Subwoofer overleden, nwe subwoofer of full range front set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Gisteren heb ik voor de 3e maal geprobeerd om de tulp connector op mijn JBL Sub 135 vast te solderen. Dat kunstje beheers ik niet; ik heb ergens een kortsluiting gemaakt met een klodder tin. Het kreng had toch een standby verbruik van 12W, dus heel rouwig ben ik er niet om. Bovendien heb ik er 10 jaar plezier van gehad.
Kortom: tijd voor iets anders.

De woofer was onderdeel van een JBL 5.1 set met SCS 135 satellietspeakers. Één en ander aangesloten op een Pioneer VSX 920.
Ik zit eraan te denken om de front satellietspeakers te vervangen door zuilspeakers. Maar dan wel zuilen die ook mooie volle bas (a la LFE van de woofer) kunnen weergeven.

Mijn vragen;
1) is het mogelijk om de overleden woofer passief aan te sturen? Er is vrij makkelijk een speakersnoer op aan te sluiten natuurlijk; volume van de woofer wordt dan door de versterker geregeld (toch?). De speaker zelf doet het nog prima, alleen de regelelectronica is kaduuk.

2) als de woofer nu niet meer bruikbaar is, gaat mijn opzetje om de frontsatellieten te vervangen door full range speakers dan werken? Dan wordt het effectief een 5.0 setje toch?

3) is het verstandig om meteen 4 full range speakers te kopen en de surround-satellieten ook op marktplaats te zetten? Of is dat vette overkill?

De versterker kan 7x130W aansturen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 21:07
1) Je kan de woofer niet passief aansluiten op de versterker, simpelweg omdat er geen actieve subwooferuitgang beschikbaar is. Er zijn wel andere mogelijkheden maar die zijn voor deze doeleinden niet geschikt.

Het beste kan je inderdaad 2 mooie zuilen kopen. Dit zal niet alleen een verbetering in het laag maar een verbetering over een goed deel van het frequentiespectrum opleveren.

2)De woofer is in dit stadium dus niet meer bruikbaar. Er zijn wel degelijk losse "plate-amps" te krijgen die je erin kan schroeven om deze weer actief te maken.

3) Het is maar net hoever je budget strekt en wat je doeleinden zijn. Voor een set goede zuilen zit je al snel aan 120-200 euro per stuk, heb je dat ervoor over zou ik daar zeker voor gaan. Anders zou ik beginnen met de 2 voor speakers te vervangen en eventueel later de achterspeakers. Al dan niet door zuilen. Zelf zou ik voor achter geen zuilspeakers kopen vanwege de "overdreven" grote, hier kan je ook mooie boekenplankspeakers voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Thx. Dus 2 goeie zuilen is goed en 4 goede zuilen is beter. Lees ik het zo goed?

Bij de originele set zat -uiteraard- ook een center-speaker. Als het goed is gaan er door die center speaker alleen stemmen. Aangezien we weinig kijken waar Barry White een hoofdrol in speelt, verwacht ik geen basproblemen als ik die center speaker ongemoeid laat.....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
hansdegit schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:51:
Thx. Dus 2 goeie zuilen is goed en 4 goede zuilen is beter. Lees ik het zo goed?

Bij de originele set zat -uiteraard- ook een center-speaker. Als het goed is gaan er door die center speaker alleen stemmen. Aangezien we weinig kijken waar Barry White een hoofdrol in speelt, verwacht ik geen basproblemen als ik die center speaker ongemoeid laat.....
Ik zeg niet dat 4 zuilen beter is. Als je de ruimte ervoor hebt zou ik het zeker overwegen. Maar ik denk zelf dat het makkelijker is om 2 goede zuilen voor te hebben en 2 wat kleinere speakers achter omdat je dan wat meer vrijheid hebt.

Ik weet niet welke jbl set je hebt maar sommige zijn niet om over naar huis te schrijven en dan is ook de centerspeakers niet veel soeps. Als je veel films kijkt is het wel een aanrader om, mocht je toevallig zo'n mindere set bezitten, deze ook te vervangen door een beter model.

Want er zijn een goed aantal films met mannelijke dialogen die baat hebben bij een wat lagere frequentie, neem bijvoorbeeld al transformers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De ruimte is er wel, misschien het budget ook wel.
De JBL set was van het type SCS135. En zeker in het middengebied werd het al snel schel.

Leuk, spulletjes uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47

FeaR

In GoT we trust

Naar mijn inziens is een subwoofer altijd een aanwinst, ook als je vloerstaanders gebruikt. Echte full-range speakers zijn er namelijk niet heel veel. En dan is het nog een tweede of ze ook echt het sub-laag weer kunnen geven hoe een subwoofer dat kan doen. Vergeleken met de set die je had zal het altijd een verbetering zijn, al is dat voor een groot deel ook te wijten aan het systeem (melkpakjes) en de nadelen daarvan.

Overigens levert die Pioneer geen 7 x 130 Watt, dat is een stukje marketing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
OK, bedankt. Naar welk speakervermogen moet ik dan op zoek?

Ik zit nu te twijfelen tussen:
pricewatch: Jamo S 606 (Bruin)
pricewatch: JBL Studio 180CH kersen (Bruin)

Ik moet wel bekennen dat ik niet verder heb gekeken dan in de pricewatch.

Ik kan tussen de twee niet heel veel verschil ontdekken, alleen dat de Jamo iets meer vloeroppervlak pikt.
Ik kan altijd nog uitbreiden naar 4 zuilen (en verder uitbreiden met een subwoofer, maar daar zal mijn vrouw niet zo heel blij mee zijn, denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Let niet op speaakervermogen. Dit zegt niets over hoe hard of hoe goed de speakers zelf klinken. Ga bijvoorbeeld eens naar de correct koopjeskelder of een audiozaak in de buurt en laat je daar informeren en luister eens een paar setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Stoute schoenen aangetrokken en bij electrowelt.eu de Canton GLE 490 in het wit besteld. In NL bij redcoon 400,- per stuk, in DLD toch iets goedkoper: 249,- per stuk.

4 stuks dus.... :9~

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar ga je veel plezier van hebben dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
The Eagle schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:23:
Daar ga je veel plezier van hebben dan :)
Helaas veel te kort plezier.

Gisteren binnengekregen. Prachtig geluid! Alleen: de baas vindt ze te groot...Er staan dus 4 Cantons op marktplaats....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495206

Zet de baas op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293046

Marktplaats?
Terug in de doos stoppen en terug brengen voor een refund of ruilen tegen iets anders?
Nu lever je na 7 dagen al absurt veel in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:02
hansdegit schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:12:
[...]

Helaas veel te kort plezier.

Gisteren binnengekregen. Prachtig geluid! Alleen: de baas vindt ze te groot...Er staan dus 4 Cantons op marktplaats....
Zonde man, ik vind ze juist wel mooi bij jouw interieur passen met die witte manden/meubels. Vallen juist niet zo op. (gezien op Marktplaats...)
Ik zou er nog eens over nadenken!

[ Voor 3% gewijzigd door sonsan op 27-02-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:02
-

[ Voor 100% gewijzigd door sonsan op 27-02-2013 20:38 ]

Pagina: 1