Z-5500 krijgt geen 5.1 via S/PDIF

Pagina: 1
Acties:

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:51
Hoi medetweakers, :W

Met behulp van de volgende geluidskaart:
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card
wil ik graag 5.1 surround sound naar de digitale ingang van mijn Z-5500 speakerset sturen. Ik heb de Z-5500 verbonden met de S/PDIF out van de Sweex geluidskaart.

Het lukt me alleen niet om een goed signaal naar de Z-5500 te krijgen. Het schermpje geeft telkens aan dat hij maar twee kanalen binnenkrijgt.

Hieronder mijn huidige instellingen.

De externe geluidskaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/51224087d78ee/51224087d4629-Sweex_Instellingen.png

De geselecteerde luidsprekers:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/5122409c093f1/5122409c07ca6-Mixer_Tray.png

En de mplayer classic instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/51224a8ee66e7/51224a8ee3fb9-Mplayer_Classic.png

Het test bestand heeft de volgende eigenschappen: Audio: PCM 48000Hz 6ch 6912kbps.

Waar ik ook aan loop te tweaken, de Z-5500 krijgt enkel twee kanalen binnen. ;(
Alleen als ik in de windows mixer instellingen op het test knopje druk, dan krijgt de Z-5500 ineens wel een goed signaal binnen!
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/512240b1cbcf8/512240b1ca1a9-Mixer_Settings.png
Zowel bij Dolby Digital als DTS stuurt m'n laptop dan een goed signaal.

Iemand een idee waarom dit niet bij m'n test bestand gebeurd? Zie ik een instelling over het hoofd?

Alvast bedankt!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Als je het hebt over het geluid in windows: In dat bovenste venster staat je SPDIV nog op PCM, PCM ondersteund geen meerdere kanalen en je zult dus DTS of DD moeten encoderen. Iets wat die sweex kaart niet ondersteund en zul je dus altijd stereo geluid hebben over de spdif.

Mocht het echt puur om de films gaan dan zul je de passtrough instellingen moeten vinden. Ik denk stiekem dat het makkelijker is om AC3Filter te installeren voor MPC. Daar kan je namelijk wel netjes passtrough aanvinken. Dat zie ik bij jou MPC instellingen niet zo snel staan. Of VLC gaan gebruiken en bij audio uitvoer de "a/52 over s/pdif" of iets dergelijks selecteren.

Edit: Ik zie net dat je 6 channel PCM wilt uitsturen, dit kan helaas niet over spdiv zonder dat je de live encoding hebt. Andere optie zal zijn HDMI maar dat ondersteund je Z-5500 weer niet. Je zult dus daadwerkelijk bronbestanden met DTS of DD moeten gebruiken om 5.1 geluid te krijgen. DTS-MA en DD TrueHD bestanden zijn trouwens beiden backwards compatible, en zullen dus ook prima werken. Alleen niet in lossless kwaliteit.

[ Voor 23% gewijzigd door Sleepkever op 18-02-2013 16:54 ]

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:51
Sleepkever schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:52:
Als je het hebt over het geluid in windows: In dat bovenste venster staat je SPDIV nog op PCM, PCM ondersteund geen meerdere kanalen en je zult dus DTS of DD moeten encoderen. Iets wat die sweex kaart niet ondersteund en zul je dus altijd stereo geluid hebben over de spdif.

Mocht het echt puur om de films gaan dan zul je de passtrough instellingen moeten vinden. Ik denk stiekem dat het makkelijker is om AC3Filter te installeren voor MPC. Daar kan je namelijk wel netjes passtrough aanvinken. Dat zie ik bij jou MPC instellingen niet zo snel staan. Of VLC gaan gebruiken en bij audio uitvoer de "a/52 over s/pdif" of iets dergelijks selecteren.

Edit: Ik zie net dat je 6 channel PCM wilt uitsturen, dit kan helaas niet over spdiv zonder dat je de live encoding hebt. Andere optie zal zijn HDMI maar dat ondersteund je Z-5500 weer niet. Je zult dus daadwerkelijk bronbestanden met DTS of DD moeten gebruiken om 5.1 geluid te krijgen. DTS-MA en DD TrueHD bestanden zijn trouwens beiden backwards compatible, en zullen dus ook prima werken. Alleen niet in lossless kwaliteit.
Ah oké dat wist ik niet! Zal even gaan spelen met AC3filter en wat sample files pakken met DTS en DD. Bedankt voor je reactie in ieder geval. :)

Edit: Is gelukt! Thanks!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

nexhil

BAM!

Gewoon even complimenten voor zowel de topic start als het antwoord!
Mag ook wel eens gezegd worden.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 07:39

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je bij de instellingen voor SPDIF uitvoer kiezen voor passtrough op de geluidskaart? :X
PCM kan alleen stereo weergeven en niet digitaal meerkanaals.

En bij MPC hetzelfde kiezen bij "output" (SPDIF)

Digital output op 48khz laten staan, als je nl voor 44.1 kiest kan dit alleen in stereo. 48khz kan nl meerkanaals coderen en 44.1 niet.

[ Voor 152% gewijzigd door Audione0 op 19-02-2013 12:09 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Ik had dezelfde teleurstelling :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 19-02-2013 11:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1