Toon posts:

Printer achter gecascadeerde router niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee draadloze routers in gebruik. De 1e zit direct achter de (glasvezel) modem en de 2e zit achter de eerste gecascadeerd.
De ethernet poort van de 2e zit via een ethernet poort aan de 1e verbonden, de 2e heeft een vast IP adres en alleen van de 1e is DHCP geactiveerd.
Beide hebben een eigen draadloos netwerk, en mijn draadloze printer zit op het netwerk van de 2e.

Nu doet zich het vreemde geval voor dat die draadloze printer wel te benaderen is vanaf PC's die op het draadloze netwerk van de 1e router zitten maar niet vanaf PC's die op het draadloze netwerk van de 2e router zitten.
Oftewel: Printen met een laptop/PC vanaf het zelfde draadloze netwerk als waar de printer in zit lukt wel, printen met een laptop/PC vanaf het andere draadloze netwerk dan waar de printer in zit lukt niet.
Iemand enig idee? Kan het iets met IPv4 en IPv6 incompatibiliteit te maken hebben?

Router 1: Linksys E4200
Router 2: Linksys WRT160NV2
Printer : Canon MP640

Verwijderd

Beide routers wel een IP in dezelfde range?
Je gebruikt niet de WAN poort om beide routers te verbinden?

Glas modem<-->WAN poort router 1 / LAN poort router 1<-->LAN poort router 2

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Router 1: 192.168.1.1
Router 2: 192.168.1.2

Glas modem <--> WAN poort router 1 / LAN poort router 1<-->LAN poort router 2

Ik heb deze aanwijzing gevolgd:
http://homekb.cisco.com/C...id=80&vw=1&articleid=3733

• Jooner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 20:50

Jooner

Jooner has a Life of Agony

Hoe benader je de printer? Als je windows laat zoeken zal hij de printer niet vinden, een Broadcast op het netwerk gaat niet door de gateway heen. Je zult het IP adres moeten opgeven.

Please excuse any spelling mistakes. I have dyslexic fingers.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: ik las in eerste instantie "gecastreerde router" :X 8)7 |:(
Oftewel: niet van die moeilijke woorden gebruiken :P

Los van het feit dat het idd door die broadcast etc niet gaat werken zo, twee vragen:
1) waarom die 2e router gebruiken, is een switch niet veel handiger :? Of gebruik je die 2e alleen als AP? In het laatste geval moet je hem namelijk ook als AP met het zelfde SSID etc configureren en dat heb je volgens mij nu niet gedaan ;)

2) Waarom heb je die printer uberhaupt op het 2e WLAN zitten en niet op het eerste?

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 19-02-2013 22:29 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@Jooner
invullen van het IP adres in een browser (reserved IP adres 192.168.1.105) levert netjes de printer settings webpagina op als ik met een laptop verbonden ben met de wifi van router 1.
Als ik met een laptop verbonden ben met router 2 dan levert het invullen van het IP adres in een browser een foutmelding op dat er geen verbinding gemaakt kan worden
Pingen naar dit IPadres vanuit de twee verschillende wifi's levert hetzelfde resultaat///

@The Eagle
Vraag1)
Ik gebruik de twee routers om twee verschillende draadloze netwerken te maken eentje met de G standaard en eentje met de N standaard. Dus hebben ze een verschillend SSID

Vraag2) Geen specifieke reden, ik kan de printer ook nog eens op het andere netwerk proberen.
Maar ik vermoed dat dit probleem verder gaat dan alleen de printer en dat dus geen enkel apparaat (laptop, telefoon, printer etc) op het draadloze netwerk van de tweede router een ander appraat binnen datzelfde draadloze netwerk kan zien.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lijkt er op dat je 2de router niet geheel goed ingesteld staat..

hem op de 1ste router hangen is ook niet de oplossing denk ik omdat het probleem dan net anders om gaat staan..

toch je 2de router zn config even na checken ?

404 Signature not found

• Jooner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 20:50

Jooner

Jooner has a Life of Agony

Router 2: 192.168.1.2

Moet dat niet
Router 2: 192.168.2.1
zijn met netmask 255.255.255.0?

dan maak je twee gescheiden netwerken, je huidige instellingen stoppen beide routers in hetzelfde netwerk.
Probeer es?

Please excuse any spelling mistakes. I have dyslexic fingers.

Verwijderd

Topicstarter
@Jooner
Inderdaad ik heb nu een LANtoLan configuratie en niet de LANtoWAN configuratie (zie http://homekb.cisco.com/C...id=80&vw=1&articleid=3733)

Aan mijn eerste router hangt een NAS en die wil ik ook via mijn tweede router kunnen benaderen.
Als ik het goed begrijp kan dat niet als ik er dus twee gescheiden netwerken van maak (LANtoWAN)
Pagina: 1