Focal: 5.1 setup in zuil of boekenplank?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik wil op zolder een tweede luister en HT-ruimte voorzien en omdat ik tevreden ben van het geluid dat de Focal's me geven, zou ik hetzelfde merk/reeks willen aankopen.

Nu heb ik beneden de volgende 5.1 opstelling staan, met als front en rear-speakers, de Focal 826v en als centerspeaker de Focal CC800v.
Omdat het prijskaartje van deze set voor een tweede luisterruimte al snel oploopt.

Vroeg ik me af of ik voor de front en rear-speakers, de "Focal 806v/807v" en als centerspeaker de "Focal CC800v" + een stevige sub hetzelfde kan benaderen :?

In mijn huidige Focal opstelling, speelt de sub voor zowel stereo en surround altijd mee, dus het laag wordt door de sub ondersteund.

• Moris
De vraag in het kort:
Kan ik met boekenplankspeakers+sub hetzelfde geluid benaderen als met zuilspeakers van het zelfde merk/type en dit met een x-over van 80Hz :?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Zelfs met zware sub, is een zuil beter uitgebalanceerd dan een boekenplankmodel. Subs zijn altijd lastig af te stellen. Een zuil werkt altijd, out of the box, heeft meer body en volume en mits je goede zuilen hebt - is een subwoofer overbodig voor muziek. Je zit ook niet met timing - sloomheid van de sub. Als je de ruimte hebt zou ik altijd voor zuilen links en rechts gaan. Boekenplank speakers zijn prima als je minder ruimte hebt of voor surround.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Moris
InfinityG35 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:23:
Subs zijn altijd lastig af te stellen. Een zuil werkt altijd, out of the box, heeft meer body en volume en mits je goede zuilen hebt - is een subwoofer overbodig voor muziek. Je zit ook niet met timing - sloomheid van de sub. Als je de ruimte hebt zou ik altijd voor zuilen links en rechts gaan. Boekenplank speakers zijn prima als je minder ruimte hebt of voor surround.
Als je weet wat je doet is een sub niet zo heel lastig af te stellen en een mooie aanvulling voor stereo en surround.
Er zijn maar zeer weinig betaalbare zuilspeakers die een mooi en strak laag kunnen weergeven, neem nu de Focal 826v als voorbeeld 45Hz -3dB. Dan zie dat deze zuil niet zoveel body heeft in het laag en een sub hierbij voor het laag best een mooie aanvulling kan zijn.