dual of single rank geheugen - wat is sneller?

Pagina: 1
Acties:

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53
Ik heb 4 so-dimmetjes tot mijn bechikking. Alle 4 PC3-10600S en een latency van 9-9-9-10.

Er is echter 1 verschil. 2 zijn dual rank (2Rx8) en de andere 2 zijn single rank (1Rx8).

Volgens deze wikipagina zou single rank sneller zijn, echter dit is de enige bron die kan vinden via google die iets zegt over een performance verschil.

Wikipedia: Memory rank

Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen (of juist tegenspreken) ?

Het geheugen is voor een NAS, deze wordt standard met 1GB geleverd. Is het verstandig de ranking van de 1GB dimm te matchen met de 2GB dimm? Of maakt het allemaal geer r**t uit :?

-------

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op een NAS maakt het werkelijk geen ene steek uit. Relevante mbt RAM is enkel dat je genoeg hebt dat hij niet gaat thrashen, buiten dat ben je toch door NIC (of evt CPU bij zware encryptie op verbinding) bottlenecked.

Sowieso heb je het bij verschillen in performance die zelfs in synthetische benchmarks marginaal zijn en meer impact hebben op latency dan bandwidth. Zelfs in een zeer latency-dependent app als een FPS zou het allicht nog geen fps uitmaken.

Maar goed, je hebt blijkbaar die NAS en dat geheuen, wat let je om het gewoon uit te testen? :z

Wel een reden om te gaan voor single rank: het aantal chips wat een geheugencontroller tegelijk kan aansturen is beperkt. Door single rank te nemen heb je meer uitbreidingsmogelijkheid naar de toekomst toe. Maar ook daar: marginaal. Je gaat hier allicht nooit overwegen om 8GB ofzo in te hangen en mocht je dat doen ga je toch beide SO-DIMMs vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53
dion_b schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:05:
Op een NAS maakt het werkelijk geen ene steek uit. Relevante mbt RAM is enkel dat je genoeg hebt dat hij niet gaat thrashen, buiten dat ben je toch door NIC (of evt CPU bij zware encryptie op verbinding) bottlenecked.

Sowieso heb je het bij verschillen in performance die zelfs in synthetische benchmarks marginaal zijn en meer impact hebben op latency dan bandwidth. Zelfs in een zeer latency-dependent app als een FPS zou het allicht nog geen fps uitmaken.

Maar goed, je hebt blijkbaar die NAS en dat geheuen, wat let je om het gewoon uit te testen? :z

Wel een reden om te gaan voor single rank: het aantal chips wat een geheugencontroller tegelijk kan aansturen is beperkt. Door single rank te nemen heb je meer uitbreidingsmogelijkheid naar de toekomst toe. Maar ook daar: marginaal. Je gaat hier allicht nooit overwegen om 8GB ofzo in te hangen en mocht je dat doen ga je toch beide SO-DIMMs vervangen.
Dan neem ik de single rank dimmetjes. Wellicht breid ik de NAS niet uit maar gebruik ze in de toekomst elders ... Het is overigens een keuze of single of dual wat over blijft is niet voor mij....

-------