Goed, om hier nog eens op terug te komen:
Er is mijns inziens een verschil tussen moderniseren en onderhouden. Ik ben het ermee eens dat Tweakblogs moderniseren een sisyphusarbeid is; tegen de tijd dat er genoeg uren ingestoken zijn loop je alweer achter op de Wordpressen van deze wereld. Er is geen pluginnability, er is geen monetization, het is verloren tijd. Je bent afhankelijk van een handjevol serieuze bloggers en enkele tientallen verdere actieve bloggers om traffic ernaartoe te krijgen en genoeg advertentie-inkomsten te genereren om de bandbreedte etc. terug te verdienen. Not worth it.
Maar Tweakblogs.net is voor zover ik weet sinds 2007 niet geüpdatet in welke vorm dan ook. Misschien twee bugfixes en het toevoegen van een bb-code, maar dat is het. Het is niet alsof Tweakers.net van dit onderdeel af wil: er is duidelijk voor gekozen om by default Tweakblogs in de tracker te laten zien en er is code op de FP om tweakblogs te laten zien onder het kopje 'uit de community'. Ook wordt er actief support geleverd via o.a. dit forum, dus het wordt zeker niet vergeten.
Daarom vind ik het jammer dat de ontwikkeling is gestopt. Er wordt traffic naar Tweakblogs gegooid, maar daar wordt vervolgens niks mee gedaan. Er staan geen advertenties op (tbv VNU), het is heel moeilijk voor lezers om op een intuïtieve manier oudere blogs terug te vinden (terwijl ze wel heel makkelijk blogs in de tracker en UdC vinden) en in het algemeen zie ik in mijn analytics dat mensen op een blog komen, lezen, evt. commenten en vervolgens niet meer doorgaan op Tweakblogs maar hun tab sluiten. De enige manier om mensen door te laten lezen is directe links in blogs zelf zetten. Dat is zonde!
Ik denk persoonlijk dat als Tweakers.net advertenties op Tweakblogs zou zetten, dat het mogelijk is om waarschijnlijk 20-40 devuren per maand in de blogs te kunnen steken. Zo kan wat hoognodig onderhoud en uitontwikkeling van het blogplatform worden uitgevoerd: verdere customization van de layout, integratie van het commentsysteem met de rest van Tweakers of wat mij betreft zoiets als Disqus, vindbaarheid van oudere blogs, betere manier om populaire blogs terug te vinden, mogelijkheid om interactieve elementen te embedden, etc. etc. Dat is niet zozeer moderniseren als wel hoognodig onderhoud dat met een paar uurtjes per maand verdeeld over de laatste 5 jaar eigenlijk had moeten gebeuren.
En dat is ook de reden dat ik 'weg' ga (of iig een kopie van mn blogs op mijn eigen website ga houden): ik haal momenteel het leeuwendeel van mijn inkomen uit de gevolgen van mijn blogs, dus ik ben er persoonlijk bij gebaat als mijn blogs überhaupt gevonden kunnen worden om maar iets te noemen.