Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
AMSTERDAM - Kinderen in Marokko die een Nederlands paspoort hebben worden volgend jaar 'teruggehaald' naar Nederland.

Reden is het besluit van de regering om de export van kinderbijslag aan banden te leggen, zegt de Marokkaanse topambtenaar Mohammed Bernoussi maandagavond in een interview met Nieuwsuur.

Het gaat mogelijk om 'duizenden kinderen', vooral tieners, meldt het televisieprogramma. Eenmaal terug in Nederland hebben ze weer recht op de volledige kinderbijslag. Volgens Bernoussi hebben de vaders 'geen keus'.

Nederland wil de uitkeringen stopzetten van Marokkanen die in Nederland hebben gewerkt, maar weer terug zijn gekeerd naar hun thuisland.

Het gaat daarbij om de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Nederland wil het verdrag dat daarover is gesloten met Marokko aanpassen. Is Marokko hiertoe niet bereid, dan wil het kabinet het verdrag opzeggen.

Onacceptabel

Daarnaast zijn de andere uitkeringen per 1 januari van dit jaar aangepast aan het welvaartsniveau van Marokko, waardoor het bedrag lager uitvalt.

Bernoussi snapt niet waar de korting op is gebaseerd. "Ze hebben zeker alleen stokbroden vergeleken", zegt hij volgens Nieuwsuur. Hij vindt de verlaging 'onacceptabel'.

Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) liet hierover in januari weten dat hij niet snapt dat Marokko hierover boos is. De uitkering is bedoeld om te voorzien in het levensonderhoud, niet om er rijk van te worden, zei hij. De woede van Marokko is onterecht, aldus de vicepremier.
bron: http://www.nu.nl/politiek...saal-terug-nederland.html

WTF... Mensen zijn geemigreerd terug naar marokko. Dat ze dan nog een uitkering krijgen vind ik al onacceptabel het land waar ze wonen moet deze mensen voorzien van deze voorzieningen. Aangezien zij beter kunnen beoordelen wat nodig is voor levensonderhoud.

De kinderen en kinderbijslag. Ja jammer je woont in een ander land dus je zal je terug naar die regels moeten aanpassen. Dat NL dan voordeliger is dan Marokko ja dan had je hier moeten blijven. Maar zorg er dan wel voor dat je aanpas naar onze levensstijl.

Sorry dat ik zo reageer. Maar mijn mening is dat als jij je hele leven hebt gewerkt en in het buiteland van je pensioen ga genieten. So be it. je hebt er hard voor gewerkt. Maar als je alleen terug keer om dat je een uitkering hebt en in Marokko is het goedkoper dus je profiteerd dan alleen maar. Dan mogen ze je best wel korten en je dwingen om een baan te vinden zodat de uitkering wordt ingetrokken. Woon je een jaar in in het buitenland dan mag ook de uitkering gestopt worden evenals kinderbijslag.. Je bent inmiddels ingeburgerd in dat land..

In andere niet EU landen krijgt men vaak niet eens kinderbijslag of uitkeringen als je niet werkt dan moet je werken voor geld Doe je dat niet kom je op straat te staan. Onze steun moet minimaal zijn naar deze mensen die terug emigreren en we kunnen ze helpen met het zoeken naar een baan. En we kunnen ze helpen maar dat moet niet betekenen dat we ze onbeperkt blijven helpen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:04

Bob Popcorn

Plop!

To_Tall schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:00:
[...]
bron: http://www.nu.nl/politiek...saal-terug-nederland.html

WTF... Mensen zijn geemigreerd terug naar marokko. Dat ze dan nog een uitkering krijgen vind ik al onacceptabel het land waar ze wonen moet deze mensen voorzien van deze voorzieningen. Aangezien zij beter kunnen beoordelen wat nodig is voor levensonderhoud.

De kinderen en kinderbijslag. Ja jammer je woont in een ander land dus je zal je terug naar die regels moeten aanpassen. Dat NL dan voordeliger is dan Marokko ja dan had je hier moeten blijven. Maar zorg er dan wel voor dat je aanpas naar onze levensstijl.

Sorry dat ik zo reageer. Maar mijn mening is dat als jij je hele leven hebt gewerkt en in het buiteland van je pensioen ga genieten. So be it. je hebt er hard voor gewerkt. Maar als je alleen terug keer om dat je een uitkering hebt en in Marokko is het goedkoper dus je profiteerd dan alleen maar. Dan mogen ze je best wel korten en je dwingen om een baan te vinden zodat de uitkering wordt ingetrokken. Woon je een jaar in in het buitenland dan mag ook de uitkering gestopt worden evenals kinderbijslag.. Je bent inmiddels ingeburgerd in dat land..

In andere niet EU landen krijgt men vaak niet eens kinderbijslag of uitkeringen als je niet werkt dan moet je werken voor geld Doe je dat niet kom je op straat te staan. Onze steun moet minimaal zijn naar deze mensen die terug emigreren en we kunnen ze helpen met het zoeken naar een baan. En we kunnen ze helpen maar dat moet niet betekenen dat we ze onbeperkt blijven helpen.
Je vergeet een beetje de reden waarom Marokkanen in de jaren 70 naar Nederland zijn gehaald door onze overheid?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 00:23
Bob Popcorn schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:05:
[...]

Je vergeet een beetje de reden waarom Marokkanen in de jaren 70 naar Nederland zijn gehaald door onze overheid?
Dit gaat dan ook niet over de Marokkanen die in de 70'er jaren naar Nederland zijn gehaald, maar om de kinderen daarvan. Kan me niet voorstellen dat iemand die in de jaren 70 naar Nederland is gehaald om te werken (en dus logischerwijs al ongeveer 18 had moeten zijn) nu nog kinderbijslag of kindgebonden budget krijgt? :P)

Edit: Ik vind het een beetje dubbel. Het is waar dat het destijds Nederland was die Marokkanen uitnodigde om hier te komen werken, om gaten te vullen die Nederlanders niet konden/wilden vervullen. En dat die Marokkanen gebruik maken van de mogelijkheden die Nederland biedt kwa zorg, uitkeringen, etc etc, vind ik ook niet meer dan logisch. En dat deze Marokkanen kinderen krijgen, vind ik ook niet meer dan logisch. En dat deze Marokkanen voor hun kinderen kindgebonden budget krijgen, is ook logisch. Maar op het moment dat deze tweede generatie Marokkanen weer terug gaat naar land van herkomst, vind ik het ook niet meer dan logisch dat zij (en daarmee de ouders die nog in NL wonen) het recht kwijt raken op Nederlandse ondersteuning voor deze mensen.

[ Voor 40% gewijzigd door Daffie op 18-02-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is het probleem nou precies?
De uitkeringen worden/zijn toch juist aan banden gelegd voor mensen die in het buitenland zijn gaan wonen?
Dat je dit (tijdelijke) effect tot gevolg hebt lijkt me logisch, een ander gevolg is dat je nu veel meer kinderen krijgt die even wachten tot hun 18e tot ze naar het buitenland vertrekken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Ik denk meer het WTF momentje dat mensen grensoverschrijdend kinderbijslag krijgen, terwijl ze hier niet wonen en de verontwaardigde reactie van de Marokkaanse regering.

Je kan het breder trekken naar bijvoorbeeld de AOW die ook grensoverschrijdend uitgekeerd wordt. Dat zijn opgebouwde rechten doordat je een xx aantal jaar in Nederland hebt gewoond. Maar goed, dan krijg je de rollators, kunstgebitten en hoorapparaatjes van Henk Krol naar je hoofd. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:43
Senor Sjon schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:24:
Ik denk meer het WTF momentje dat mensen grensoverschrijdend kinderbijslag krijgen, terwijl ze hier niet wonen en de verontwaardigde reactie van de Marokkaanse regering.

Je kan het breder trekken naar bijvoorbeeld de AOW die ook grensoverschrijdend uitgekeerd wordt. Dat zijn opgebouwde rechten doordat je een xx aantal jaar in Nederland hebt gewoond. Maar goed, dan krijg je de rollators, kunstgebitten en hoorapparaatjes van Henk Krol naar je hoofd. :P
Dus als jij 40 dienstjaren hebt gehad en netjes AOW premie hebt betaald, dan heb je geen recht op AOW als je naar het buitenland gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Bob Popcorn schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:05:
Waarom wordt dat altijd zo negatief besproken, alsof we slaven uit afrika hebben gehaald. Ja, er was toen genoeg werk hier, en ja, men zocht extra mensen, en ja, de Marokkanen wilde dat werk graag doen. Win-win lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Robkazoe schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:28:
[...]

Dus als jij 40 dienstjaren hebt gehad en netjes AOW premie hebt betaald, dan heb je geen recht op AOW als je naar het buitenland gaat?
dat recht mag wat mij betreft idd wel vervallen idd. hier in nederland een aow pot opbouwen, met pensioen gaan en het dan in spanje of zuid afrika gaan opeten, was ook nooit echt de bedoeling van dat systeem volgens mij :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31

SuBBaSS

-has Ryzen

Laten we daarvoor de term "gastarbeider" niet vergeten: Ja, de overheid heeft ze hier in de jaren 60/70 naartoe gehaald, maar het was altijd de bedoeling dat men ook weer terug zou keren (hence het "gast").
Het lijkt wel wat vergeten te worden in deze discussie.
Wikipedia: Gastarbeider

Verder vind ik dit wel een moeilijk punt, want het is me niet duidelijk of degenen die gebleven zijn daar nou zelf voor gekozen hebben of dat onze overheid dat zo gefaciliteerd heeft. In dat laatste geval snap ik wel dat er voor de Marokkanen in dit geval wrevel over ontstaat.
Aan de andere kant: zou zo'n regeling omgekeerd ook gelden? Zo nee, dan gelijke monniken, gelijke kappen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Lijkt me meer wat voor ASP zoals in de TR is gemeld :)

Dus voordat er onzinnige reacties komen... HK --> ASP

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Robkazoe schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:28:
[...]

Het gaat niet om dienstjaren, maar levensjaren boven de 18 dacht ik. Ook al heb je werkelijk niets gedaan of afgedragen, dan heb je nog steeds recht op AOW. Ook politieke vluchtelingen bouwen AOW op bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
mystic schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:36:
[...]

dat recht mag wat mij betreft idd wel vervallen idd. hier in nederland een aow pot opbouwen, met pensioen gaan en het dan in spanje of zuid afrika gaan opeten, was ook nooit echt de bedoeling van dat systeem volgens mij :p
Bedoeling weet ik niet maar het is beter voor de nederlandse economie dat dat geld hier uitgegeven wordt. Alleen is dan natuurlijk de vraag wat de rest van de kosten / baten van die oudjes zijn. Als ze veel ziektekosten hebben kost het ons ook geld.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je premie hebt betaald heb je recht op uitkering, of je nou in Marokko, aan de Spaanse costa of ergens in Nederland woont. Je hebt in jouw tijd betaald voor de uitkeringen van de gepensioneerden en daar mag je dus gewoon iets voor terug zien.

Kinderbijslag, kindgebonden budget, dingen waar je geen premie voor betaalt maar wel recht op hebt mogen wat mij betreft geschaald worden naar het land waar het kind verblijft als het aantoonbaar tijdelijk verblijf is. Niemand die meiert dat ouders kinderbijslag krijgen als kindlief een jaar in Amerika highschool doet; tijdelijk verblijf in Marokko is mijns inziens niet anders. Bij permanent verblijf kan ik me inderdaad voorstellen dat uitkeringen stopgezet worden omdat er dan gebruik gemaakt kan worden van de voorzieningen in dat land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Elk verblijf is tijdelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dus een Marokkaanse "topambtenaar" vindt het "onacceptabel" dat wij als land minder miljoenen die kant op gaan sturen? Ik zou niet weten waarom wij ons daar iets van aan moeten trekken, de export van uitkeringen had al veel eerder gestopt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

SuBBaSS schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:40:
Aan de andere kant: zou zo'n regeling omgekeerd ook gelden? Zo nee, dan gelijke monniken, gelijke kappen imo.
Ik weet niet precies hoe het echt zit, maar ik vermoed dat als ik een aantal jaren in Marokko ga werken en vervolgens weer in nederland ga wonen dat ik dan geen uitkering van de marokkaanse staat krijg... dat die dan zeggen, je woont toch in Nederland, klop daar maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38
Het gaat hier toch niet om uitkeringen als de bijstand? Het gaat om kinderbijslag. En dan gaat het volgens mij om de situatie dat de vader nog hier werkt en de kinderbijslag overmaakt naar Marokko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit was te verwachten natuurlijk. De regels voor kinderbijslag zijn aangescherpt. Als je hier woont en werkt en belasting betaalt, betaal je ook mee aan de sociale zekerheid van alle Nederlanders, en dan heb je ook rechten.

Het is niet zo dat alleen de kinderen in Marokko gekort gaan worden. De overheid kijkt tegenwoordig naar het welvaartsniveau van het land waar deze kinderen verblijven, en wordt de kinderbijslag daaraan aangepast.

De eerste generatie buitenlanders (om even niet speicifiek over Marokkanen te spreken) hebben niet de Nederlandse nationaliteit. De 2de generatie weer wel. En daarom hun kinderen ook, ook al zijn ze elders geboren.

Daarom kunnen die koters dan hier heen gehaald worden. Elk land heeft zo z'n eigen regels. Zo komt het dat veel mensen ook meerdere nationaliteiten hebben. Bijvoorbeeld het zeilmeisje. Nederlandse vader, dus automagisch de Nederlandse nationaliteit. Duitse moeder, dus automagisch de Duitse nationaliteit,. Geboren in de wateren van Nieuw Zeeland, dus automagisch ook die nationaliteit.

Oud collega van mij heeft een russische moeder, duitse vader, en is geboren in Belgie. Heeft alleen de Duitse nationaliteit. Belgie erkend alleen de nationaliteit van de vader (zo legde ze dat mij toen uit).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Gezien het om kinderbijslag gaat en niet om bijstand vind ik het niet zo schokkend.
Ik begrijp uit het bericht dat de kinderen daar echt ingeschreven staan?

Hoe dan ook vind het wederom gezeik van de Marokaanse overheid, heb ik sowieso geen boodschap aan.

Belangrijker is of die kids niet ontkomen aan hun leerplicht. Dat is veel erger. Dan komen die kids weer terug naar Nederland (want dat komen ze wel) en hebben ze een dikke achterstand, met alle gevolgen van dien.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
!null schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:58:
Gezien het om kinderbijslag gaat en niet om bijstand vind ik het niet zo schokkend.

Hoe dan ook vind het wederom gezeik van de Marokaanse overheid, heb ik sowieso geen boodschap aan.

Belangrijker is of die kids niet ontkomen aan hun leerplicht. Dat is veel erger. Dan komen die kids weer terug naar Nederland (want dat komen ze wel) en hebben ze een dikke achterstand, met alle gevolgen van dien.
Zou bijstand afschaffen dan wel schokkend zijn?
Dat is namelijk ook een uitkering om er voor te zorgen dat je niet verhongerd (en een playstation kan kopen). Ik zou het heel normaal vinden als je die kwijt raakt als je naar het buitenland vertrekt. Tenzij je hard kan maken dat je kansen op een baan daar groter zijn. En dan nog moet de hoogte van de uitkering aangepast worden aan het land waar je woont.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
!null schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:58:

Volgens mij zijn er ook een hoop schijnkinderen die alleen op papier bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Je hebt geen bijstand als je in het buitenland woont. Je mag maximaal een x aantal weken op bezoek en/of vakantie. De WW mag je 3 maanden meenemen op voorwaarde dat je daar werk zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu is het ook nog zo, dat geld gaat naar het buitenland en wordt daar uitgegeven. Kinderbijslag die je hier in Nederland krijgt, geef je ook weer hier uit voor je kind. Dus uiteindelijk verdwijnt dat geld ook nog eens volledig uit onze economie. Kan niet anders zeggen, dan dat ik het er volledig mee eens ben.

Verder vind ik ook dat mensen met een AOW gekort moeten worden die in het buitenland wonen, om dezelfde reden (niet helemaal niets meer, maar gekort). Het geld verdwijnt gewoon uit de NL economie. En als ze graag in het buitenland willen genieten tot de dood, dan zul je daarvoor een goed pensioen moeten sparen (over dat geld kun je zelf beslissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dit soort onderwerpen zorgt altijd voor heftige discussies maar eigenlijk is dat in dit geval onzin. Volgens mij is iedereen het eens met de minister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Kinderbijslag is ten behoeve van het kind, en in dit geval hebben we het over kinderen die hier geboren zijn en dus net zo Nederlands zijn als jij en ik. Zo raar vind ik het niet dat de overheid niet helemaal deze kinderen laat vallen, die kunnen er ook niks aan doen dat hun ouders emigreren. Aanpassen aan het welvaartsniveau van het land lijkt mij ook redelijk. Het ligt nu bij sommige mensen gevoelig omdat het over Marokkaanse ouders gaat, maar waarschijnlijk als je zelf emigreert denk je er wel anders over.

[ Voor 17% gewijzigd door ph4ge op 18-02-2013 15:30 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RocketKoen schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:05:
[...]

Zou bijstand afschaffen dan wel schokkend zijn?
Dat is namelijk ook een uitkering om er voor te zorgen dat je niet verhongerd (en een playstation kan kopen). Ik zou het heel normaal vinden als je die kwijt raakt als je naar het buitenland vertrekt. Tenzij je hard kan maken dat je kansen op een baan daar groter zijn. En dan nog moet de hoogte van de uitkering aangepast worden aan het land waar je woont.
Nee dat zou ik juist niet schokkend vinden. Ik zou het schokkend vinden als volwassen in Marokko aan het niksen zijn van de uitkering die ze krijgen. Maar daar kom je niet mee weg.

Deze kinderen zou je niet anders moeten zien dan kids van autochtone Nederlanders die ergens in het buitenland zitten en kinderbijslag ontvangen. Want het zijn namelijk ook gewoon Nederlanders.
Wel is het dubbele paspoort verhaal enigzins relevant, omdat je anders nooit zo lang in een land zou kunnen verblijven.

Ook vraag ik me af wat de ouders van deze kids dan aan het doen zijn, ook daar, of in Nederland aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ph4ge schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:29:
Kinderbijslag is ten behoeve van het kind, en in dit geval hebben we het over kinderen die hier geboren zijn en dus net zo Nederlands zijn als jij en ik. Zo raar vind ik het niet dat de overheid niet helemaal deze kinderen laat vallen, die kunnen er ook niks aan doen dat hun ouders emigreren. Aanpassen aan het welvaartsniveau van het land lijkt mij ook redelijk. Het ligt nu bij sommige mensen gevoelig omdat het over Marokkaanse ouders gaat, maar waarschijnlijk als je zelf emigreert denk je er wel anders over.
Dus als ik besluit te emigreren naar de VS, dan zou ik nog steeds kinderbijslag krijgen? Dat is toch te scheef voor woorden. Volgens mij is alleen met een paar landen een verdrag hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mystic schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:36:
[...]
Dat vind ik eng. Al die jaren dat ik in NL AOW premie heb afgedragen worden dus gewoon geschrapt omdat ik in het buitenland ben gaan wonen als het aan jou ligt? Waarom is het aan jou om te beslissen in welk land ik het van door mijzelf betaald belastinggeld gespaarde geld (of dacht je dat de AOW door marsmannetjes betaald wordt?) uitgeef? Waar, in plat Brabants, bemoei je je mee?
Ik kan me goed voorstellen dat je van je 20e tot je 65e in NL werkt en dan als de sodemieter vlucht naar een land wat minder vol zit met enge types die zich met jouw geld gaan bemoeien, bijvoorbeeld. Die AOW is gewoon je eigen geld, dat zomaar afpakken kan wat mij betreft echt niet op sympathie rekenen.

Dat je de bijstand, kinderbijslag, WW en soortgelijke rampenbestrijdingsgelden niet zomaar klakkeloos moet kunnen exporteren ben ik met je eens, maar je eigen opgebouwde pensioentje niet mee mogen nemen op pensioen omdat je danwel *knip* de PvdA danwel de *knip* PVV* wilt ontvluchten op je oude dag... nee. Dat slaat nergens op.

* doorhalen wat niet van toepassing is :+

[ Voor 2% gewijzigd door argro op 23-02-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Senor Sjon schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:38:
[...]

Dus als ik besluit te emigreren naar de VS, dan zou ik nog steeds kinderbijslag krijgen? Dat is toch te scheef voor woorden. Volgens mij is alleen met een paar landen een verdrag hierover.
Je krijgt alleen kinderbijslag als je in dienst bent van een Nederlands bedrijf dat daar zit of als het tijdelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe tijdelijk moet het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:40:
[...]

Dat vind ik eng. Al die jaren dat ik in NL AOW premie heb afgedragen worden dus gewoon geschrapt omdat ik in het buitenland ben gaan wonen als het aan jou ligt? Waarom is het aan jou om te beslissen in welk land ik het van door mijzelf betaald belastinggeld gespaarde geld (of dacht je dat de AOW door marsmannetjes betaald wordt?) uitgeef? Waar, in plat Brabants, bemoei je je mee?
Ik kan me goed voorstellen dat je van je 20e tot je 65e in NL werkt en dan als de sodemieter vlucht naar een land wat minder vol zit met enge types die zich met jouw geld gaan bemoeien, bijvoorbeeld. Die AOW is gewoon je eigen geld, dat zomaar afpakken kan wat mij betreft echt niet op sympathie rekenen.

Dat je de bijstand, kinderbijslag, WW en soortgelijke rampenbestrijdingsgelden niet zomaar klakkeloos moet kunnen exporteren ben ik met je eens, maar je eigen opgebouwde pensioentje niet mee mogen nemen op pensioen omdat je danwel het verschrikkelijke communisme van de PvdA danwel de helse populistische terreur van de PVV* wilt ontvluchten op je oude dag... nee. Dat slaat nergens op.

Afpakken hoeft ook niet bij de AOW, maar aanpassen mag wel. Het systeem is ook alleen in de hand te houden als je zorgt dat je dat geld weer hier uitgeeft. Wat jij wilt, prima, maar dan moet je daar je dikke pensioen voor aanroepen. Heb je dat niet, dan moet je niet zeuren.

Wat mij betreft heeft iedereen volledig recht op AOW, maar dan wel binnen Nederland blijven. Anders gaan we alleen maar geld exporteren en daar heeft Nederland niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Bundin schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:46:
Als je premie hebt betaald heb je recht op uitkering, of je nou in Marokko, aan de Spaanse costa of ergens in Nederland woont. Je hebt in jouw tijd betaald voor de uitkeringen van de gepensioneerden en daar mag je dus gewoon iets voor terug zien.

Kinderbijslag, kindgebonden budget, dingen waar je geen premie voor betaalt maar wel recht op hebt mogen wat mij betreft geschaald worden naar het land waar het kind verblijft als het aantoonbaar tijdelijk verblijf is. Niemand die meiert dat ouders kinderbijslag krijgen als kindlief een jaar in Amerika highschool doet; tijdelijk verblijf in Marokko is mijns inziens niet anders. Bij permanent verblijf kan ik me inderdaad voorstellen dat uitkeringen stopgezet worden omdat er dan gebruik gemaakt kan worden van de voorzieningen in dat land.
Je met het wel nuanceren..

Kijk jij werkt betaal voor bepaalde voorzieningen zodat je nog geld hebt op het moment dat je buiten jouw schult om zonder werk komt te zitten. WW e.d.

Dat jij naar ratio geld krijg voor al die uren dat je gewerkt hebt dus gewoon een pensioentje hebt ja dat mag best wel. je hebt bijgedragen aan de maatschapij en dan maakt het niet uit waar je woon. echter. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat het naar maatstaven is. pensioen wat je via een werkgever hebt opgebouwd zal altijd hoger uitvallen dat heb je ingelegd tijdens jouw werkjaren. AOW is bijdragen.. Mensen gaan dan naar het buitenland waar leven goedkoper is. ja dan zal dat naar ratio aangepast moeten worden zodat deze mensen er niet rijk van worden.

Als jij naar buitenland vertrekt en je hebt kinderbijslag. Ja dan is het jammer je bent geen inwonend burger van NLD meer dus je moet het doen met de in het nieuwe land gelden regels voor kinder bijslag.
Maar als jouw kind voor een jaar naar de US vertrekt om daar school te volgen.. Dan woont hij nog in NLD maar hij verblijft voor een x maanden in het buitenland. Zijn zorg en andere kosten worden nog in NLD betaald dus ja dan blijft hij gewoon vergoedingen krijgen om ziekte kosten e.d. te kunnen betalen.

Het is gewoon belachelijk dat zelfs WW wordt uitgekeerd aan mensen die in het buitenland wonen. ik zie dat het zelfde als zelf bij een werkgever weg gaan. Eigen schuld dus ook geen vergoedingen. wat nog veel erger is dat wij allemaal gekortwiekt worden doordat andere zo slim zijn om naar het buitenland te vluchten en verder geld verdienen aan nederland. terwijl een alleenstaande ouder die niet kan werken nouwlijks fatsoenlijk kan wonen en eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal me benieuwen of Nederland de ballen heeft het verdrag daadwerkelijk op te zeggen, mocht de Marokkaanse overheid haar poot stijfhouden.

Ben ook benieuwd hoeveel van deze kinderen alleen op papier bestaan en of de Marokkaanse overheid meewerkt in het terughalen van de onterecht uitgekeerde toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
To_Tall schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:55:
[...]
Het is gewoon belachelijk dat zelfs WW wordt uitgekeerd aan mensen die in het buitenland wonen.
Het is aantrekkelijk om te denken dat dat zo is maar dat is volgens mij dus niet zo. Mijn Nederlandse in België woonachtige collega die vanwege economische redenen ontslagen werd moest gewoon in België WW aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
D-e-n schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:59:
[...]

Het is aantrekkelijk om te denken dat dat zo is maar dat is volgens mij dus niet zo. Mijn Nederlandse in België woonachtige collega die vanwege economische redenen ontslagen werd moest gewoon in België WW aanvragen.
klopt omdat Belgie daar zelf regels over heeft. Maroko dus niet.. En NL heeft een verdrag afgesloten om zo gastarbeiders te helpen bij terug keer naar vaderland..
Echter dat verdrag is nooit aangepast waardoor die regeling nog steeds geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Maar dat verdrag wil Asscher toch ook stopzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ben ik de enige die geen hout van dit verhaal geloofd? Mensen die terugkeren naar een duurder land voor 180,- per kwartaal kinderbijslag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 13:25

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:40:
[...]

Dat je de bijstand, kinderbijslag, WW en soortgelijke rampenbestrijdingsgelden niet zomaar klakkeloos moet kunnen exporteren ben ik met je eens, maar je eigen opgebouwde pensioentje niet mee mogen nemen op pensioen omdat je danwel het verschrikkelijke communisme van de PvdA danwel de helse populistische terreur van de PVV* wilt ontvluchten op je oude dag... nee. Dat slaat nergens op.

heb niet alles gelezen maar je maakt een fout. die aow betaal je aan de mensen die nu aow krijgen, en spaar je niet voor je zelf op. verder weet ik nog niet zo goed wat ik van zijn mening moet vinden :P beetje dubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
+ niet iedereen betaalt aow premie (als je niet werkt bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 23:25

oZy

PWM schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:14:
Ben ik de enige die geen hout van dit verhaal geloofd? Mensen die terugkeren naar een duurder land voor 180,- per kwartaal kinderbijslag :?
Dit dus! Kinderbijslag stelt geen fluit voor; ik kan er net aan de luiers van bekostigen :? om voor die paar tientjes per maand een (tiener)kind 'terug te halen' gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Saven schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:14:
[...]

heb niet alles gelezen maar je maakt een fout. die aow betaal je aan de mensen die nu aow krijgen, en spaar je niet voor je zelf op.
dat dus ^^

Als je aan de costa gaat wonen, krijg je dus aow van mensen die voor je aan het werk zijn in Nederland, en niet in spanje. wil je recht hebben op een aow uitkering, hoor je wmb gewoon in nederland te wonen. woon je in spanje, doe je maar een beroep op wat ze je daar uitkeren etc.

als je hier een pensioen voor jezelf hebt opgebouwd, mag je die wel meenemen natuurlijk. daar betaal je immers iedere maand dan zelf voor. Maar de aow regeling steekt net iets anders in elkaar.

offtopic:
overigens zal ik nooit van mijn leven op zowel pvda als pvv stemmen, maar ben ik een extreem zwevende kiezer, dus dat vergelijk mag ie ook skippen :+ als ik aan het roer zou staan van dit land, zou het nog veel slechter gaan >:)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je vergeet kindgebonden budget.
Dat is een stuk hoger.

Overigens idiote actie. In plaats van de regeling afbouwen, kiest hij ervoor om de confrontatie op een dergelijke botte manier aan te gaan. Je zou er voor kunnen kiezen dat kinderen die in het buitenland zijn geboren er geen recht op hebben indien ze geen x-aantal jaar in Nederland hebben gewoond.

Nu is de kans groot dat er veel mensen terugkomen in een grijs circuit.

Overigens is de discussie mbt AOW achterhaald.
AOW wordt altijd aangepast naar de leefstandaard van het woonland. Je moet 50 jaar in Nederland hebben gewoond om een volledige AOW te ontvangen. Als dat korter is geweest dan wordt je evenredig gekort. Je pensioen blijft onaangepast en wordt betaald door een fonds van je voormalig werkgever(s). Begrijp niet dat er massa's mensen rondlopen die dat niet begrijpen.

Altijd dat vingertje naar de overheid maar eigen verantwoordelijkheid, ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Eigen verantwoordelijkheid?? Sorry Ik vind dat ookal heb je recht op AOW in nederland. Je niet zomaar met dat geld naar het buitenland mag en kan verhuizen. Er van op vakantie en reisjes maken ja natuurlijk.. Maar een uitkering houden en in een goedkoperland wonen en dan ook nog eens klagen dat ze te weinig krijgen??

AOW hier is daar een pracht salaris. ook al worden ze gedeeltelijk gekort dan hebben ze nog steeds voldoende om rijkelijk van te leven. Dat terwijl de AOWers hier in NL niet eens een redelijk fatsoenlijk kunnen leven.. Die mensen worden geleefd door al het dure eten, verzekeringen, huis e.d.

Woon je in het buitenland moeten alle publieke bijdragen aan deze mensen gestopt worden WW?? Ja je kan 1 maand zoeken daarna is het over. Pensioen is een ander verhaal dat is een spaarpot waar die mensen voor gespaard hebben dus ja gewoon storten dat geld. Maar publieke bijdragen waar jij en ik elke maand hard voor werken horen niet in het buiteland te geraken. Maar bij de mensen hier.

lekker over 40 jaar jaar ben ik aan de beurt en dan zijn de kosten voor die generatie nog een stuk hoger doordat half marokko hier in nederland ooit heeft gewoond en een paar maandjes heeft gewerkt.. En de Marokaanse overheid maar lachen om die domme hollanders. Want zij proviteren van onze goedheid.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 18-02-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Als je een paar maandjes hebt gewerkt heb je ook maar kort ww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik wil graag nog even reageren op het puntje waarin wordt gesteld dat wij hen hierheen haalden, zij zijn zoals al werd aangegeven door anderen hierheen gelokt misschien voor werk maar duidelijk als gastarbeider. Dat zij daarna keuzes zagen om hier te blijven, is hun eigen keuze niet die van ons.

Daarnaast is het gehele proces hun keus gebleven, het is niet dat wij hen op een boot hierheen hebben gezet. Ze hebben zelf besloten om hun kans te wagen in Nederland, en sommige verliezen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
*knip

[ Voor 98% gewijzigd door Brons op 18-02-2013 20:53 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
To_Tall schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:14:
....
lekker over 40 jaar jaar ben ik aan de beurt en dan zijn de kosten voor die generatie nog een stuk hoger doordat half marokko hier in nederland ooit heeft gewoond en een paar maandjes heeft gewerkt.. En de Marokaanse overheid maar lachen om die domme hollanders. Want zij proviteren van onze goedheid.
Zullen we eerst de feiten op en rij hebben voordat we in populistische terminologie vervallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/23BC069C-674F-4FCA-803F-888E3399259C/0/3738g2.gif
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2013/2013-3738-wm.htm

Leg mij eens uit waarom de man met witte beentjes hun uitkering wel mogen meenemen, en diegene met krulletjes niet ;)

Ten tweede maak je een aantal aannames die totaal niet overeenkomen met de realiteit wat wel gewenst is als je een discussie wilt aangaan.
De meeste Turken en Marokkanen hebben niet hun hele leven in Nederland gewoon waardoor ze geen volledige AOW krijgen.
Tevens krijgen hebben ze ook geen recht op AIO als ze een klein pensioen hebben en die AIO kun je niet meenemen naar het buitenland. Zo bestaan er dus situaties dat twee dezelfde werknemers op hun oude dag verschillend te besteden te hebben omdat meneer Ali een gastarbeider was en pas op zijn 27ste pas naar Nederland kwam.

Ik geef die mensen echt geen ongelijk en het is waarschijnlijk ook nog eens goedkoper. Hier houden ze een huis vast, zullen ze waarschijnlijk huursubsidie krijgen ivm laag besteedbaar inkomen, zorgtoeslag, etc.

Als je vreest voor je eigen pensioen, dan zet je voorlopig de deur wagenwijd open aangezien dat onder de streep goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
To_Tall schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:14:
Eigen verantwoordelijkheid?? Sorry Ik vind dat ookal heb je recht op AOW in nederland. Je niet zomaar met dat geld naar het buitenland mag en kan verhuizen. Er van op vakantie en reisjes maken ja natuurlijk.. Maar een uitkering houden en in een goedkoperland wonen en dan ook nog eens klagen dat ze te weinig krijgen??
Wees blij dat ze in het buitenland gebruik maken van peperdure voorzieningen als gezondheidszorg :P De AOW is ook gewoon een sneu systeem, je spaart niet maar betaalt voor de huidige AOWers. Het stelt dus als je lang en hard gewerkt hebt altijd teleur, want je bijdrage is dan veel meer geweest dan dat je krijgt. De huidige AOWers hebben zich de kaas van het brood laten eten door hun voorgangers en doen dat nu even dubbel en dwars de generaties na hen aan. Natuurlijk is het erg krom dat men in Nederland hard moet werken om anderen te laten luieren in het buitenland, en geef ze eens ongelijk want ze hebben over het algemeen er hard voor gewerkt. Waarschijnlijk zouden de jongere generaties die nu worden uitgewrongen hetzelfde doen in hun positie. Het land gaat er echter niet mee vooruit, het geld loopt stroomt over de grenzen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

offtopic:
@ph4ge gefeliciteerd man! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
ph4ge schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:53:
[...]

Wees blij dat ze in het buitenland gebruik maken van peperdure voorzieningen als gezondheidszorg :P De AOW is ook gewoon een sneu systeem, je spaart niet maar betaalt voor de huidige AOWers. Het stelt dus als je lang en hard gewerkt hebt altijd teleur, want je bijdrage is dan veel meer geweest dan dat je krijgt. De huidige AOWers hebben zich de kaas van het brood laten eten door hun voorgangers en doen dat nu even dubbel en dwars de generaties na hen aan. Natuurlijk is het erg krom dat men in Nederland hard moet werken om anderen te laten luieren in het buitenland, en geef ze eens ongelijk want ze hebben over het algemeen er hard voor gewerkt. Waarschijnlijk zouden de jongere generaties die nu worden uitgewrongen hetzelfde doen in hun positie. Het land gaat er echter niet mee vooruit, het geld loopt stroomt over de grenzen.
AOW is een pensioen dat wordt betaald door de huidige werkende mensen. Het is een klein pensioen die jou voorziet in de nodige bijdragen om je huis eten drinken en verzekeringen te betalen. Eigenlijk is het staats steun dat direct elke maand wordt betaald door werkende mensen. Dat geld mag je niet gebruiken om je rijk te rekkenen maar om je dingen te betalen die nodig zijn.. Je pensioen mag je doen en laten wat je wilt.. Daar heb jij voor gespaard en jij hebt er hard voor gewerkt maar dat is MET AOW echt niet..

Als Ali die 20 jaar in nederland woont, huur subsidie, zorg toeslage en weet ik wel niet meer voor toeslagen krijg. En geen werk kan vinden. Vervolgens is hij 65 en mag hij stoppen met werken krijg deze wel netjes AOW.. en dat is best krom als hij op datmoment weer naar zijn vaderland verhuis. Hij heeft nooit bijgedragen alleen geprofiteerd en nu omdat de kosten lager zijn weer terug naar vaderland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

To_Tall schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:20:
Als Jan-Kees die 20 jaar in nederland woont, huur subsidie, zorg toeslage en weet ik wel niet meer voor toeslagen krijg. En geen werk kan vinden. Vervolgens is hij 65 en mag hij stoppen met werken krijg deze wel netjes AOW.. en dat is best krom als hij op datmoment weer naar zijn vaderland verhuis. Hij heeft nooit bijgedragen alleen geprofiteerd en nu omdat de kosten lager zijn weer terug naar zijn kinderen die naar Spanje zijn geëmigreerd.
Mag het wel als het niet gaat om Ali, maar om Jan-Kees die bij z'n kinderen wil wonen?

En mag ik je erop wijzen dat de hoeksteen van de samenleving, het gezin, 2 kinderen, vrouw part-time aan 't werk, man iets onder modaal, koopwoning, méér aan belastinggeld, toeslagen, aftrekposten, heffingskortingen en kinderbijslag terugontvangt dan ze betaalt? Dát is een van mijn stokpaardjes en zo krom als een hoepel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18
Lijkt me niet meet dan normaal dat de uitkering als het ware wordt aangepast aan het land waar de begunstigde verblijft.

€180,00 per maand maakt je bijvoorbeeld in India een koning, als ik de programma's op tv mag geloven waar de doorsnee sweatshoparbeider 10 uur per dag werkt voor € 10 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ircghost schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:58:
offtopic:
@ph4ge gefeliciteerd man! :)
offtopic:
Bedankt! Het taartje is alweer opgegeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

minimum loon is in Marokko €250, en sommige krijgen een uitkering van €1200, dat wordt gekort tot €800, en dan gaan ze jammeren omdat ze hun hypotheek van €650 per maand niet meer kunnne betalen :/

[ Voor 32% gewijzigd door Cthulhu op 19-02-2013 11:27 ]

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:37:
Lijkt me niet meet dan normaal dat de uitkering als het ware wordt aangepast aan het land waar de begunstigde verblijft.

€180,00 per maand maakt je bijvoorbeeld in India een koning, als ik de programma's op tv mag geloven waar de doorsnee sweatshoparbeider 10 uur per dag werkt voor € 10 per maand.
Zou je het ook acceptabel vinden als salarissen en uitkeringen worden aangepast aan de streek waar je woont? Zij die in Amsterdam wonen krijgen een hoger salaris of uitkering dan zij die in Tjietjerkeradeel of Zwamdorp in Limburg wonen. Tenslotte zijn de kosten voor huren etc in Amsterdam hoger.

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat andermans salaris of uitkering mag worden aangepast, maar hoe kijk je er tegenaan als het jezelf kan overkomen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
gambieter schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:29:
[...]

Zou je het ook acceptabel vinden als salarissen en uitkeringen worden aangepast aan de streek waar je woont? Zij die in Amsterdam wonen krijgen een hoger salaris of uitkering dan zij die in Tjietjerkeradeel of Zwamdorp in Limburg wonen. Tenslotte zijn de kosten voor huren etc in Amsterdam hoger.

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat andermans salaris of uitkering mag worden aangepast, maar hoe kijk je er tegenaan als het jezelf kan overkomen?
Als een brood hier (Nederland) € 2,00 kost en elders (bijvoorbeeld Marokko) € 0,20 lijkt het mij niet meer dan normaal (in geval van een uitkering en als je zelf kiest om te gaan emigreren) dat dit wordt aangepast.

Als ze de prijs van brood in Nederland naar € 0,20 en Euroloodvrij € 0,50 /liter gaan verlagen wil ik best wat loon inleveren :o

[ Voor 7% gewijzigd door reller op 19-02-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Als ik daar een auto wil rijden dan zal ik die ook netjes moeten afschrijven. Huizen zijn nergens goedkoop. De prijs van voedsel is ook overal ongeveer hetzelfde. Bepaalde producten zijn in het buitenland zelfs duurder dan hier in Nederland.

We hebben het niet slecht in Nederland, maar het idee dat we op wereldschaal iets voorstellen is een illusie.

@Cthulhu
Uitzending van nieuwsuur is niet representatief. Die barbiepop kreeg een uitkering op grond van de algemene nabestaande wet (anw). Bedrag dat ze krijgt is conform. Het hoge bedrag is een eenmalig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik zou graag eens op een rijtje zien wat er allemaal wel en niet naar het buitenland mag worden meegenomen. Want is nu bijvoorbeeld de dagelijkse praktijk die volgt uit zo'n verdrag met bijvoorbeeld Marokko? Bijstand is bijvoorbeeld iets heel anders dan WW. Je hebt daarbij bijvoorbeeld een veel strengere sollicitatieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:45:
Als een brood hier (Nederland) € 2,00 kost en elders (bijvoorbeeld Marokko) € 0,20 lijkt het mij niet meer dan normaal (in geval van een uitkering en als je zelf kiest om te gaan emigreren) dat dit wordt aangepast.

Als ze de prijs van brood in Nederland € 0,20 en Euroloodvrij € 0,50 /liter gaan verlagen wil ik best wat loon inleveren :o
Waarom alleen het buitenland? Het gaat er niet om waar iemand woont, maar waar deze recht op heeft. Als iemand gaat wonen waar het brood 4 euro is, moet dan de uitkering verdubbeld worden?

Het heeft een behoorlijk ressentiment-smaakje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:37:

Het is 180 per kwartaal, dus € 60 in de maand en die sweatshoparbeider woont in een krot zonder stromend water en elektra waarbij zijn 6 kinderen van 4+ op de vuilnisbelt naar metaal en ander spul moeten zoeken. Voor die 60,- euro in de maand kan je misschien wel een woning veroorloven waar daadwerkelijk een WC in zit die je met tig anderen kan delen.

Volgens mij heb je een iets te rooskleurig beeld van India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:15:
[...]

Het is 180 per kwartaal, dus € 60 in de maand en die sweatshoparbeider woont in een krot zonder stromend water en elektra waarbij zijn 6 kinderen van 4+ op de vuilnisbelt naar metaal en ander spul moeten zoeken. Voor die 60,- euro in de maand kan je misschien wel een woning veroorloven waar daadwerkelijk een WC in zit die je met tig anderen kan delen.

Volgens mij heb je een iets te rooskleurig beeld van India.
Precies! Want met die uitkering van € 60,00 per maand heb je een goed inkomen in India, of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:25:
[...]

Precies! Want met die uitkering van € 60,00 per maand heb je een goed inkomen in India, of zie ik dat nu verkeerd?
Nee, dan heb je een belabberd inkomen in India, in ieder geval als je het vergelijkt met het bijstandsniveau hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
D-e-n schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:51:
Ik zou graag eens op een rijtje zien wat er allemaal wel en niet naar het buitenland mag worden meegenomen. Want is nu bijvoorbeeld de dagelijkse praktijk die volgt uit zo'n verdrag met bijvoorbeeld Marokko? Bijstand is bijvoorbeeld iets heel anders dan WW. Je hebt daarbij bijvoorbeeld een veel strengere sollicitatieplicht.
Wet beperking export uitkeringen (beu).

Een heel groot deel is al ingeperkt, en hier en daar worden de puntjes nog op de i gezet. Wat dat betreft gaat het hier meer om de sensatie dan om de oplossing.

Maar je zou je eerst moeten verdiepen in de remigratiewet, je broek zakt letterlijk als je weet wat er allemaal mogelijk is gemaakt en de signaalwerking die daar vanuit gaat. Beetje krom hoe de huidige kamer verontwaardigd reageert over oplossingen die hun voorgangers hebben aangedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:25:
Als je op straat leeft is het wel aardig. Als je een flat en een auto wilt moet je toch minstens wel met 2000 euro per maand aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:57:
[...]

Nee, dan heb je een belabberd inkomen in India, in ieder geval als je het vergelijkt met het bijstandsniveau hier.
inderdaad, maar dat is niet te vergelijken

minimum dagloon in India is € 1,60 voor ongeschoold werk en € 3,20 voor geschoold werk
Bron

vergelijk dat even met uurloon in Nederland

brutomaandloon in NL is € 1.469,00 + 8% vak geld. kom je gemiddled uit op zo'n € 9,00 per uur
http://www.rijksoverheid....-minimumloon-per-uur.html

ok die € 60,00 per maand is dan geen topinkomen maar is toch wel aangenaam

[ Voor 27% gewijzigd door reller op 19-02-2013 15:39 . Reden: bronnen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:33:
[...]

inderdaad, maar dat is niet te vergelijken

minimum dagloon in India is € 1,60 voor ongeschoold werk en € 3,20 voor geschoold werk
Bron

vergelijk dat even met uurloon in Nederland

brutomaandloon in NL is € 1.469,00 + 8% vak geld. kom je gemiddled uit op zo'n € 9,00 per uur
http://www.rijksoverheid....-minimumloon-per-uur.html

Ok, laten we even aannemen dat het je met het met minimum loon in beide landen "gelijk" kan leven als ongeschoolde arbeider. Dat is (vast) niet zo, maar goed.

Per vier weken is het salaris van een ongescholde indiase arbeider dan 160 * 1.60 = 256 euro! Dus jij vind het aangenaam om slechts van een kwart van het minumum, 60 euro, te leven?

Je zou dus in NL aangenaam rond kunnen komen met 1,6/9*1586.52 = 282 euro per maand?

Maar goed, dit gaat behoorlijk off-topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Je kan zomaar ook niet minimumlonen gaan vergelijken. Het ene land heeft zeer goede bijstand en een vakbond die al wat beter lobbywerk heeft verricht, waardoor je een minimumloon hebt waarvan je een waardig leven kan hebben. Bij het andere land kan je zelfs met bepaalde jobs amper rondkomen en heb je zonder job gewoon pech.

Zo heeft (volgens wikipedia) Amerika een minimum uurloon van $7,25 ( nog geen 5,5 euro/u). En het lijkt mij niet dat Amerika 60% goedkoper is gemiddeld.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

gambieter schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:29:
[...]

Er zijn ook verschillen in salarissen binnen NL voor vergelijkbare functies op verschillende plekken in Nederland. De lonen liggen lager in Drenthe dan bijvoorbeeld in Amsterdam.

WW uitkering is gebaseerd op het salaris en is daar dus ook aan onderhevig. Bijvoorbeeld de bijstandsuitkering niet.

Ik deel overigens wel de mening dat uitkeringen onderhevig mogen zijn op basis van koopkracht en dit hoeft niet 1 op 1. Zeker AOW waar je je zelf niet voor spaart mag van mij op gekort worden en zo ook de kinderbijslag. Pensioen e.d. moeten ze in stand houden. Dit is immers iets wat je zelf opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
nee maar om de verhouding even aan te geven dat € 60,00 niet altijd dezelfde waarde heeft leek me de minimulonen wel een aardigvoorbeeld

[ Voor 4% gewijzigd door reller op 19-02-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:58:
[...]

Ok, laten we even aannemen dat het je met het met minimum loon in beide landen "gelijk" kan leven als ongeschoolde arbeider. Dat is (vast) niet zo, maar goed.

Per vier weken is het salaris van een ongescholde indiase arbeider dan 160 * 1.60 = 256 euro! Dus jij vind het aangenaam om slechts van een kwart van het minumum, 60 euro, te leven?

Je zou dus in NL aangenaam rond kunnen komen met 1,6/9*1586.52 = 282 euro per maand?

Nee,
het is daadwerkelijk dagloon. Daar moet een gemiddelde Indiër van rondkomen.

In Marokko hetzelfde laken een pak. Officieel minimumloon is zo rond de 200 euro als arbeider. Werknemers in de agrarische sector krijgen ongeveer de helft.

Je zou beter de Big Mac Index als referentie kunnen gebruiken, dat maakt de vergelijking een stuk eerlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

reller schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:33:
Beetje off-topic, maar, nee. Je kan echt niet het minimumloon daar vergelijken. Zeker niet met onze levensstandaard.
Most of these former poor will move into the class we call the aspirers, households earning between 90,000 and 200,000 rupees ($1,969-$4,376) per year. Aspirers are typically small shopkeepers, farmers with their own modest landholdings or semiskilled industrial and service workers. Their lives are not easy, but aspirers generally have enough food and might own items such as a small television, a propane stove and an electric rod for heating water.
Dat is zo tussen de 125 en 260 eur per maand, en dan heb je het over mensen die "misschien wel een klein oventje hebben", die voor ons dus dik onder de armoedegrens leven.
The next two groups—seekers, earning between 200,000 and 500,000 rupees ($4,376- $10,941), and strivers, with incomes of between 500,000 and 1 million rupees ($10,941-$21,882)—will become India's huge new middle class. While their incomes would place them below the poverty line in the United States, things are much cheaper in India. When the local cost of living is taken into account, the income of the seekers and strivers looks more like $23,000 to $118,000, which is middle class by most developed-country standards.
Dit is overigens een ~5 jaar oud artikel en het ligt nu al hoger. Ook al je in de grote steden woont en leeft ligt het veel hoger. Een 80 m^2 flatje op een uur afstand van het centrum van Bombay kost iets van 150.000 - 200.000 eur. (en een fles wijn bij het eten 15 euro...)

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:58:
[...]

nee zeg ik niet maar € 60,00 is voor sommigen veel geld en niet in verhouding met wat je voor dit bedrag kunt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ardana schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:33:
[...]
En mag ik je erop wijzen dat de hoeksteen van de samenleving, het gezin, 2 kinderen, vrouw part-time aan 't werk, man iets onder modaal, koopwoning, méér aan belastinggeld, toeslagen, aftrekposten, heffingskortingen en kinderbijslag terugontvangt dan ze betaalt? Dát is een van mijn stokpaardjes en zo krom als een hoepel.
Eh, is dat zo verbazingwekkend? De overheid betaalt al jaren meer uit dan ze binnenkrijgen - vandaar de staatschuld en binnenkort ruzie met Brussel - dus het is niet zo gek dat ze ook aan Jan Modaal netto betalen.

Dat laat overigens ongemoeid dat deze buitenlandse uitkeringstrekkers nog minder belasting betalen aan de Nederlandse staat. De belangrijkste belasting die op dat inkomensnivo betaald wordt is BTW, geen IB. Neem nog de inverdieneffecten mee, en je komt al gauw op een redelijke korting van zo'n 40% uit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:31 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@^^
Dankzij verschillende historische onderzoeken, onder andere door de gebroeders Lucassen, kunnen we feiten en fictie goed uit elkaar houden. In de jaren zestig ontstond een tekort op de arbeidsmarkt. In eerste instantie werden Zuid-Europeanen ingevlogen. Werkgevers hadden liever Turken en Marokkanen. Die waren goedkoper en makkelijker inzetbaar. De VVD en de voorgangers van het CDA regeerden. Zij sloten wervingsverdragen af met Turkije en Marokko en openden kantoren om mensen naar Nederland te halen.

De PvdA was zeer kritisch, vanwege de verdringing van Nederlandse werknemers en de druk op de lonen. Daarom eiste de PvdA dat gastarbeiders maar twee jaar mochten blijven. Dat werd toegezegd, maar de VVD en de werkgevers bedachten allerlei trucs om dat te omzeilen. Sterker nog, de liberalen en christendemocraten gaven Turken en Marokkanen het recht hun gezin mee te nemen, waardoor de aandrang om terug naar huis te gaan stukken kleiner werd.

Door deze rechtse maatregelen nam het aantal Turken en Marokkanen in Nederland in hoog tempo toe. In 1960 waren er 3 Marokkanen en 22 Turken met een werkvergunning in Nederland. In 1973 waren er al tienduizenden. Het kabinet Den Uyl sloot de grenzen voor nieuwe gastarbeiders. Wie al deze feiten op een rij zet, ziet duidelijk wie er verantwoordelijk waren voor de komst van tienduizenden immigranten. Dezelfde politieke partijen als nu ons land regeren. Die voerden gedwee de agenda van de werkgevers uit. Niet de linkse, maar de rechtse elites. De 'massa-immigratie' kwam van rechts.
Van gastarbeider naar allochtoon dus, incl de Nederlandse identiteit.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 02:17 . Reden: Wikipedia 99% quoten is niet zinvol. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

evilution schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:35:
D'r is hier iets gruwelijk mis gegaan met de rechten die buitenlandse werknemers ongebreideld zijn toegekend. Recht op dit en recht op dat maar plichten ho maar. Hoe komen kinderen van gastarbeiders überhaupt aan de NL nationaliteit als ze buitenlandse ouders hebben? Kan wat mij betreft alleen als 1 van de ouders NL is, je krijgt de nationaliteit van je ouders en geen andere.
Omdat... als je hier 5 jaar woont (of 3 indien getrouwd) je kan naturaliseren en dan in alle opzichten nederlander bent en niet te onderscheiden van een "echte" nederlander? En plichten... ze hebben zich hier ook gewoon aan de wet te houden, en betalen premies van hun salaris ed. :?
D'r is volgens mij geen enkel ander land ter wereld waar buitenlanders zo gepamperd worden als hier.
In veel landen zijn ze inderdaad veel en veel soepeler dan hier. Nederland is een van de lastigste landen ter wereld om als buitenlander te komen wonen en werken.
Verder, weg met het stemrecht voor niet-Nederlanders, je laat een buitenlander toch niet bepalen hoe we dingen in NL gaan regelen, WTF 8)7.
Niet-nederlanders hebben inderdaad geen actief stemrecht, dus je wens is al tijden vervuld. Nogmaals, indien je hier 5 jaar woont en de naturalisatie procedure volgt dan ben je een Nederlander, niet meer of minder. Als je het dus hebt over mensen terug sturen naar hun land, waar moeten ze dan heen? Amsterdam, of Den haag? :P

Maar het is natuurlijk makkelijker om gewoon dingen te roepen en boos te zijn dan even te checken hoe het nou daadwerkelijk in elkaar zit.

[ Voor 43% gewijzigd door Zoijar op 20-02-2013 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoijar schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:16:
In veel landen zijn ze inderdaad veel en veel soepeler dan hier. Nederland is een van de lastigste landen ter wereld om als buitenlander te komen wonen en werken.
Heb je het hier over westerse allochtonen of over niet-westerse allochtonen?

Nog even een extra stukje quoten van dat artikel van Martijn van Dam;
In vijf jaar tijd kwamen twee- tot driehonderdduizend Oost-Europeanen naar Nederland. In een stad als Den Haag wonen volgens schattingen nu al meer Oost-Europeanen dan Marokkanen. Wie denkt dat de rechtse partijen hun lesje wel geleerd hebben, komt bedrogen uit. CDA, VVD en D66 pleiten opnieuw voor open grenzen en ruimhartige verlening van werkvergunningen voor Bulgaren en Roemenen. Opnieuw is het doorslaggevende argument de lage kosten van buitenlandse arbeidskrachten. Net als in de jaren zestig. En voorstellen om Oost-Europeanen Nederlands te laten leren en integratie te stimuleren, stuiten op een muur van coalitiepartijen. "Ze zijn hier maar tijdelijk," zegt de VVD opnieuw in de Kamer. Net als in de jaren zestig.

Het is schokkend hoe de geschiedenis zich herhaalt. Opnieuw willen werkgevers in nauwe samenwerking met rechtse politieke partijen immigratie aan de onderkant van de arbeidsmarkt stimuleren. Met grote risico's. Nederlandse werknemers komen minder makkelijk aan het werk. De lonen aan de onderkant van de arbeidsmarkt blijven onder druk staan. Werknemers worden weggeconcurreerd doordat Bulgaren en Roemenen via een zzp-constructie onder het minimumloon werken. Polen komen zelfs in een normale baan niet tot een normaal salaris en moeten daarvan ook nog een deel afstaan voor huisvesting, eten en drinken. De risico's voor de sociale zekerheid als ook Oost-Europeanen daar aanspraak op kunnen gaan maken, zijn levensgroot. Doordat huisjesmelkers te veel mensen in een te klein huis onderbrengen, komt de leefbaarheid in de goedkopere wijken nog verder onder druk te staan. Juist daar kunnen nog meer mensen elkaar niet verstaan, doordat de grote meerderheid van de Oost-Europese immigranten geen Nederlands spreekt. De rekening van het rechtse beleid komt opnieuw terecht bij mensen die al het meest voor hun kiezen krijgen.
Zoijar schreef later op woensdag 20 februari 2013:
... indien je hier 5 jaar woont en de naturalisatie procedure volgt dan ben je een Nederlander, niet meer of minder.
Het volgen is niet genoeg;
Om voor naturalisatie in aanmerking te komen moet men:
  • Vijf jaar onafgebroken in het Koninkrijk der Nederlanden wonen of, indien men met een Nederlander is getrouwd (of een geregistreerd partner heeft, of op grond van de relatie een verblijfsvergunning heeft), drie jaar met die Nederlander hebben samengewoond;
  • Het inburgeringsexamen hebben behaald, of het Nederlands kunnen beheersen (aan te tonen met een NT2 diploma: Nederlands als tweede taal of een met positief resultaat afgelegde Verkorte Vrijstellingstoets)
  • Er bestaan geen ernstige vermoedens dat de vreemdeling gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden, of de veiligheid
  • De identiteit van de vreemdeling moet vaststaan aan de hand van gelegaliseerde documenten.
  • De vreemdeling moet in het bezit zijn van geldige officiële documenten, zoals onder andere een geldig verblijfsdocument.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:31:
Heb je het hier over westerse allochtonen of over niet-westerse allochtonen?
Voor Europeanen is het natuurlijk veel makkelijker vanwege de verdragen.
De overgangsperiode eindigt in ieder geval op 1 mei 2011. Dan gaan alle landen volledig open. In het eerste verdrag van de EU staat namelijk al dat een vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en mensen wordt nagestreefd.
Er zijn dan later nog weer uitzonderingen gemaakt om bv Bulgaren te weren, maar op een gegeven moment moeten alle lidstaten er toch aan geloven.

Ook grappig:
In de landen waar de grenzen meteen opengingen, was spake van een sterke economische groei, toename van de werkgelegenheid en afname van de werkloosheid. De twaalf landen die de afgelopen jaren Oost-Europeanen weerden, zagen zich geconfronteerd met meer zwart werk.
Verder zijn er ook een berg EU regels over sociale zekerheden, dat die maar door een land betaald worden, meestal het land waar men de nationaliteit van draagt. Westerse allochtonen kan je in die zin ook bijna niet meer weren, ook al zou de kamer dat willen.
Het volgen is niet genoeg;
Volgen en met succes aflegen uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D'r is hier iets gruwelijk mis gegaan met de rechten die buitenlandse werknemers ongebreideld zijn toegekend. Recht op dit en recht op dat maar plichten ho maar. Hoe komen kinderen van gastarbeiders überhaupt aan de NL nationaliteit als ze buitenlandse ouders hebben? Kan wat mij betreft alleen als 1 van de ouders NL is, je krijgt de nationaliteit van je ouders en geen andere.
KB alleen als het hele gezin in NL woont. WW alleen voor korte tijd, zeg twee maanden. Na 2 maanden nog steeds geen nieuw werk: toedeledokie, kennelijk ben je niet meer nodig, ga maar lekker terug naar je thuisland. Bijstand kan niet want na 2 maanden WW moet je weg. AOW voor niet-Nederlanders naar inkomensniveau van je thuisland als je daar wilt gaan wonen. Zelfde geldt voor WAO en wat voor uitkering dan ook.

Verder, weg met het stemrecht voor niet-Nederlanders, je laat een buitenlander toch niet bepalen hoe we dingen in NL gaan regelen, WTF 8)7.
Ook al woon je hier in NL heb je je maar te voegen naar de NL mores. Bevalt dat niet dan ga lekker weg. Overheidsbrochures hoeven niet in Turks, Marokkaans, Swahili of whatever freaky taal, maar alleen in NL, en misschien EN en DU. Als je 1 van die talen niet spreekt heb je eigenlijk niks te zoeken hier.

D'r is volgens mij geen enkel ander land ter wereld waar buitenlanders zo gepamperd worden als hier.
Je kunt het die buitenlanders niet kwalijk nemen, wat veel mensen doen.

Die maken gewoon handig gebruik van die vrijblijvendheid, wat dat is wat het is.
Simpelweg voorspelbaar menselijk gedrag, het maximaal gebruik maken van (verworven) rechten en gelden. Is overal ter wereld zo.

Het is de regering die de regels opstelt, en de burgers stemmen structureel op die partijprogramma’s. Of het links of rechts is maakt weinig uit hoor, in de prakijk is er nauwelijks verschil tussen de VVD en de PvdA.

En verder, jij kan ook op een hele makkelijke manier rijk worden. Misschien kun je juist wat leren van die buitenlanders en dat juk van het calvinisme en soberheid van je schouders afschudden? Ooit gehoord van subsidies aanvragen bij gemeentes? Hoeveel mensen doen dat nou? Je moet het willen zien. Je kunt zo 20000 euro aanvragen en jezelf mee verrijken. Dan kijk je wel anders naar die calvinistische loonslaven die alleen maar volgzaam doen wat de baas zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:59:
Ooit gehoord van subsidies aanvragen bij gemeentes? Hoeveel mensen doen dat nou? Je moet het willen zien. Je kunt zo 20000 euro aanvragen en jezelf mee verrijken.
Verklaar je nader aub. Doe mij maar 20k dan; regel jij het even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:59:
[...]

Je kunt het die buitenlanders niet kwalijk nemen, wat veel mensen doen.
...
En stop.

Daar maakt de Nederlandse samenleving altijd de fout.

Als we nou eens verwachten dat er in eerste instantie verantwoording wordt afgelegd aan Nederland dan ben je al halverwege.

Topic heeft al verschillende malen aangetoond dat veel mensen nog steeds in de veronderstelling zijn dat het gaat om een externe groep die sterke banden hebben met een land terwijl ze dat land niet eens kennen. Vandaag de dag doen we weer precies hetzelfde met Polen. Die zijn op jonge leeftijd hier komen werken, sommige al bijna twee decennia, en krijgen hier kinderen die hier ook naar school gaan.

Gaan we over 20 jaar weer een discussie voeren over Polen omdat ze in bepaalde statistieken oververtegenwoordigd zijn?? En de kans dat deze mensen vb de WIA ingaan is een stuk hoger gezien het arbeid dat ze uitvoeren.

Behandel ze eens als ieder ander en zorg dat ze onderdeel uitmaken van de samenleving ipv dat eindeloos wegzetten.

Verwijderd

Iblies schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:32:
[...]
Topic heeft al verschillende malen aangetoond dat veel mensen nog steeds in de veronderstelling zijn dat het gaat om een externe groep die sterke banden hebben met een land terwijl ze dat land niet eens kennen.

Behandel ze eens als ieder ander en zorg dat ze onderdeel uitmaken van de samenleving ipv dat eindeloos wegzetten.
Right, wat te denken van alle Marokkaanse Nederlanders die ieder jaar op vakantie gaan naar Marokko? En dan heb ik het niet alleen over de 1e en 2e generatie.

Het moet van twee kanten komen. Ik ben van mening dat door positieve discriminatie van deze minderheden en het slappe Nederlandse beleid, bepaalde mensen/groeperingen onvoldoende de Nederlandse normen en waarden hebben meegekregen en er zodoende geen probleem van maken de taal van hun vaderland als voertaal aan te houden in openbare plekken.

Wat ze in hun eigen huis doen, moeten ze zelf weten. Maar als ik bijvoorbeeld een kindje van ~4-6 jaar oud een voor mij onverstaanbare taal met zijn moeder hoor spreken, vind ik dat erg jammer. Daarmee geven ze toch het signaal dat zij geen onderdeel van de samenleving willen vormen? Of moet ik me nog verder aanpassen en de door hun gebruikte voertaal aanleren?

Om maar niet te spreken over de Marokaanse macho cultuur, die -in mijn ogen- een succesvolle integratie bemoeilijkt en een bedreiging voor de in Nederland aanwezige cultuur vormt.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:06:
Ik ben van mening dat door positieve discriminatie van deze minderheden en het slappe Nederlandse beleid, bepaalde mensen/groeperingen onvoldoende de Nederlandse normen en waarden hebben meegekregen en er zodoende geen probleem van maken de taal van hun vaderland als voertaal aan te houden bij openbare plekken.
Ja, heel vervelend die Fransen, Britten en Amerikanen die daar dan maar luid in het Engels of Frans converseren. Ben wel eens in een bar geweest waar je alleen maar Engels hoort. Be-lach-e-lijk. Om nog maar te zwijgen over die vervelende Friesen met hun lastige taaltje, en dan nog de Limburgers die bijna niet te verstaan zijn.
Wat ze in hun eigen huis doen, moeten ze zelf weten. Maar als ik bijvoorbeeld een kindje van ~4-6 jaar oud een voor mij onverstaanbare taal met zijn moeder hoor spreken, vind ik dat erg jammer. Daarmee geven ze toch het signaal dat zij geen onderdeel van de samenleving willen vormen? Of moet ik me nog verder aanpassen en de door hun gebruikte voertaal aanleren?
Ik hoop van harte dat je mijn toekomstige kind ook Hindi met haar moeder hoort praten; dan leert het kind tenminste beide talen. Als je per se het gesprek van een vreemde wilt volgen zit er weinig anders op dan alle talen leren.
Om maar niet te spreken over de Marokaanse macho cultuur, die -in mijn ogen- een succesvolle integratie bemoeilijkt en een bedreiging voor de in Nederland aanwezige cultuur vormt.
Ja, of de isolatie van expats, de hechte aziatische gemeenschappen, of de Nederlandse botheid om te weigeren een poging te doen.

Verwijderd

Zoijar schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:20:
Ja, heel vervelend die Fransen, Britten en Amerikanen die daar dan maar luid in het Engels of Frans converseren. Ben wel eens in een bar geweest waar je alleen maar Engels hoort. Be-lach-e-lijk. Om nog maar te zwijgen over die vervelende Friesen met hun lastige taaltje, en dan nog de Limburgers die bijna niet te verstaan zijn.
Maar die houden tenminste niet en masse hun handje op bij de Nederlandse overheid en behouden hun eigen nationaliteit. Ik doel op de mensen die aanspraak doen op de Nederlandse sociale zekerheid. Vind jij het sociaal dat ze wel geld incasseren, maar vervolgens hun dankbaarheid niet uiten in de vorm van verdere integratie?
Ik hoop van harte dat je mijn toekomstige kind ook Hindi met haar moeder hoort praten; dan leert het kind tenminste beide talen. Als je per se het gesprek van een vreemde wilt volgen zit er weinig anders op dan alle talen leren.
Akkoord, maar ga je nu niet voorbij aan het feit dat wij Nederlanders zijn en de officiële landstaal hier Nederlands is? Het zou bepaalde bevolkingsgroepen sieren als zij Nederlands als voertaal aanhouden in publieke gelegenheden. Wel geld incasseren, maar niet integreren? Slap Nederlands beleid.
Ja, of de isolatie van expats, de hechte aziatische gemeenschappen, of de Nederlandse botheid om te weigeren een poging te doen.
Een poging tot wat?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:38:
Akkoord, maar ga je nu niet voorbij aan het feit dat wij Nederlanders zijn en de officiële landstaal hier Nederlands is? Het zou bepaalde bevolkingsgroepen sieren als zij Nederlands als voertaal aanhouden in publieke gelegenheden. Wel geld incasseren, maar niet integreren? Slap Nederlands beleid.
De generalisaties spatten er vanaf. Kun je proberen iets genuanceerder te zijn, ipv deze kort-door-de-bocht onderbuikredeneringen?

• Iblies
Om daar aan toe te voegen;
http://www.powned.tv/nieu...ekers_spreken_slecht.html

Jammer dat achterhaalde feiten als argumenten worden aangedragen.

Om maar niet te spreken dat Nederlandse overheid nooit een zak heeft geschenken of arbeiders konden lezen en schrijven. Probleem heb je vandaag de dag met Polen, in het kort verleden waren het "gastarbeiders" en daarvoor liet de gewone arbeider vaak steken vallen.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Een poging zichzelf ook aan te passen aan andere culturen. Je kan wel stug vol blijven houden, het is Nederland, wij zijn Nederlanders, dus ook alles in het Nederlands (zoals bv de roep overheidsbrochures niet meer in andere talen te verstrekken), maar maken we het onszelf en de immigranten dan niet alleen maar moeilijk? In een stad als Amsterdam is nou eenmaal meer dan 50% van de inwoners "allochtoon". "De Nederlander" heeft zich in dat geval als minderheid ook een beetje aan te passen. Natuurlijk wel in mindere mate, maar een beetje goede wil?

• !null
Wat mensen als taal onderling gebruiken (ook al is dat op straat) interesseert me niet zo heel veel eigenlijk. Ik woon dus in Amsterdam, en je hoort allerlei talen. Van allochtonen (met hun vele verschillende roots) maar ook toeristen. Als ik me daar aan ga storen....

Neemt niet weg dat ik wel degelijk vind dat iemand die in Nederland woont Nederlands moet kunnen spreken. Natuurlijk kan iemand dat niet direct, maar het kan al best snel. Zo ken ik nu een Jamaicaan waar ik toch wel respect voor heb. Je kunt grappen maken over luie Jamaicanen maar deze gast werkt tijden lang 12 uur op een dag (twee baantjes) en heeft binnen 2 jaar Nederlands leren spreken. Ja nog niet perfect, en met dik accent, maar who cares, hij kan zich goed redden. Voor hem is het overigens onzeker of hij hier mag blijven, dat is nog het lullige ook. Er zijn zoveel die niet eens hun best doen en wel kunnen blijven.

Maar goed, dat is het integratie beleid. Mensen lang laten wachten op een antwoord, gaan jaren overheen zodat mensen een bestaan hier op kunnen bouwen, om dan weg te moeten. Vrij lomp.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 21-02-2013 18:15 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat dit ook wel in dit topic past.
De EU is het ook niet helemaal eens met het uitkeringen-aan-Nederlanders-in-het-buitenland-beleid:
'Discriminatie ouderen in buitenland'

De Europese Commissie daagt Nederland voor de rechter wegens discriminatie van gepensioneerden in het buitenland.

Volgens de Commissie komen Nederlandse ouderen die in het buitenland wonen niet voor een aanvulling op de AOW in aanmerking terwijl mensen in Nederland die wel krijgen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben -ondanks dat ik de maatregel gedeeltelijk begrijp- geen voorstander van het aantasten van verworven rechten, redelijk ongeacht waarop dit recht van toepassing is.
Wel vind ik dat de EU hier sturing mag geven, dat is nu juist de kracht van een groot Europa, dan staan landen niet helemaal in hun hemd.
Als andere lidstaten deze vergoedingen ook heb teruggebracht, waarom zou het dan niet voor NL mogelijk zijn om dit te uit te voeren? Alleen zie ik wel heel vaak, dat er weinig nuance zit in de genomen en uitgevoerde maatregelen, men had ook best een drempel kunnen instellen voor dit maatregelen.
Iemand die van 1400 euro teruggaat naar 1100 euro, je gaat mij niet uitleggen dat je dan niet meer rond kunt komen in Marokko...maar iemand die van 700 euro ineens terugvalt naar 400 euro, ja- daarbij kun je zelf ook wel aanvoelen, dat het hoogstwaarschijnlijk echte problemen inzake het levensonderhoud zal gaan opleveren.
Voor iemand wiens man hier werkt of heeft gewerkt en is overleden, vind ik dat als overheid wel een beetje schandalig om zo lomp met de botte bijl in het rond te hakken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Je kan er ook anders tegen aankijken: mensen die Nederlands belastinggeld in het buitenland consumeren schaden de Nederlandse economie. Voor iedere euro die in een Marokkaanse supermarkt besteed wordt komt geen BTW of werkgelegenheid voor terug. Iedere euro besteed aan onderhoud van een huis in Marokko komt niet bij Nederlandse aannemers terecht en hierdoor loopt de Nederlandse samenleving dus inkomsten en werkgelegenheid mis.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 05-10 16:09
En er is weer wat nieuws over dit onderwerp:
http://www.nu.nl/politiek...kkaanse-organisaties.html

de brief
de reactie van Ascher

Een aantal Marokkaanse organisaties heeft een brief geschreven aan Spekman van de PvdA waar verbolgen wordt gereageerd op het verdedigen van het wetsvoorstel door Ascher.

De "Samenwerkende organisaties" dreigen bij de volgende verkiezingen een negatief stemadvies uit te brengen voor de PvdA. Wie die organisaties precies zijn is onduidelijk.

Persoonlijk denk dat ik dat Ascher op een goede manier heeft gereageerd. Als "ze" denken dat dit soort acties daadwerkelijk ervoor gaan zorgen dat er iets veranderd hebben ze het niet begrepen. Erger nog, de "samenwerkende organisaties" zetten zichzelf te kijken en en passant bereiken ze het tegenovergestelde door met een dergelijke dreigbrief eerder draagvlak te creëren voor het wetsvoorstel.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Sneu dat er met dit soort dingen "gedreigd" worden. Chapeau trouwens voor de reactie van Asher

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Ach, het is maar een advies. Je mag toch hopen dat de tijd dat mensen blind het stemadvies van een ethnische belangengroep volgen voorbij is? Wanneer we kijken naar de belangen van deze "doelgroep" is alleen de SP een alternatief. De SP staat echter zover van het midden af dat ze zeer waarschijnlijk nooit in een regering kunnen deelnemen. De enige manier om semi invloed te houden is via de PvdA.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1