Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 13:17
Dag tweakers,

ik zit met een klein vraagteken.
Onlangs heb ik de oude dia collectie van mijn vader gedigitaliseerd. Deze staan nu in mappen per slee op mijn computer (jpg, +- 5500 stuks). Ik heb van elke dia 3 foto's genomen met AEB maar ik gebruik voorlopig even 1 foto per dia, de rest is om achteraf nog wat te klooien eventueel.

Nu wil ik deze berg foto's overzichtelijk gaan maken. Mijn vader was zo netjes om van bijna elke dia de omschrijving in een boekje op te schrijven. Ik wil dus graag per foto (zover mogelijk) gaan registreren:
  • Plaats
  • Gebeurtenis
  • Datum
  • Personen op de foto
Nu komt het issue, ik wil dit natuurlijk delen met de rest van de familie, en als het even kan zelf een simpele XBMC plugin maken. Daar zal het filteren op datum en personen belangrijk zijn.

Welke oplossing zou ik hiervoor gebruiken? Lightroom gebruik ik normaal, maar dat leek me niet echt handig ivm het 'openbaar' karakter. Als andere optie dacht ik eraan om zelf een simpele (lokale) webapplicatie te bouwen met alle gegevens in een database.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Alles op Flickr zetten? Makkelijk te delen en er is een xbmc-plugin voor. Voor zo'n hoeveelheid foto's heb je misschien wel een pro-abonnement nodig, maar dat kost ook niet de wereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Hmm daar had ik nog niet aan gedacht. Een pro-abonnement heb ik dan sowieso nodig ja.
Ik zou het echter eerst willen proberen om de data lokaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pogoplug kopen. Kost je ca 25 euro en dan kun je iedereen toegang geven tot die bestanden. Soort van "private cloud", zeg maar :)
Enige wat je nodig hebt is een USB schijfje (of stick, naar gelang de hoeveelheid data) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt uiteindelijk al die informatie bij de foto's krijgen. Ik zou de foto's dus wel in Lightroom slepen. Dan kan je alle informatie die je nu in het schriftje hebt, gewoon als tag's aan je foto's koppelen. Lekker simpel.
Als je ze dan exporteert en naar Flickr stuurt, kent Flickr de tags ook gelijk.

Volgens mij kan ik op mijn computer ook gewoon op basis van die tag's zoeken. Die komen namelijk in de eigenschappen van de foto terecht. (Kan zijn dat dat in Windows minder goed werkt trouwens.) Dus als je dan de optie van The Eagle gebruikt, gok ik dat zoeken op de tags ook gewoon mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Erg interessant inderdaad. Zo wordt het beheren (offline) voor mij wat makkelijker, en tegelijkertijd het kijken ook. Zodra de informatie inderdaad bij de foto zelf zit ingesloten zijn de apps natuurlijk voor het uitkiezen... Thnx! Ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn pogoplug is wegens verhuizing even tijdelijk offline, maar voor zover ik weet gaat dat ding qua indexeren ook met tags etc aan de slag, dus ik denk dat je daar dan idd de oplossing voor je probleem hebt :)
Let wel op dat er verschillende types Pogoplug zijn, met verschillende functionaliteiten.
Het ding draait op een uitgeklede Linux versie, dus in mijn geval heb ik er zelf ff samba opgezet zodat ik hem ook als fileservert kan gebruiken. net zo makkelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Om er nog even op terug te komen.
Ik ga de data in een csv file typen. Dit is wat makkelijker te bewerken en iets overzichtelijker dan bijv. alles in lightroom invoeren. Het dient dan tevens als backup archief.

Vanuit deze file wil ik middels een tooltje de data bij de afbeelding opslaan. In de toekomst kan ik dan evt ook nog op andere manier de data exporteren.

Daarna kan ik alles weer importeren in lightroom of flickr met de bijbehorende informatie al ingebakken.

Mis ik iets of is het te zeer een omweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik zou gewoon lightroom gebruiken om de tags op te slaan. Met een omweg kan je de gezichtsherkenning van picasa gebruiken in lightroom. Dat kan je wel wat werk besparen. Zie: http://regex.info/blog/lightroom-goodies/picasa-face-import

Is facebook niet de meest logische optie? Kan je mensen taggen, lokatie toevoegen, tijd instellen én familieleden kunnen nog reageren op de foto's ook. En het is laagdrempeliger voor je familieleden om het te gebruiken. Zet de albums op privé, en deel enkel met je familieleden.

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 24-02-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Facebook zou ik niet zo snel doen, ook al zet je de albums op privé. Ome Mark kijkt lekker mee met je familiefoto's. Bovendien is de compressie van Fb ronduit belabberd en zijn de licentievoorwaarden van Fb niet bepaald gunstig voor de fotograaf. Flickr is daarin een heel stuk vriendelijker.
Aan de TS wil ik aanraden om, welke oplossing je ook kiest, zoveel mogelijk informatie in de tags van de foto's te zetten. Dat is simpelweg het meest flexibel en zorgt voor een zo groot mogelijke portabiliteit (als in: als je later een ander pakket wil gaan gebruiken zal dat weinig problemen opleveren). Allerlei zelfbedachte oplossingen, waaronder folderstructuren, zullen later toch niet helemaal blijken te voldoen, en dan zit je met een enorme berg ongetagde foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Facebook ga ik inderdaad niet aan beginnen vanwege die redenen. Tevens wil ik niet iedereen verplichten om aan facebook te beginnen.

Ik ga nu inderdaad zorgen dat alle informatie in de EXIF zelf komt. Dan ben ik het meest flexibel.
Thnx in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 13:52

Ravefiend

Carpe diem!

Zelf ben ik ook op zoek naar een geschikte tool om mijn foto's te voorzien van tags en in nogal wat discussies wordt Adobe Lightroom aanbevolen. Allemaal leuk en aardig, maar welk freeware / open source tool kan je hiervoor nog gebruiken? Mijn foto's plaats ik uiteindelijk ook op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Wat is de bedoeling van de tags? Voor jezelf of voor anderen? Want als je ze op flickr plaatst kun je daar net zo goed in batches tags toekennen. Dat gaat redelijk vlot en kan zowel vooraf als naderhand gedaan worden. Daarnaast zijn de tags dan voor iedereen die toegang tot te foto's heeft zichtbaar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 13:52

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien het best te vergelijken met FLAC / MP3 bestanden. De tags zet je erin en vervolgens maakt het niet zoveel meer uit met welk programma de bestanden geraadpleegd worden. Vandaag misschien foobar2000, morgen misschien Winamp. Hetzelfde met mijn foto's, die ik lokaal bewaar en share via Flickr met vrienden etc. Als ik de tags netjes in de EXIF ofzo kan plaatsen dan is het net zo makelijk om morgen te switchen naar Picassa of eender ander cloud storage (Pogoplug?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Tags in de EXIF? Ik weet niet of dat kan, of überhaupt wordt gedaan door iemand.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 17:27:
Tags in de EXIF? Ik weet niet of dat kan, of überhaupt wordt gedaan door iemand.
Niet in de EXIF nee, wel in de IPTC. Werkt prima. Op die manier kun je (iig met Aperture) de tags in de JPG embedden. Flickr herkent dat gewoon, dus dat scheelt handmatig gedoe.
Pagina: 1