Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Beste tweakers,

Ik heb een NAS (Thecus N5550) met dual ethernet aansluiting t.b.v. link aggregation.
Ik heb tevens een sitecom gigabit switch die GEEN link aggregation ondersteund.

Kort gezegd, ik kan o.b.v. huidige configuratie niet over link aggregation beschikken. Nu is mij niet helemaal duidelijk of link aggregation alleen van toepassing is op een 1-op-1 verbinding tussen 2 apparaten (bijv. PC en NAS, met eventueel een switch ertussen), of ook bij een 1-op-veel verbinding :? .

Mijn vraag is, met andere woorden, of er nog andere voordelen zijn aan een dubbele aansluiting van mijn NAS mijn niet-LACP ondersteunende switch?
1. Kan dit?
2. Levert dit nog enige winst op bij (zware) geklijktijdige belasting tussen bijv. NAS<->PC, NAS<->laptop, NAS<->tablet en NAS<->HTPC?

.. of is dit slechts een verspilling van kabels?

Hoop dat het een beetje duidelijk is... :/

Groet,
Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zoals ik je nu begrijp wil je weten of je voordeel haalt uit het aansluiten van je NAS met 2 kabels op je switch die geen link aggregation ondersteund?

Het enige voordeel is dit (denk ik): je kunt heel gericht je verschillende IP adressen aanspreken en op die manier het verkeer tussen de twee netwerk poorten op je NAS scheiden. Je zou bijvoorbeeld in je DNS twee records aan kunnen maken met de twee IP adressen van je NAS. Bijvoorbeeld MEDIA:ip1 en PHOTO:ip2. Als je dan je PC's MEDIA aan zou laten spreken dan zou verkeer via adres 1 moeten lopen, en als je PC's PHOTO aanspreken dan zou het verkeer over adres 2 lopen.

Echter, mijn ervaring met een Synology NAS is, dat het besturings systeem van de NAS op beide poorten in hetzelfde subnet, bij geen gebruik van link aggregation, op beide poorten hetzelfde MAC adres broadcast. Met andere woorden, je switch denkt dat er maar één poort actief is. Dit scheen in het besturingssysteem zo geregeld te zijn en kon niet zo maar worden aagepast. We hebben daar toen omheen gewerkt door de MAC tabellen in zowel de switch als op de NAS vast te zetten ipv dynamisch te laten updaten.
Het NAS OS is BusyBox. Als jouw Thecus dat ook heeft, dan zit je mogelijk met hetzelfde euvel. Verder heb je dus een managed switch nodig en als je die hebt, dan heb je waarschijnlijk ook de beschikking over link aggregation :P

Ik zou het uitproberen. Baadt het niet dan schaadt het niet ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Thnx voor de reactie, ik zal eens wat gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 16:23

ranzige pad

kwaaak kwaak

ik heb beide poorten aangesloten op een 16poort switch welke vermoedelijk geen link ageregation ondersteund. De NAS ziet hem alleen niet. Ook als de kabel er niet in zit geeft de GUI een melding dat de LAN poort niet aangesloten is. Misschien maar eens een ticket inschieten bij Thecus

HT & NAS & Inventaris