Airflow in CM 690 II Lite met HD6950 en fanless PSU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 17:54
Aloha Tweakers,

Hieronder de configuratie van mijn PC:
PC case: Coolermaster 690 II Lite
CPU: IntelCore i7 2600 (niet overclocked)
CPU cooling: standard stockcooler
Motherboard: ASRock Extreme4 P67
Memory 1: Kingston 2 x 2Gb DDR3 1333Mhz CL9
Harddisk 1: Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATA2
Solid State Disk: Crucial RealSSD 64Gb C300 2.5-inch SATA 6GB/s SATA3
Grafische kaart: ATI Gigabyte HD6950 2Gb DDR5 PCI-express (GPU overgeclocked)
Optical Drive 1: Samsung SH-S223C 22x DVD-RW Dual Layer SATA zwart
Voeding: Seasonic 520W FANLESS

Nu wil ik de airflow van deze setup verbeteren (dacht aan een 6-tal fans - CORSAIR AIR SERIES AF120 QUIET EDITION HIGH AIRFLOW).
Zit met 2 issues waar zeker rekening mee moet gehouden worden:
- is een fanless voeding (zeer tevreden over, maar mag dus niet te warm krijgen)
- mijn HD6950 neemt véél plaats in en verdeelt mijn PC als het ware in 2 compartimenten (boven & onder)

Hieronder mijn voorstel hoe ik mijn fans zou plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/5403/cm690iiadvancedjpg.png
Niet letten op de kabels, zal cable management maar aanpakken eenmaal ik de fans in mijn bezit heb (deze week) :)

Wat is jullie voorstel? Hoe pak ik het aan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Precies zoals jij je airflow hebt heb ik hem ook in m'n CM 690 II Adv. Black & White alleen heb ik 4 fans bovenin zitten wegens push pull rad.

Dit is wel de meest ideale config. Helemaal met die intake in de 5,25" bays wat ik in zowat elke kast bouw waar ruimte voor is.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, dat is inderdaad de enige juiste manier als je 6 fans wilt gebruiken.

Persoonlijk merkte ik dat 5 en 6 geen toegevoegde waarde hadden als je er een lange vga kaart in stopte en de HDD bays voor 5 niet plaatst.

Ik heb ook eens 3 op intake gezet icm een push-pull CPU cooler, dat werkte ook wel, meteen 6 graden van de mem-temperatuur af, maar alle 6 plaatsen werkte eigenlijk beter, hoewel het geen groot verschil was. Top intake plaatsen is nooit echt aan te raden omdat je de lucht (warm omhoog) gaat tegenwerken, maar in mijn ervaring ging het best wel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Thx voor de feedback! :*)
Hieronder nog enkele vragen:
- Zou ik fan 5 niet iets verhogen zodat hij voor mijn HDD en SSD komt te zitten (zodat deze ook worden gekoeld)?
- Heb deze case met het linker window paneel, daar zit ook een grill waar een fan in past, dien ik deze op de één of andere manier te gebruiken?
- Het is niet nodig om fan 3 te verwijderen en een intake fan te plaatsen tussen fan 5 & 6 (beneden in de hoek)?
- Bestaat er freeware om de temps van je componenten te kennen, of is kijken in het bios de enige oplossing?
- Wat vinden jullie van de gekozen fans (CORSAIR AIR SERIES AF120 QUIET EDITION HIGH AIRFLOW)?
- Zal mijn HD6950 de intake van onderen niet belemmeren om naar de exhausts boven te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Software temperatuur meten is nooit echt ideaal, maar je kunt HWM een eind komen; dit is van de makers van CPUID overigens...

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Die Corsair fans zijn prima, hoop airflow, alleen voluit misschien niet de stilste, maar zeker geen probleem. Speciaal de high airflow versie ken ik niet, enkel de AF120 en SP120.

Ja, je HD6950 belemmerd de airflow naar boven vanaf 6 naar 3, maar daar is nou eenmaal niets aan te doen. Maar om die reden heb je nummer 4 toch ook zitten... Er bestaat alleen wel een grote kans dat 3 gewoon weer koude lucht van 4 afvoert zonder deze verder in het systeem te gebruiken, behalve dat 4 wat koud bijmengt bij het de hete luchtstroom vanaf je GPU. Maar goed, zo nauw komt het allemaal ook vaak weer niet.

Zijpanelen zijn vaak geschikt voor extra intakes, maar zitten vaak de CPU koeler of GPU in de weg. Afplakken werkt vaak wel om je lucht binnen te houden of je zou ze als passieve intakes kunnen gebruiken door er niets voor te zetten. Ik heb ze liever niet dan wel eigenlijk. Misschien leuk om te modden en ze eruit te zagen en een plexiglasje neer te zetten op die plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Heb HWM even laten lopen, hieronder de resultaten (zonet even FIFA gespeeld, case is ook zonder zijpanelen atm)
Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/5518/hwm.png
Ben van plan om de 6 fans zo traag mogelijk te laten lopen om zo het geluid tot een minimum te beperken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Fifa is zo te zien erg licht voor je systeem, je hebt amper de 50% cpu aangetikt. Ook de GPU heeft het er niet warm van gekregen.

Die fans draaien wel hard alleen zeg. Nahjah als ze maar stil zijn natuurlijk, maar ik heb in geen tijden eigenlijk meer fans gehad die over de 1000rpm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
djunicron schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:01:
Fifa is zo te zien erg licht voor je systeem, je hebt amper de 50% cpu aangetikt. Ook de GPU heeft het er niet warm van gekregen.

Die fans draaien wel hard alleen zeg. Nahjah als ze maar stil zijn natuurlijk, maar ik heb in geen tijden eigenlijk meer fans gehad die over de 1000rpm draaien.
Heb HWM nu een halfuurtje laten aanstaan tijdens FIFA, hieronder de results:
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/7500/hwm2.png
Op internet iemand gevonden met eenzelfde case & graka: http://www.overclock.net/...ed-proper-airflow-dilemma
Deze persoon werkt natuurlijk wel met waterkoeling, maar zit hier iets bruikbaars in?

[ Voor 17% gewijzigd door Blackadder- op 19-02-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Draai liever even een stresstest (Prime, LinX, OCCT (incl furmark overigens), Cinebench, 3Dmark, Furmark) dan weet je de max temperaturen die je hardware oploopt bij maximale belasting.
Stresstests als deze bij slechte / instabiele configuraties draaien kan schadelijk zijn voor de hardware. Betracht dit op eigen risico. En zoek van te voren even op wat Veilig Temps zijn voor je hardware! Dan weet je waar / wanneer je de test wilt afbreken.
Langdurig Furmark draaien staat er trouwens om bekend dodelijk te kunnen zijn voor Radeon HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Kijk eens voor een goede CPU koeler...ik zie een intel stock koeler...??

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Gezien de mogelijke gevolgen zal ik Furmark niet laten draaien :)
Wat betreft de CPU koeler: zijn mijn temps te hoog? is inderdaad de stock cooler...
Belangrijk: processor is niet overgeclocked en ben dit ook niet van plan in de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Tja ...wat is je vraag nu eigenlijk...?
Als je niet gaat overklokken is alles in orde, als je wel gaat overklokken is je setup helemaal goed behalve een aftermarkt koeler voor je CPU.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Ik wil een goede airflow creëren in mijn case zodat ik mijn componenten langer kan gebruiken.
Ik ben tevreden met de prestaties van mijn CPU atm, vandaar dat ik geen behoefte zie in overclocken.
Het belangrijkste vind ik stilte, helaas ben ik hier maar op beginnen letten na mijn eerste configuratie.

Onlangs ben ik overgestapt op een fanless PSU (mijn vorige XFX PRO 750W maakte echt een hels kabaal...) Gezien ik nu dus met een fanless PSU zit, is airflow heel belangrijk in mijn case, vandaar dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Stilte ga je niet halen met de stockfan. Deze maakt namelijk vrij snel herrie, als je 6 fans bij zet die allen kunnen gaan resoneren terwijl je met één enkele goede stille CPU koeler klaar had kunnen zijn is dat toch jammer.

Met 1 (of 2) en 5 heb je op zich al genoeg airflow mits je een goede CPU koeler plaatst én je minimaliseert het aantal plekken waar je fans hebt zitten die herrie kunnen gaan maken.

De CM690 II is daarnaast gefocust op maximale koeling, vandaar het aantal fanopties, terwijl juist een case als de Silencio 550 / 650 op stilte gericht zijn (en ook stiller / luchtdichter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
AF120 fan op de psu tapen hophop

druk en typefouten voorbehouden

Pagina: 1