MSI R5850 Twin FROZR II overclock problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delian
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-03-2015
Beste Tweakers,
Ik heb een MSI R5850 Twin FROZR II overgenomen van een vriend. Vooraf wil ik even melden dat de temperaturen goed zijn. Hij komt niet boven de 68 graden onder load met furmark met default clocks en voltage. Ik gebruik de 13.1 drivers.

Nu gebruikte ik met mijn vorige kaart altijd ATI Tray tools om de clocks te regelen, maar dit programma werkt niet fijn met deze kaart. Ik krijg bij het wisselen van de clocks af en toe een vastloper. Zonder ati tray tools heb ik die vastloper nog niet gehad.

Daarom wou ik Afterburner (V2.3.1) gebruiken om mijn clocks te regelen. Dit programma heeft mij tot nu toe alleen maar frustratie opgeleverd. Unofficial overclocking is ingesteld. Het komt neer op twee problemen.

Probleem 1:
Voltage control doet raar. Als ik alleen de voltage instel en de rest van de clocks default laat, dan laat afterburner andere voltages zien dan GPU-Z of Kombustor.

Zet ik bijvoorbeeld in afterburner de voltage op 1165, dan laat afterburner dat ook zien in de monitoring tool. Echter laten zowel GPU-Z als Kombustor een voltage van (de standaard) 1088 zien. Zet ik 1250 in afterburner dan zie ik dat ook weer met de afterburner monitoring tools, maar GPU-Z en Kombustor blijven op 1088.
Ik heb wel het idee dat afterburner iets doet met het voltage, want de GPU temperatuur gaat wel omhoog met een paar graden als ik het voltage omhoog zet. Welk programma moet ik nou geloven en waarom zit er verschil in de readings? Ik heb al uren zitten googlen, maar hier kom ik echt niet uit :|

Verder is het erg uitkijken met afterburner. Als ik in afterburner de standaard voltage van 1088 instel zonder te overclocken, verspringt hij naar 1090 en kan ik ook weer een crash v.d. driver verwachten. Zet ik een voltage van 1100 dan volgt er een blue screen. Een voltage van 1165 werkt wel stabiel.

Probleem 2:
De clocks werken alleen in 3d modus. In 2d gaan de clocks terug naar 157/300. Omdat ik dual monitors gebruik geeft dit echter een flickering.

Ik heb verschillende dingen gedaan om de clocks op een andere waarde te krijgen in 2d.
  • Een 2d en een 3d profile aangemaakt met afterburner en de gewenste clocks daarin gezet. Dit werkt niet, want in 2d modus valt deze ook weer terug naar 157/300.
  • In het bestand MSIAfterburner.cfg UnofficialOverclockingMode op 2 gezet (dit zou de powermizer feature moeten uitschakelen). Dit lijkt geen effect te hebben.
  • Met een regtweak enableULPS op 0 gezet. Dit zou de powermizer feature ook moeten uitschakelen, maar hier merk ik ook niets van.
Mocht iemand een oplossing weten / tips hebben hoor ik dat uiteraard graag.