Welke Sata poort zit er in mijn laptop???

Pagina: 1
Acties:

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:23
Beste tweakers,

Ik heb zojuist gebeld met Sony voor informatie over de Sata poort die er in mijn laptop zit maar die willen niets erover kwijt en zeggen dan vervalt er garantie en alles op eigen risico blablabla jullie kennen het verhaaltje wel..
Het gaat om de Sony Vaio SVE1711X1EB, Ik heb Speccy al gebuikt deze zegt Sata II aansluiting maar dit lijkt me de aansluiting van de HDD die er op dit moment in zit. Ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan een SSD die dan geen fatsoenlijke snelheid kan leveren door een beperkte bandbreedte.
Zijn er proggies voor om uit te lezen welke Sata poort erin zit of moet ik dan de laptop even open maken?? alle suggesties zijn welkom zolang ze maar niet van Sony zijn :P

mvg,

Gringjammer

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:03
sata == sata. of dat nou sata300 of sata600 is ga je sowieso niet zien aan de buitenkant. En ze zijn beide kanten op backward compatible met elkaar. Dit ga je dus ook niet vinden door hem open te halen.

Daarnaast zijn de performance verschillen tussen sata300 en sata600 enkele tientalle procenten. De performance winst die je gaat krijgen door je 5400 toeren schijfje te vervangen met een SSD ligt toch wel een stukje hoger. Niet zozeer omdat de maximale troughput veel hoger is, maar gewoon omdat je veel meer random IO kan doen (iets wat die laptop hardeschijven vaak ongelofelijk traag maakt).

Volgens mij stel je de verkeerde vraag, als de uiteindelijke vraag waar je naartoe wilt is: Is het het waard om mijn 5400 toeren HDD te vervangen door een SSD? Dan is het antwoord daarop, of het nou sata300 of 600 is, altijd ja.

Verwijderd

Volgens vergelijk.nl http://www.vergelijk.nl/n...o_sve1711x1eb/specs.rhtml zit d'r een Intel HM76 chipset in die VAIO.

http://www.intel.com/cont.../mobile-chipset-hm76.html

2x SATA3
4x SATA2

Het is natuurlijk de vraag of Sony de 2 SATA3 poorten die de chipset biedt, heeft geutiliseert.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
ook op een sata 2 poort is een ssd een prima investering.

Het voordeel van de ssd zit hem niet in de sequentiele doorvoersnelheid. die gebruik je niet zoveel. Het gaat om de random acces tijden en die zijn op sata 2 praktisch net zo kort.
Het opvragen van al die verschillende datablokken (wat je in de praktijk ook steeds doet) gaat dus razendsnel.

Enkel het lezen van sequentiele blokken loopt tegen de limiet van sata 2 aan (maar is alsnog en stuk sneller als je hdd). in de praktijk zal dit betekenen dat opstarten van windows misschien 20 seconden duurt in plaats van 15 (als het al zoveel scheelt).