iPad mini kopen voor backpackreis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 21:54
De bedoeling is om begin april naar Bangkok, Thailand te vliegen om vanuit daar en backpack-tripje in die hoek te maken.

Momenteel heb ik zes eigen websites en die hebben dagelijks een klein uurtje onderhoud nodig, foto's en nieuws plaatsen en gewoon even kijken als alles goed loopt. Ik sla ook wel eens een dag over, maar om nu van een internetcafe afhankelijk te zijn is niet zo'n fijn gevoel.

Ook is het mijn bedoeling om voor mijn familie een kleine website in elkaar te zetten waar ik een korte report op kan plaatsen, natuurlijk met de nodige foto's.

Mijn idee is om een Mini Ipad te kopen. Is dat verstandig of kan ik beter een oude Windows laptop meenemen of die ombouwen naar OSX?

Een Mini Ipad leek mij wel fijn, is niet te groot, kan wel een bluetooth toetsenbord en muis aan en gaan met die banaan. Alleen zit ik nog even met de foto's, hoe ik die vanaf het fototoestel op de Ipad krijg. Kabeltje ofzoiets zal daar denk ik wel voor zijn.

Is een Ipad Mini voor mijn idee geschikt of is het gewoon not-done? Wie heeft hier ervaring mee?

Thuis heb ik een prachtig mooie iMac 27" en meenemen is eigenlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 15:15

Gerco

Professional Newbie

Martine schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:40:
maar om nu van een internetcafe afhankelijk te zijn is niet zo'n fijn gevoel.
Zonder internetcafe zul je toch een iPad met 3G moeten hebben en 3G dekking is in Thailand waarschijnlijk alles behalve volledig. Ik zou durven gokken dat je met internet cafes misschien wel betere dekking hebt. Internetcafes bieden meestal geen Wifi aan, volgens mij, dus met je iPad sta je dan verbindingsloos.
Een Mini Ipad leek mij wel fijn, is niet te groot, kan wel een bluetooth toetsenbord en muis aan en gaan met die banaan.
Kan inderdaad een BT toetsenbord aan, maar geen muis. Het is een touchscreen tablet en het draait geen OSX, een muis heeft op iOS geen functie.
Alleen zit ik nog even met de foto's, hoe ik die vanaf het fototoestel op de Ipad krijg. Kabeltje ofzoiets zal daar denk ik wel voor zijn.
Daar verkoopt Apple een Camera Connection Kit voor. Je kan je camera aansluiten met USB of direct de SD kaart in de adapter steken. Past overigens niet (direct) op iPad Mini vanwege de nieuwe connector. Daar is nog een Lightning to 30-pin adapter voor nodig.
Is een Ipad Mini voor mijn idee geschikt of is het gewoon not-done?
Mits je een internet verbinding kan regelen, werkt het prima. Je zult wel een flinke berg opslag willen hebben voor al je fotos of koop een klein stapeltje SD kaarten om ze op te bewaren en zet de fotos alleen tijdelijk op de iPad.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 19-02-2013 00:56 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
Oh, natuurlijk zit er geen OSX op, net als de iPhone. :X

Nee, ik slaap toch in hostels/hotels waar Wifi is, anders wil ik er niet eens slapen. Heb al een beetje research gedaan en zo te zien zijn er genoeg met free wifi. :9

Voor het verkleinen van vele foto's heb ik op de iMac een programma Bordermaker, dat werkt echt perfect. Is er voor de iPad ook een programma die gemakkelijk een map met foto's kan verkleinen?

Goede tip van die Camera Connection Kit, dat ga ik eens onderzoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Martine op 19-02-2013 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gerco schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:49:
Daar verkoopt Apple een Camera Connection Kit voor. Je kan je camera aansluiten met USB of direct de SD kaart in de adapter steken. Past overigens niet (direct) op iPad Mini vanwege de nieuwe connector. Daar is nog een Lightning to 30-pin adapter voor nodig.
Dat is niet nodig en omslachtig via een 30pins adapter want je hebt namelijk diezelfde ook in lightning uitvoering.

http://www.mobilesupplies...-4-ipad-mini-p-14597.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 15:15

Gerco

Professional Newbie

Martine schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 01:08:
Voor het verkleinen van vele foto's heb ik op de iMac een programma Bordermaker, dat werkt echt perfect. Is er voor de iPad ook een programma die gemakkelijk een map met foto's kan verkleinen?
Aangezien de iPad geen OSX draait en geen user visible filesystem heeft bestaat er niet zoiets als een "map met fotos". Er is wel iets genaamd een "album met fotos", maar er zijn geen manieren om scripts te draaien bijvoorbeeld.

Het kan best zijn dat er een App is die dat doet, maar daar heb ik nooit naar gezocht. Ik kan je aanraden om eens in de Apple winkel met een iPad te gaan spelen om te zien wat de (on)mogelijkheden van zo'n apparaat zijn. Volgens mij heb je een volwaardige computer in je hoofd zitten en geen iPad met behoorlijk beperkt OS.

Er zijn inderdaad een stapeltje andere adapters te koop, zoals een Lightning naar SD kaart adapter en een Lightning naar Micro USB die waarschijnlijk hetzelfde doen als de Camera Connection Kit, maar dan zonder de omweg via de 30-pin. Als het niet per-se van Apple hoeft te zijn kun je altijd zoiets kopen: Lightning Adapter Camera Connection Kit. Ondersteund meer formaten dan hetzelfde ding van Apple en is nog goedkoper ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 19-02-2013 01:29 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 13:46

janklp

FortyTwo Capital

Internetdekking in Thailand is best prima. 3G Abo nemen van Dtac, kost je 10 euro per maand voor onbeperkt internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:51
Als Thailand kwa Wifi een klein beetje lijkt op Maleisië of Vietnam is er echt op élke straathoek Wifi te vinden. Snelheden zijn niet altijd even soepel, maar zelfs de allerkleinste eethutjes hebben in Maleisië Wifi-punten.

Ik neem al jaren de iPad mee naar Azië, al is het alleen al om af en toe eens met de familie te Skypen/facetimen of tijdens een langere bus/treinreis een filmpje te kunnen kijken. Tot nu toe (nogmaals, heb geen ervaring met Thailand, daar gaat dit jaar de reis naartoe) echt óveral Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 11:45
Ik ben net terug van een backpack reis van 3 maanden door Azië (Bali, Borneo, Filipijnen, Vietnam, Cambodja en Thailand). De hoeveelheid restaurants en hotels met wifi die je gaat tegenkomen is zo enorm groot dat het niet echt nodig is om een 3g kaartje aan te schaffen. Ik heb 3 maanden lang een reisblog bijgehouden via de wordpress app op mijn ipad en dat werkt vrij goed.

Inderdaad, ook voor skype is het verrekte handig. Ik kan me alleen voorstellen dat een Ipad Mini misschien net wat aan de kleine kant is.

edit: de wordpress app verkleint de foto's automatisch voor je waardoor het uploaden vrij snel gaat..

[ Voor 9% gewijzigd door klikos op 19-02-2013 10:23 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
Super om te lezen, zo te zien zijn er mogelijkheden ten over! Morgen ga ik even naar de iCentre en even een iPad Mini vasthouden. Eens kijken wat er allemaal mogelijk is en wat ik er nu eigenlijk echt mee kan.

Ook met het ook op de toekomst bij terugkomst in Nederland. Dat is een 3G iPad in principe overbodig, mocht ik onderweg zijn en het echt nodig zijn, dan zet ik wel een wifi hotspot op met de iPhone.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 22:42
Ik zou zeker ook even kijken of een macbook air 11 inch misschien beter past bij wat je wil doen. Je hebt dan ook een klein apparaat wat je meeneemt, maar het geeft je wel veel meer flexibiliteit dan een iPad.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:25

CeesKees

I rest my Kees

klikos schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:22:
Ik ben net terug van een backpack reis van 3 maanden door Azië (Bali, Borneo, Filipijnen, Vietnam, Cambodja en Thailand). De hoeveelheid restaurants en hotels met wifi die je gaat tegenkomen is zo enorm groot dat het niet echt nodig is om een 3g kaartje aan te schaffen. Ik heb 3 maanden lang een reisblog bijgehouden via de wordpress app op mijn ipad en dat werkt vrij goed.

Inderdaad, ook voor skype is het verrekte handig. Ik kan me alleen voorstellen dat een Ipad Mini misschien net wat aan de kleine kant is.

edit: de wordpress app verkleint de foto's automatisch voor je waardoor het uploaden vrij snel gaat..
Dat vraagt om een link!!!
(3 maanden... Veeeel te kort natuurlijk! Ikzelf moet het helaas met 3 weken per reis doen)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Redshark
  • Laatst online: 17-07 17:05
Hier net terug uit Vietnam en dat schijnt weer aardig op Thailand te lijken ;-)
Overal is inderdaad WiFi te vinden en daarnaast heb ik regelmatig ho(s)tels met eigen PC's op de slaapkamer gehad. Daarnaast ook veel internet cafe's of PC's in lobbies kunnen vinden.

Let er inderdaad op dat WiFi tenenkrommend langzaam (tot niet bruikbaar) kan zijn en dan is soms een 3G kaartje wel handig, maar dat heb ik zelf niet gedaan. Weet wel dat het erg goedkoop is :)

Misschien een idee nog, wat als er iets misgaat met een van je sites? Moet je dan zelf de code in duiken of niet? Devven op en iPad lijkt me nou niet echt lekker werken namelijk en dan is een laptop misschien een beter idee.

• Martine
Ja, moet ik zelf de code in duiken.

De oplossing is gevonden, heb hier thuis nog een oude Asus Eee PC 1201N Zilver gevonden die ik drie jaar terug eens heb gekocht toen ik voor drie weken op vakantie ging naar Duitsland. Nooit meer aan gedacht :?

Volgens mij had ik alleen nog een oude 15" HP laptop had liggen, niets blijkt minder waar. Deze gaat mee, hier kan ik wel mee uit de voeten!

[ Voor 4% gewijzigd door Martine op 21-02-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470083

Opties:

Heeft je mobiel ook een Hotspot functie? Koop dan zoals eerder gezegd een Dtac simkaart voor 10 a 15 euro. In heel thailand heb je dan in ieder geval Edge, maar op de meeste plaatsen ook 3g. www.dtac.co.th

Mocht je een ipad mini willen kopen, koop deze dan in thailand (in elk warenhuis verkrijgbaar), kost rond de 280 euro, maar je kan aan het eind van de reis je BTW (VAT) nog terugvragen a 20 euro.

Eerder reisde ik altijd met laptops (11"-13") maar dit jaar de overstap gemaakt naar Ipad mini, en ik moet zeggen dat ik nooit meer terug wil. Je gooit hem zo achter in je backpack, is binnen 1 sec aan, en gaat veel langer mee dan welke laptop batterij dan ook. Zeker in combinatie met een hotspot functie op je mobiel behoort de Ipad mini bij de perfecte backpack gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-07 11:05
Vorig jaar in Mei hebben mijn vriendin en ik ook een rondreis gemaakt door Singapore, Indonesie, Thailand. In geen van de landen hadden we problemen met de wifi, alleen soms is het enorm langzaam. Singapore was veruit de beste, en Indonesie was veruit de "niet optimale" maar er was wifi.

Wij hebben in Singapore the iPad connection kit gekocht voor 2 euro. Niet origineel maar het werkt nog steeds perfect. Ik heb zelf geen ervaring met de mini, maar de iPad werkte heerlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door da_PSI op 05-03-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 13:45
Bij aankomst op Bangkok Airport kreeg ik al meteen 3 simkaarten in m'n hand gedrukt, je kunt heel goedkoop een 3G abbo afsluiten. Ik heb nog simkaarten liggen van Truemove en dtac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gerco schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:49:
[...]

Zonder internetcafe zul je toch een iPad met 3G moeten hebben en 3G dekking is in Thailand waarschijnlijk alles behalve volledig. Ik zou durven gokken dat je met internet cafes misschien wel betere dekking hebt. Internetcafes bieden meestal geen Wifi aan, volgens mij, dus met je iPad sta je dan verbindingsloos.
Ik neem aan dat er wel plaatsen (bars/koffiehuizen, hotels en dergelijke) met Wifi te vinden zijn in de toeristische wat rijkere gebieden. Als je onder de locals verblijft verwacht ik dat het een stuk moeilijker zal zijn inderdaad zonder 3G ontvangst. Ik ben twee jaar geleden in Vietnam geweest en daar had ik bijna nergens Wifi.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-07 14:36
hier nog een regelmatig thailand ganger, internet vind je overal, zowel in en rond bangkok als in het zuiden.

Phuket stikt er helemaal van, dus geen zorgen.
Noordelijke contreien zoals Chang-mai/chang rai vind je ook internet, alleen hele kleine dorpjes kun je het vergeten. (of zo onbetrouwbaar dat je mail openen 20 minuten duurt en vervolgens een time out geeft) ;)

Have fun daar!

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
Ik reis veel en de ipad mini bevalt me erg goed, had eerst altijd een macbook 13" bij me maar een ipad is zo veel handiger, alle basis taken zoals mail, fb, browsen en muziek/video gaan makkelijk en gaat langer mee dan een laptop.

Tevens makkelijker op te bergen of in een kluisje te doen als je die hebt op je hotelkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 11:45
www.3maandenopslippers.nl
CeesKees schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:10:
[...]

Dat vraagt om een link!!!
(3 maanden... Veeeel te kort natuurlijk! Ikzelf moet het helaas met 3 weken per reis doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:41

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik kan je toch aanraden om de ipad (mini) mee te nemen ipv de eee-pc. Mijn ervaring met de batterijen van die serie (ok ik had de eerste 901) is dat ze nog geen 2 uur meegingen omdat een productie fout in zat waardoor de batterij zichzelf ontlaadde ookal stond hij uit. Met de mini doe ik met alleen facebooken en facetimen met gemak 3 a 4 dagen!! daarnaast weegt het geen drol en je kunt evt zo'n zonne lader pakken om hem op te laden. Vergeet niet, dat als je even geen wifi hebt je wel alvast je update kunt tikken en dan zo uploaden als je weer in het hotel bent. als je dat dus met de eee-pc wilt doen ben je veel te veel afhankelijk van het stroomnet.

PS. denk ook aan de luchtvochtigheid daar in Thailand. misschien handig om een waterdichthoesje er bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:51
Inmiddels net weer terug van een rondreis in Thailand. Zoals hier al vaker gezegd, WiFi is werkelijk o-ver-al. Van luxueuze resorts totaan e allerkleinste eet-kraampjes. Echt tegen het belachelijke aan soms. Maar let er wel op: Regelmatig is de verbinding op de hotelkamer zelfs nog te traag om te skypen (zonder camera). Voordeel is dan wel weer dat je vrij snel een terrasje hebt gevonden met een snellere verbinding, én een ijskoud Chang-biertje ;)

Fantastisch land overigens. Geweldige rondreis gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Vorig jaar backpack reis gehad in Thailand. Eiland hoppen. Zelfs op een eilandje van 2km diameter als Ko Ngai was er internet te vinden. Echt werkelijk overal kan je bij een bar gratis WIFI vinden. Vaak staat de WIFI code op de muur geschreven of op servettenhouder op tafel. Neem een Ipad of mini mee vanwege de lange standby/gebruik tijd. Ik denk dat je op een gegeven moment gaat ergeren aan de eee-pc vanwege de opstarttijden. De Ipad is gelijk gebruiksklaar. Je wilt op vakantie alleen maar genieten en niet veel tijd kwijt zijn aan dingen zoals wachten met opstarten en stroom zoeken.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:16
In Thailand vind je overal wifi, landen als cambodja iets minder maar in hostels is er altijd wel te vinden, anders in barretjes. Je kan beter een Surface RT meenemen, daar kan je je SD kaartje (als je microSD +adapter in je camera doet) zo indrukken. File systeem en alles, erg makkelijk. ;)

Verder niet teveel met je gadgets pielen, maar genieten van waar je bent natuurlijk! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik las de titel en moest toch wel even lachen :p

Nu zou niet iets te duur meenemen. En zoals ik in de andere post aangaf is die iPad mini super druk gevoelig. Mijn scherm is kapot door druk en geen idee hoe. Dus gaat echt snel. De 2 andere iPads hebben het nooit gekregen.

Google Nexus kan je gemakkelijker foto's opzetten en beheren. Misschien een optie? Is ook pak goedkoper. Check vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 13:57
Ik heb tijdens mijn 8 maanden durende backpack-reis door Azië/Australië/Nieuw-Zeeland in Thailand uiteindelijk een 11" laptopje gekocht, omdat ik veel foto's maak in RAW en mijn foto's toch veilig wil stellen..

Zoals al vaker verteld is in Azië overal wifi, maar je kan de internetcafé computers of de computers in de hostels niet vertrouwen. Heb in totaal 3x een virus op mijn SD kaart gehad, waardoor de kaart geformatteerd werd. Gelukkig zijn de meeste gered, maar ben dan toch wel de foto's van Ankor Wat (Cambodja) kwijt. :|

Waarom ik voor een laptopje ben gegaan i.p.v. een iPad: Meer geheugen (zeker met RAW foto's, ik heb zo'n 50 gb aan foto's geschoten), het gemak van een echt toetsenbord en door het goede WiFi is het makkelijker films te downloaden. :P

Een iPad is er later bijgekomen, maar voor een backpack reis zou ik altijd voor een klein laptopje gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:33
iPad mini kun je ook prima kopen bij aankomst in Bangkok, iStudio is authorized seller.
11.200 BTH heb je een 16GB en als je een taxrefund formulier invult krijg je bij vertrek nog eens 8 % terug.

Ben je voor rond de 270 euro klaar.

edit: achteraf gezien maakt het niet zoveel uit op een ipad mini :-)
Mijn macbook air scheelde het 300 euro op vorig jaar, dat is een beter verschil

Maar voor de rest is er erg veel wifi beschikbaar gratis of tegen een geringe vergoeding, 3G zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Jammer is dat je op een iPad geen sd kaartjes kan gebruiken, camera aansluiten kut is en je gewoon flink beperkt bent. Ik zou voor een klein laptopje gaat/ultrabook (beetje xps13 stijl, al heeft die natuurlijk ook geen SD lezer.. domme dell) of een Surface RT met een grote voorkeur voor de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:34
Dat kan idd niet direct, maar wel via een connection kit die werkt prima.
Alleen zit natuurlijk een ipad in no-time vol met foto's

[ Voor 27% gewijzigd door rinkel op 15-05-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
rinkel schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:55:
Dat kan idd niet direct, maar wel via een connection kit die werkt prima.
Alleen zit natuurlijk een ipad in no-time vol met foto's
De beste man gaat backpacken he? Ik ben zelf vaak wezen backpacken; laatste wat je wil is een boel stekkertjes en andere troep waar je op moet letten en zandvrij moet houden.. ;)

Vandaar Surface RT; prik lekker dat kaartje erin en je kan ook met de normale file explorer kopieren en plakken wat je wil. Wil je zoooooveel foto's maken dan kun je zelfs externe hardeschijf meenemen (mocht je die ook meenemen vanwege films etc) die je via USB erin prikt. Nice. Daarbij is de wifi module van de surface veul beter qua bereik dan de iPad
Pagina: 1