Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Internet en tv(?) in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kwam mijn onderbuurman bij mij om te melden dat hij het huis verlaat en of ik de internetverbinding wilde overnemen. Ik wilde dit wel, want nu krijg ik de controle en de router lekker dichtbij op mijn kamer op de eerste verdieping. Eerst stond deze in de kelder.

Nu was ik op zoek naar abbonementen bij Online.nl, de huidige provider. Deze komt ook op internetten.nl als beste uit de bus voor mijn woonplaats. Daarnaast vind ik het fijn bij Online.nl te blijven zodat we niet maanden zonder internet zitten als er iets fout gaat bij het ovesluiten. Wel leek het mij wel prettig er ook digitale tv (voor mijzelf >:) ) bij te nemen, gezien de kwaliteit van de tv-ontvangst met 7 tv's in huis nogal slecht is.

Uitdaging 1:
De router en wifi ap komt bij mij op de eerste verdieping. Als nu blijkt dat de verbinding in de kelder te slecht word, is het dan het beste een extra ap te installeren op bv de begane grond of de kelder? En deze dan bedraad aan de router te hangen?

Uitdaging 2:
De huidige abbonementshouder zeg dat er geen tv-abbo bij het internet-abbo zit. Niemand in huis weet hoe wij nu tv krijgen (ik dacht altijd dat er ook voor analoge tv een abbo moest zijn bij een provider).
Als ik nu digitale tv bij het internet-abbonement neem, blijft de huidige analoge tv nog beschikbaar voor mijn overige huisgenoten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hoeft natuurlijk niet per se een internetabonnement te hebben samen met een abo voor je TV. Maar je zult als het goed is wel ergens een abo moeten hebben voor je TV (hoewel het nog wel eens voorkomt dat er een signaal op de coax staat terwijl er geen abo is). Dus ik zou eerst eens kijken hoe dat nu zit, ik neem aan dat je TV gewoon allemaal via coax krijgt?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:00

vliegnerd

Nintendo fan.

Anologe TV komt via een aparte COAX kabel en heeft helemaal niets met internet over koperdraad (ADSL/VDSL) te maken.

Als je digitale TV wilt over ADSL/VDSL dan gaat dat vast niet werken voor 7 TVs. Elke stream gebruikt 4Mbit voor SD en 8Mbit voor slechte HD. Goede HD is 12Mbit maar dat krijg je meestal niet. Je hebt dan ook 7 decoders nodig (en vast 7 abonnementen).

Maar 7x 4Mbit = 28Mbit en dat is meer dan de gemiddelde VDSL verbinding (en ver boven ADSL).

Ga je de router (bedoel je modem?) ver van het ISRA punt zetten? Dat werkt ook niet zomaar. (Wel als je een twisted-pair kabel maakt, bijvoorbeeld door RJ11 stekkertjes aan een CAT5 kabel te zetten). Met een simpel kabeltje lukt het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 17-02-2013 19:03 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Verwijderd

(Blijkbaar was ik het wachtwoord van bovenstaand account vergeten en heb ik geen toegang meer tot dat e-mailadres)

Niemand in huis weet hoe de analoge tv geregeld is, niemand krijgt er een rekening voor. Ik wil geen slapende honden wakker maken, dus ga ik ook niet random aanbieders bellen met de vraag of ze leveren aan ons adres.

Het idee was dat ik alleen (egoistisch I know) digitale tv krijg en de rest van het huis op analoge tv blijft (analoge tv van of de huidige onbekende leverancier of via het nieuwe Internet + TV pakket).

Ik weet niet hoe Online.nl de tv verstuurt, of dit per COAX of ADSL is. Al gok ik over COAX.

Huidige situatie zit de router/modem op een telefoonaansluiting in de kelder, levert geen problemen op. Hopelijk blijft dit ook zo als hij op de eerste verdieping op een telefoonaansluiting aangesloten word. Zelf gelukkig nog nooit last van gehad, anders zal ik toch de router/modem op het ISRA-punt moeten zetten. Maar afstand ISRA<->nieuwe aansluiting is 2/3 meter, dus hoop dat dat goed komt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Welke kabelprovider heb je?

Analoog lukt altijd wel. Digitaal ligt eraan. Als je in een gebied zit waar de basiszenders al in dvb-c zitten, zonder coderingen, ben je al een heel eind. Is er geen glasvezel mogelijk? Dan heb je ook DVB-C en kun je dat voor iedereen gebruiken. Een kwestie van misschien de versterker vervangen of goed afregelen.

En overleg met je buurbaas of hij mee wil gaan in het (faciliteren van) het spul. Dan heb je ook geen heissa als er weer eens iemand verhuisd waar net het abbonement op staat, en geen gedoe met onderling verrekenen.

En als je het een beetje slim speelt kun je dan ook wat budget losmaken om het in 1x goed te doen. Als iedereen wat meebetaald heeft iedereen er ook wat aan.

Over hoeveel bewoners praten we? Dat bepaald ook in hoeverre je een simpel DSL lijntje kunt nemen of wat snellers verstandig is. Als je het goed wilt doen zou ik of iedereen een (bekabelde) aansluiting geven op z'n kamer, of een aantal accesspoints ophangen icm een goede router, om te voorkomen dat 1 persoon de hele verbinding dichttrekt met torrents oid.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2013 19:14 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:11:
Ik weet niet hoe Online.nl de tv verstuurt, of dit per COAX of ADSL is. Al gok ik over COAX.
Als je analoog hebt gaat het via de coax. Online heeft daar niets mee te maken.
Analoge tv gaat via ziggo/upc/multikabel etc..

Online is een adsl provider (van kpn).

Verwijderd

Hm nog even meer uitleg

Het huis:
Kelder: 2 kamers
Begane grond: 3 kamers
Eerste verdieping: 2 kamers
We spreken elkaar alleen als we elkaar tegen komen op de gang.

Huidige situatie:
Modem/router van Online in de kelder, redelijke verbinding op eerste verdieping
Onbekend welke leverancier van analoge tv, in ieder geval niet via Online.nl
Elke huisgenoot betaalt 10 euro, abonnement kost 45 euro (ja blijkbaar maakte de huisgenoot winst)

Gewenste situatie:
Modem/router van Online op eerste verdieping, indien nodig bedraad ap in trappenhuis. Telefoonaansluiting is 2/3 meter van ISRA punt af.
Digitale tv voor mij alleen via Online, analoge tv voor de rest (hoe ze dat krijgen maakt mij niet uit, als ze het maar krijgen).
Elke huisgenoot betaalt 10 euro, abbo kost 34 euro, ik krijg gratis digitale tv en maak winst.
Het abbo word dan snelste van Online die hier mogelijk is. Helaas is er nog geen glasvezel.

Ik wil het niet moeilijker of uitgebreider (qua apparatuur) maken dan het nu is :)

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 18:52
Gewoon zelf lekker digitale tv via kpn regelen als je geen slapende honden wakker wilt maken. Maar toch verwacht ik dat er voor betaald wordt aangezien ik nog nooit heb meegemaakt dat dit zonder kan.

Dus zou toch lekker even rondbellen.
Pagina: 1