Gezien onze Zyxel op kantoor brak is (instabiel) en ik nog een packetforce had liggen van mijn glasvezel thuis. Leek het me handig om deze te gebruiken als router op kantoor. Er is gewoon een DSL interface, twee voip poorten en 4 lan poorten, alles wat we nodig hebben. Ik heb de router al zover gereset dat deze echt terug is naar de originele settings. Echter zijn er zo bizar veel instelmogelijkheden, dat ik geen idee heb wat ik moet doen om de ADSL aan de praat te krijgen.
Let op, het gaat hierbij eerst om de WAN. De rest van de instellingen kan ik wel aardig volgen.
In eerste instantie de instellingen die nodig zijn volgens Draytek om met Telfort te werken:
Internet Access >> MPoA (RFC1483/2684).
Neem onderstaande gegevens over in de router.
- PPPoE/PPPoA Enable
- Multi-PVC channel Channel 1
- Encapsulation 1483 Bridged IP LLC
- VPI 0
- VCI 34
- Modulation Multimode
Dit zie ik ook in de Zyxel terugkomen, dus dat lijkt goed.
Nu moet ik in de packetforce de volgende stappen nemen:
- Layer2 interface configuratie
- WAN service configuratie
Layer2
Hierbij kan ik kiezen uit ATM, PTM en ETH interfaces. Volgens mij moet dit ATM zijn.
Ik maak dus een ATM interface. Ik kan vervolgens de VPI[=0] en VCI[=34] instellen.
Vervolgens moet ik kiezen uit:
DSL Link Type:
- EoA
- PPPoA
- IPoA
Hier zijn ze me kwjit. Uit de opties die veranderen op het formulier, heb ik gegokt dat dit EoA moet zijn, omdat ik daarna kan kiezen voor de encapsulation mode "LLC/SNAP-BRIDGING"
Andere opties voor Encapsulation mode:
EOA: LLC/SNAP-BRIDGING of VC/MUX
PPPoA: VC/MUX of LLC/ENCAPSULATION
IPoA: LLC/SNAP-ROUTING of VC/MUX
Eerst maar eens dit duidelijk. En dan gaan we verder
. Ik dacht dat ik een nerd was, maar ze zijn me helemaal kwijt
Let op, het gaat hierbij eerst om de WAN. De rest van de instellingen kan ik wel aardig volgen.
In eerste instantie de instellingen die nodig zijn volgens Draytek om met Telfort te werken:
Internet Access >> MPoA (RFC1483/2684).
Neem onderstaande gegevens over in de router.
- PPPoE/PPPoA Enable
- Multi-PVC channel Channel 1
- Encapsulation 1483 Bridged IP LLC
- VPI 0
- VCI 34
- Modulation Multimode
Dit zie ik ook in de Zyxel terugkomen, dus dat lijkt goed.
Nu moet ik in de packetforce de volgende stappen nemen:
- Layer2 interface configuratie
- WAN service configuratie
Layer2
Hierbij kan ik kiezen uit ATM, PTM en ETH interfaces. Volgens mij moet dit ATM zijn.
Ik maak dus een ATM interface. Ik kan vervolgens de VPI[=0] en VCI[=34] instellen.
Vervolgens moet ik kiezen uit:
DSL Link Type:
- EoA
- PPPoA
- IPoA
Hier zijn ze me kwjit. Uit de opties die veranderen op het formulier, heb ik gegokt dat dit EoA moet zijn, omdat ik daarna kan kiezen voor de encapsulation mode "LLC/SNAP-BRIDGING"
Andere opties voor Encapsulation mode:
EOA: LLC/SNAP-BRIDGING of VC/MUX
PPPoA: VC/MUX of LLC/ENCAPSULATION
IPoA: LLC/SNAP-ROUTING of VC/MUX
Eerst maar eens dit duidelijk. En dan gaan we verder
"Chaos kan niet uit de hand lopen"