5.1 geluid; van PC naar TV?

Pagina: 1
Acties:

• Dajo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2025
Hoi Tweakers,

Na veelvuldig gegoogle en uiteraard ook de tweakers search heel veel problemen tegen gekomen die lijken op de mijne, maar het net niet zijn.

Ik heb sinds kort mijn PC (NVIDIA GTX 660) aangesloten via een HDMI kabel op mijn Harman Kardon AVR350 versterker HDMI IN, die vervolgens via HDMI Out naar mijn Samsung TV gaat.

Zodra ik games speel, krijg ik met geen mogelijkheid 5.1 geluid over de speakers.

Echter, wanneer ik via XBMC een film/serie stream, werken zowel Dolby als DTS prima.

Wat heb ik gedaan?
  • Gecontroleerd of de 5.1 configuratie in de spellen aan staan.
  • De Windows sound settings helemaal uitgepluisd. Overigens herkent hij hier als audioapparaat enkel mijn Samsung TV en niet de HK. Veranderen hier van 2.0 naar 5.1 heeft ook geen resultaat.
  • Alle mogelijke settings van het NVIDIA control panel afgegaan voor bepaalde configuraties.
Waarom werkt het ene wel en het andere niet? Dit is wat me vooral verward. Ik ben echt ten einde raad.

Verwijderd

En die spellen hebben ondersteuning voor Dolby / DTS?

Om welke spellen gaat het?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

Zet de audio passthrough eens uit in je versterker.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Meeste games vereisen een Dolby Digital Live of DTS Connect om meerkanaals te gebruiken. Zo is mijn ervaring met oa Crysis 2 en Skyrim

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Met HDMI moet het ook mogelijk zijn om 6 kanaals PCM uit te sturen en dan heb je dus de DD Live of DTS Connect niet meer nodig. Ik heb hier helaas geen ervaring mee maar google levert veel resultaten op. Het schijnt dus te kunnen.

Levert 5.1 instellen in je geluidskaart zeker weten geen 5.1 op? Je DD en DTS logotjes zullen uitblijven, en je zult met muziek en niet 5.1 capable games ook stereo blijven houden. Maar film audio met de passtrough uit in XBMC even controleren en een game die daadwerkelijk 5.1 audio levert proberen werkt ook niet?

Waarom film wel werkt en de rest niet:
Films hebben een aparte soundtrack in het bestand zitten die met DTS of DD is ge-encode. Net zoals je MP3 hebt heb je dus DTS en DD codecs. XBMC doet de bitjes van die DTS of DD soundtrack niet decoderen maar rechtstreeks op de HDMI verbinding zetten. Waarop je versterker ziet: Hee, dit is DTS, dat ken ik wel, en 5.1 afspeelt.
In normale situaties gebruikt HDMI echter gewoon het PCM (WAV) formaat (wat met de oudere spdiv max 2.0 was) wat met HDMI ook 7.1 kan zijn maximaal. Dat komt omdat 99% van de geluidskaarten niet de mogelijkheden of licenties hebben om naar DTS of DD te encoden. Vandaar dat je sowieso geen logo's gaat zien in je versterker voor die beide formaten.

[ Voor 39% gewijzigd door Sleepkever op 19-02-2013 17:57 ]