Led laten oplichten met condensator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie14
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik was het boek 'elektronica voor dummies' aan het lezen.
Daarin kwam ik een schakeling tegen om een condensator op te laden. Ik heb dit schema nagetekend inc. een schakelaar om de condensator te ontladen.

Ik las ook dat je een led kon laten oplichten als de condensator genoeg opgeladen is via een transistor.
Hoe moet ik de transistor, weerstand, led aansluiten?
En wat voor een transistor heb ik dan nodig?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1omw04.png

Dit is zomaar een proefje!!

Groeten Tom

[ Voor 3% gewijzigd door tommie14 op 17-02-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Er staat geen transistor in je tekening, maar een simpele wisselschakelaar. Die schakelt tussen de batterijspanning en condensator.
Als de schakelaar met z'n pootje naar rechts zou staan, zou de stroom via de weerstand en de condensator gaan, zo wordt dus de condensator opgeladen.
Als het pootje naar links klapt, zoals in je tekening, ontlaad de condensator zich over de weerstand.
Ik zie overigens geen led in je tekening, maar die zal ongetwijfeld ipv je weerstand of parrallel over je weerstand moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie14
Ik had deze niet getekend omdat ik niet wist hoe ik hem aan moet sluiten.
Is wat u bedoeld dat ik de led parallel over R1 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Nee, parallel over de condensator moet de led komen, in de door stroomrichting van + naar -. Dan vangt zodra de spanning wegvalt de condensator de dip op en ontlaadt zich via de led.

met u voel ik me zo oud, je/jij mag ook hier;)

Misschien een tip, er zijn verschillende basic tutorials over stroom, spannng en vermogen op internet te vinden, begin eerst eens met weerstanden enzo, als je dat al niet gedaan hebt. Is niet lullig bedoeld, maar je kunt niet bij F beginnen als je A,B en C nog niet hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie14
Bedankt voor de uitleg.
Ik ben een boek aan het lezen over elektronica en wil wat er in staat in de praktijk brengen. Vandaar deze vraag.
Ik zal zometeen de schakeling opbouwen