Ik vermoed dat alles hieronder wel voldoende compatibel is en dat dit een werkbaar systeem zal zijn volgens de beschreven criteria, maar ik hoop nog te mogen leren uit jullie opmerkingen of bedenkingen…
Update: het uiteindelijke resultaat
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3330S Tray (eigenlijk Boxed maar die heeft geen prijs in de Pricewatch) | € 153,66 | € 153,66 |
1 | ASRock H77 Pro4-M | € 68,30 | € 68,30 |
1 | Aerocool M40 Zwart | € 56,- | € 56,- |
1 | Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit EN | € 83,01 | € 83,01 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8 | € 51,95 | € 51,95 |
1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 64,70 | € 64,70 |
1 | Adata Premier Pro SP900 128GB | € 91,- | € 91,- |
1 | Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black | € 6,99 | € 6,99 |
Importeer producten | Totaal | € 575,61 |
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Dit is bedoeld voor een nieuw, responsiever systeem voor (hoofdzakelijk) tekstverwerking, e-mail en internetten; ter vervanging van een 8 jaar oude ASRock K8Upgrade-VM800 met AMD Sempron 2800.
Over enkele jaren waarschijnlijk eens upgraden en/of doorsluizen naar onze kinderen die dan naar de lagere school gaan, dus de basis mag misschien wel een beetje future-proof zijn op dat vlak. - Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht 666zónder monitor, toetsenbord of muis, maar mijn huidige lijst zit nu om en bij 575 en dat maakt me wel blijer. Er is dus wat rek, mits de nodige argumentatie :]
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Er is gigabit-ethernet met een ruime NAS en backups, dus alvast geen massa's lokale opslag nodig. - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
• Ik dacht aan minimaal een dual-core (kan al moeilijk anders, denk ik), maar dan ook weer geen i3 ofzo. Geen extreem laag of hoog verbruik/TDP, daarom ben ik blijven hangen bij een goedkope i5 ivy-bridge. Het hoeft geen Intel te zijn. Integrated graphics heb ik trouwens geen probleem mee en lijkt me prima.
• Een SSD van minstens 80 GB, dus 120 of 128 lijkt me ideaal. De geselecteerde is goedkoop en adverteert naast een hoge leessnelheid ook een hoge schrijfsnelheid.
• Een 8 GB RAM-kit zal allicht voldoende zijn, indien niet dan is een beetje paging wel retesnel met die SSD, hoop ik. De selectie is DDR3-1600, CL8 8-8-24.
• Een grote toren hoef ik niet, midi mag, maar deze behuizing is eens iets anders.
• Volgens mij is de gekozen voeding een goedkope, stille 80+-voeding die alles wel zal trekken, maar zoveel ken ik er niet van. - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
USB3-ondersteuning zal wel geen probleem zijn, en verder graag ook WUXGA-ondersteuning (1920x1200), of toch minstens full HD.
Stil en zuinig is altijd mooi meegenomen, maar dan liever zuiniger dan stil; onder belasting mag hij bv. gerust nog wat meer van zich laten horen, doch enkel en alleen dan.
Update: het uiteindelijke resultaat
[ Voor 3% gewijzigd door mousio op 21-02-2013 12:48 . Reden: Link naar eindresultaat ]