soort van Nas/htpc

Pagina: 1
Acties:

• mananddog
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-04 18:39
Na vijf jaar gebruik gemaakt te hebben van een hdx-1000 en nadat deze niet meer werd ge-update omgeflashed naar een popcornhour 100 nu is de interne hd vol (1 TB) besloten dat het tijd werd voor een nieuwe setup.
Daarnaast heb ik een aantal vrienden/kennissen aan de gang gezien met xbmc/sickbeard etc. icm met iphone/ipad en best wel onder de indruk van het gemak waarmee dat werkt nadat alles goed opgezet is.

Voor deze build heb ik me laten inspireren door de tweakers best buy htpc van januari, het enige dat ik tot nu toe aangepast heb is de processor die ik geupgrade heb naar een A8 i.p.v. een A4 omdat ik eigenlijk alles wil kunnen afspelen ook 3D in de toekomst. en eventueel meerdere streams wil kunnen afspelen. bv: 1 persoon zit voor de tv te kijken terwijl een ander ergens anders in huis op een ipad footage zit te kijken (ja op de wc dus;)

Verder heb ik in de andere topics een beetje zitten neuzen en kom een aantal keer het advies tegen om toch voor een a85 bordje te gaan ik heb alleen geen idee welke dit zou moeten worden in mijn geval dus voorlopig nog even de a75 uit de best buy erin laten staan.

Daarnaast heb ik de case al aangeschaft dus graag geen commentaar hierop :)

En verder heb ik als kado van de schoonouders al een WD 2TB RED gekregen ondanks dat ik een green had gevraagd ze hadden bij de mediamarkt laten vallen dat het voor een NAS was en dan krijg je deze mee. nu wil ik graag weten wat er gebeurd als ik er wel 2 WD 2TB green schijven bij zet? als dat problemen opleverd dan koop ik wel 2 reds erbij voor €15 meer per stuk. (in de toekomst evt. nog meer schijven)

Het is voor mij op zich de bedoeling dat deze nas/htpc gewoon aan kan blijven staan zodat wanneer ik bedenk dat ik hem wil gebruiken dit kan maar het mag van mij ook middels een wake-up functie die op afstand kan worden bediend (ik heb geen idee of dit kan met dit apparaat maar heb er wel eens over gehoord).
Hij gaat voornamelijk voor films/series gebruikt worden maar daarnaast zou het mooi zijn wanneer ik aan mijn foto collectie kan komen en deze middels iphone ipad kan ophalen zodat deze 2 apperaten zelf geen geheugen daaraan kwijt zijn.

En dan nog een wat algemener vraagje, zijn er oplossingen om content van de tv op te nemen met een apparaat als dit en na een half uur dus wanneer hij nog steeds is op het nemen te gaan kijken zodat je de reclames kan doorspoelen. (weet niet of ik de enige ben maar heb het gevoel dat ik meer reclame zit te kijken dan film/serie).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,95€ 88,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,50€ 75,50
1Fractal Design Node 304€ 85,90€ 85,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,95€ 24,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,90€ 48,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,90€ 32,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,10

Graag jullie advies, het wordt iig wordt zeer gewaardeerd. :)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 16:10

amas

Law of Nature: Chaos

Ziet er goed uit. Wat ik je aan kan raden is om er een kleine SSD in zetten pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB (of evt. pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB). Het geeft de PC een flinke snelheidsboost, maar nog belangrijker, het is zuiniger en stiller. Ook kun je de koeler vervangen door de stillere pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B.

Harde schijven kunnen niet met elkaar in conflict raken, ongeacht welke schijf je erin zet (tenzij je RAID gaat gebruiken). Deze staan allen los van elkaar. Het klopt idd dat de RED serie van WD speciaal voor NAS-systemen zijn gemaakt, terwijl de GREEN serie speciaal zijn ontworpen om zuinig te zijn.

Voor de rest een prima systeem.

Wat betreft het opnemen en tegelijkertijd kijken, ja dit kan, dit het TimeShift. Wij hebben hier thuis een pricewatch: Humax iHDR-5050c een TV-tuner met een HDD. Je kunt hiermee Live tv pauzeren en vervolgens later weer afspelen. Met een PC kan dit ongetwijfeld ook, maar ik heb hier geen ervaring mee. Wel heb je uiteraard een TV-kaart nodig: http://tweakers.net/categ...KlmZGSjpKFmaGYNJEKba2thYA.

[ Voor 27% gewijzigd door amas op 18-02-2013 15:51 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Voor wat meer info over de WD Red drives, zie deze review van NCIXcom. Het grootste verschil van de Red t.o.v. de Green drives is de manier waarop Error Recovery wordt afgehandeld. Waar de Green drives dit zelf doen voor zo lang als nodig, doen de Red drives dit korter en verwachten ze dat je RAID-controller dit regelt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• mananddog
TheAmassama schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:32:
Ziet er goed uit. Wat ik je aan kan raden is om er een kleine SSD in zetten
Heb je inderdaad gelijk in met die wake-up on LAN functie is dat wel heel handig.

Ik zie net dat op het MSI moederbord "maar" 4x SATA-600 aansluitingen zitten.
Veroorzaakt het problemen als ik voor onderstaand moederbord kies zodat ik 6 schijven + een ssd kan aansluiten?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A85X-ITX€ 83,95€ 83,95

[ Voor 16% gewijzigd door mananddog op 18-02-2013 16:22 ]

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:32
mananddog schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:19:
Ik zie net dat op het MSI moederbord "maar" 4x SATA-600 aansluitingen zitten.
Veroorzaakt het problemen als ik voor onderstaand moederbord kies zodat ik 6 schijven + een ssd kan aansluiten?

#ProductPrijsSubtotaal
Dit zou geen probleem moeten opleveren kwa compatibiliteit.

• mananddog
Ok dan zou dit em moeten worden (tv kaart zoek ik later uit is blijkbaar lastig om digitale content op te nemen cl+):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,95€ 88,95
1Fractal Design Node 304€ 85,80€ 85,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,90€ 48,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,90€ 32,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,78
Moi_in_actie schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:00:
Voor wat meer info over de WD Red drives, zie deze review van NCIXcom. Het grootste verschil van de Red t.o.v. de Green drives is de manier waarop Error Recovery wordt afgehandeld. Waar de Green drives dit zelf doen voor zo lang als nodig, doen de Red drives dit korter en verwachten ze dat je RAID-controller dit regelt.
Is dat dan nog een losse raid controller of zit dat op het moederbord? Dit moederbord kan raid 5 aan wat ik graag wil gebruiken, maar kan ik dan een red en green door elkaar gebruiken in 1 raid 5 oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door mananddog op 18-02-2013 23:15 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
mananddog schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:11:
Is dat dan nog een losse raid controller of zit dat op het moederbord? Dit moederbord kan raid 5 aan wat ik graag wil gebruiken, maar kan ik dan een red en green door elkaar gebruiken in 1 raid 5 oplossing?
In principe heeft men het hier dan over een losse raidkaart. Het moederbord kan wellicht RAID 5 aan, maar niet onder Windows 7 en volgens mij kan Windows 8 het ook niet (dit laatste weet ik niet zeker). Dan moet je al iets van Windows Server installeren, die kan dat zover ik wel.

Ik zou je ook willen aanraden, als je RAID5 overweegt, je even te verdiepen in de voor- en nadelen hiervan. De write performance is over het algemeen al niet denderend en afhankelijk van welke controller je gebruikt kan dit nog (veel) erger zijn.

edit: voor info zou je dit forumdeel eens kunnen doorzoeken en/of daar om advies vragen m.b.t. RAID 5.

[ Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-02-2013 23:28 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 13:15
Als je dit systeem ook als NAS gaat gebruiken (24/7 online) zou je ook nog kunnen kijken naar de A8-5500. Zoals in deze http://hexus.net/tech/reviews/cpu/47257-amd-a10-5700/?page=8 benchmarks is te zien presteert de 5700 niet veel minder dan de 5800k, maar heeft in idle wel 6 watt minder power consumption. Ik neem aan dat het zelfde verhaal speelt bij de A8. Nu moet je alleen niet aan mij vragen wat 6 watt op jaarbasis doet, maar het scheelt iig iets. Misschien dat iemand anders een kan uitrekenen wat 6 watt verschil op 24/7 op jaarbasis voor je betekend.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:46
1W 24/7 is iets minder dan 2 euro per jaar. Wat ik wel vreemd vind zijn de uitslagen van die benchmarks. Wat je in zo goed als alle andere bechmarks ziet is dat het idle verbruik tussen de verschillende FM2 APU's (ook degene met een lager TDP) identiek is. Ik denk dat je in de praktijk geen verschil krijgt bij een A8-5500 of een A10-5700 (als ik verschillende reviews mag geloven).

Verder heb ik hier wel eens in het forum gelezen dat wanneer je geen raid kaart gebruikt, je beter geen WD red schijven kunt hebben. De green versie is dan beter.

• Pasman
Ik bedoelde meer dat als hij €12,- per jaar wilt besparen, dat hij dan misschien beter voor de 5500 kan kiezen i.p.v. de 5600k zoals hij nu in zijn lijst heeft staan.

Ik ben namelijk bezig met een soort gelijke setup en ga voor de 5700 i.p.v. de 5800k.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:46
Pasmanjeroen schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:30:
Ik bedoelde meer dat als hij €12,- per jaar wilt besparen, dat hij dan misschien beter voor de 5500 kan kiezen i.p.v. de 5600k zoals hij nu in zijn lijst heeft staan.

Ik ben namelijk bezig met een soort gelijke setup en ga voor de 5700 i.p.v. de 5800k.
Dat zou inderdaad een goede optie zijn. Alleen spreken veel andere reviews de door jou aangehaalde review wel tegen. Het idleverbruik tussen de verschillende Trinity chips is zo goed als gelijk. Zelfs het idleverbruik tussen de quad en dualcore modellen verschilt amper. Dit is omdat AMD in de Trinity generatie APU's zeer agressief powermanagement toepast. Complete delen van de chip worden uitgeschakeld indien niet gebruikt. Het enige wat ik kan bedenken waarom die 5700 of 5500 idle marginaal zuiniger kunnen zijn is omdat ze op een iets lagere spanning werken (wat je zelf met 1 instelling in de bios ook kan bewerkstelligen).

http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-20.html
http://www.tomshardware.c...y-efficiency,3315-10.html

Deze APU's zijn vooral interessant wanneer er een harde limiet is aan de hoeveelheid geproduceerde warmte die afgevoerd kan worden. Want onder belasting verbruiken deze APU's wel minder (logisch, ze lopen op op lagere frequenties). Echter kun je dit zelf ook heel simpel zelf instellen in het bios. Persoonlijk zou ik zelf niet meer geld uitgeven voor een A8 5500 of een A10 5700 omdat de verschillen idle te verwaarlozen zijn en je hetzelfde kan bereiken door 5 minuten in het bios te prutsen + een stabiliteitstest (we zijn immers allemaal tweakers of niet?).

Ook denk ik dat je meer geld kan besparen door de HTPC/NAS middels een wake-up on lan functie in en uit standby te laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 19-02-2013 12:53 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
jaapsander schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:47:
[...]

Dat zou inderdaad een goede optie zijn. Alleen spreken veel andere reviews de door jou aangehaalde review wel tegen. Het idleverbruik tussen de verschillende Trinity chips is zo goed als gelijk. Zelfs het idleverbruik tussen de quad en dualcore modellen verschilt amper. Dit is omdat AMD in de Trinity generatie APU's zeer agressief powermanagement toepast. Complete delen van de chip worden uitgeschakeld indien niet gebruikt. Het enige wat ik kan bedenken waarom die 5700 of 5500 idle marginaal zuiniger kunnen zijn is omdat ze op een iets lagere spanning werken (wat je zelf met 1 instelling in de bios ook kan bewerkstelligen).

Deze APU's zijn vooral interessant wanneer er een harde limiet is aan de hoeveelheid geproduceerde warmte die afgevoerd kan worden. Want onder belasting verbruiken deze APU's wel minder (logisch, ze lopen op op lagere frequenties). Echter kun je dit zelf ook heel simpel zelf instellen in het bios. Persoonlijk zou ik zelf niet meer geld uitgeven voor een A8 5500 of een A10 5700 omdat de verschillen idle te verwaarlozen zijn en je hetzelfde kan bereiken door 5 minuten in het bios te prutsen + een stabiliteitstest (we zijn immers allemaal tweakers of niet?).

Ook denk ik dat je meer geld kan besparen door de HTPC/NAS middels een wake-up on lan functie in en uit standby te laten gaan.
Oplossingen als WOL zullen uiteraard het nodige besparen, maar drukken ook op de gebruiksvriendelijkheid. Elke actie die je wilt doen als je een tijdje niets gedaan hebt (en je machine dus uitschakelt) kost redelijk wat tijd. hetzelfde geldt voor HDD's naar standby laten gaan. Opspinnen kost weer wat tijd. Je betaald wat dat betreft dus voor gebruiksgemak aan je energie-leverancier.

iRacing Profiel

• Pasman
jaapsander schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:47:
[...]

In de pagina's waar je naar linkt zie ik geen A8-5500 of een A10-5700 terug komen. Of bedoelen ze met de A10-5800k undervolted de 5700? Als je andere benchmarks hebt die de twee (5800k, 5700) met elkaar vergelijkt ben ik daar namelijk wel benieuwd naar. Deze heb ik nog niet kunnen vinden, behalve diegene waar ik naar linkte. Mijn keuze tussen deze twee hangt namelijk af van energie verbruik in idle.

• mananddog
kroegtijger schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:12:
[...]

Oplossingen als WOL zullen uiteraard het nodige besparen, maar drukken ook op de gebruiksvriendelijkheid. Elke actie die je wilt doen als je een tijdje niets gedaan hebt (en je machine dus uitschakelt) kost redelijk wat tijd. hetzelfde geldt voor HDD's naar standby laten gaan. Opspinnen kost weer wat tijd. Je betaald wat dat betreft dus voor gebruiksgemak aan je energie-leverancier.
Mijn plan was inderdaad om wel de WOL te gebruiken en dat dat in combinatie met een SSD niet heel veel vertraging opleverd, ik ben best bereid een minuutje te wachten voordat ik aan de slag kan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
mananddog schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 09:22:
[...]

Mijn plan was inderdaad om wel de WOL te gebruiken en dat dat in combinatie met een SSD niet heel veel vertraging opleverd, ik ben best bereid een minuutje te wachten voordat ik aan de slag kan.
Zolang je die bereidheid hebt is het een prima oplossing dan :)

iRacing Profiel

• mananddog
Ok besteld! ik post hier binnenkort wel het resultaat!
Pagina: 1