[Tweakblogs] Mag ik comments plagiëren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het kopiëren/verhuizen van mijn blogs naar een wordpress-installatie op mijn eigen website. Voor de inhoud van mijn blogs is dat geen probleem gezien dat mijn intellectueel eigendom is, maar comments zijn - neem ik aan - van de schrijvers danwel Tweakers. Mag ik die zomaar kopiëren en importeren in mijn site? Moet ik toestemming aan Tweakers vragen of moet ik toestemming aan de commenters zelf vragen?

De comments zijn vaak een waardevolle toevoeging aan mijn blogs, dus ik zou graag bij het verhuizen ook deze context behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Even zonder feitencheck maar gewoon op basis van mijn eigen gezonde verstand: Tweakers heeft geen auteursrecht over jouw comments, net zo min als over je blogs. Wel heeft Tweakers een eeuwigdurende licentie op het gebruik van je content die Tweakers in staat stelt om de informatie te laten zien. Jij hebt niet zomaar het recht om die content over te nemen want jij hebt die licentie niet. Tweakers kan je die licentie ook niet geven, daarvoor zul je echt bij de individuele posters moeten zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
Lijkt mij dat je de individuele gebruiker vraagt om het comment nogmaals op een ander blog te plaatsen.
De comments zijn namelijk gemaakt in de context van tweakers.net en die is veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door utbone op 18-02-2013 15:25 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zal je denk ik (zeg ik als user ipv crew!) inderdaad aan iedere individuele reageerder moeten vragen. Die zullen het immers niet per se waarderen..
Elk ander gebruik van de Website of de Content, bijvoorbeeld het overnemen, reproduceren, distribueren of anderszins openbaar maken van (een deel van) de Website is niet toegestaan zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net en/of het betreffende Lid.
Je kunt natuurlijk ook de oude blogs & reacties hier laten staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed, ik dacht eigenlijk al dat het zo zou werken. Ik zal eens kijken of ik de moeite ga doen (enigszins geautomatiseerd) mensen te vragen of ik comments mag overnemen. Niet iedereen die heeft gereageerd onder een username (er zijn een hoop anonieme, ontrackbare comments) dus dat is wellicht een pittige onderneming :)

Mijn oude blogs en reacties blijven hier sowieso staan, en ik ga m'n lezers uiteraard vragen wat ze er zelf van vinden (of ik in de toekomst blogs zowel op mn eigen site als tweakblogs publiceer, of alleen een samenvatting, etc. etc.). Het doel van alles overbrengen op mijn eigen site is grootendeels het feit dat ik volledige controle over de layout en content van mijn site heb, en dat Tweakblogs eigenlijk al jaren niet geüpdatet wordt. Een hoop dingen kunnen niet op Tweakblogs die wel elders kunnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
mux schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:09:

Een hoop dingen kunnen niet op Tweakblogs die wel elders kunnen :(
Op tweakblogs werkt google-ads wel ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
mux schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:09:
Een hoop dingen kunnen niet op Tweakblogs die wel elders kunnen :(
De vraag is of we nu mankracht moeten inzetten op het moderniseren van tweakblogs of erkennen dat er veel grotere spelers zijn in de blogwereld. Die het altijd beter doen dan wij en dat ook altijd zullen blijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zal er nog wel eens een blog over schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed, om hier nog eens op terug te komen:

Er is mijns inziens een verschil tussen moderniseren en onderhouden. Ik ben het ermee eens dat Tweakblogs moderniseren een sisyphusarbeid is; tegen de tijd dat er genoeg uren ingestoken zijn loop je alweer achter op de Wordpressen van deze wereld. Er is geen pluginnability, er is geen monetization, het is verloren tijd. Je bent afhankelijk van een handjevol serieuze bloggers en enkele tientallen verdere actieve bloggers om traffic ernaartoe te krijgen en genoeg advertentie-inkomsten te genereren om de bandbreedte etc. terug te verdienen. Not worth it.

Maar Tweakblogs.net is voor zover ik weet sinds 2007 niet geüpdatet in welke vorm dan ook. Misschien twee bugfixes en het toevoegen van een bb-code, maar dat is het. Het is niet alsof Tweakers.net van dit onderdeel af wil: er is duidelijk voor gekozen om by default Tweakblogs in de tracker te laten zien en er is code op de FP om tweakblogs te laten zien onder het kopje 'uit de community'. Ook wordt er actief support geleverd via o.a. dit forum, dus het wordt zeker niet vergeten.

Daarom vind ik het jammer dat de ontwikkeling is gestopt. Er wordt traffic naar Tweakblogs gegooid, maar daar wordt vervolgens niks mee gedaan. Er staan geen advertenties op (tbv VNU), het is heel moeilijk voor lezers om op een intuïtieve manier oudere blogs terug te vinden (terwijl ze wel heel makkelijk blogs in de tracker en UdC vinden) en in het algemeen zie ik in mijn analytics dat mensen op een blog komen, lezen, evt. commenten en vervolgens niet meer doorgaan op Tweakblogs maar hun tab sluiten. De enige manier om mensen door te laten lezen is directe links in blogs zelf zetten. Dat is zonde!

Ik denk persoonlijk dat als Tweakers.net advertenties op Tweakblogs zou zetten, dat het mogelijk is om waarschijnlijk 20-40 devuren per maand in de blogs te kunnen steken. Zo kan wat hoognodig onderhoud en uitontwikkeling van het blogplatform worden uitgevoerd: verdere customization van de layout, integratie van het commentsysteem met de rest van Tweakers of wat mij betreft zoiets als Disqus, vindbaarheid van oudere blogs, betere manier om populaire blogs terug te vinden, mogelijkheid om interactieve elementen te embedden, etc. etc. Dat is niet zozeer moderniseren als wel hoognodig onderhoud dat met een paar uurtjes per maand verdeeld over de laatste 5 jaar eigenlijk had moeten gebeuren.

En dat is ook de reden dat ik 'weg' ga (of iig een kopie van mn blogs op mijn eigen website ga houden): ik haal momenteel het leeuwendeel van mijn inkomen uit de gevolgen van mijn blogs, dus ik ben er persoonlijk bij gebaat als mijn blogs überhaupt gevonden kunnen worden om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik denk persoonlijk dat als Tweakers.net advertenties op Tweakblogs zou zetten, dat het mogelijk is om waarschijnlijk 20-40 devuren per maand in de blogs te kunnen steken.
Waar baseer je dat op? Want volgens mij trekt Tweakblogs niet veel meer dan een paar duizend views per dag en daar ga je echt never nooit 20 (laat staan 40) devuren mee bekostigen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor zover ik m'n scraper heb laten lopen (eind vorig jaar) kreeg Tweakblogs tussen de 10k en 15k views per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Dat zou best kunnen kloppen, maar hoeveel denk je dat dat waard is in harde euro's? Dat zal niet veel meer dan enkele tientallen euro's zijn, als het al zoveel is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tja, dat ligt helemaal aan je CTR, maar dat zit idd in de buurt van tientjes per dag. Heel ruwweg zit je tussen de €1 en €10 per 1000 views afhankelijk van het type ads dat je draait, je loyaliteit en CTR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Even op persoonlijke titel, en niet vanuit mijn functie: er staan echt tientallen grote dingen open die fijn zouden zijn voor de community maar die in de loop van de jaren weinig prioriteit hebben gekregen omdat er andere grote dingen open stonden waar wel direct aanwijsbaar winst uit te halen valt. Tweakblogs zijn leuk en aardig maar hangen een beetje naast de site. Afgezien van de tracker zie je ze amper terug. Ik zou liever zien dat de kernonderdelen van de site eens goed onder handen genomen worden dan dat er tijd gestoken wordt in iets dat vooral leuk is voor erbij. Mensen die een beter onderhouden blog willen zitten toch allang bij Wordpress en dergelijken, en de mensen die het niet boeit zal het ook niet boeien dat je features erbij bakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op die manier jaag je automatisch bloggers weg en ontgroeit Tweakblogs nooit zijn huidige staat. Als tweakblogs serieuzer genomen zou worden zou er ongetwijfeld nog meer leuke content op komen te staan dan er nu al op staat. Ik ben het met je eens: Tweakblogs staat op zichzelf en wordt weinig gezien, maar wat is de oorzaak en gevolg? Vestig er de aandacht op, integreer het wat meer met de FP en je zult het zien groeien.

Persoonlijk zie ik best wat potentie in Tweakblogs en zie ik ook best de interesse vanuit mijn lezerschap in een blogplatform dat nauw geïntegreerd is met Tweakers.net. Daarnaast is er (verhoudingsgewijs) niet veel nodig om de grootste problemen van het platform te fiksen.

@zeef: ah, ik dacht dat die (inmiddels best oude) post eigenlijk alleen voor de TWK7-veranderingen golden, niet voor dit soort featurerequests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat ik mij - nogmaals: als user, niet als crewlid - afvraag is of je überhaupt moet willen dat Tweakblogs groeien. Het is een leuk concept hoor, en ik heb ook een paar keer geblogd....maar iemand die serieus is over bloggen wil toch liever een beter systeem, en zoals je zelf zegt doen andere aanbieders dat per definitie beter omdat het hun core business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De reden om hier te willen bloggen en niet op een ander blogplatform, is simpelweg vanwege het volk dat hier rondloopt. Ik schrijf techblogs, hier lopen 100k technerds rond: mijn doelgroep is *hier*. En hetzelfde geldt voor menig andere blogger.

Het zal nooit zo groot worden als volledige andere blogplatforms, maar je kunt in deze markt voor nederlandstalige techblogs toch wel een flinke deuk slaan als grootste techcommunity van de benelux. En ik denk dat hier voor VNU ook best een viable business case van te maken is. Het is hoogwaardige (nouja... theoretisch :P) content die gratisch wordt gegenereerd en door de wat regelmatigere bloggers ook actief gepromoot wordt buiten Tweakers.net (en dus nieuwe visitors binnenbrengt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
mux schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:17:
@zeef: ah, ik dacht dat die (inmiddels best oude) post eigenlijk alleen voor de TWK7-veranderingen golden, niet voor dit soort featurerequests
Ja, geen probleem. Stuur maar in.

Pssst... de VNU periode is echt voorbij. Zie plan: De Persgroep neemt VNU Media over :)
Pagina: 1