: ik bel naar testaankoop om te horen of dit correct is. Die zeggen me zelfs dat het op niets van hardware/computer producten toepasbaar is.

Het is geen ramp omdat het maar een headset is, en al bij al werkt het nog, maar ik vind dit toch maar rare praktijken.

PS: iedereen die het retourrecht op een headset hygiënisch vindt of niet: dit is niet het onderwerp, het onderwerp is dat het niet vermeld is op de site.

[ Voor 13% gewijzigd door H3m3L op 20-02-2013 17:20 . Reden: typos ]

Verwijderd

Pardon my French, maar voel je vrij testaankoop naar dit topic te wijzen, want ze hebben duidelijk geen idee waar ze het over hebben als ze dat letterlijk zo gezegd hebben. Wellicht hebben ze het gehad over software waarvan de zegel verbroken is?

De tijd dringt trouwens niet zo heel erg; je moet namelijk tijdig aangeven gebruik te willen maken van retourrecht, het hoeft niet binnen 14 dagen bij hen terug te zijn. Gezien je er al melding van hebt gedaan heb je dus alle tijd.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 09:28 ]

• chime
  • Nu online
Het verbreken van het seal slaat inderdaad gewoon op mediadragers ... dit omdat deze mogelijk gekopieerd kunnen zijn door de klant alvorens het artikel wordt teruggestuurd.

Op het vlak van computerhardware dus absoluut niet ... anders zullen veel shops een televisie ook gaan beschouwen als computer hardware 8)7
(want ja, het kan dienst doen als beeldscherm voor een pc)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Zou echter wel even een mail sturen naar alternate dat je gebruik wil maken van het retourrecht, aangezien het telefoontje misschien als "niet gepleegd" gezien kan worden door alternate.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• H3m3L
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:18:
Pardon my French, maar voel je vrij testaankoop naar dit topic te wijzen, want ze hebben duidelijk geen idee waar ze het over hebben als ze dat letterlijk zo gezegd hebben. Wellicht hebben ze het gehad over software waarvan de zegel verbroken is?

De tijd dringt trouwens niet zo heel erg; je moet namelijk tijdig aangeven gebruik te willen maken van retourrecht, het hoeft niet binnen 14 dagen bij hen terug te zijn. Gezien je er al melding van hebt gedaan heb je dus alle tijd.
ik zei het ook dat ik het wist dat het zo was bij software, maar ze wisten al te goed dat het ging over een headset, tbh die mevrouw aan de lijn klonk ook niet echt enthousiast, ze zal miss denke dat het maar om 115 euro gaat ofzo. Hoe dan ook zwaar dilema, wat moet ik in die mail schrijven? Ik ben ook wel niet van plan om hier een rechtzaak van te make ofzo, alle ik heb het daar te druk voor en kans is er dat ik veeel meer ga verliezen dan winnen?

Ander probleem is dat er in de voorwaarden staat dat het product OOK binnen de 14 dagen binnen in het bedrijf moet zijn.

http://www.alternate.be/html/help/content.html?docId=145

punt 17.2.B

(enja dat gaat me niet meer lukken om het product nog per post vandaag nog daar te krijgen ^^).

Ik ga nu terug naar de les (nog 2 uur), zal ondertussen nadenken of ik nog een mailtje verstuur naar alternate of niet (wantja dat telefoontje is miss niet geldig ofzo als bewijs).

Bedankt al voor al het advies!

Verwijderd

H3m3L schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:25:

Ander probleem is dat er in de voorwaarden staat dat het product OOK binnen de 14 dagen binnen in het bedrijf moet zijn.

http://www.alternate.be/html/help/content.html?docId=145

punt 17.2.B

(enja dat gaat me niet meer lukken om het product nog per post vandaag nog daar te krijgen ^^).

Ik ga nu terug naar de les (nog 2 uur), zal ondertussen nadenken of ik nog een mailtje verstuur naar alternate of niet (wantja dat telefoontje is miss niet geldig ofzo als bewijs).

Bedankt al voor al het advies!
Dat is leuk in de voorwaarden, maar geheel niet geldig. Bovendien is sprake van vertraging doordat ze zelf niet meewerken aan het uitvoeren van jouw wettelijke rechten. Uiteraard zit de wet over het algemeen slim genoeg in elkaar termijnen stil te zetten zolang verkoper de uitvoering blokkeert ;)

Je moet in de brief zetten iets als:
Geachte heer, mevrouw,

Ik beroep mij ten aanzien van <ordernummer> betreffende <terug te brengen artikel> op de wet koop op afstand zoals je eerder d.d. <datum> telefonisch aangegeven. Tegen de telefonisch aangegeven reden om retour te weigeren maak ik bezwaar, gezien in het algemeen de uitsluiting van een headset op zijn minst discutabel is, en waar deze discutabel is, u in het minst in verzuim bent ten aanzien van de informatievoorziening rond deze producten.

Het plaatsen van een melding bij artikelen die u als hygiëne-artikelen beschouwt, kan als triviaal worden beschouwd. Desondanks is een dergelijke vermelding niet bij artikelen vermeld.

Niet gerelateerd aan mijn situatie, wijs ik u er eveneens op dat de voorwaarden die u in het algemeen stelt aan koop op afstand, niet conform wetgeving zijn. Hiermee wordt ook in het algemeen niet voldaan aan de stringente informatieplicht ten aanzien van koop op afstand.

Graag verneem ik een bevestiging van ontvangst en retournummer waaronder ik mijn artikel kan retourneren, en vertrouw erop dat mijn volledige aankoopbedrag na ontvangst binnen 30 dagen retour wordt gestort op rekening <rekeninginfo / naam>

Met vriendelijke groet,
<jij>

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 16:38
TS woont in België? Zaak is om vandaag nog je product aan te melden voor Retour. Of ze het accepteren of niet, is verder hun probleem. Je moet het product binnen 14 kalenderdagen aangemeld hebben voor retour.

Ik ben niet thuis in de Belgische wetgeving, maar in Nederland zijn hygiënische redenen uitdrukkelijk uitgesloten van de uitzonderingen. Een webwinkel mag dus niet ruilen vanwege 'Hygiënische redenen'.
Wel moet het e.a.a. volgens de normaal-geachte gebruiken getest zijn. Het lijkt mij onredelijk dat je een headset terugstuurt wanneer deze vol haren zit.

Wat de Belgische wetgeving op dit gebied is, weet ik niet. Zowel de Nederlandse- als Belgische wetgevingen komen voort uit Europese richtlijnen, dus ik kan mij voorstellen dat deze niet bijster veel van elkaar verschillen. De Belgische wetgeving loopt zelfs al voor op die van Nederland. Zo heeft België al de 14 kalenderdagen ingevoerd, terwijl wij in NL nog de 7 werkdagen hebben. Ook is het in België toegestaan om enkel volledige vooruitbetaling (wat iDeal, PayPal is...) te bieden, terwijl dat in Nederland niet is toegestaan.

• H3m3L
BounceCloud schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:39:
TS woont in België? Zaak is om vandaag nog je product aan te melden voor Retour. Of ze het accepteren of niet, is verder hun probleem. Je moet het product binnen 14 kalenderdagen aangemeld hebben voor retour.

Ik ben niet thuis in de Belgische wetgeving, maar in Nederland zijn hygiënische redenen uitdrukkelijk uitgesloten van de uitzonderingen. Een webwinkel mag dus niet ruilen vanwege 'Hygiënische redenen'.
Wel moet het e.a.a. volgens de normaal-geachte gebruiken getest zijn. Het lijkt mij onredelijk dat je een headset terugstuurt wanneer deze vol haren zit.

Wat de Belgische wetgeving op dit gebied is, weet ik niet. Zowel de Nederlandse- als Belgische wetgevingen komen voort uit Europese richtlijnen, dus ik kan mij voorstellen dat deze niet bijster veel van elkaar verschillen. De Belgische wetgeving loopt zelfs al voor op die van Nederland. Zo heeft België al de 14 kalenderdagen ingevoerd, terwijl wij in NL nog de 7 werkdagen hebben. Ook is het in België toegestaan om enkel volledige vooruitbetaling (wat iDeal, PayPal is...) te bieden, terwijl dat in Nederland niet is toegestaan.
Oke en daarvoor heb ik geen tijd meer, en ook al die moeite, ik vrees dat ik alternate de "overwinning" geef. (Overwinning tussen "", buite dat ze mijn headset niet gaan terugnemen, ga ik er niet meer shoppe, en misschien zullen er meerdere zijn.)

Als ik nu sneller wist dat ik de headset niet wou houden had ik misschien wel meer actie ondernomen, maarja al bij al de headset is nog ok, had gewoon meer verwacht(voor die prijs) en geen irritatnt geruis bij low level muziek.

• Mythx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 21:55
H3m3L schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:06:
[...]

Oke en daarvoor heb ik geen tijd meer, en ook al die moeite, ik vrees dat ik alternate de "overwinning" geef. (Overwinning tussen "", buite dat ze mijn headset niet gaan terugnemen, ga ik er niet meer shoppe, en misschien zullen er meerdere zijn.)

Als ik nu sneller wist dat ik de headset niet wou houden had ik misschien wel meer actie ondernomen, maarja al bij al de headset is nog ok, had gewoon meer verwacht(voor die prijs) en geen irritatnt geruis bij low level muziek.
Waarom geef je ze de overwinning? Gewoon de mail gebruiken die Floppus je zo aardig heeft gegeven, dan heb jij binnen 14 dagen je retour aangemeld en ben je op tijd. Vanaf dan hoef je niet meer te haasten, je moet alleen zorgen dat je tijdig reageert op hun mails en als ze jou in je gelijk stellen moet je het pakketje terugsturen.

• H3m3L
Mythx schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:16:
[...]

Waarom geef je ze de overwinning? Gewoon de mail gebruiken die Floppus je zo aardig heeft gegeven, dan heb jij binnen 14 dagen je retour aangemeld en ben je op tijd. Vanaf dan hoef je niet meer te haasten, je moet alleen zorgen dat je tijdig reageert op hun mails en als ze jou in je gelijk stellen moet je het pakketje terugsturen.
Oke, ik heb dan toch maar nog mail gestuurd. (gebasseerd op post van floppus. Bedankt!). Als ik antwoord heb (warschijnlijk morgen, want klantenservice is net dicht) dan laat ik het hier weten!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 16:38
Is er geen Belgische informatiesite voor ondernemers inzake Webwinkel regels? In Nederland heeft de consumentenautoriteit een zeer handig overzicht van alle regels (inclusief uitleg) waar een webshop aan moet voldoen.

Staat bijvoorbeeld ook vermeld dat hygiënische gronden geen reden zijn om de retourzending te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3m3L
Zonet telefoon gekregen van Alternate, 10 minuten gesprek, hij vroeg naar men probleem met de headset (ik weet dat ik het niet moet zeggen maar oke), en zei dat ik anders moest proberen voor garantie een nieuwe te krijgen... Maar oke, de persoon met wie ik belde was wel vriendelijk, ik zei meermaals dat de headset niet kapot is, maar dat was het enigste dat hij wou horen vreesde ik, hoe dan ook, ik heb geen beslissing genomen, heb gevraagd of ik een copy kon krijgen van dit gesprek, en hij ging het me 10 minuten later mailen (telefoon gesprek vond 70 min geleden plaats), nog steeds niks ontvangen... Maar oke, wachten dan maar, als ik mail krijg, zal ik het hier posten, (MAG IK DAT WEL?, is dat niet schending van privacy van die persoon ofzo :p, sorry ik ben een leek op wetgeving gedoe, zoals jullie al hebbe gemerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat mag. Je bent deelnemer aan hrt gesprek, en hebt neem ik aan niet getekend voor geheimhouding. Ook een disclaimer onder de mail die zegt dat je niet mag openbaren heeft geen waarde; je hebt namelijk dan geen mogelijkheid gehad vooraf te beslissen of je vertrouwelijk zou willen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3m3L
oke hier is de mail:

---

Beste,

Allereerst wil ik u bedanken voor u mail.

Zoals net besproken aan de telefoon even een korte samenvatting van het gesprek.

Zoals ik dus eerder vermelde is het voor ons onmogelijk dit product zijnde retour te aanvaarden aangezien het hier gaat om een geopend/gebruikt artikel.
Hiervoor verwijs ik u nog even door naar onze voorwaarden : Link

Ook doen wij altijd ons best om de klant een goede service te bieden, maar zoals besproken is in dit geval het onmogelijk om deze terug te nemen.

Indien u wilt kunnen wij voor u wel bij de fabrikant horen of u klacht kan worden aanvaard als een garantiegeval.
Zodoende dat u klacht wel kan worden verholpen door de fabrikant.

Cordialement,
Met vriendelijke groet / Best Regards,

---

[ Voor 10% gewijzigd door H3m3L op 23-02-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Nu online
Nu, ik zie bij de alternate voorwaarden toch iets wat duidelijk tegen de wet in gaat.
artikelen waarvan de verpakking (of een deel ervan) geopend werd
Wil je mij eens uitleggen hoe ik een artikel kan bekijken/beoordelen zonder de verpakking te openen 8)7

Zie:
http://economie.fgov.be/n...bruikers_tcm325-36236.pdf
(zoek op "herroepingsrecht")

Hier de variant voor websitehouders:
http://economie.fgov.be/n...s_042011_tcm325-36214.pdf

Nu, als men niet uitdrukkelijk meedeelt dat er geen recht op retour mogelijk is => dan wordt de termijn dus verlengd tot 3 maanden.

Op de site van economie.fgov.be is ook een link waarin je als consument klacht kunt neerleggen.
http://economie.fgov.be/n...waar_hoe_klacht_indienen/
Pagina: 1