Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SNMP waardes uitlezen van een Cisco switch

Pagina: 1
Acties:

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 14:07
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om bepaalde waardes uit mijn Cisco Catalyst 3750 24P switch uit te lezen via SNMP. Ik zal beginnen met de relevante config van deze switch hier te plakken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Version 12.2
---
snmp-server community public RO
snmp-server chassis-id SW-LAB-01
snmp-server enable traps snmp authentication linkdown linkup coldstart warmstart
snmp-server enable traps cpu threshold
snmp-server enable traps envmon
snmp-server enable traps config
snmp-server enable traps syslog
snmp-server host 192.168.10.234 version 2c public
snmp-server host 192.168.10.77 version 2c public

Het IP adres van de switch is 192.168.10.233, het IP adres van mijn laptop is 192.168.10.234. Mijn laptop en de switch kunnen elkaar prima pingen.

Op mijn laptop heb ik de Paessler SNMP Tester v3.2 geinstalleerd. Als ik vervolgens op de knop "Scan Available Standard Interfaces" druk krijg ik een heel log over de interfaces van die switch. Maar eigenlijk wil ik ook zaken zien als CPU tijd, Memory Free, Temperature etc. Echter heb ik geen idee waar ik de correcte OIDs vandaan moet halen.

Via cisco.com vind ik links als deze:

ftp://ftp.cisco.com/pub/m.../cat3750-supportlist.html

of

ftp://ftp.cisco.com/pub/mibs/oid/CISCO-PROCESS-MIB.oid

Wanneeer ik echter een OID uit deze links haal en vervolgens in de Paessler SNMP tester gooi, krijg ik steevast de melding

No such object (SNMP error 222)
of
No such instance (SNMP error 223).

Ik zit ondertussen met mijn handen in het haar, ik zie door de OIDs de MIBs niet meer. Kan iemand mij een duw in de juiste richting geven?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Je kan met deze tool in een mib browsen:
http://www.serverscheck.c...b_browser/Default.asp&cf=

Verder heb je volgens mij de verkeerde mib van Cisco te pakken.

Je begrijpt wel het principe van mibs en oid's ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• GZ
Remco schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:39:

Cool, ga het morgen proberen.

Tja, ik *denk* dat ik het snap. In mijn ogen zijn MIBs documenten waar de OIDs in staan. Deze OIDs vragen vervolgens de waardes op die je wilt hebben.

Als bovenstaand niet klopt, hoor ik graag hoe het anders is.

Thnx alvast.

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IMO gebruik je een MIB-file om de OID (een string met cijfers) te kunnen vertalen naar bruikbare / leesbare tekst.
Door middel van deze leesbare tekst weet je uiteindelijk welke OID je uit moet lezen om achter $waarde te komen.

• GZ
Equator schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 07:09:
IMO gebruik je een MIB-file om de OID (een string met cijfers) te kunnen vertalen naar bruikbare / leesbare tekst.
Door middel van deze leesbare tekst weet je uiteindelijk welke OID je uit moet lezen om achter $waarde te komen.
Ja, dus als voorbeeld ga ik naar deze pagina:

http://www.cisco.com/publ...r/netmgmt/cmtk/mibs.shtml

En kies daar linksbovenin bij LAN switches mijn Catalyst 3750. Dan kom ik direct bij een pagina met allerlei MIBs. Ik kies dan bijvoorbeeld CISCO-ENVMON-MIB, dan krijg ik een document te zien waar ik eigenlijk die OIDs in verwacht. Echter staan die OIDs daar niet bij.

Kijk ik echter op

ftp://ftp.cisco.com/pub/mibs/oid/CISCO-ENVMON-MIB.oid

Dan krijg ik een aardige lijst met OIDs. Echter, welke ik ook probeer uit die lijst van OIDs, geen enkele geeft een nuttige waarde terug als ik die in de Paessler SNMP tester gooi. Ik krijg dan SNMP error 222 en 223 terug.

Nogmaals bedankt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet elke switch ondersteunt elke SNMP oid. Bijvoorbeeld mijn 3550's:

$ snmpwalk -v 2c -c readonly 10.0.1.1 1.3.6.1.4.1.9.9.13.1.4.1
SNMPv2-SMI::enterprises.9.9.13.1.4.1.2.1 = STRING: "chassis"
SNMPv2-SMI::enterprises.9.9.13.1.4.1.3.1 = INTEGER: 1

$ snmpwalk -v 2c -c readonly 10.0.1.1 1.3.6.1.4.1.9.9.13.1.2.1
SNMPv2-SMI::enterprises.9.9.13.1.2.1 = No Such Object available on this agent at this OID

Overigens staan in de mibs wel degelijk OIDs, maar je moet ze zelf achter elkaar zetten:
dot1dBridge OBJECT IDENTIFIER ::= { mib-2 17 }
dot1dBase OBJECT IDENTIFIER ::= { dot1dBridge 1 }
Wat zoveel inhoudt dat als mib-2 bijvoorbeeld "1.2.3.4" is (is niet zo), danm is dot1dBridge dus 1.2.3.4.17 en dot1dBase is dan 1.2.3.4.17.1.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2013 11:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Je zou ook eens met een snmp walker je switch kunnen uitlezen. Dan weet je welke oid's ondersteunt worden.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
GZ schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:02:
Wanneeer ik echter een OID uit deze links haal en vervolgens in de Paessler SNMP tester gooi, krijg ik steevast de melding

No such object (SNMP error 222)
of
No such instance (SNMP error 223).
Heb je wel '.0' achter de OID geplakt? In het begin had ik problemen met een specifieke OID ophalen dat er altijd .0 achter moet staan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Erwin537 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:02:
[...]

Heb je wel '.0' achter de OID geplakt? In het begin had ik problemen met een specifieke OID ophalen dat er altijd .0 achter moet staan.
Dat is niet altijd zo, alleen bij sommige OIDs. Maar een snmpwalk zal 'm dan vinden en alsnog weergeven (met 0 erbij zodat je dat ziet.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GZ
Remco schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:39:

Dank je wel voor deze link. Hij deed niet echt wat ik wilde (bijvoorbeeld een andere MIB loaden) dus heb ik een alternatief gebruikt (ireasoning mibbrowser). Inderdaad kan ik hier redelijk uitpluizen wat interessant is. SNMPWalk zoals je zegt in een andere post zit ook in dit pakket, daar ga ik nu zo even verder naar kijken.

Verder moet ik nog even uitzoeken wat nou GET, GETNEXT, GETBULK en INTEGER, OCTET etc. inhoudt, want dat principe heb ik nog niet helemaal onder de knie.

Erwin en CyBer, ook bedankt voor jullie input!

[ Voor 11% gewijzigd door GZ op 21-02-2013 09:08 ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Heb je hier wat aan?
http://opensource.is/trac...4f6e7077b327751b6266475bb

Dit is de perl module die we voor Nagios gebruiken. Hier staan wellicht wat handige dingen voor je in.

U+

Pagina: 1