[Windows 7] PC afsluiten duurt lang, herstarten niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Hoi,

de afgelopen tijd loop ik tegen een klein probleempje aan met mijn zelfgebouwde PC met daarop Windows 7 x64 + SP1. Het probleem ontstond spontaan enkele maanden terug en ik heb in de tussentijd af en toe wat gezocht naar een oplossing, maar nog niets gevonden.

De PC sluit sinds die tijd erg langzaam af. Als je via het startmenu op Shutdown klikt, dan krijg je vrij snel het blauwe scherm Shutting Down te zien. Na een paar seconden springt het beeld dan op zwart en worden alle randapparaten uitgeschakeld (te zien aan de lampjes die uitgaan). Vervolgens blijft de computer dan nog meestal zo'n 5 minuten lang aan zonder dat er iets lijkt te gebeuren (fan draait nog en power-led geeft licht). Pas na lang wachten gaat hij dan wel vanzelf uit.

Het gekke is dat dit probleem zich niet voordoet bij een reboot. Omdat het hier ná het "Windows is Shutting Down"-scherm pas fout gaat zou het goed kunnen dat het niet aan Windows ligt, maar aan de hardware, ondanks dat die ongewijzigd is gebleven voor en na het optreden van het probleem.

De hardwaresetup staat hieronder

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z77 Extreme4€ 113,30€ 113,30
2Asus HD7850-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 95,20€ 95,20
1Corsair Enthusiast TX550M€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,89€ 48,89
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,98€ 98,98
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech X-540€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster T260HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 623,77

De vraag is dus vooral of dit aan Windows ligt of aan de hardware? In het laatste geval is dit topic hier wellicht niet op zijn plaats.

Alvast bedankt

[ Voor 62% gewijzigd door Anthirian op 23-02-2013 12:08 ]

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Je hebt voedingen die de pc blijven koelen na het uitzetten, en na bepaalde tijd gaat de pc(voeding) pas echt uit.

Pc schoon van binnen, misschien helpt dit hier tegen.(het duurt misschien langer om te koelen).

Check je voeding hoe deze werkt, en je moederbord handleiding.
Mischien usb apparaten die je pc wakker houd kun je ook kontroleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost. Ik heb voor een project lange tijd een USB card reader aangesloten gehad. Na het loskoppelen hiervan trad het probleem op. Ik had al een tijdje het vermoeden dat het door deze card reader kwam, maar wist niet zo goed waarom. Deze card reader werkte niet in een USB 3.0 poort. De driver werd hierdoor dus niet goed dood geïnstalleerd. In een USB 2.0 poort werkte hij wel normaal, maar zoals gezegd sloot de PC niet snel meer af na het loskoppelen. Ik heb deze week eenzelfde type card reader aangesloten op een USB 2.0 poort en zo de driver goed geïnstalleerd. Nu kan ik deze weer loskoppelen en treedt het probleem niet meer op.

Bedankt voor de tips.

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.