Zelfbouw systeem - Voeding gaat in beveiliging bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTEMan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 19:15
Mijn zelfbouw systeem heeft een maand of 2 perfect gedraaid, maar heeft sinds deze week ernstige kuren. Wanneer ik afsluit gaat de voeding (vermoed ik) in beveiliging, en kan het systeem niet meer herstart worden.
De enige remedie is dan de voeding voor een 10-tal seconden volledig spanningsloos te zetten. Hierna start alles zoals vanouds.
Een keer het systeem draait is er niets aan de hand, ook niet onder zware load en hogere temperaturen.

De PC in kwestie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte GA-H77-D3H€ 77,30€ 77,30
1Gigabyte GV-N670OC-2GD€ 341,91€ 341,91
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,25€ 78,25
1Cooler Master Silencio 550€ 67,99€ 67,99
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 257,-€ 257,-
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 28,90€ 28,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,20€ 43,20
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1Cooler Master Silent Pro M2 520W€ 74,90€ 74,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,30

Het lijkt erop dat niet alle rails worden afgesloten wanneer de beveiliging optreedt, want de activity-LED van de ethernet poort knippert rustig verder. Ik weet niet of dat strookt met mijn idee dat de voeding in beveiliging zit ?

Ik twijfel of het een voeding of Mobo probleem is. Wat denken jullie ?
Als ik een tweede voeding had, was het natuurlijk snel duidelijk, maar helaas heb ik niet de kans om gemakkelijk ergens een extra voeding vandaan te halen...

Thanks for any help...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Ik zou als eerste naar de mobo kijken. Mogelijk heb je wake-on-lan aanstaan bv in de BIOS? Upgrade de BIOS ook om te kijken voor betere compatibiliteit met de onderdelen die eraan hangen. Het niet kunnen herstarten kan soms komen door een overklok van CPU / BIOS die niet lekker werkt maar dit kan ook komen door een andere tekortkoming. Werkt een BIOS upgrade niet, haal dan alle stroom kabels los en sluit ze één voor één opnieuw aan, controleer de CPU en chipset temp zowel na starten als voor afsluiten, en kijk of de CPU koeler voldoen vast zit (dit mag niet scheef zitten of wiebelen natuurlijk) of haal deze eventueel los en plaats nieuwe pasta en bevestig deze opnieuw, verijder ook de videokaart en plaats deze opnieuw of test in een ander slot. Heb je het systeem zelf gebouwd?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 17-02-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Als je voeding onder zware load werkt zal er niks mis mee zijn.
Het probleem ligt waarschijnlijk bij je moederbord, na een bios update en volledige reset van alle instellingen zal je computer weer normaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTEMan
Heb een paar experimentjes gedaan. De conclusie is dat als de videokaart uit het systeem wordt gehaald (en dus de geïntegreerde graphics worden gebruikt), het systeem altijd feilloos start.

Nu is de vraag of er iets mis is met de GTX670 kaart. Zoals ik al eerder zei, een keer gestart werkt alles perfect, dus echt iets fundamenteels mis lijkt er mij niet te zijn.

Ik zal nog eens proberen om de videokaart in een ander slot te steken. Het mobo heeft helaas maar 1 x16 slot, dus dit kan geen permanente oplossing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Heb je in het BIOS ingesteld dat ie de IGP moet initialiseren of de GTX670 ?

Misschien lijkt de machine niets te doen, daar de BIOS de verkeerde VGA chip initialiseert?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 19-02-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTEMan
De machine doet wel degelijk niets - fans gaan niet draaien, power LED gaat niet aan, HDs blijven stil etc...

Een andere mogelijkheid zou misschien kunnen zijn dat de voeding de inrush current van de videokaart niet kan leveren, en daardoor direct in overcurrent protection gaat. Nu, alles heeft het wel 2 maanden lang perfect gewerkt, dus waarom nu opeens ? Ik heb de videokaart eens goed bekeken, en ik zie uiterlijke sporen van componten die stuk zijn (bolle condensatoren, sporen van verbranding,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Misschien kan je beter eens bekijken hoeveel vermogen je computer in totaal gebruikt. Het is aangeraden om met jou videokaart minstens een voeding te hebben van 550W.

Is het mogelijk om een lichtere grafische kaart of een zwaardere voeding uit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

LTEMan schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:03:
Ik heb de videokaart eens goed bekeken, en ik zie uiterlijke sporen van componten die stuk zijn (bolle condensatoren, sporen van verbranding,...)
Zou je daar foto's van kunnen maken?

D'r zitten trouwens (als het goed is) alleen solid caps op die kaart, zou de eerste keer zijn dat ik die dingen bol zie staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 19-02-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:33

Quad

Doof

LTEMan schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:03:
Nu, alles heeft het wel 2 maanden lang perfect gewerkt, dus waarom nu opeens ? Ik heb de videokaart eens goed bekeken, en ik zie uiterlijke sporen van componten die stuk zijn (bolle condensatoren, sporen van verbranding,...)
Dat klinkt niet goed, heb je hier goede gedetailleerde foto's van?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTEMan
Ai, foutje.
Wat ik wou zeggen: 'ik zie _geen_ uiterlijke sporen van componenten die stuk zijn'. Sorry om verwarring te zaaien...

Ondertussen lijkt het probleem nog te erger te worden. Gisteren is het systeem 2 keer tijdens het booten (na POST) uitgevallen door voeding die afschakelt.

Als het goed is krijg ik binnen een paar dagen een 650W voeding om te testen. Hopelijk wordt het dan duidelijk of het een ondergedimensioneerde/defecte voeding is of toch eerder een mobo/video probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTEMan
Ik heb ondertussen met een 650 W Seasonic voeding getest. De resultaten zijn.... anders, maar niet echt beter.
In de meeste gevallen ging het systeem in een reboot-loop, waarbij een deel van het het UEFI configuratiescherm werd getoond gedurende een 2-tal seconden, en daarna de voeding werd afgeschakeld, om 5 seconden later weer te starten - ad infinitum.

Daarna heb ik alle BIOS'en (mobo+vid) geupdated en settings gewist -> geen verschil

Op dat punt had ik bijna de handdoek in de ring gegooid. Nog slechts 1 test te doen: ander netsnoer en een stopcontact direct uit de muur ipv uit een stekkerbak.
Je raadt het nooit, maar na deze wijziging heeft het systeem altijd gewoon gestart !! Zo zie je maar, de low-tech oplossingen zijn altijd de beste :) Da's meteen de laatste keer dat ik zelf een stekkerbak maak 8)7 8)7
Pagina: 1