Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 07:44
Het is een tijd geleden dat ik op GoT ben geweest (verschuiving van interesses e.d.) maar heb een erg interessant sub-forum gevonden, so i'm back :) Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn vrouw en ik hebben een huisje gekocht (eerder een appartement met een tuin) en krijgen begin april de sleutel. Nu zijn er een aantal zaken die we op korte termijn, maar ook in de toekomst, willen "doen" (lees: verbouwen/aanpassen/tweaken) maar willen deze wel op een duurzame manier doen.

Het is een huisje van 80m2 woonoppervlakte met een perceel oppervlakte van 150m2 waarvan de achtertuin ZZO/ZZZO gelegen is. De oppervlakte van het dak is ongeveer 70M2, met één helft dus ZZO/ZZZO gelegen.

Waar wij de komende jaren naar toe willen is een huisje met zowel boven en beneden vloerverwarming (comfort) maar dan op een duurzame manier (zonneboiler?). Verder zou het mooi zijn als wij d.m.v. isolatie kunnen besparen op stookkosten e.d. Op korte termijn willen wij de bovenverdieping aanpakken (dat is nu een soort van zolder bovenop de begane grond). Hier willen wij een slaapkamer van maken en de zaken die daar gedaan moeten worden zijn vooral isoleren, isoleren en then some more 8). Voordat wij aan het "verbouwen" gaan ben ik op zoek naar wat adviezen.

Zo zouden wij velux dakvensters willen plaatsen, maar is dit (met het oog op de toekomst) misschien verstandig om dit enkel aan de voorzijde te doen? (daar zit nu al een klein venster). Op deze manier houden we de complete achterzijde vrij (+/- 35M2) vrij voor zonnecollectoren/pv-panelen.

Dan de isolatie (de zolder is helemaal nog niet geïsoleerd) dus daar vallen nog wat puntjes te halen. Welke isolatie raden jullie aan en wat is de minimum isolatie waarde (R-waarde geloof ik??) waar ik vanuit moet gaan? De balken die het dak dragen zijn 15cm dik, ik kan daar dus max 15cm aan isolatie kwijt die ik dan vervolgens met stucplaten wil betimmeren en vervolgens de zaak laten stucen.

Ik zal vast het e.a. vergeten zijn of jullie hebben andere/meer informatie nodig om een zinnig antwoord te geven maar voor nu lijkt dit me voldoende?! en anders hoor ik het wel :)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Top Trias Energetica altijd +1! Isoleren, isoleren en isoleren

Ja dakramen zou ik aan de "Noord" (straat zijde leggen), ga dan gelijk voor ramen met Ug 0,5, passief dakramen ook wel genoemd door Velux en Fakro. Dat scheelt een berg (stookkosten maar ook koudeval)t.o.v. van een gewoon dakraam.

Ga voor isolatiemateriaal welke de hoogste U (of R waarde zoals we in NL willen zeggen).
Afhankelijk van je budget kun je bijvoorbeeld kiezen voor PIR of Aerogel. Ik zelf zou minimaal Rd 4,5 doen bij naisolatie van het dak.
Dikte (gewicht) hangt dus af van materiaalkeuze en maximale dakbelasting. 15cm balk zegt namelijk niet zo veel als we geen overspanning en tussenafstand weten.

Denk aan vocht bij het na isoleren, gebruik de noodzakelijk folie (afhankelijk van de dakconstructie keuze maken)

Isoleer de wanden na, waarom je buren verwarmen? Zelfde verhaal als dakisolatie

Denk gelijk ook aan extra electra, netwerk, CAI, telefoon, domotia enz enz enz enz welke je gelijk in de (voorzet)wanden kwijt kunt.

Plaats een balansventilatie met WTW met een goede berekening vooraf van de flow (liefst overcapaciteit op stand 1 van de WTW).
Je gaat namelijk isoleren en isoleren is ventileren.

Als je met de zolder klaar bent en weer op adem bent ;) kun je door met isoleren, isoleren isoleren.
Ga maar eens rond kijken alhier en je ziet veel draadjes over isoleren en passieve techniek.

Eerst passieve techniek, dan pas techniek
Denk aan vloer/muur isolatie, glas Ug 0,5/0,4 (kozijnen waarschijnlijk vervangen), Douche WTW,

Zelf zijn we van 3200M3 naar 900M3 gas gegaan (prognose dmv graaddagen) door isolatie.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 19-02-2013 08:20 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• NefeliM
Thanks Ollie1965, er kwam nogal wat informatie op me af; ik draai ervan :+ Ik zag WTW voorbij komen, en dacht meteen aan de mechanische ventilatie die er nu hangt, die zal waarschijnlijk de warme lucht zo naar buiten blazen... :( Is het redelijk makkelijk om deze te vervangen door eentje met WTW?

Voor wat betreft de minimum aan isolatie van de muren, ik neem aan dat je daar ook een U van 4,5 voor zou nemen? Hoever zou je trouwens gaan met isolatie? Stel dat ik met 6cm PIR-platen al een U-waarde van minimaal 4,5 zou halen zou je dan (als dit technisch mogelijk is) er toch voor kiezen om 15cm PIR te plaatsen om de maximale U-waarde te kunnen behalen? Of kom je uiteindelijk op een punt dat isoleren steeds minder effect heeft?

Misschien ook makkelijk om te weten, het huis is van 1974 en is nog niet heel lang geleden voorzien van (in mijn ogen oerlelijke) kunstofkozijnen en HR(++?) glas.

Wow van 3200M3 naar 900M3, jammer dat ik voordat ik erin ga gelijk de zolder ga doen ben wel benieuwd wat die isolatie anders aan besparing had opgeleverd 8)

Hier trouwens enkele gegevens uit het energieprestatiecertificaat :

Afbeeldingslocatie: http://i71.photobucket.com/albums/i126/totovereenjaar/Tweakers/EPC_zpsf20ab5c1.png

[ Voor 7% gewijzigd door NefeliM op 19-02-2013 08:54 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik zou dan gewoon zo'n 12-13 cm PIR in die muur stoppen. dat is een Rd van >5,2 m2K/W Totale dak/wand is dan Rtotaal van ongeveer 5.5 m2K/W
Wat ollie zegt, afhankelijk van de opbouw van wand en dak op de juiste plaatsen dampopen/dichte folies plaatsen.

Het wijzigen van de ventilatie naar een WTW variant betekent meestal dat je ook toevoer leidingen voor de verse en lucht naar de woonkamer en slaapkamers moet brengen. Als je toch de 'zolder' gaat verbouwen is dat natuurlijk een goede optie.
Anders kun je in combinatie met een zonneboiler de warmte ook nog uit de afvoerlucht winnen en die in de boiler stoppen.
Voordeel van een balansventilatie met WTW is dat je geen ventilatieroosters meer boven je ramen hoeft te maken (die meestal slecht isoleren) en ook geen (ijs)koude lucht (koudeval) meer hebt bij je ramen en je roosters.
Tripleglas met een geopend ventilatierooster erboven zit er dan eigenlijk alleen maar voor de sier.

Als je die kozijnen toch zo vreselijk lelijk vindt... haal ze eruit en plaats deftige FSC-houten kozijnen met dito glas ;)
Je kan je muren nog zo isoleren, als je een beetje veel ramen hebt gaat het gros van de warmte toch daardoor verloren.
(Zeer isolerend glas met een Ug van 0,5 heeft een Rd van 2, versus normale isolatie die een Rd van 3,5 heeft.)

Je komt inderdaad op den duur op een punt dat isoleren steeds minder effect heeft.... in vergelijking met andere maatregelen. Isoleren heeft altijd nut, van een Rd van 1 naar 2 kost bijna niets en is 100% verbetering. Van 4 naar 8 kost vele malen meer voor dezelfde relatieve verbetering. Vaak is er ergens anders veel meer winst te behalen. (Laaghangend fruit methode)

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2013 09:02 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NefeliM
Thanks! Ik ga me verdiepen in dampfolies, balansventilatie en andere zaken :)

• ollie1965

ollie1965

Om je op weg te helpen hoe je een Balansventilatie met WTW zou kunnen inbouwen, hierbij onze oplossing voor de zolder en de eerste verdieping

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files7/203370/tG2A68s4Ya.jpg

Die laatse punt op je zolder kun je meestal toch niet volgooien met dozen dus waarom niet een leidingstraat van maken.
Wij hebben er alles in weggewerkt ook de zak- en stijgleidingen naar de lagere verdieping (zo'n 35 pijpen liggen er in 2 verdiepingen voor electra/cai/domotica/netwerk/loos/CV aan iedere zijde van de zolder)
De uitstoom voor de zolder heb ik in een (voorzet)wand ook op hoogte (2,5M) geplaatst.

Voor de begane grond (andere WTW) hebben wij het Comfo system van Zehnder gebruikt

Tip: besteed geld aan een OPEN flow berekening, je bent niet blij als je voor het goedkoopste gaat, dan zijn de buizen te krap berekend (diameter) en vervloek je jezelf van het geluidsniveau.
Ik heb gewoon een geluids eis voor de berekening neergelegd waaraan de installatie moest voldoen (bij de ventielen niet de unit)

Dit , hierom en hierom

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Ik zou zeker ook dakramen aan de zonzijde plaatsen. Zonnepanelen zijn leuk, maar door het diret invallende zonlicht (warmte) hoef ik bij een beetje zon al niet meer te stoken. Verder is je huis geen spaarpot, maar een plek om te wonen. Kamers met direct zonlicht zijn m.i. veel prettiger om in te leven dan kamer et alleen ramen op de noordzijde.

• NefeliM
Bedankt voor je uitgebreide reactie ollie1965, ik ga dit vanavond eens op mijn gemakje doornemen/uitwerken.

@blissard, ik snap je punt, maar ben zelf van mening dat onze slaapkamer geen ramen aan de zonzijde hoeft te hebben omdat we daar alleen slapen maar bedankt voor je tip, ik heb er nu toch nog een keer bewust over nagedacht :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:37:
Verder is je huis geen spaarpot, maar een plek om te wonen.
Maar daarom hoef je het wonen nog geen financieel blok aan je been te maken. Een stukje zuinigheid mag best, er wordt al genoeg over de balk gegooid zonder enig rendement.

• blissard
sypie schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:00:
[...]
Maar daarom hoef je het wonen nog geen financieel blok aan je been te maken. Een stukje zuinigheid mag best, er wordt al genoeg over de balk gegooid zonder enig rendement.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen. 'een blok aan je been' en een dakraam op het zuiden. Sterker nog. In een passiefhuis is glas op het zuiden een voordeel, mits voldoende geïsoleerd.
Rendement alleen zien als maximaliseren van financiële opbrengst is zooo 2009

• NefeliM
Maar wat is het voordeel dan voor mij om dat dakraam op het zuiden te doen precies? Dat mijn slaapkamer door de zon wordt verwarmd op tijden dat ik er niet ben? Dat er direct licht binnen valt i.p.v. indirect licht terwijl we de kamer in 99% van de gevallen gebruiken als de zon onder is? M.i. maakt het in ons geval niet uit of het raam op het noorden of het zuiden gericht is en in dat geval kies ik voor het noorden om het dakgedeelte aan het zuiden voor eventuele PV-panelen/zonnecollectoren vrij te houden.

Is dit zo'n vreemde gedachtengang? en doe ik er beter aan om inderdaad de dakramen aan de zuidzijde te plaatsen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
^ als je dan geen airco neemt op de warme zomer dagen dan heb je gelijk.
Daarnaast ben je beperkter in je ruimte voor eventuele zonnepanelen. (formaatpaneel en daardoor misschien wel 2 panelen per 1 dakraam minder)
Daarom vind ik de genoemde noord zijde geen slechte opmerking ;)

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 19-02-2013 18:44 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Ik zou kijken naar resol in de vorm van bijv. Kingspan K7 voor het dak. Met 15cm ga je een heel eind komen in de richting van passiefnorm. Ramen zijn altijd een aandachtspunt, kijk daar bijv. naar de passief uitvoering van Velux. De bestaande ramen zijn zo te zien gewoon dubbelglas, daar kun je overwegen HR+/HR++ in te laten zetten. Verder kun je kijken naar de spouwisolatie en vloerisolatie. Hiermee ben je al een heel, heel eind op weg: goede isolatie verhoogd je comfort zowel 's winters (langer warm) als 's zomers (langer koel).

Pas na het isoleren ga je verder naar de apparatuur. Ventilatie type C niet echt een probleem: kijk naar bijv. een Inventum Combi of Solo. Dat is geen goedkoop apparaat, maar wel goedkoper dan door het huis een retourbuis aanbrengen. Na de aanpassing van de isolatie en ventilatie zit je waarschijnlijk al heel goedkoop qua woonkosten, dan zou ik eerst even wat rust nemen en daarna pas zonnecollectoren/zonnepanelen inzetten.

Verwijderd

Naar mijn mening is bij een slaapkamer een raam op het westen een drama, altijd te warm in de zomer. Op het oosten heb je gordijnen nodig als de zon schijnt maar wel te doen. Ramen op het zuiden hebben geen toegevoegde waarde, in de zomer wordt het warm en in de winter is de warmte allang al weer vervlogen als je naar bed gaat. Een raam op het noorden is prettig, als de zon schijnt kijk je met de zon mee zonder dat je de directe straling hebt. OK, in de winter heb je niet of nauwelijks warmte invang maar in de zomer scheelt het ook een hoop koelen.

• NefeliM
Bedankt voor jullie reacties! Als ik de reacties zo lees dan hou ik de raam gewoon richting het noorden. Kingspan is dat niet van Unidek? Ik woon in Noord-Brabant dus zie regelmatig trucks van ze rijden... Ik ga er eens naar kijken :)

Na de zolder ben ik inderdaad nog niet klaar met isoleren, maar voor de begane grond weet ik nog niet hoe ik het wil gaan doen in verband met de (droogbouw) vloerverwarming. Maar eerst de zolder maar eens, de rest volgt later wel... 8)

• ollie1965

ollie1965

Beetje andersom.

Maakt niet uit zolang het maar een goede U/R waarde heeft. Succes met je zoektocht naar de materialen

Dit , hierom en hierom

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
onderschat ook het VENTILEREN niet......

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NefeliM
Ik las in een ander topic over het isoleren van de fundering aan de buitenzijde een reactie van bartvl, die aangeeft dat zonder het aanpakken van koudebruggen een Rc van meer dan +/- 6 weinig meer toevoegt aan de energiebalans.
Klopt, energietechnisch zal er altijd voordeel zijn. Echter Rc's boven +/- 6 (is al wel een stevig pakket) voegen bij weinig aandacht voor koudebruggen (kozijnen, vloeraansluitingen, andere vormen van doorbroken isolatie) weinig meer toe aan de energiebalans.
Passiefhuis-dakplaten met een Rc van 9 hoef ik dus niet te bekijken/te overwegen dus...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58
Dat klopt ook wel.
Het is meer dat je de slechtste punten gewoon eerst aan moet pakken.
Het toevoegen van meer isolatie (zeker boven een Rd van 6) heeft nog wel nut, maar verhoudingsgewijs heel weinig.
Stel dat die grote muur met een Rd van 6 slechts 50 watt verliest bij een buitentemperatuur van -10. Terwijl je bij de aansluiting met de fundering 250 watt verliest richting de kruipruimte. Totaal verlies je dan 300 watt.
Dan kun je die muur extra isoleren naar een Rd van 9 ofzo. Maar dan reduceer je het verlies misschien naar 280 Watt. Het enige wat je dan vooral reduceert is de ruimte die je hebt....
Dat schiet niet op. Met een beetje slim aanpakken reduceer je het verlies naar je kruipruimte met 50%.
dan heb je opeens 175 in plaats van 300 watt verlies.

Verder ga je allerhande vochtproblemen kunnen krijgen als je de echte koudebruggen niet aanpakt... Iets met condensatie op de koudste oppervlaktes enzo. ;)

En verder kun je die dakplaten wel overwegen... het doet in principe verder geen kwaad. Maar de meeste mensen kunnen een euro maar eenmaal uitgeven. En als je voor een plaat met een Rd van 6 (dat is al zeer hoog) kiest en daardoor euro's overhoud om je vloer en/of fundering beter te isoleren zou ik daarvoor kiezen.

[ Voor 23% gewijzigd door NovapaX op 20-02-2013 12:14 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• blissard
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:21:
Naar mijn mening is bij een slaapkamer een raam op het westen een drama, altijd te warm in de zomer. Op het oosten heb je gordijnen nodig als de zon schijnt maar wel te doen. Ramen op het zuiden hebben geen toegevoegde waarde, in de zomer wordt het warm en in de winter is de warmte allang al weer vervlogen als je naar bed gaat. Een raam op het noorden is prettig, als de zon schijnt kijk je met de zon mee zonder dat je de directe straling hebt. OK, in de winter heb je niet of nauwelijks warmte invang maar in de zomer scheelt het ook een hoop koelen.
Goede argumenten. Bij mij spelen mn kinderen vaak op de slaapkamer. Die wordt dus veel meer als leefruimte gebruikt dan bij jou.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@NefeliM
jep zoals novapax al schrijft.
je kunt die euro maar 1x uitgeven.

een huis is eigenlijk het zelfde als een eiffeltoren.
als je boven klaar bent met schilderen kun je beneden weer opnieuw beginnen.
het houdt nooit op met verbeteren.

zo heb ik nu een dikke isolatie op mijn plat dak liggen.
het dak bedekkings materiaal van het platte gedeelte moest vervangen worden.
en hebben de ruimte er onder nog enkel glas en het schuine gedeelte een dunne isolatie.
dat komt nog wel een keer als er geld is.

ik heb de vloer flink extra geisoleert, maar helaas steekt er ook nog een stuk van mijn vloer naar buiten onder de achterdeur door. dat is een flinke koude brug. (voelbaar met de blote voeten :-( )
der komt nog wel een tijd dat ik dat aanpak. (planning is ook nog niet duidenlijk, mischien zet ik er nog een extra stuk huiskamer aan en kan ik het meteen oplossen.)

uiteindelijk doe ik het niet slecht met mijn 550m3 gas per jaar en 40-50 graden stook regime.
maar ja mijn centen zijn ook eindig.

maak een lange termijn planning en pak laag hangend fruit eerst.
als je voor echt duurzaam wil gaan moet je ook nog kijken naar de materialen die je wil gebruiken.
(alleen dan word het duurzame wereldje een beetje duisterder, want je kunt daar op verschillende manieren naar kijken en rekenen.)
denk aan leem stuc in plaats van gips, wol inplaats van glaswol etc...

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hey NefeliM.

Goed dat je zo met besparen en verduurzamen van je woning bezig gaat! Ik heb dat een paar jaar geleden voor mn ouders aan mee geholpen en ben inmiddels werkzaam bij een bouwtechnisch ontwerpbureau en heb misschien nog wel wat tips voor je:

Als eerste even over de termen R-waarde en U-waarde. In Nederland gebruiken we de U-waarde voornamelijk voor kozijnen, deuren en ramen en daarbij betekent hoe lager hoe beter. De R-waarde gebruiken we in Nederland vooral voor dichte vlakken zoals vloeren, gevels en daken. Ik zag dat dit hier nog niet helemaal goed was uitgelegd.

Nog iets wat ik zag: isolatie houdt de warmte zeker binnen maar isolatie houdt de warmte nauwelijks buiten. Het doet wel iets maar wat veel beter werkt is massa in je woning.

Als eerste is het misschien slim om te bedenken hoelang je er gaat wonen. Ik zag namelijk dat het huisje niet enorm groot is en wellicht verhuis je over 5 a 7 jaar als er kinderen komen. Dan is het misschien zonde om heel veel geld in de verduurzaming te steken. Je verdient het dan namelijk na verwachting niet terug. Ook al is geld misschien niet je belangrijkste motivator, je kunt het geld beter uitsparen dan en gebruiken voor je volgende huisje waar je wellicht 20 jaar woont.

Dan het puntje isolatie: isoleren in een quick-win die je ook zeker moet nemen! Alleen maak wel een goede overweging over hoe ver je hierin gaat. Zoals eerder gemeld geeft een verhoging van de R-waarde van 1 naar 2 een enorme verbetering, maar van 4 naar 5 geeft dit nauwelijks verbetering. Je kunt je geld (wat je maar 1 x kunt uitgeven) dan wellicht beter aan andere dingen besteden zoals kierdichting of installaties. Zo is bij ons op het bedrijf eens een berekening gemaakt voor een (nieuwbouw)rijwoning waaruit bleek dat het kiezen voor een geisoleerde voordeur (ipv een "standaard" voordeur) meer energiebesparing opleverde dan voor de gehele woning (dus vloer, gevel en dak) de R-waarde te verhogen van 3,5 naar 4,5. Maak dus een begroting en bedenk dus heel goed waar je je geld aan uit wil geven.

Je woning isoleren is namelijk 1 ding, maar wanneer je woning redelijk geisoleerd is (zeg R-waarde = 3,5 a 4) dan heeft je warm water verbruik een veel grotere impact op je energierekening dan je verwarming.

Mijn adviezen zijn dan ook:
als je toch 15 cm ruimte hebt bij je dak ga dan gewoon voor glaswol, je kunt dan een R-waarde van ongeveer 4 halen en dat kost ongeveer 6 euro/m2 (adviesprijs). Ga je voor zo iets exotisch als resolschuim, kun je wellicht een R-waarde van 7,5 a 8 halen, maar ben je wel 32 euro/m2 kwijt. Dit ga je nooit terug verdienen en ook niet terughalen in comfort (naar mijn mening). PUR is hierin een tussenweg.

Hou je dakramen mooi aan de noordzijde. Zoals je al aangaf gaat het toch maar om je slaapkamer en op die manier houdt je ruimte over voor zonne-energie en heb je in de zomer ook minder verhitting op je slaapkamer.

Voor je gevel zul je, geschat aan het bouwjaar, een spouwmuur hebben. Als je deze gaat vullen met isolatie kom je ongeveer op een R-waarde uit van 1,7. Om deze op te krikken heb je in feite 2 opties: 1 is een voorzetwand aan de binnenzijde (nadeel daarvan is dat je de massa van je binnenmuren kwijtraakt waardoor je warmteaccumulatie afneemt). Optie 2 is het metselwerk aan de buitenzijde weghalen en hiervoor gevelisolatie in de plaats zetten, dan kun je een R-waarde creeren zo hoog als je wil. Nadeel is wel dat dit mogelijk moet zijn met de buren.

Verder: plaats een doucheWTW. Kost 300 euro maar je kunt daarna wel bij elke douchebeurt geld besparen.

qua WTW zou je eens naar ITHO qualityvflow kunnen kijken. Dat is een WTW die ook nog eens vraaggestuurd ventileerd. Dat betekent dat hij op basis van de CO2 (en in het geval van de badkamer op basis van RV) die mensen uitstoten bepaalt welke ruimte hij meer moet ventileren. Hierdoor ventileer je niet alle ruimtes heel veel als er maar in 1 ruimte mensen zijn.

Als ik trouwens naar je U-waarde van je energiecertificaat kijk dan zie ik dat er volgens die tabel nergens HR++ glas inzit. Als er al dubbel glas in zit dan is het nog van het oude type.

Daarna kun je ook nog gaan kijken naar installaties zoals zonneboilers/vloerverwarming/zonnepanelen/pelletkachels/warmtepompen en nog vele andere. Wat ook nog een tip is (zeker als je gaat verbouwen want dan kun je ze wellicht nog mooi wegwerken): rolluiken! ze isoleren tegen de kou (en geluid) in de winter en houden zonlicht (en dus veel hitte) buiten in de zomer.

Je hebt nog genoeg om over na te denken nu!;)

als je nog hulp nodig hebt voor berekeningen (isolatie, ventilatie of andere) en/of details dan roep maar een keer! wellicht kan ik (of een andere tweaker) je daarbij helpen. Maar eerst moet je beslissen wat je wil...

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:21
Begrijp ik het nu goed dat een na-geisoleerde spouwmuur slechts op een R-waarde van 1.7 uitkomt, terwijl 15 cm glaswol onder een schuin dak op 4+ komt?

Dan gaat er veel meer warmte verloren door de muren dan ik gedacht had. Hoeveel zin heeft het om een schuin dak op R = 4 te brengen als je gevel blijft steken op 1.7?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ja je moet er wel vanuit gaan dat een spouw vaak niet veel breder is dan 5 a 6 cm... Daarbij kan de spouwisolatie ook nooit zo mooi en netjes worden aangebracht als de dakisolatie en zitten er nog een hoop spouwankers in de spouwmuur. Wil je je gevel ook naar een R van 4 brengen moet je met een voorzetwand aan de binnenzijde gaan werken of met gevelstuc zoals ik boven al heb aangegeven. Wat ik vanuit t verhaaltje van TS opmaak heeft hij in verhouding een groot dak t.o.v. de gevel. Dan kan het wel nut hebben om je dak zo goed te isoleren terwijl je gevel minder goed geisoleerd is. Maar t beste is natuurlijk als het geheel in balans is.

• _JGC_
  • Laatst online: 22:02
In mijn geval is het dak ook beter geisoleerd dan de gevel. Is op zich geen probleem, ik stook de hele bovenverdieping met een T11 radiator die in de hal bij de voordeur zit. Warme lucht stijgt, maar kan door de fatsoenlijke isolatie bijna niet weg.

Overigens doet kierdichting ook een heleboel. Een stukje klimaatdoek bijvoorbeeld doet al wonderen, je wilt niet weten hoeveel isolatie er aangebracht wordt die totaal geen zin heeft als de wind op het huis staat.

• NefeliM
Heb de griep gehad dus ben een tijd niet online geweest.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga ze doornemen :)
Pagina: 1