Voeding gaat geluid maken na het aansluiten van extra scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 16:17
Allereerst even de specs van de pc.

MoBo: Asus Crosshair IV Formula (iets meer dan 2,5 jaar oud)
PSU: Corsair TX850W (iets meer dan 2,5 jaar oud)
CPU: AMD Phenom II X6 1090T @4,01 Ghz, met 1,440V (iets meer dan 2,5 jaar oud)
GPU: Asus 7970DCII @1050 Mhz (ongeveer 2,5 maanden oud)
RAM: Geil Black Dragon 8GB 1600Mhz @1,65V (standaard) (iets meer dan 2,5 jaar oud)
Geluidskaart: Soundblaster Zx (ongeveer 6 dagen oud)

Monitor 1 (primair, altijd gebruikt met DVI-D):
Asus VH222T (Ongeveer 2,5 jaar oud)

Monitor 2 ("nieuw", momenteel via DVI-D aangesloten wegens het ontbreken van hdmi op de gpu)
Asus VG23AH (Ongeveer 2,5 maanden oud)

Ik heb vanochtend m'n tweede monitor voor de tweede keer aan m'n desktop gehangen (gebruikte hem daarvoor meer voor m'n laptop als ik een 3D film op zette)

Het viel mij echter op dat er een hoge soort zoem toon uit de richting van de computer kwam, nadat deze aangesloten en opgestart was.
Hierop ben ik gaan luisteren en heb kunnen concluderen dat dit geluid uit de voeding afkomstig is...

Om te testen of dit geluid gewoon nu pas opviel, of dat het echt door het tweede scherm kwam heb ik de pc weer afgesloten en de tweede monitor weer losgekoppeld.
Bij het opstarten was het geluid inderdaad weer verdwenen...
Ik heb vervolgens de monitor weer aangekoppeld (terwijl de pc draaide) en voilla het geluid was weer terug :/

Beide monitoren zijn met DVI-D aangesloten, maar de eerste monitor gebruikt een dual link en de tweede gebruikt een single link kabel (de corresponderende poorten op de gpu zijn ook dual link en single link)

Het geluid zou waarschijnlijk wel onderdrukt kunnen worden met muziek of geluid van minimaal volume, maar soms werk ik liever zonder geluid :/

Ik heb op het internet gekeken of ik zo 1,2,3 iets kon vinden, maar de resultaten die je dan vind zijn meer gerelateerd aan geluid dat uit de monitor komt :|

Weet iemand een oplossing hiervoor, of is dit gewoon pech hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Om te testen of dit geluid gewoon nu pas opviel, of dat het echt door het tweede scherm kwam heb ik de pc weer afgesloten en de tweede monitor weer losgekoppeld.
Bij het opstarten was het geluid inderdaad weer verdwenen...
Dit hoeft niet te betekenen dat het door de monitor komt? Het kan ook zijn dat de voeding op z’n einde loopt of een defecte ventilator heeft ofzo. Het scherm krijgt overigens geen stroom van de voeding lijkt mij? Rest dat er alleen een data connectie tussen het scherm en het systeem is? Simpele trouble shoot lijkt mij. : Vervang monitor en of PSU? Of verander / vervang de kabels is (ook de stroom kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 16:17
Het lijkt erop dat er wel wat van stroom door de DVI kabel gaat.
De monitor stond uit toen deze aan de gpu werd aangesloten, maar toch werd deze als zijnde een plug en play monitor gedetecteerd :/

En het probleem verdwijnt als de monitor wordt losgekoppeld....

Zal zo even voor een andere kabel kijken. Echt weer geweldig... ligt die kabel normaal overal, kun je hem weer niet vinden als je hem nodig hebt -.-"
Heb echter geen andere psu om te testen....

(hoop niet dat het de gpu is iig...)

Moet wel opmerken dat ik de kwaliteit van het ips scherm (de tweede monitor) minder vind dan de TN CCD die ik al 2,5 jaar heb :/
Heerlijk zo'n gamer mode.... die mode liet bepaalde kleuren dus "vibreren" waardoor het beeld er slechter uit ging zien...

Update.
Heb net het geluid weer even uit gezet en het leek alsof de piep minder was.
Kan aan mij liggen, of er is iets gestabiliseerd -.-"
Blijven vreemden dingen, computers....

Nope, het geluid is nog steeds aanwezig :/

[ Voor 34% gewijzigd door DCG909 op 18-02-2013 14:47 ]