Processor upgraden? [Core2Duo E8500]

Pagina: 1
Acties:

• martyaintflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 15:56
Beste Tweakers,

Mijn huidige kast heb ik enkele jaren geleden in elkaar gezet. In alles draait nog goed maar ik merk dat nieuwere games wat moeilijker worden om hoog te draaien.

Mijn huidige setup:
moederbord: MSI P45 Neo3-FR ATX iP4
processor: Intel Core 2 Duo E8500 (@3.16Ghz 3.17Ghz volgens Eigenschappen van Deze computer?)
ram: Kingston 4GB DDR2
voeding: CoolerMaster Real Power M520 Modular PSU
grafisch: eVGA GeForce GTX 460 FPB 1 GB GDDR5 PCI Express 2.0

Mijn harde schijf is ook aan vervanging/uitbreiding toe maar ik stel dat nog even uit (SSD?).

Mijn vraag aan jullie is of het met mijn budget (50-70 euro) interessant is om een nieuwe (tweedehandse) processor aan te schaffen of om nog even te wachten en tzt een nieuwe moederbord, processor en RAM erin te zetten en dus alles in 1 keer upgraden?

Een oud huisgenoot heeft mij eens verteld dat mijn moerderbord een sterkere processor aan kan maar dat dat gepaard gaat met het flashen van mijn BIOS waar ik geen ervaring mee heb.

Ik zou het zeer waarderen als iemand van jullie zijn ervaren oog hierop zou kunnen laten vallen en mij van advies kan voorzien.

Alvast bedankt voor uw tijd en een prettige dag nog.

Groet,
Martijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou kunnen kijken of je een quadcore CPU op de kop kan tikken (Q9450 oid) tweedehands, of je daarvoor je bios moet flashen moet je even kijken op de MSIsite, maar de kans is groot dat dat niet eens nodig is. Flashen is overigens doodsimpel, USBstickje erin met de biosversie en MFlash starten vanuit de bios.

Je zou evt ook die E8500 nog wat kunnen overclocken, z'n kleinere broertje, de E8400 kon met gemak de 3.6GHz aan, de E8500 zal dat waarschijnlijk ook zonder problemen kunnen (waarschijnlijk nog wel wat meer).

Verwacht niet al teveel van de upgrade natuurlijk, het blijft een wat ouder platform

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, het hele punt is dat je chipset QPI doorvoor niet gigantisch hoog is, het zal niet alleen de CPU zijn die te kort schiet, een nieuw platform zal gewoon op alle fronten iets sneller werken.

Je zou natuurlijk een Q9x50 CPU kunnen plaatsen, die hebben in moderne games wel voordelen, maar ik vraag me af of die voor 70 euro te verkrijgen zijn. En eigenlijk moet je deze nog overclocken om de grootste potentie hieruit te halen. Dat zou je overigens met je huidige E8500 ook kunnen doen, 3.6Ghz heb je er in een zucht uit, echter heb je wel een mooie CPU koeler nodig, de standaard intel cooler is niet heel best.

Persoonlijk zou ik eerder als je goedkoop wilt upgraden naar b.v. een i5 750 in P55 kijken. Deze zijn ook niet heel duur meer en op alle fronten sneller. Zeker na een overclock, je kan vaak van 2.66Ghz naar 3.2Ghz met weinig moeite.

Lekker doorsparen voor Ivy Bridge (B75 / Z77 met de 3000 series Intel CPU's) zou ook geen verkeerde upgrade zijn. Als je wacht tot de opvolger, Maxwell aangeboden wordt, zal de prijs hiervan ook wel meevallen, ondanks dat het nu ook al niet heel duur is.

{edit} Oh wow, Terw-dan schrijft nét een paar seconden voor mij hetzelfde op...

[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 19-02-2013 12:55 ]