Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze lens: http://www.cameratools.nl...t-1-5-ed-as-if-umc-canon/

Ik film vooral veel met mijn canon 7D en ik ben dus op zoek naar lenzen die daar het beste voor zijn. Ik wil geen miskoop doen dus ik vroeg me af of iemand mij deze lens zou adviseren of niet.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb geen ervaring met de 24mm van hun maar de 35mm en 14mm vind ik heerlijke lenzen om mee te werken!

Maar, waarom twijfel je aan deze lens, heb je zelf nooit met een 24mm geschoten, is het je eerste prime? Heb je al reviews bekeken? Wat film je precies?

Kortom, wat zoek je en wat verwacht je ;)

www.maartendeboer.net

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die Samyang(/Rokinon/Walimex/nog een aantal andere namen) heeft zat reviews op internet, in dit geval gaat het gewoon om de originele lens met een nieuwe (cinema-)behuizing eromheen. Focusindicatie zit aan de zijkant en follow focus-tandwieltjes zijn ingebouwd, tevens heeft de lens een declicked diafragma. Verder is er niets veranderd (dus ook optisch niet).

Misschien is het handig om eerst die reviews door te lezen en daarna gerichte vragen te stellen, want je vraag nu is wel heel erg algemeen ;)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Hij is inderdaad identiek aan de Samyang 24mm f/1.4. Die komt niet al te best uit de reviews, en is vergeleken met de 14mm, 35mm en 85mm van Samyang vrij zwak.
Verschil tussen de Cinema versie en de gewone is denk ik alleen tandwieltjes aan de focus ring en een klikvrij diafragma, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Voor de rest zal je zelf de inschatting moeten maken of hij goed genoeg is.

Edit: was hierboven al beantwoord... :|

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 19-02-2013 16:05 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Inderdaad, de 24mm is minder mooi dan de 35mm en al helemaal dan de 85mm.
Echter is dat voor fotografie op 16+ Mpix snel evident, maar op 1080P beeld materiaal is het minder snel een issue, ware het niet dat de lens wat vreemde lichtartefacten heeft, succes met die uit uren film wegwerken.

3% Barrel distortion ga je daarnaast in omhoog / omlaag pannende beelden behoorlijk terugzien. De barrel loopt (anders als bij de 35mm) helemaal tot het middelpunt. De 1.5 Cinema versie heeft iets minder vignette dan de 1.4 fotoversie, maar het is nog steeds zeer aanwezig. Dat is voor indoor / moody shots geen bezwaar, maar buiten in zonlicht is het op 1.5 toch wel erg evident.

Het is trouwens niet zo dat het diafragma anders is tussen de 1.4 en 1.5: De 1.4 die is eigenlijk helemaal geen 1.4. Hij gaat 1.4 open, maar het achterste element maakt de lens eigenlijk een soort van 1.65 lens. Als je hier een aanpassing aan maakt (Frankinon met 50mm achterelement) wordt de lens een 1.4~1.5 maar krijg je veel meer CA. Sommige reviews schreven zelfs dat het eigenlijk voor Canon camera's en voor 3/4rds een 1.8 lens genoemd zou moeten worden. (dit ivm de hoeveelheid extra licht die de lens doorlaat, die is lager dan wat je zou verwachten gezien de afmeting van het diafragma)

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11-2025

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb ervaring met de Samyang Cine 24, 35 en 85 op de Sony FS100 en Canon C300. Vind het hele fijne lenzen, ook de 24. Heb het idee dat daar veels te veel op gepixelpeept wordt, het is een hele fijne lens die amper onderdoet voor de Canon(op filmgebied iig, heb met beide gedraaid). Heb nog nooit een opdrachtgever horen klagen over te veel barrel distortion of te veel vignetting. Maar de 24 schijnt een beetje een loterij te zijn. Zitten goede versies tussen, maar blijkbaar ook wat maandagochtend modeltjes. Voor het geld vind je niks beters.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
jd1987 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:46:
Voor het geld vind je niks beters.
Sterker nog, voor dat geld vind je verder helemaal niets :)

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1