Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dolgedraaide schroef laptop

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11 16:59
Hallo allemaal,

Vandaag wilde ik het RAM van mijn toshiba laptop vervangen, echter kwam ik er achter dat de schroef die het klepje van het ram vasthoudt dolgedraaid is. Ik heb al een beetje op google gezocht en heb reeds geprobeerd om een gleuf erin te slijpen, dit is niet gelukt. Het betreft hier een philips schroef die als je het klepje weghaalt er in blijft zitten zegmaar. Hoe krijg ik dit kreng eruit?

Foto: Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/lfpu9yc27/IMG_20130219_153422.jpg

Alvast bedankt :)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als de kunststof ? schroefdraad in de behuizing versleten is kan je de schroef er uithalen door de schroef eruit te draaien en tegelijkertijd het klepje omhoog te trekken.
Als de schroefkop kapot is waardoor je geen grip meer hebt kan je het met een centerpons proberen. Sla (voorzichtig) de pons tussen het midden en de zijkant en dan tegen de klok in.

In het eerste geval zal je een groter schroefje terug kunnen zetten (eventueel eerst verwarmen zodat er ''nieuwe'' schroefdraad ontstaat), en in het tweede geval kan er gewoorn eenzelfde schroefje terug in mits je alles heel gehouden hebt.

Als dit allemaal niet werkt kan je het klepje nog los dremelen rondom het schroefgat, en daarna met plakband/tape het spul weer vastplakken.

Succes :)

• tobitronics
Ik las iets over uitboren van schroeven, dus ik heb mijn dremel gepakt en ben met een heel dun boortje in de kop gaan boren, echter heb ik nu dit:

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/ek63xrb0v/IMG_20130219_171202.jpg

Ik voel me nu echt een kluns, hoe kan ik deze schroef eruit krijgen? Is het plastic klepje eruit zagen de enige oplossing?

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 08:49
Gewoon de hele kop wegboren zodat je het klepje kunt wegnemen.
Dan steekt er een stukje schroefdraad uit.
Aangezien de druk er dan vanaf is kun je dit er zo uitdraaien, evt met een punttangetje oid.

Succes

• tobitronics
McBrag schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:20:
Gewoon de hele kop wegboren zodat je het klepje kunt wegnemen.
Dan steekt er een stukje schroefdraad uit.
Aangezien de druk er dan vanaf is kun je dit er zo uitdraaien, evt met een punttangetje oid.

Succes
En met wegboren bedoel je wegslijpen? Of gewoon die boor weer in het gaatje midden in de kop zetten waar ik was begonnen? Of een grotere boor nemen?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het uitboren doe je met dezelfde diameter boor als diameter schroef zodat het kopje eraf komt. Zo te zien is dat hier niet het geval.
Je kan de schroef er waarschijnlijk nog steeds wel uitkrijgen maar dan moet je een grotere boor gebruiken om de kop eraf te krijgen, en daarna het geluk hebben dat er nog genoeg materiaal over is om met een degelijke tang het restant eruit te draaien.

(Edit McBrag was eerder ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Hippocampus op 19-02-2013 17:24 ]

• McBrag
Je pakt dus een boortje met de diameter van de kop. Zodra de kop weg is stop je met boren en ga je dus niet verder. Op dit moment kan je dan dat klepje erafhalen en kijken of er inderdaad nog genoeg body over is om dat schroefje eruit te draaien.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Uitboren? Het is toch geen motorblok. Neem een paar druppels secondelijm, zet er een oude schroevendraaier of imbussleutel in en wacht tot deze goed vastzit.

• McBrag
De boor is er toch al ingezet, kan je het net zo goed afmaken :)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Dit is de meest hardnekkige schroef die ik ooit heb gezien in een laptop :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Megamind schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:32:
Uitboren? Het is toch geen motorblok. Neem een paar druppels secondelijm, zet er een oude schroevendraaier of imbussleutel in en wacht tot deze goed vastzit.
Opzich ook erg slim :P , maar gezien dat ie nu geen echt contactvlak meer heeft lijkt me dat best pittig. Of heb je daar andere ervaring mee ?

Weer een goeie tip om te onthouden iig

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hippocampus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:42:
[...]

Opzich ook erg slim :P , maar gezien dat ie nu geen echt contactvlak meer heeft lijkt me dat best pittig. Of heb je daar andere ervaring mee ?

Weer een goeie tip om te onthouden iig
Superlijm wordt vaak wel hard maar je hebt idd wel goed contactvlak nodig. Je kan iets nemen dat op de hele kop gaat, maar wel oppassen dat de lijm er niet overheen gaat anders ben je helemaal zuur, of een kruiskop nemen die er netjes inpast.

• McBrag
Anders kan je altijd nog zoiets proberen:
http://www.google.nl/imgr...A&ved=0CDgQ9QEwAQ&dur=242

• tobitronics
Secondelijm geprobeerd, werkte helaas niet.....
Pagina: 1