Maximum aantal wifi-verbindingen per draadloos router

Pagina: 1
Acties:

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 05:28
Voor een onderzoeksproject waarbij ik betrokken ben, zijn we bezig een mobiel "lab" op te zetten, waarop deelnemers aan een experiment een "spel" met elkaar spelen. Dit mobiele "lab" bestaat uit 20 tablets (waarschijnlijk Nexus 7-tablets) en één computerlaptop, waarop een webserver draait (een intranet). De tablets maken via een browserapplicatie verbinding met een webpagina die draait op de webserver. Verbinding met het fysieke internet is niet nodig.

Ongeveer iedere 3 seconden maakt het tablet een nieuwe verbinding met de webserver, om nieuwe data op te halen. Dit zijn kleine datatransfers van niet meer dan 5 kB (JSON code die door server-side PHP wordt gegenereerd). Afgezien van de aanvankelijke webpagina (in de orde van grootte van 50-100 kB) hoeven er geen grootte bestanden binnengehaald worden.

Het idee is om dit via een draadloze verbinding te laten gebeuren en hiervoor een draadloze router te gebruiken. Op papier zou een huis-, tuin- en keuken-router hiervoor prima kunnen voldoen, alleen vraag ik mij af of dergelijke routers ook in staat zijn een verbinding met 20 tablets min of meer tegelijkertijd aankunnen. Hebben jullie hier ervaring mee of kan iemand hiervan een zinnige inschatting geven? Een ander alternatief zou kunnen zijn om twee access points te gebruiken, op verschillende kanalen.

Op het internet heb ik schattingen gevonden die variëren van 10 tot 30 apparaten per router, maar de meeste van deze berekeningen gaan uit van het downloaden van grote bestanden op het internet. Zoals eerder gezegd, de hoeveelheid data die verzonden moet worden is klein en toegang tot het internet is niet noodzakelijk. Alle tablets bevinden zich in dezelfde ruimte; bereik zou dus niet direct een probleem moeten vormen.

Alvast bedankt! :-)

Edit: Een andere optie die we ook overwegen is om de laptop laten fungeren als access point; alleen vraag ik me af of dat nog steeds goed werkt bij 20 verbindingen...

[ Voor 4% gewijzigd door elnino op 19-02-2013 17:28 ]

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Even op google gekeken en dit overzicht gevonden. Ik neem aan dat je zoiets bedoeld?

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 05:28
Dank hiervoor. Ik had inderdaad wel vergelijkbare websites gevonden; maar toch vraag ik me af hoe reëel de cijfers op de website zijn: volgens de website zouden bepaalde routers meer dan 30.000 gelijktijdige verbindingen aan moeten kunnen, maar het lijkt me dat je dan al snel problemen krijgt met interferentie en dergelijke...

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Kan je een voorbeeld geven van een router die je hiervoor wilt gaan gebruiken? Dan kunnen we eens specifieker alles gaan bekijken.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:22

ResuCigam

BOFH

elnino schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:30:
Dank hiervoor. Ik had inderdaad wel vergelijkbare websites gevonden; maar toch vraag ik me af hoe reëel de cijfers op de website zijn: volgens de website zouden bepaalde routers meer dan 30.000 gelijktijdige verbindingen aan moeten kunnen, maar het lijkt me dat je dan al snel problemen krijgt met interferentie en dergelijke...
Het gaat op die site over gelijktijdige verbindingen en niet om apparaten. 1 pc kan wel 30 verbindingen hebben openstaan. :)

We do what we must because we can.