Wat gebeurt er met geopende, teruggestuurde producten?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:10
Sorry als deze vraag eerder gesteld is, ik kon er niet heel snel wat op vinden via search.

Dit vraag ik me al langer af: wat doet een webshop met een geopend, teruggestuurd product?

Bijvoorbeeld een smartphone. Je hebt het recht om deze uit te pakken en uit te proberen. Hiermee breek je de seal, en in sommige gevallen moet ook de folie er af om de telefoon uit te kunnen proberen. Volgens de Wet Koop op Afstand is het geen probleem om de telefoon in deze staat, mits in complete verpakking, weer te retourneren (dus met gebroken seal en zonder folie).

Ik heb echter nog nooit een product binnengekregen van een webshop dat een verbroken fabriekseal en/of geen folie had. Weet iemand wat er gebeurd met die geopende, teruggestuurde producten? Worden die opnieuw geseald ergens? Lijdt de webshop er verlies aan?

Dit klinkt misschien stom, maar ik voel me lullig een product met seal te openen en daarna weer te retourneren. Ik heb het idee dat het dan niet meer verkoopbaar is door de webshop. Ben dus zeer benieuwd of iemand weet hoe dit in z'n werk gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 07:53 . Reden: Niemand heeft iets gezien ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:55
Volgens mij sturen winkels die weer door naar fabrikanten, waarbij de fabrikant een nieuw, ongeopend product terugstuurt. (geen idee of hier een vergoeding vanuit de winkelier voor nodig is)

De fabrikant zorgt dan dat het ''oude'' product weer een complete verpakking krijgt

[ Voor 18% gewijzigd door MrRobin op 17-02-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:49
Heb toevallig vorige week een GPU teruggestuurd die het na een jaar plotseling begeven had. Bij gebrek aan de originele doos heb ik 'm in een doos met kartonsnippers gedaan (en de kaart in magnetronfolie zodat er geen snippen in komen :p) en laatst kreeg ik een mail dat hij naar de leverancier terug was gestuurd.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, dat is een RMA. Dat product krijg je ook weer retour.

Het gaat hier om de producten die binnen de zichttermijn worden geretourneerd. Het zal een beetje afhangen van de winkel, want ik zie vaak genoeg producten in shops die wat goedkoper zijn omdat de verpakking al eens geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Er zijn zat (web)shops die het gewoon weer opnieuw leveren nadat het uitgeprobeerd is, en er zijn mensen die daar een enorm probleem van maken, maar wel altijd hun producten terug willen kunnen sturen binnen die 14 dagen...

Er is een verschil tussen garantie en "uitproberen", bij een kwestie van een kapot product wordt het naar de fabrikant opgestuurd welke dan een nieuwe of gerepareerde terugstuurt. Bij openen zonder defect worden ze volgens mij in de meeste gevallen gewoon opnieuw verkocht. Zelf zou ik met je gezonde verstand denken als je zoiets doet. Als jij 3 verschillende telefoons koopt om te kijken welke van de 3 je het fijnst vindt en er sowieso 2 terugstuurt, dan ben jij ontzettend vervelend voor een winkel. Als je nou een Lumia 920 koopt, en van Android afkomt en niet kunt wennen aan Windows Phone, dan is er niks mis mee dat je hem terugstuurt en een HTC One X+ bestelt.

De winkel lijdt er altijd een stukje verlies op als jij het terugstuurt (administratie, "imageverlies" als ze doorverkopen zonder gesealde verpakking, of de kosten van het verzenden naar de fabrikant, die het ook niet in alle gevallen gratis afhandelt) maar als jij niet tevreden bent met je product dan moet je gewoon terugsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik werkte ooit bij een groothandel van computersupplies en geopende zaken mochten we niet accepteren. Dwz als een winkel een product naar ons terugstuurde bestond mijn werk eruit om te kijken of het geopend was (keertje blazen bij een cd op zoek naar vingerafdruk, dat soort werk, labels, plasticjes checken) en als het gebruikt was ging het terug naar de computerwinkel.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
hugoy schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:03:
Als jij 3 verschillende telefoons koopt om te kijken welke van de 3 je het fijnst vindt en er sowieso 2 terugstuurt, dan ben jij ontzettend vervelend voor een winkel.
Dat vraag ik me dus af: zit de webwinkel dan met een geopend product "opgescheept"? Of zou er sprake kunnen zijn van een repackaging proces, ofzoiets. Ik heb namelijk nog nooit een product zonder seal thuisgekregen, en ik bestel (en retourneer, soms) al jaren regelmatig bij webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Ik heb hier op T.net regelmatig klachten gelezen dat voornamelijk beeldschermen refurbished zijn. Dan sturen mensen het terug onder het mom van de 14 dagen bedenktijd, maar eigenlijk zit er dan een dode pixel op.

En webshops die ook een fysieke winkel hebben weet ik helemaal 100% zeker dat het teruggelegd wordt in de winkel, maar dan wordt het ook wel eerlijk vermeld. Dat is bij enkel een internetwinkel niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
Telefoons kan je indelen in twee groepen: zegel geopend of zegel gesloten. De tweede groep betekent dat het opnieuw terug gaat in de verkoop, immers is hrt product nog niet aangeraakt. Bij de tweede groep heb je vaak te maken met een luxe vorm van garantie, zoals retouren als het toestel niet bevalt binnen 30 dagen, in dat geval loopt de winkelier risico. Alle toestellen die terug gestuurd worden zullen weer verkocht worden als hoop toestellen aan marktpartijen, de handelaren. Deze bieden de toestellen weer aan met de voorwaarde dat ze geopend zijn tegen een lager bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Termi schreef op zondag 17 februari 2013 @ 23:06:
Alle toestellen die terug gestuurd worden zullen weer verkocht worden als hoop toestellen aan marktpartijen, de handelaren. Deze bieden de toestellen weer aan met de voorwaarde dat ze geopend zijn tegen een lager bedrag.
Kan je hier specifieker over zijn? Mag ik vragen hoe je dit weet?

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

eggsforpedro schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:51:
Bijvoorbeeld een smartphone. Je hebt het recht om deze uit te pakken en uit te proberen. Hiermee breek je de seal, en in sommige gevallen moet ook de folie er af om de telefoon uit te kunnen proberen. Volgens de Wet Koop op Afstand is het geen probleem om de telefoon in deze staat, mits in complete verpakking, weer te retourneren (dus met gebroken seal en zonder folie).
Je mag hem bekijken, maar volgens mij mag je het product niet in gebruik nemen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 17:57
Volgens mij wordt de telefoon en andere items gewoon goed schoongemaakt, kabeltjes weer netjes vastgebonden, en een nieuwe zegel erop geplakt. Eventueel nieuw folie erop plakken. Zodanig dat je amper kunt zien dat hij gebruikt is geweest, en dan wordt hij gewoon weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 010101.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-08 06:36
Mediamarkt zet de ingeleverde producten terug in het schap. In principe is daar natuurlijk niets mis mee als het apparaat en de verpakking "als nieuw" zijn. Voor de nieuwe koper wordt het pas als ergerlijk ervaren als een mobieltje of laptop is "uitgeprobeerd" en dit bv leidt tot een agenda of contactpersonen op de foon.

De producten gaan niet terug naar de leverancier, want die weigert ze. Er zullen vast bedrijven zijn die het proberen.

Een gameshop waar ik voor gewerkt heb had de regel ingesteld dat wanneer het cellofaan verwijderd was het product niet meer te retourneren valt. Het aantal retouren met "beschadigde" schijfjes steeg daarna met 400%. Na een jaar werd de regel uit nood afgeschaft.

Maar eerlijk gezegd vraag ik mij wel af wat de consument nou eigenlijk verwacht van de verkoper, want er wordt flink wat terug gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
MrRobin schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:52:
Volgens mij sturen winkels die weer door naar fabrikanten, waarbij de fabrikant een nieuw, ongeopend product terugstuurt. (geen idee of hier een vergoeding vanuit de winkelier voor nodig is)

De fabrikant zorgt dan dat het ''oude'' product weer een complete verpakking krijgt
Dat denk ik niet, althans ik heb hier van nog nooit gehoord van alle webwinkels welke in onderhoud (ben webshop developer). 9 van de 10x is het onverkoopbaar en gaat het naar familie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Bender schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:10:
9 van de 10x is het onverkoopbaar en gaat het naar familie..
Ok, ff op een rij:

- Ik koop een product online.
- Ik heb recht het product uit te pakken en uit te proberen, ook al moet ik daarbij het seal verbreken en mogelijk andere verpakkingsmaterialen "beschadigen" (zo min mogelijk, natuurlijk).
- Het product bevalt me niet, en ik stuur het compleet, maar wel geopend, terug.
- De webshop ontvangt het product, en heeft geen enkele mogelijkheid meer om het product te re-sealen.
- De webshop moet hopen op een klant die dit geen probleem vindt, of hij moet het product 2e hands / aan familie verkopen.
- De webshop is op de hoogte van dit risico, en heeft deze mogelijke "schade" ingecalculeerd in zijn prijzen.

Vind het wel apart. Ik zou dus continu producten aan kunnen schaffen, ze openen, en weer terug kunnen sturen, zonder dat de webshop mij een refund kan weigeren.

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige webshops best een probleem kan zijn. Vooral als het gaat om dure smartphones van 600 euro. Of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 10:50
Ik kan uit ervaring spreken dat de producten die retour komen gewoon worden geseald (mits deze geseald horen te zijn natuurlijk) en als nieuw worden verpakt.
Producten die van die simpele ronde stickertjes hebben worden gewoon dichtgeplakt met nieuwe rondje stickertjes :)

Er zijn zeker klanten die dit merken (zakjes van kabels anders o.i.d.), als ze dan langskomen kunnen ze dit gewoon retourneren :+

[ Voor 20% gewijzigd door Hoteldebotel op 18-02-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Als webshop eigenaar kan ik vertellen dat als een klant aan alle voorwaarden van het zichttermijn heeft voldaan dat er gewoon een nieuwe verpakking omheen gaat.
Nu zit ik niet in electronica en dergelijk, maar zoiets is gewoon ingecalculeerd.
Een Zalando bijvoorbeeld krijgt ongeveer 50% van de orders terug, als je daar iets besteld is de kans groot dat je niet de eerste bent de schoen heeft "geprobeerd".

Nu lijkt de wet in de eerste plaats heel goed voor consumenten, maar in de praktijk valt dat best mee. Je mag het uit de verpakking halen en bekijken (of in geval van kleding passen, net als in de winkel), voor de rest moet het echt nog als nieuw zijn wil je beroep op deze wet maken.
Veel webshops geven echter betere voorwaarden om de klant te lokken (zoals gratis retourneren, ook dit hoeft niet)

edit:

Even je nieuwe smartphone 3 dagen testen is dus niet de bedoeling. Uitpakken, aanzetten en je hebt genoeg te tijd gehad om te beoordelen of het product naar behoren werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn19 op 18-02-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
m19 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:55:
Als webshop eigenaar kan ik vertellen dat als een klant aan alle voorwaarden van het zichttermijn heeft voldaan dat er gewoon een nieuwe verpakking omheen gaat.
Hoe doet een webshop er een nieuwe verpakking omheen, als een uniek fabrieksseal van zijn leverancier is verbroken? Kunnen zij extra verpakkingsmateriaal "bijbestellen"?

[ Voor 6% gewijzigd door eggsforpedro op 18-02-2013 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
eggsforpedro schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:01:
[...]

Hoe doet een webshop er een nieuwe verpakking omheen, als een fabrieksseal van zijn leverancier is verbroken?
Daar maak je als webshop afspraken over. Nu hebben wij voor bepaalde producten zelf de middelen om iets opnieuw in te pakken, maar bij de fabriek omruilen of opnieuw laten inpakken is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
m19 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:03:
[...]

Daar maak je als webshop afspraken over. Nu hebben wij voor bepaalde producten zelf de middelen om iets opnieuw in te pakken, maar bij de fabriek omruilen of opnieuw laten inpakken is ook geen probleem.
Ok, dat is verhelderend. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
Bij bijvoorbeeld de mediamarkt worden geopende producten ook vaak met korting in weken als deze verkocht, marktkraam weken /uitverkoop hoe ze het ook willen noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
eggsforpedro schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Ok, dat is verhelderend. Dankjewel!
:)

Om nog even duidelijk te maken, als jij inderdaad aan alle voorwaarden van de zichttermijn hebt voldaan dan is het product nog gewoon nieuw. Het is niet dat als jij een opnieuw ingepakt product koopt dat er iets mis mee is, dat zou immers niet kunnen.
Bij gebruikssporen en dergelijk word het product echt niet meer teruggenomen.

En bij een foutief product praten over garantie, dat is weer iets heel anders als de zichttermijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn19 op 18-02-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
m19 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:09:
[...]

:)

Om nog even duidelijk te maken, als jij inderdaad aan alle voorwaarden van de zichttermijn hebt voldaan dan is het product nog gewoon nieuw. Het is niet dat als jij een opnieuw ingepakt product koopt dat er iets mis mee is, dat zou immers niet kunnen.
Bij gebruikssporen en dergelijk word het product echt niet meer teruggenomen.

En bij een foutief product praten over garantie, dat is weer iets heel anders als de zichttermijn.
Thanks. Ja, ik snap dat het product zelf in perfecte conditie moet zijn. Ik vroeg me alleen af in hoeverre een webshop is benadeeld bij teruggestuurde producten, die welliswaar in perfecte conditie zijn, maar waarbij bv een uniek fabrieksseal is verbroken en/of folie is verwijderd. Daar heb ik nu antwoord op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

eggsforpedro schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:48:
[...]

Ok, ff op een rij:

- Ik koop een product online.
- Ik heb recht het product uit te pakken en uit te proberen, ook al moet ik daarbij het seal verbreken en mogelijk andere verpakkingsmaterialen "beschadigen" (zo min mogelijk, natuurlijk).
- Het product bevalt me niet, en ik stuur het compleet, maar wel geopend, terug.
- De webshop ontvangt het product, en heeft geen enkele mogelijkheid meer om het product te re-sealen.
- De webshop moet hopen op een klant die dit geen probleem vindt, of hij moet het product 2e hands / aan familie verkopen.
- De webshop is op de hoogte van dit risico, en heeft deze mogelijke "schade" ingecalculeerd in zijn prijzen.

Vind het wel apart. Ik zou dus continu producten aan kunnen schaffen, ze openen, en weer terug kunnen sturen, zonder dat de webshop mij een refund kan weigeren.

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige webshops best een probleem kan zijn. Vooral als het gaat om dure smartphones van 600 euro. Of zit ik er naast?
Een webshop heeft gekozen webshop te zijn. Als het een "normale" winkel was geweest was de koop op afstand wet niet van toepassing. En dan is dat soort "schade" dus gewoon ingecalculeerd.

En wat betreft beeldschermen, ja, ook ik stuur mijn scherm terug als ik binnen 14 dagen een dode pixel opmerk. Misschien ben ik daarin te kieskeurig en ik heb het pas eens toe hoeven passen, maar als ik 600 dure euro's neer leg voor een degelijk scherm, moet het scherm degelijk zijn. Als ik het scherm in een normale winkel uit kon zoeken, had ik er ook eentje uitgezocht zonder dode pixels en zou ik daar zelfs naar vragen, of ze het ding aan kunnen zetten voor mij en wat testbeelden laten zien. Lijkt mij logisch.

Overigens ben ik niet al te preuts. Als ik een product een jaar gebruikt heb, en het heeft niet al te veel gekost (sub 40 euro), dan ga ik daar geen RMA voor aanvragen, maar schaf ik een nieuw product aan.
eggsforpedro schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:13:
[...]

Thanks. Ja, ik snap dat het product zelf in perfecte conditie moet zijn. Ik vroeg me alleen af in hoeverre een webshop is benadeeld bij teruggestuurde producten, die welliswaar in perfecte conditie zijn, maar waarbij een uniek fabrieksseal is verbroken en/of folie is verwijderd. Daar heb ik nu antwoord op :)
Perfecte conditie? Soms heb ik powertools nodig om de verpakking er uberhaupt af te krijgen. Tja, als de verpakking dan naar zijn grootje is, kan ik er niets aan doen. De webshop heeft gekozen dat betreffende product te verkopen. Dan had de webshop dat maar niet moeten doen. Onnodig dingen open slopen en terug sturen is een ander verhaal, maar ook een webshop behoudt de mogelijkheid om klanten te weigeren.

En het product in perfecte conditie? Zolang je het product gebruikt waarvoor het bedoeld is (en het product kan daarmee smerig worden), zal ik het nooit meer in perfecte staat terug kunnen sturen. Onder de modder is ook overdreven, maar perfecte conditie? Die 14 dagen zijn om het product uit te proberen. Alle facetten ervan. En als dat product een grasmaaier is die smerig wordt, dan stuur ik 'm schoongemaakt terug. Maar dus niet meer in perfecte staat.

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 18-02-2013 22:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
M2M schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:15:
[...]

Perfecte conditie? Soms heb ik powertools nodig om de verpakking er uberhaupt af te krijgen. Tja, als de verpakking dan naar zijn grootje is, kan ik er niets aan doen. De webshop heeft gekozen dat betreffende product te verkopen. Dan had de webshop dat maar niet moeten doen. Onnodig dingen open slopen en terug sturen is een ander verhaal, maar ook een webshop behoudt de mogelijkheid om klanten te weigeren.

En het product in perfecte conditie? Zolang je het product gebruikt waarvoor het bedoeld is (en het product kan daarmee smerig worden), zal ik het nooit meer in perfecte staat terug kunnen sturen. Onder de modder is ook overdreven, maar perfecte conditie? Die 14 dagen zijn om het product uit te proberen. Alle facetten ervan. En als dat product een grasmaaier is die smerig wordt, dan stuur ik 'm schoongemaakt terug. Maar dus niet meer in perfecte staat.
Haha, ik doelde op smartphones ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
eggsforpedro schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:01:
[...]
Hoe doet een webshop er een nieuwe verpakking omheen, als een uniek fabrieksseal van zijn leverancier is verbroken? Kunnen zij extra verpakkingsmateriaal "bijbestellen"?
Je kan extra verpakkingsmateriaal gratis krijgen, je kan het veelal terugsturen naar jouw leverancier, maar bovenal (en wat afaik het meeste gebeurt) je kan ook gewoon je eigen blanco sealtje eromheen gooien. De meeste klanten willen enkel iets gesealed hebben, met welk sealmateriaal het gedaan is dat is irrelevant.

Aan familie etc geven wat hier geopperd werd, dat is niet te doen. Dan is je toko zo failliet. Dat ding moet gewoon weer de verkoop in, je hebt bij een retournering al verlies op je administratie...
nooberke schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:09:
Bij bijvoorbeeld de mediamarkt worden geopende producten ook vaak met korting in weken als deze verkocht, marktkraam weken /uitverkoop hoe ze het ook willen noemen
Dat is bijna altijd een mythe, wat er meestal verkocht wordt zijn simpelweg de beschadigde doos exemplaren (/de niet 100% nieuwe exemplaren die ook duidelijk zichtbaar zijn).
De WKOA aantallen zijn simpelweg te groot voor sporadisch een marktkraam week / uitverkoop (naast dat niemand erop zit te wachten om minder marge te maken vanwege een wettelijke regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Gomez12 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:25:
[...]

[...]

Dat is bijna altijd een mythe, wat er meestal verkocht wordt zijn simpelweg de beschadigde doos exemplaren (/de niet 100% nieuwe exemplaren die ook duidelijk zichtbaar zijn).
De WKOA aantallen zijn simpelweg te groot voor sporadisch een marktkraam week / uitverkoop (naast dat niemand erop zit te wachten om minder marge te maken vanwege een wettelijke regeling)
Eigenlijk zorg ik een beetje voor verwarring, ik bedoelde de fysieke winkels en niet de web winkel

Bij een fysieke winkel heeft men minder rechten qua retour, zeker met grote producten waar klanten eerder lastig gaan doen over een opengemaakte doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishhh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:47
Maar als een product terug gaat naar de leverancier of fabrikant om opnieuw te sealen, dan krijgt het product de naam refurbished lijkt mij.

PSN: TheKrish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Krishhh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:11:
Maar als een product terug gaat naar de leverancier of fabrikant om opnieuw te sealen, dan krijgt het product de naam refurbished lijkt mij.
Ben je gek? Dan bestel ik nu een hele webshop leeg (die ook gratis retour aanbied) en daarna begin ik een marktplaats handeltje in refurbished webshop-spullen.

Refurbished is een marketing-term op het moment dat het zo gerepareerd is dat de fabrikant er nog niet eens meer de complete originele garantie meer op durft te geven.

Op het moment dat het zo gerepareerd is dat de fabrikant er weer een complete originele garantie aan durft mee te geven dan gaat het in een nieuw sealtje en weer als nieuw naar de winkel, bij retouren wordt er niets gerepareerd dat gaat rechtstreeks in een nieuw sealtje en als nieuw retour naar de winkel.

Een winkel / groothandel / fabrikant is geen liefdadigheidsorganisatie die omdat er een wettelijke plicht is zijn marges omlaag gooit (nouja, hij moet het 2x sealen en er zitten wat administratiekosten etc bij)

Meest duidelijke voorbeeld was bijv een paar jaar terug met webshops + fysieke shops die pixelgarantie op monitors aanboden. Er kwam in het begin 1 pallet binnen, die werd verkocht aan klanten met en zonder pixel-garantie. Had iemand pixel-garantie genomen en zag die een defecte pixel dan werd die monitor opzij gelegd om niet meer te verkopen aan mensen met pixel-garantie, kwam er via de webshop een monitor terug met als omschrijving dat er defecte pixels waren dan werd die opzij gezet.
Tot het op een gegeven moment op zijn hoogtepunt ongeveer zo erg was dat als jij in de fysieke winkel een monitor haalde (zonder pixel-garantie) dat die bijna gegarandeerd defect was (dat hadden allerlei klanten voor je al precies uitgezocht en getest en geretourneerd)

Ik meen gelezen te hebben dat Zalando / Wehkamp hierdoor ongeveer 75% "tweedehands" spul verkoopt. Simpelweg door mensen die er 3 bestellen, 1 houden en 2 terugsturen.
Bij computers zal het minder zijn, maar toch ook een erg hoog percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Bwa bij online kledingzaken is het resealen snel terug gedaan hoor ... bij esprit webshop promoten ze daar zelf al mee.
"Twijfel je over je maat, bestel ze allebei en stuur de andere gewoon gratis terug"

Maar goed, op het vlak van kledij zijn mensen minder geneigd om lastig te doen mochten ze opmerken dat het seal al eens verbroken is ... in een kledingzaak hangt namenlijk ook alles gewoon los in de winkel en kan iedereen het passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan zeggen dat in de computeronderdeel wereld er bestaat geen proces dat heet "Spullen terug sturen naar de fabriek om het te herinpakken." Dat is gewoon een myth. Kijk, als het terug komt voor reparatie dan mischien woord het herverpakt. Als een leverancier van mij zal vragen om geretourneerd, maar wel werkend spullen te retourneeren voor "herverpakking" dan is de aantwoord simpelweg "nee". Dus geretourneerd spullen is altijd een verlies voor de middleman. (de retailers). Wat wel terug komt woord vak als een sort "B partij" verkocht aan handelaars. Dit is reden waarom vaste winkels doet dus alles en echte alles om retours te vermijden. Voor webwinkels de 7 dagen KoA periode is de "gevaren zone". Het is niet een stuk wetgeving dat is voordelig voor iedereen. Het is 100% aan de zijde van de consument, en is alleen een dreiging voor de verkoper. Het is de bron van heleveel webwinkel service horror verhalen op de web. De slim mens houd dit in zijn achterhoofd als die iets koopt online. Als je gaat dan vervolgens de KoA gebruiken je moet realiseeren dat je kan van vriend naar vijand worden in een hartslag. Is het je recht? Aantwoord: Ja. Moet de verkoper je met open armen ontvangen. Aantwoord: Nee. De punt is de slim mens moet besef hebben dat er kan wat misleidend en smerig trucjes uitgehaald woorden om dat retour te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Je kan als computeronderdelenwebshop natuurlijk ook nog KoA retour gestuurde spullen gebruiken in systemen die als compleet verkocht worden. Alsof iemand die een complete computer besteld gaat controleren of het mobo of graka uit een ongeopende doos komt.

B-stock is ook nog iets wat weleens voor komt.

Je kan sommige dingen natuurlijk ook nog gebruiken als promotiemateriaal bij bv Facebook acties 'Like & Win'.

Als je een fysieke winkel hebt kan je het gebruiken als showroom materiaal... en met wat geluk alsnog als nieuw verkopen.

Sommige producten (zoals de al genoemde kleding) kunnen makkelijk weer als nieuw verkocht worden, wegens gebrek aan verpakking of makkelijk te openen of vervangen verpakking.

Of je gaat gewoon vol tegen de wet in en accepteert geen retouren, als klant zijnde moet je dan maar je gelijk/geld zien te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Interessant topic.

Ik heb al een paar keer bij een MM het probleem gehad dat wanneer ik bv een tv binnen 14 dagen
retourneerde (ivm niet ziggo gecert.kaartslot) men mij niet het komplete bedrag wilde teuggeven onder het
mom van terugsturen naar fab om te resetten en opnieuw verpakken. Natuurlijk ging ik hier niet mee akkoord
en heb het volledige bedrag terug gehad en een andere tv bij MM uitgezocht.
Naast de tv hetzelfde meegemaakt met een laptop met identieke reactie vd service medewerker.

Mag dit eigenlijk volgens de wet? De tv werd nog dezelfde dag door mij geretourneerd en perfekt in de org verpakking geretourneerd. De laptop 5 dagen later na aanschaf en ook perfect in org doos terug verpakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Majin Buu op 19-02-2013 16:55 . Reden: typo's ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Cheshire schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:31:
Interessant topic.

Ik heb al een paar keer bij een MM het probleem gehad dat wanneer ik bv een tv binnen 14 dagen
retourneerde (ivm niet ziggo gecert.kaartslot) men mij niet het komplete bedrag wilde teuggeven omder het
mom vab terugsturen naar fab om te resetten en opnieuw verpakken. Natuurlijk ging ik hier niet mee akkoord
en heb het volledige bedrag terug gehad en een andere tv bij MM uitgezocht.
Naast de tv hetzelfde meegemaakt met een laptop met identieke reactie vd service medewerker.

Mag dit eigenlijk volgens de wet? De tv werd nog dezelfde dag door mij geretourneerd en perfect in de org verpakking geretourneerd. De laptop 5 dagen later en ook perfect in org door terug verpakt.
Is afhankelijk of je hem online of offline hebt aangeschaft

Offline heb je veel minder rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
nooberke schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:38:
[...]

Is afhankelijk of je hem online of offline hebt aangeschaft

Offline heb je veel minder rechten
Inderdaad, bij offline hangt alles af van de return-policy van de winkel. Theoretisch gezien moeten ze je die optie zelfs dus niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
Ik vraag me af hoe dat met producten in een blisterverpakking gedaan wordt. Het is dan bijna onmogelijk om het product uit de verpakking te halen zonder de verpakking te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ruftman schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 09:04:
Ik vraag me af hoe dat met producten in een blisterverpakking gedaan wordt. Het is dan bijna onmogelijk om het product uit de verpakking te halen zonder de verpakking te beschadigen.
Hier heb ik een dubbel idee over, in theorie is de wet gemaakt om te kunnen testen zoals in de winkel en daar kan je ook niet een blisterverpakking openen, dus waarom zou het online dan wel opeens kunnen?

En ik zie veelal dat je het artikel in goede staat moet retourneren en dat is simpelweg onmogelijk met blisters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruftman schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 09:04:
Er zijn apparaatjes voor om een product van nieuw blisterverpakking te voorzien (whitelabel dus zonder originele opdruk van de fabriek of merk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennl123
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-06 23:04
Hoi ik heb mijn telefoon geopend en ook opgeladen ik wil hem graag terug sturen, maar er zit geen fabrieksfolie meer kan ik de telefoon nog terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 12(!) jaar kicken met een ongerelateerde vraag is niet de bedoeling. Ik doe dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.