rustig bakje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-07 01:07
Ik vermoed dat alles hieronder wel voldoende compatibel is en dat dit een werkbaar systeem zal zijn volgens de beschreven criteria, maar ik hoop nog te mogen leren uit jullie opmerkingen of bedenkingen…

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330S Tray (eigenlijk Boxed maar die heeft geen prijs in de Pricewatch)€ 153,66€ 153,66
1ASRock H77 Pro4-M€ 68,30€ 68,30
1Aerocool M40 Zwart€ 56,-€ 56,-
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit EN€ 83,01€ 83,01
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8€ 51,95€ 51,95
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,70€ 64,70
1Adata Premier Pro SP900 128GB€ 91,-€ 91,-
1Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black€ 6,99€ 6,99
Importeer productenTotaal€ 575,61
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Dit is bedoeld voor een nieuw, responsiever systeem voor (hoofdzakelijk) tekstverwerking, e-mail en internetten; ter vervanging van een 8 jaar oude ASRock K8Upgrade-VM800 met AMD Sempron 2800.

Over enkele jaren waarschijnlijk eens upgraden en/of doorsluizen naar onze kinderen die dan naar de lagere school gaan, dus de basis mag misschien wel een beetje future-proof zijn op dat vlak.
  • Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik dacht 666 >:) zónder monitor, toetsenbord of muis, maar mijn huidige lijst zit nu om en bij 575 en dat maakt me wel blijer. Er is dus wat rek, mits de nodige argumentatie :]
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Er is gigabit-ethernet met een ruime NAS en backups, dus alvast geen massa's lokale opslag nodig.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

• Ik dacht aan minimaal een dual-core (kan al moeilijk anders, denk ik), maar dan ook weer geen i3 ofzo. Geen extreem laag of hoog verbruik/TDP, daarom ben ik blijven hangen bij een goedkope i5 ivy-bridge. Het hoeft geen Intel te zijn. Integrated graphics heb ik trouwens geen probleem mee en lijkt me prima.

• Een SSD van minstens 80 GB, dus 120 of 128 lijkt me ideaal. De geselecteerde is goedkoop en adverteert naast een hoge leessnelheid ook een hoge schrijfsnelheid.

• Een 8 GB RAM-kit zal allicht voldoende zijn, indien niet dan is een beetje paging wel retesnel met die SSD, hoop ik. De selectie is DDR3-1600, CL8 8-8-24.

• Een grote toren hoef ik niet, midi mag, maar deze behuizing is eens iets anders.

• Volgens mij is de gekozen voeding een goedkope, stille 80+-voeding die alles wel zal trekken, maar zoveel ken ik er niet van.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

USB3-ondersteuning zal wel geen probleem zijn, en verder graag ook WUXGA-ondersteuning (1920x1200), of toch minstens full HD.

Stil en zuinig is altijd mooi meegenomen, maar dan liever zuiniger dan stil; onder belasting mag hij bv. gerust nog wat meer van zich laten horen, doch enkel en alleen dan.

Update: het uiteindelijke resultaat

[ Voor 3% gewijzigd door mousio op 21-02-2013 12:48 . Reden: Link naar eindresultaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ga met een grote boog om de door jouw geselecteerde SSD heen :X Die cijfers zijn regelrechte leugens en er zijn met SSD's met een Sandforcecontroller zoals die nogal vaak problemen.

Ga dan liever voor een M4, Samsung 830 of 840 Pro. Dat zijn stuk voor stuk goede en betrouwbare SSD's, voor zover bekend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
OK, als dat alles is :) Met bv. zo'n Samsung 840 Pro zit de teller dan wel op 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Je zou misschien een goedkoper setje 8GB geheugen kunnen nemen... Of beginnen met 4, aangezien je waarschijnlijk niet eens 4GB nodig hebt.

Bovendien is voor het werk dat de pc moet verrichten een i3 ook ruim voldoende. Zolang je er een degelijke SSD in hebt zitten en geen (grafisch) zwaar werk laat verrichten tenminste.

[ Voor 62% gewijzigd door M2M op 18-02-2013 00:17 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M2M schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:14:
Je zou misschien een goedkoper setje 8GB geheugen kunnen nemen... Of beginnen met 4, aangezien je waarschijnlijk niet eens 4GB nodig hebt.
Met de huidige geheugenprijzen zou ik het op 8 GB houden, zeker aangezien het ding zo te zien lang mee moet. Misschien kan iets goedkoper geheugen wel, de invloed op de prestaties is echt onmerkbaar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Geheugen: ik veronderstel wel DDR3 houden maar met hogere CL en/of lager nemen dan 1600? Maakt het merk heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mousio schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:21:
Geheugen: ik veronderstel wel DDR3 houden maar met hogere CL en/of lager nemen dan 1600? Maakt het merk heel veel uit?
Dit zou mooi geheugen kunnen zijn. Mind you, ik heb niet gekeken of het in de QVL voorkomt, al gaat het met dit geheugen vrijwel altijd goed.

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:22

D4NG3R

kiwi

:)

CL wil je zo laag mogelijk hebben ;) Gewoon voor een basiskitje 1600Mhz / CL9 gaan:
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

mousio schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:21:
voor normaal gebruik niet, of je moet heel erg performance gericht zijn, de wist loopt op met enkele procenten.(1-3%) veel minder waard dus, dan wanneer je extra investeert in een betere gpu of cpu.

aangezien je geen zware taken hoeft de doen, gewoon voor laagste prijs gaan. er is soms kans op incompitable geheugen mbt het moederbord, wat dus instabiliteit op kan leveren in een enkel geval.
kingston is een goede keus omdat die weinig problemen geeft en standaard door veel fabrikanten word ondersteund, maar veel het maakt niet veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 18-02-2013 00:32 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou persoonlijk toch wel voor een AMD A10 gaan, met bijbehorend mobo. Wat goedkoper, en de integrated graphics zijn gewoon veel en veel beter dan die van Intel.

HD2500 is gewoon slecht. Kun je ook niet veel meer mee dan tekstverwerken. Gamen is schier onmogelijk. Met een A10 valt nog wel een beetje te gamen, en voelt ook gewoon veel sneller.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Waar denk je de i5 3330s op te kunnen halen eigenlijk? Ik zou gewoon de non s/p variant nemen eerlijk gezegd.

En anders zou een AMD A10 ook een optie kunnen zijn, kunnen de kinderen ook nog een beetje fatsoenlijk spelletje op spelen, op een Intel setup gaat dat ook nog eens lastiger :).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:30:
Ik zou persoonlijk toch wel voor een AMD A10 gaan, met bijbehorend mobo. Wat goedkoper, en de integrated graphics zijn gewoon veel en veel beter dan die van Intel.

HD2500 is gewoon slecht. Kun je ook niet veel meer mee dan tekstverwerken. Gamen is schier onmogelijk. Met een A10 valt nog wel een beetje te gamen, en voelt ook gewoon veel sneller.
De keerzijde is wel dat een i5 wel wat rapper is. Als graphics je niet boeien zou ik voor de rappere processor gaan, aan videovermogen dat niets doet heb je niets.

Tegen die tijd dat die kinderen er ooit mee aan de slag gaan kan je er alsnog niets mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Anoniem: 172410 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:32:
[...]

De keerzijde is wel dat een i5 wel wat rapper is. Als graphics je niet boeien zou ik voor de rappere processor gaan, aan videovermogen dat niets doet heb je niets.

Tegen die tijd dat die kinderen er ooit mee aan de slag gaan kan je er alsnog niets mee.
Ach, iets wat niets doet verbruikt ook niets. Het heeft een voordeel dat de A10 beter bij kan springen mocht er wel om iets grafische pracht gevraagd worden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Welk videovermogen heeft een HD2500?Zo goed als geen, waardoor de hele boel gewoon langzaam voelt.

Het is doodzonde om een i5 te gebruiken met igp, alleen voor browsen en word.

En zoals Quad al zegt, mocht er toch iets gevraagd worden [wat gaat gebeuren], is het handig dat de A10 dan wel iets kan presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:33:
Ach, iets wat niets doet verbruikt ook niets. Het heeft een voordeel dat de A10 beter bij kan springen mocht er wel om iets grafische pracht gevraagd worden.
Je betaalt er wel voor c.q. je levert in op je CPU-prestaties. Dat is hoe dan ook zonde van het geld als je het niet gebruikt.
VasZaitsev schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:34:
Welk videovermogen heeft een HD2500?Zo goed als geen, waardoor de hele boel gewoon langzaam voelt.
Hoe kom je daar nu bij? Dat is natuurlijk alleen waar als je ook daadwerkelijk een beetje spel probeert te spelen, maar Flash spellen, (nogal) lichte spellen, al het 2D-werk en video kijken gaat allemaal prima :)

Zie onderstaande. Niet rampzalig, wel?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je betaald er niet voor, de A-10 is 40 euro goedkoper, en bij alleen browsen en officetaakjes is een i5 hoe dan ook overkill, terwijl er echt wel grafische kracht gevraagd kan worden.

De A10 is in ieder geval voor alles snel genoeg, en heeft ook nog een "dikke" gpu en is 40 euro goedkoper en overklokbaar.

De i5 is welliswaar sneller op cpu vlak [waar bijna niks gevraagd word] maar heeft een extreemgedateerde gpu waardoor er niks van games op gespeeld kan worden, niet overklokbaar en nog vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Anoniem: 172410 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:34:
[...]

Je betaalt er wel voor c.q. je levert in op je CPU-prestaties. Dat is hoe dan ook zonde van het geld als je het niet gebruikt.

[...]

Hoe kom je daar nu bij? Dat is natuurlijk alleen waar als je ook daadwerkelijk een beetje spel probeert te spelen, maar Flash spellen, (nogal) lichte spellen, al het 2D-werk en video kijken gaat allemaal prima :)

Zie onderstaande. Niet rampzalig, wel?

[video]
Sinds wanneer heb je cpu prestaties nodig zoals die van de i5, voor internetten en een beetje lullig tekst verwerken. al doe je dat me de snelste proc, je gaat echt geen verschil merken.
Dus zoals Quad al zei, lekker voor de A10 van amd gaan, veel meer bang voor the buck, en goedkoper.

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-07 15:58
"Het is doodzonde om een i5 te gebruiken met igp, alleen voor browsen en word"
Volgens mij is dat juist een goede toepassing. Weinig grafische prestaties vereist, dus prima voor een i5. Een i5 is nu misschien een beetje overkill voor dit soort zaken, maar voor een toekomstgerichte pc lijkt me dit ideaal. Extra grafische prestaties heb je niet nodig (tenzij gaming), mocht het wel zo zijn voldoet een goedkope gpu 30-50 euro ook (extreem lichte gaming) Voor een pc al deze is het belangrijk een ssd te hebben met een goede cpu , en mocht je dat willen veel opslag.

Kan de TS niet beter gaan voor een i5 3350P en een B75 mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Hoeveel CPU prestaties lever je in? Niet wat je merkt met tekstverwerken of iets in die richting.

Ik heb even wat in elkaar geflanst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 106,31€ 106,31
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,45€ 57,45
1Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 57,45€ 57,45
1Antec VP350P€ 33,99€ 33,99
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,90€ 79,90
1Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black€ 6,99€ 6,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,10

Ik heb wel opmerkingen over de keuze van de behuizing/cardreader, die zijn gewoon ongelukkig gekozen.
Missen bijvoorbeeld USB 3.0. Iets wat je wel wilt hebben als je over 3 jaar nog beetje bij de tijd wilt zijn.

Maar daar mag de TS zich even over buigen ;)
niekgerfen schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:39:
"Het is doodzonde om een i5 te gebruiken met igp, alleen voor browsen en word"
Volgens mij is dat juist een goede toepassing. Weinig grafische prestaties vereist, dus prima voor een i5. Een i5 is nu misschien een beetje overkill voor dit soort zaken, maar voor een toekomstgerichte pc lijkt me dit ideaal. Extra grafische prestaties heb je niet nodig (tenzij gaming), mocht het wel zo zijn voldoet een goedkope gpu 30-50 euro ook (extreem lichte gaming) Voor een pc al deze is het belangrijk een ssd te hebben met een goede cpu , en mocht je dat willen veel opslag.
Een beetje tekstverwerken filmpje kijken etcetera en de AMD A10 vreet dan ook uit zijn neus. Ja ik heb ze veel gebouwd en ja ik stop die CPU in veel gezins PC's. De ervaring leert dat er gewoon een moment komt dat zoon of dochter een spelletje wilt spelen, en icm een AMD A10 of A8 gaat dat echt perfect, bij de mensen die graag een Intel CPU wouden, want ja i5 = snel snel snel heb ik een extra GPU erbij moeten plaatsen want dat ding kon het niet aan.
Kan de TS niet beter gaan voor een i5 3350P en een B75 mobo?
Gaat lastig zonder dedicated GPU omdat de i5 3350p een IGP mist.

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 18-02-2013 00:44 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gumbal696 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:39:
Sinds wanneer heb je cpu prestaties nodig zoals die van de i5, voor internetten en een beetje lullig tekst verwerken. al doe je dat me de snelste proc, je gaat echt geen verschil merken.
Dus zoals Quad al zei, lekker voor de A10 van amd gaan, veel meer bang voor the buck, en goedkoper.
Aangezien de vorige PC 8 jaar mee is gegaan mag je behoorlijk op de groei kopen :) Realistisch gezien is het GPU-deel van een A10 al vrij rap net zo weinig waard als de HD2500. Dan blijft de CPU-rekenkracht over en daarbij kan je beter bij een i5 zijn.

Mocht er nu enig grafisch gebeuren vereist zijn was een A10 logischer, maar dat is nu simpelweg niet het geval. Het is onzin voor een GPU-deel te betalen als je het niet gebruikt, of het nu goedkoop is of niet.

De i5 lijkt ook een stukje zuiniger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Het grootste snelheidsgebeuren zal voorlopig van de SSD afhangen hoor. Tekstverwerken kan je ook op een Pentium 4 PC, als er maar een SSD in zit maakt het allemaal vrij weinig uit.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:48:
Het grootste snelheidsgebeuren zal voorlopig van de SSD afhangen hoor. Tekstverwerken kan je ook op een Pentium 4 PC, als er maar een SSD in zit maakt het allemaal vrij weinig uit.
Mwaoh, dat is goeddeels waar, maar toch ook niet helemaal. Vergeet niet dat alles langzamer is bij een P4, ook alle databussen en dat soort spul. Je kan op een P4 beter werken dan veel mensen denken, maar je loopt vroeg of laat tegen van alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Natuurlijk natuurlijk.

Een i5 is sneller als een AMD A10 of welke dan ook. Maar heeft de TS dat nu, en komende jaren nodig? Ik gok van niet. Beide CPU's zullen de komende tijd/jaren flink idlen en uit hun neus vreten. Ik zou daarom gewoon voor de goedkoopste optie kiezen.

Dit zijn overigens vrij bekende en regelmatig terugkerende discussies/punten. De TS moet voor zichzelf bepalen wat hij dan het liefst wilt, 50€ meer dokken en iets meer CPU kracht of €50,- minder dokken en iets minder CPU kracht maar wel behoorlijk veel meer GPU kracht.

[ Voor 33% gewijzigd door Quad op 18-02-2013 00:53 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 00:51:
Natuurlijk natuurlijk.

Een i5 is sneller als een AMD A10 of welke dan ook. Maar heeft de TS dat nu, en komende jaren nodig? Ik gok van niet. Beide CPU's zullen de komende tijd/jaren flink idlen en uit hun neus vreten. Ik zou daarom gewoon voor de goedkoopste optie kiezen.
Ik lees over een basis die future proof moet zijn, of zoveel mogelijk. Als je er vanuit gaat dat GPU's veel sneller verouderen en CPU juist lastiger te upgraden zijn lijkt me een rappere CPU de handigste optie.

Maar goed, laten we elkaar niet afmaken om niets, beide opties zijn op zich helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Maar goed, laten we elkaar niet afmaken of niet, beide opties zijn op zich helemaal niet slecht.
Idd, maar ik lees het wel met interesse ;]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

^^ jouw argumenten zijn terecht, maar mijn argumenten ook. :p
Ik weet niet wat de exacte situatie is bij de TS, maar als zijn zoontje of hijzelf straks even, ik zeg maar wat, toch Dirt 3 wilt spelen, dan kan dat zonder extra kosten zonder problemen. Waar de AMD A10 dat dan met +- 45 FPS doet, doet de i5 dat met 10 tot 15 FPS op 1680 * 1050 @ Medium. (bron)

Overigens staan daar ook CPU gebasseerde benchmarks, de verschillen zijn echter niet schokkend groot of zo.. De A10 loopt alleen een beetje achteraan, maar compenseert het weer door voor weinig geld meer GPU en iets minder CPU kracht te hebben.

@ TS, lees je in en bepaal waar je het beste mee vooruit kan. Als de i5 CPU afdoende is en je hebt het er voor over ga je daar voor. Mocht het nodig zijn om grafisch wat te willen prik je er een GPU voor €100,- erbij in. Echter heb je dan wel een CPU/GPU combi wat dan totaal €250,- kost wat ook voor €100,- had gekund.

Verder, neem svp geen Sweex cardreader, en neem een degelijke mooie behuizing met in elk geval USB 3.0 poorten erop. ;)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:00:
^^ jouw argumenten zijn terecht, maar mijn argumenten ook. :p
Ik weet niet wat de exacte situatie is bij de TS, maar als zijn zoontje of hijzelf straks even, ik zeg maar wat, toch Dirt 3 wilt spelen, dan kan dat zonder extra kosten zonder problemen. Waar de AMD A10 dat dan met +- 45 FPS doet, doet de i5 dat met 10 tot 15 FPS op 1680 * 1050 @ Medium. (bron)

Overigens staan daar ook CPU gebasseerde benchmarks, de verschillen zijn echter niet schokkend groot of zo.. De A10 loopt alleen een beetje achteraan, maar compenseert het weer door voor weinig geld meer GPU en iets minder CPU kracht te hebben.
Ik vind het alleen niet correct om rekening te houden met een scenario dat niet geschetst is ten nadele van een scenario dat TS wel genoemd heeft. As is verbrande turf, zouden sommige mensen zeggen :p

Je kunt natuurlijk op een A10 beter spelen, maar als ik het zo zie is de i5 niet kansloos. Wil je meer kan je altijd een niet al te duur kaartje bijprikken voor een aanzienlijk betere ervaring. Voor de kinderen hoef je het niet te doen, want zoals gezegd is de A10 over 2-3 jaar net zo kansloos/kansrijk wat betreft spellen. Die ontwikkelingen gaan veel te hard.

@ TS, lees je in en bepaal waar je het beste mee vooruit kan. Als de i5 CPU afdoende is en je hebt het er voor over ga je daar voor. Mocht het nodig zijn om grafisch wat te willen prik je er een GPU voor €100,- erbij in. Echter heb je dan wel een CPU/GPU combi wat dan totaal €250,- kost wat ook voor €100,- had gekund.
Eerlijkheid gebiedt het wel te zeggen dat je voor dat hogere bedrag dan ook wel een superieure setup hebt. Met een kaartje van 100 euro kan je echt gamen als een tierelier - dat is niet vergelijkbaar met een A10 - en als je handig koopt kan het nog een stuk goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Het maakt gewoon niet uit wat het wordt, alles kan.

Als er maar een SSD in zit, want dat merk je zeker! :+

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:09:
Het maakt gewoon niet uit wat het wordt, alles kan.

Als er maar een SSD in zit, want dat merk je zeker! :+
Hear, hear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ja, je kan gamen op een HD2500.

Vraag alleen niet hoe. 1280x720, medium average 22 fps.

Niet vloeiend dus [Dirt wil je echt wel richting de 40fps hebben], plus op een vrij lage resolutie en alles nog op medium. Daar komt bij dat de Ego engine vrij efficiënt is, en dus weinig zegt over de prestaties. CoD is volgens mij zelfs zwaarder.

En natuurlijk kun je bij een A10 ook een extra kaartje prikken als je wilt. Ben je nogsteeds goedkoper uit, en zo heel veel langzamer is de cpu niet. En FM2 blijft nog wel even bestaan, LGA1155 is over enkele maanden afgelopen. Dus, een cpu upgrade is langer mogelijk bij AMD[zoals gewoonlijk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Ik zal i3/i5/a10 dan nog eens naast elkaar houden; ergens wel blij dat de alternatieven beperkt zijn.

Is deze A10-mobo dan OK? pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H – Wat met die A85X-chipset vs. A75?

De voorgestelde AMD A10-5800 heeft een TDP van 100W, maar deze gelijkgeprijsde CPU heeft een TDP van 65W? pricewatch: AMD A10-5700 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mousio schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:15:
Ik zal i3/i5/a10 dan nog eens naast elkaar houden; ergens wel blij dat de alternatieven beperkt zijn.

Is deze A10-mobo dan OK? pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H – Wat met die A85X-chipset vs. A75?

De voorgestelde AMD A10-5800 heeft een TDP van 100W, maar deze gelijkgeprijsde CPU heeft een TDP van 65W? pricewatch: AMD A10-5700 Boxed
hogere chipset betekend meer functies ed. bijv extra fasen voor stroomtoevoer. voor basic taken kan je beter een lage chipset kiezen, die zijn zuiniger

verschil tussen die 2 amd's zou ik ook niet 123 weten.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De de A10 5800k is unlocked en overclockbaar. De AMD A10 5700 is locked en niet overclockbaar. Nog een voordeeltje tov de i5 3330s ;)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De 5800k is overclockbaar, dus, waarschijnlijk hebben ze ermee rekening gehouden.

De A85X chipset ondersteunt CF met een 6670 videokaart. En nog wat andere leuke dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:15:
jEn natuurlijk kun je bij een A10 ook een extra kaartje prikken als je wilt. Ben je nogsteeds goedkoper uit, en zo heel veel langzamer is de cpu niet. En FM2 blijft nog wel even bestaan, LGA1155 is over enkele maanden afgelopen. Dus, een cpu upgrade is langer mogelijk bij AMD[zoals gewoonlijk]
De afgelopen sockets van AMD gaan niet erg lang mee, hoewel dat normaal gesproken wel zo is. Bovendien upgraden mensen de CPU niet rap, het is handiger als die al zo toekomstbestendig mogelijk is :)

Bovendien, afgelopen is natuurlijk wat overdreven. De CPU's blijven nog wel even te koop, ondanks dat er opvolgers zijn, en anders kan je prachtig voor een prikkie een tweedehands 3570K kopen o.i.d.
mousio schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:15:
Het tdp en het daadwerkelijke verbruik hebben slechts een losvast verband :) Dergelijke grote verschillen betekenen niet dat het verbruik ook daadwerkelijk zo verschilt. Als ik mij het goed herinner is dat verschil in de praktijk veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De TDP is naar mijn weten puur het maximale warmte afgifte in Watt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:21:
Thermal Design power, oftewel hoeveel die chip kan hebben. dat zegt niet veel over max verbruik, er zijn amd's (8 core-modellen) die over hun eigen tdp heengaan :X

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:21:
Geschat/berekend, niet gemeten, daarom heet het ook Thermal Design Power. Het is puur een ding voor fabrikanten zodat OEMS e.d. weten hoe goed de koeler moet zijn en hoeveel warmte hij moet kunnen afvoeren bijvoorbeeld. Er wordt maar een beperkt aantal trappen aangehouden, waardoor een CPU die maximaal 3 watt meer verbruikt opeens een TDP van 20 watt meer mee kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Uit "*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?"
een maatstaf voor het energieverbruik van de CPU. Helaas gebruiken de verschillende fabrikanten een andere benadering voor de TDP van hun CPU's. AMD gebruikt het maximale verbruik als TDP, Intel geeft het gemiddelde verbruik aan
Verder: de behuizing vs. USB3 heb ik precies helemaal niet zo goed bekeken, bedankt. En het kaartlezertje had ik er nog snel bijgegooid :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Welk socket van AMD ging dan kort mee? Ik kan alleen FM1 bedenken die inderdaad maar 1 generatie is meegegaan en niet compatible is met FM2.

Op een AM3 bord kun je een AM3+ cpu plakken en omgekeerd, mits de bios het ondersteunt. Sterker nog, de meeste AM3 cpu's kun je op AM2+, AM3 en AM3+ plakken. Ook is al bekend geworden dat iig AM3+ nog Steamroller krijgt.

@mrc: dat is zeldzaam bij AMD, aangezien zij het erg ruim nemen. Intel heeft er wel een handje van het te laag te nemen, waardoor i5 en i7 procs stock al over hun tdp kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

off: Lijkt wel slowchat zo .. :')

Maar goed, de TS wordt hopelijk hier wel een beetje wijzer mee :).

@support voor sockets, ik las van de week dat de AMD A10 een nieuwe lijn krijgt, de A10 6800k als opvolger voor de 5800k. Weet niet meer waar ik het las, maar dat komt er dus ook aan, voor FM2.

Edit2: badum tss nieuws: Details AMD's nieuwe desktopgeneratie gepubliceerd Hier dus toch wel 8)

Edit3:
De opvolger van Richland, met codenaam Kaveri, is al gepland voor een release in de tweede helft van dit jaar. Die apu's krijgen Steamroller-cores en zullen op 28nm geproduceerd worden.
Op FM2 zul je dus waarschijnlijk ook al de nieuwe variant dus krijgen na 'Richland'. Maar goed, dit gaat helemaal offtopic nu.

[ Voor 93% gewijzigd door Quad op 18-02-2013 01:30 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:25:
Welk socket van AMD ging dan kort mee? Ik kan alleen FM1 bedenken die inderdaad maar 1 generatie is meegegaan en niet compatible is met FM2.
Klopt, maar dat is tegelijk de relevantste. AMD is lekker aan het 'experimenteren' met nieuwe technieken en packages, maar dat betekent meer wisselingen voor de consument. Het AM-verhaal is prachtig voor de consument, maar hierbij helaas minder relevant.

Totdat je daar zekerheid over hebt kan je dat niet als argument gebruiken. Je moet wel meerdere generaties hebben wil je daar wat aan hebben, van een 5800 naar 6800 levert veel te weinig op.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50

P_Tingen

omdat het KAN

Over enkele jaren waarschijnlijk eens upgraden en/of doorsluizen naar onze kinderen die dan naar de lagere school gaan, dus de basis mag misschien wel een beetje future-proof zijn op dat vlak.
Ergo: de kinderen van TS zijn nu 2 of 3 jaar. Tel daar een jaar of 5 bij en hoe oud zijn ze dan? En gaan ze dan Call of Duty spelen? Yeah right. Waarschijnlijker is dat ze tegen die tijd spelletjes spelen die TS besteld heeft via school en dat spul vraagt echt geen drol van je pc. Welke opzet hij ook kiest, de i5 of de AMD, beide gaan het wel trekken. Moest ik een keuze maken, dan zou ik voor de AMD gaan, want goedkoper en grafisch sterker. Een A8 zou ook prima zijn. Kan het nu makkelijk aan en over een paar jaar ook nog wel. En als we toch bezig zijn: in dit scenario is 4Gb ook prima.

Je kan alles tot in het absurde uitbreiden en het probleem is dat het je nooit in de weg zit. Zet er een core i7 in met 32Gb intern geheugen in, een handvol 3TB schijven in raid-5 constructie en twee dikke videokaarten. Gaat best werken en ik denk dat je er heel vlot mee kan tekstverwerken, maar met een veel simpeler systeem werkt het net zo goed en kun je ook nog een keer met de kinderen naar de dierentuin. Veel leuker.

En dan rolt er zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,95€ 88,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,45€ 57,45
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 21,50€ 21,50
1Antec VP350P€ 33,99€ 33,99
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,90€ 79,90
1Akasa AK-ICR-13€ 18,80€ 18,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,60

Hoppa, scheelt even €140 tov je eerste build en het werkt - denk ik - net zo goed. Ik heb er een andere processor, minder geheugen en een usb 3 kaartlezer ingedaan. Die 8Gb is echt overkill. Met 4Gb ga je het wel redden en al zou je computer eens een keer wat pagen, dan gaat het zo ongeveer met de snelheid van het licht van en naar je SSD, dus so what? En het is waar dat het "maar 3 tientjes" is, maar als je het niet gaat gebruiken, waarom zou je het dan uitgeven? (mocht je die drang wél hebben, dan wil ik je met alle liefde mijn bankrekeningnummer doorgeven O-) )

Hier kun je als een dolle mee tekstverwerken en internetten en over een paar jaar kunnen de kinderen hier prima spelletjes mee spelen. En tegen de tijd dat ze CoD mogen spelen, ben jij toch alweer 3 pc's verder ;)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
Volgens mij worden FM2 en AM3+ tegelijk vervangen door 1 nieuwe socket, imo gaan ze (dus) nog tot in 2014 mee en zal er nog wel wat nieuws voor komen.
Ik vraag me wel af of er ook high-end 8-core/module cpu's komen voor FM2, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Steamroller komt ook naar FM2, het zou dus goed kunnen dat er octa en hexa cores cpu's daarvoor komen.
In elk geval is 28nm cpu's voor FM2 een goede zet straks, met name het lagere verbruik en tdp zal welkom zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:24:
Hier kun je als een dolle mee tekstverwerken en internetten en over een paar jaar kunnen de kinderen hier prima spelletjes mee spelen. En tegen de tijd dat ze CoD mogen spelen, ben jij toch alweer 3 pc's verder ;)
Hier kom je toch echt weer de problemen zoals genoemd tegen; tegen de tijd dat die kinderen er spelletjes op willen spelen is de grafische chip van de AMD's net zo kansloos als die van de i5. Want kinderen willen natuurlijk wel de spellen spelen die ze bij hun vriendjes zien. Daar heb je dus niet zoveel aan, dan kan je beter tegen die tijd een goedkoop videokaartje kopen. Dat kaartje kan je ook naast de AMD zetten, maar die AMD moet je nu dus kopen omdat je die grafische kracht gaat gebruiken en niet omdat je het misschien ooit wilt gebruiken.

Ook op het geheugen besparen lijkt me niet erg handig; je bespaart en 20 euro mee en heel veel goedkoper dan dat het nu is gaat het niet worden. Kijk maar wat DDR2-geheugen nu kost. Daar word je niet blij van.

Voor dat ik verkeerd begrepen wordt: ik ben niet afkerig van de AMD, maar er worden steeds argumenten voor gebruikt die voor TS niet van toepassing zijn. De CPU van de i5 is gewoon iets competenter en zal daarom een *wat* langere houdbaarheid hebben, maar als dat niet de primaire zorg is zijn de AMD's een heel puik alternatief.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

En ik probeer juist met TS mee te denken en ik denk dat de spelletjes die kinderen van een jaar of 8 spelen qua grafische kracht wel wat meevallen. Het zijn de spellen voor - zeg - 16+ die grafische mannetjesputters nodig hebben.

Als ik kijk waar mijn dochter van 11 nog tevreden mee is, dan zal dat echt meevallen. Die speelt tot volle tevredenheid Sims op een Core2Duo zonder grafische kaart. In die zin denk ik dat ook een i5 met ingebouwde graphics over 5 jaar de kids nog wel tevreden kan stellen, maar de A8 of A10 net zo goed of beter. En kies dan voor het geld zou ik zeggen en koop evt over een paar jaar voor dat geld een simpel videokaartje van een paar tientjes, ben je nog steeds goedkoper uit.

En geheugen: net wat ik zeg, het kan wel geen drol kosten, maar als je het niet gebruikt, wat heb je er dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Bij een APU wel voor vlot geheugen gaan. :)

@TS, wat voor soort behuizing moet er komen?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:07:
En ik probeer juist met TS mee te denken en ik denk dat de spelletjes die kinderen van een jaar of 8 spelen qua grafische kracht wel wat meevallen. Het zijn de spellen voor - zeg - 16+ die grafische mannetjesputters nodig hebben.
Zoals ik hierboven al stel probeer je dan dingen in te vullen ten koste van dingen die vaststaan.
En kies dan voor het geld zou ik zeggen en koop evt over een paar jaar voor dat geld een simpel videokaartje van een paar tientjes, ben je nog steeds goedkoper uit.
Wellicht iets goedkoper, maar dan heb je rekenkracht ingeleverd ten koste van een grafische chip die niets staat te doen.
En geheugen: net wat ik zeg, het kan wel geen drol kosten, maar als je het niet gebruikt, wat heb je er dan aan?
Binnen een jaar of wat gebruik je het wel degelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Goed. Voor we elkaar helemaal afmaken ;) laten we eens kijken waar TS vandaan komt.

Hij heeft nu kennelijk een AMD Sempron 2800. Een duizelingwekkende score van maar liefst 369 op http://www.cpubenchmark.net/.

Ter vergelijk:Als je ziet waar hij vandaan komt: welke afslag je ook neemt, richting A8/A10 of i5, het gaat snel of retesnel, met een factor 15 tot 20 snellere processor.

We kunnen niet in de toekomst kijken, dus welke van de twee over 5 jaar nog gangbaar is, is een gok. Is over 5 jaar de A10 de goede keuze omdat die dan nog steeds eenvoudige spelletjes kan draaien? Of heb je dan meer aan de i5 omdat die van zichzelf al iets sneller is? Of zijn ze beide end-of-life? Of is bij één van de twee dan relatief gemakkelijk een goedkope videokaart bij te prikken zodat hij weer redelijk bij de tijd is? Voor de dan snelste spellen is hij dan sowieso te traag, dat is in ieder geval iets waar je van uit kan gaan.

Omdat alle scenario's even onzeker zijn, zou ik nu gewoon voor de goedkoopste van de keuzes gaan. Als het nou om 2 tientjes ging, zou ik me er niet druk over maken, maar bij meer dan 100 euro, zou ik wel meer willen hebben dan een vaag vermoeden dat het zijn geld over 5 jaar waard blijkt te zijn. Die garantie kan niemand je geven, zelfs geen "redelijke indicatie", zoals de discussie hier al duidelijk maakt.

Waar ik nog met je mee wil gaan is het geheugen: die 2 tientjes zijn niet zo'n grote gok en daar kun je nog best plezier van hebben, mocht je in de toekomst windows 9 willen draaien op deze computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat vind ik op zich wel een steekhoudend argument, al kom ik op een verschil van zo'n 70 euro. Als je dan ook nog eens ziet dat de i5 een derde (!) sneller is op CPU-gebied dan de A10 wordt het meer een keuze van voorkeur dan een uitgemaakte zaak. Was het verschil in performance kleiner of in prijs groter had je ronduit gelijk gehad.

Ik denk dat de feiten op tafel liggen en TS zich moet gaan beraden wat hij het beste acht. Zoals gezegd zijn beiden gewoon prima keuzes, maar hebben ze allebei bepaalde voordelen en nadelen. De waarheid bestaat niet in dezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens wil ik nogmaals benadrukken niet voor een SSD met een Sandforcecontroller te gaan :) De Kingston is gewoon een gok en dergelijke SSD's leveren in de praktijk vaak problemen op. Een M4, Samsung 830 en recenter een Samsung 840 Pro zijn dan veel betere keuzes. Een 840 (non-pro) zou ook kunnen, dat is een wat meer budgetvariant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Een Intel met de Sandforce controller is ook een goede koop.
De controller an sich is niet erg, de firmwares zijn meestal het probleem, bij Intel is dit in orde bij Kingston is het nog afwachten.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:14:
Een Intel met de Sandforce controller is ook een goede koop.
De controller an sich is niet erg, de firmwares zijn meestal het probleem, bij Intel is dit in orde bij Kingston is het nog afwachten.
Welke Intel je dan zou moeten hebben is wat lastiger uit te leggen, plus dat daarbij ook een beetje het better safe than sorry-principe geldt. Als je weet dat schijven met Sandforcecontrollers vrijwel allemaal problemen hebben en andere SSD's juist betrouwbaar zijn, dan is het slecht advies ze toch aan te raden (of niet af te raden).

Nee, mogelijk hebben ze niet allemaal een probleem en een Intel zou de moeite ook nog wel waard kunnen zijn (want Intel heeft lang, heel lang aan de firmware gesleuteld), maar waarom zou je het risico nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Is waar. Ik was afgegaan op de waardering in de pricewatch, maar ik zie nu dat die gebaseerd is op 1 gebruiker. Is misschien wat wankele basis inderdaad. Wil je op veilig gaan, dan kom je bij een M4, Intel of Samsung terecht.

De Samsung en de M4 zullen weinig discussie opleveren. De Intel komt er echter ook best goed af. Zeker gezien de prijs / grootte is het een interessante keuze. Je moet dan wel de 180Gb versie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:30:
De Samsung en de M4 zullen weinig discussie opleveren. De Intel komt er echter ook best goed af. Zeker gezien de prijs / grootte is het een interessante keuze. Je moet dan wel de 180Gb versie nemen.
De Intels zijn inderdaad de enige Sandforces die ik niet per defintie zou afraden. Het hangt wel sterk van de prijs af (de leverbaarheid van de goedkope varianten lijkt niet erg goed), want voor 160 euro zijn er interessantere alternatieven en bovendien zijn de M4 en Samsungs erg aantrekkelijk.

Edit: met 150 euro voor een 250 GB Samsung 840 vind ik dat eerlijk gezegd een aantrekkelijker alternatief :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-02-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Nou, na zowat een etmaal is hier een update – amper iets gelijk gebleven!

Nieuwe lijst, op mobo en cpu na:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Milo ML03B€ 68,65€ 68,65
1Kingston HyperX KHX16C9T2K2/8X€ 41,49€ 41,49
1be quiet! System Power 7 350W€ 38,-€ 38,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 99,95
Importeer productenTotaal€ 331,10

Andere behuizing, die kan onder de monitorstand en is nu wel voorzien van USB3. Ik weet alleen niet zeker of de stock heatsink/fan zal passen (max. 70mm hoogte). Anders met pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B?

Geheugen is 8GB PC3-12800 (DDR3-1600), en 80+ voeding is verlaagd naar 350W (nog steeds ruim, denk ik). SSD gewijzigd naar Samsung 830-serie, en optical/kaartlezer kunnen eventueel extern.

Verder, mobo met AMD-cpu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 107,80€ 107,80
1MSI FM2-A75MA-E35€ 56,95€ 56,95
Importeer productenTotaal€ 164,75

Ofwel mobo met Intel-cpu: (deze heeft HD Graphics 4000)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3475S Boxed€ 176,20€ 176,20
1Gigabyte GA-B75M-D3V€ 49,95€ 49,95
Importeer productenTotaal€ 226,15

[ Voor 3% gewijzigd door mousio op 19-02-2013 01:58 . Reden: Kaartlezer eruit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Wat dingetjes:

De SSD is niet zo prettig leverbaar, het prettigst (en vaak voordeligst) is om alles bij een of twee webshops te bestellen, het hebben van een goede levertijd is dan wel prettig, evenals het aanbod van webshops.

Het geheugen is vrij fors, een Scythe Big Shuriken zal daarom dan niet passen, neem low profile geheugen.

Je hebt een card reader geselecteerd, is dat zo belangrijk? De behuizing heeft er overigens geen plaats voor, je kan wel een 5,25" reader selecteren maar die hebben enorm veel USB poorten die je waarschijnlijk niet gaat benutten. Misschien toch een optical erin plaatsen? Die ben je of vergeten of niet nodig. :)

In deze behuizing is gezien de reviews een modulaire voeding aan te raden, scheelt je kabels en zooi in de behuizing, met name als je alleen maar de CPU 4 pins, 24 pins en wellicht 1 of 2 sata connectoren nodig hebt.

Hieronder mijn oplossing voor je:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3475S Boxed€ 176,20€ 176,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,95€ 24,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,90€ 48,90
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 55,30€ 55,30
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,26

Heb een L8 van Be Quiet! geselecteerd, heb hem bij mijn zwager ingebouwd, en hij is heerlijk stil en doet zijn werk stabiel op een Q6600 een sloot HDD's en een HD 7850.

De Crucial M4 is goed leverbare en betrouwbare SSD, dus geen twijfel puntje.

Het geheugen is low profiel geheugen, dus zijn lager in de hoogte en kunnen van gemak komen in deze behuizing of gebruiken van CPU koeling.

Heb er een optical bij gevoegd, onbekend of je het nodig bent vooralsnog, anders kan je die rustig eruit halen en er eventueel een 5,25" cardreader (die ik eruit heb gehaald) toevoegen.

Een USB 3.0 cardreader (extern) kan een optie zijn eventueel. USB 3.0 aansluitingen aan het IO paneel (achterkant).

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)

Edit:

AMD Tegenhanger:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 106,31€ 106,31
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,70€ 57,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,95€ 24,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,90€ 48,90
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 55,30€ 55,30
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,62

Scheelt wel +- €75,- en dat is wel aardig wat :)

Edit2: Aangepast nav:
mousio schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 01:48:
Optical hebben we niet intern nodig, misschien beter de kaartlezer ook niet intern.

[ Voor 29% gewijzigd door Quad op 19-02-2013 01:50 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat dat geheugen nu weer 10 euro duurder is geworden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou die paar euro's besparen en gewoon de be quiet! voeding van 350 Watt houden. Dat is al overkill, en die voedingen zijn prima.

Eventueel gaat de stock cooler ook nog wel passen omdat die tegenwoordig vrij laag zijn, maar de Scythe Shuriken is zeker stiller.

Neem daarnaast de standaard Samsung 840 SSD (echt prima voor huis-, tuin- en keukengebruik), en je zit precies op de 600 euro. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousio
Optical hebben we niet intern nodig, misschien beter de kaartlezer ook niet intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

--MeAngry-- schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 01:47:
Ik zou die paar euro's besparen en gewoon de be quiet! voeding van 350 Watt houden. Dat is al overkill, en die voedingen zijn prima.

Eventueel gaat de stock cooler ook nog wel passen omdat die tegenwoordig vrij laag zijn, maar de Scythe Shuriken is zeker stiller.

Neem daarnaast de standaard Samsung 840 SSD (echt prima voor huis-, tuin- en keukengebruik), en je zit precies op de 600 euro. :)
De L7 maakt niet gebruik van de beste capacitors, de L8 volgens mij weer wel die ook modulair is wat je zeker weten wilt in deze behuizing.

De Samsung 840 met TLC geheugen zou normaliter voldoende kunnen zijn inderdaad, maar betrouwbaar heid is nog onbekend. De M4 is een zekerheid.
mousio schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 01:48:
Aangepast :)

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 19-02-2013 01:53 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

--MeAngry-- schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 01:47:
Waarom specifiek de switch van de M4 naar de 840? De write van de 840 is nu niet echt briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De write van de M4 is niet veel beter, zeker niet bij kleine bestanden.
Daarnaast is de 840 toch wel significant goedkoper.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 19-02-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mitsumark schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:09:
De write van de M4 is niet veel beter, zeker niet bij kleine bestanden.
Daarnaast is de 840 toch wel significant goedkoper.
De sequential writes liggen dicht bij elkaar, de random writes zijn een stuk beter bij de M4. De vraag is dan in welk voordeel zich vertaalt in de echte wereld - dat zal waarschijnlijk weinig voorstellen - maar het mag genoemd worden. Net een tientje is natuurlijk geen groot verschil in absolute cijfers en daarvoor krijg je dan ook weer 8 GB meer :) Daarnaast is dat de M4 zeer uitgebreid getest is natuurlijk ook het vermelden waard. Tot slot heb je het TLC/MLC-verhaal, al lopen de meningen daarover sterk uiteen.

Dat gezegd denk ik dat de 840 ook geen miskoop is. Een 830 zou wellicht idealer/meer afgerond zijn, maar die is helaas lastig leverbaar geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-02-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ah, gister was het verschil nog bijna 15 euro, nog niet echt een mega verschil natuurlijk

• mousio
Dit is het geworden, een relatief snel en relatief zuinig bakje voor slechts 500 euro (+59,99 voor Win8) en nog geen 10 euro verzending (enkel behuizing). Trouwens gewoon héél snel en zuinig vergeleken met het vorige systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Milo ML03B€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,99€ 46,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 42,99€ 42,99
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 154,99€ 154,99
1AMD A10-5700 Boxed€ 118,99€ 118,99
1MSI FM2-A75MA-E35€ 61,99€ 61,99
(reële kosten)Totaal€ 500,85

Voor DVD/CD/kaartjes is er gekozen voor snelle, mobiele USB 3-toestellen (76,00 euro) zodat het makkelijk gedeeld kan worden met andere (en toekomstige) systemen. Met dit totaalplaatje kom ik uit op 646,34 euro en dus nog steeds onder de vooropgezette limiet. De resterende 19 euro heb ik wel nog uitgegeven aan een USB 3-controllerkaartje voor mezelf :]

Van harte bedankt voor jullie uiterst snelle hulp, reacties, meningen en adviezen (ook in andere draadjes). Ikzelf heb ook nog heel wat nagekeken, vergeleken en nagelezen, en ben blij dat ik weer zoveel bijgeleerd heb. Het aanbod is gewoon zo groot (bos vs bomen, en bang vs buck, weet je wel) maar de knoop is mede dankzij jullie doorgehakt geraakt…

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Heel mooi!
Veel succes en plezier met deze samenstelling! :D

PVOutput☀️

Pagina: 1