Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS2003] Neemt geen DHCP aan (FritzBox)

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik begrijp er niets van, we zijn verhuisd en hebben dezelfde Windows SBS 2003 (met D-Link Gigabit adapter) en FritzBox 7340, maar hij krijgt geen DHCP-IP meer van de box!?

Met een laptop krijg ik meteen verbinding en een IP (en internet).
Als ik de server op een andere modem aansluit (andere internetverbinding) dan krijgt ie wel meteen een IP en internet?!

Wat kan ik allemaal controleren (heb al een hoop zitten klieren in de connectieeigenschappen, maar t probleem lijkt me toch eerder de Fritz? Misschien toch maar resetten dat ding en alles opnieuw instellen? Ik heb al geprobeerd in een andere interne IP-range te gaan zitten, zonder resultaat... :?

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
De FritzBox heeft gigabit aansluitingen en wellicht het andere modem niet.

Heb je toevallig zelf de RJ45 stekkers aan de netwerkbekabeling gemaakt? En zo ja, heb je wel de juiste volgorde gehanteerd?

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:37

s3.

- Statisch IP werkt wel?
- Andere poort op je modem?
- Alle leases in de modem verwijderen en vervolgens met je laptop nogmaals proberen te verbinden? Als dat niet meer werkt, dan ligt het niet aan je SBS maar je modem
- Reset

• Stan
1) Ze staan beiden op autoneg, en op t vorige adres werkte het ook precies zo!?
2) Ja, en alle aders zijn goed getest, en nogmaals, de laptop doet het op dezelfde kabel direct, en de server doet het op een ander merk/type router direct...

1) Statisch in die range werkt ook niet (ook raar);
2) Andere poort (2) zou kunnen, maar de laptop doet t ook op 1, en vroeger ook op 1?
3) Leases in modem heb ik verwijderd, maar dit zou het wellicht toch wel kunnen zijn (MAC/ARP) misschien...
4) Ja das mijn last resort idd...

[ Voor 37% gewijzigd door Stan op 19-02-2013 11:25 ]

• EdwinB
Heb je ook echt de juiste volgorde gehanteerd voor het monteren van de RJ45 stekker? Zoals jij het beschrijft lijkt het echt alsof het mis gaat met gigabit. 99,9% van de gevallen is er dan iets mis met de kabel.

De goede montagevolgorde is hier te zien: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php

Alle andere eigen verzonnen volgordes resulteren in dit soort problemen. Aders testen zegt ook lang niet alles. De test kan ok zijn, maar als de ader-volgorde verkeerd is gaat het mis. Gigabit gaat ook mis als je goedkope CCA netwerkkabel hebt gebruikt en de afstand tussen de server en modem is meer dan een paar meter.

• Stan
- Modem gereset, nog steeds zelfde probleem, de server krijgt geen IP (wel UTP-link)...
- CAT5E-kabel, gelegd en geknepen door elektricien en herknepen door mij (ik ken de volgorde en weet van wanten) en goed getest, echter is de afstand (modem <> server) wel een meter of 60 (nogmaals, met de laptop meteen raak en SNEL ook)...

[ Voor 2% gewijzigd door Stan op 19-02-2013 11:51 . Reden: link ]

• EdwinB
Over die afstand is het zeker raadzaam om eens na te gaan of het geen CCA kabel is (aluminium met een dun laagje koper). Het makkelijkste om dit te testen is met een magneet. Een goede koperkabel reageert op de magneet. Een CCA kabel zal niet blijven hangen aan de magneet.

Mijn hele verhaal is wat minder logisch als je laptop ook met gigabit verbinding maakt met het modem. Als dat 100 mbps is kun je nog eens proberen om de link speed van je SBS server fixed op 100 mbps te zetten.

• Stan
Zijn er bepaalde services op mn WAN connectie (in SBS) of adapterinstellingen die niet goed samen kunnen met een FritzBox of zo?! (al is er volgens mij weinig veranderd tijdens de verhuizing, maar hij heeft dus wel verbinding gehad met die andere router)

edit; Ja precies, adapterinstelling dus, daar dacht ik ook net aan, want enige verandering is de kabel(lengte) in dit pand. Kom er op terug...

[ Voor 22% gewijzigd door Stan op 19-02-2013 12:01 ]

• Stan
Net alle adapterinstellingen (D-Link DXE-530TX) geprobeerd, maar niets;
In de meeste instellingen gewoon link maar geen data/DHCP-IP.

Laptop wel meteen en snel.

Kan het dan de kabel zijn (toch weer opnieuw knijpen etc!?)!?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Waarom staat je server niet statisch? Vooral bij SBS is het toch wel gewoonte om met statische IPs voor je servers te werken (sowiezo dient je DC bij voorkeur een statisch ip te hebben ivm de DNS server)
Ook is het aan te bevelen om de DHCP server van windows server te gebruiken (hoewel MS het afraad om DHCP op een DC te draaien ontkom je hier bijna niet aan op SBS, vooral als er maar 1 server aanwezig is) ipv die van je fritzbox ivm de mogelijkheden qua instellingen.

Overigens is mijn reactie gebaseerd op de aanname dat dit een standaard SBS 2003 omgeving is met 1 server, mocht dit niet zo zijn dan heb ik niets gezegd).

Over het probleem zelf : kan je niet een losse netwerkkaart in de server proberen? Misschien is de huidige wel gewoon stuk (of weigert domweg te werken met jou fritzbox?).
Mijn 2003 kennis is uit mijn hoofd niet super (ik doe bijna alleen nog maar 2008 en 2012) maar heb je al geprobeerd ipv6 uit te zetten op je NIC? Ik heb daar ook vage onverklaarbare problemen mee gezien

[ Voor 23% gewijzigd door Killah_Priest op 19-02-2013 17:42 . Reden: aanvulling ]

• Stan
@Killah; Heb ik ook al geprobeerd maar werkte ook niet (WAN, ipv DHCP ontvangen), en ik wil mbt de router altijd flexibel zijn (bij reset etc). De interne NIC staat wel statisch (ander subnet), net als de NIC van de andere interne server.

• Stan
Het is "opgelost".

De boel werkte opeens met een switch er tussen (dus server <1m> switch <60m> Fritz). Andersom niet.
Ik vermoed dus dat de NIC in de server te zwak is/was om het signaal over te brengen over 60m maar de Fritz niet.
Een andere instelling die wel hielp (niet oploste) was de wissel van 1 Gbit naar 100Mbit in de Fritz (bij System > Energy Monitor/Settings).
Pagina: 1