Verwijderd

Topicstarter
Ik heb steeds het idee dat de focus net verkeerd zit met deze lens die ik pas heb sinds vrijdag (tamron 17-50 f2.8). Ik stel bijvoorbeeld altijd op het oog scherp bij een portret, maar nu lijkt het steeds net verkeerd te zitten, dat het bijvoorbeeld op het achterste oog scherp is, ipv het voorste oog waarop ik scherp stelde.

Dus vanmorgen even aan het testen geweest. Heb geen focus chart, en ook geen printer dus even met wat batterijen getest.

Iedere keer op de 2e scherp gesteld, op verschillende afstanden. Allemaal op 50mm en f2.8. Natuurlijk op een statief genomen.

Ik heb het idee dat het 3e en 4e batterijtje scherper is dan de 2e waar ik op scherpstelde. Op het laatste plaatje is het wel weer minder die ik op 25cm heb genomen. Maar ook daar is het 2e batterijtje niet echt scherp, misschien zit de focus daar tussen de 2e en 3e batterij in.

http://www.ajdegroot.nl/bf/1500.jpg Grotere versie klik is wat duidelijker !

Afbeeldingslocatie: http://www.ajdegroot.nl/bf/640.jpg

http://www.ajdegroot.nl/bf/1500.jpg Grotere versie klik !

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem maar vast weer ingepakt in de doos en stuur hem maandag op. Wel jammer zit ik hele week zonder denk ik deze week dat ik vakantie heb...

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

ralpje

Deugpopje

Back- of frontfocus is een bekend probleem bij Sigma en Tamron :) Ze zijn wat goedkoper dan Canon- of Nikonobjectieven maar daarom lever je wat in op QC.
Tip: altijd in een fysieke winkel kopen en ter plekke testen tot je een goed exemplaar hebt. Scheelt een hoop heen-en-weer-sturen en frustratie ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:55

Major_ton

Shoot!

Ik heb er ook last van met mijn snelle primes (35mm f/1.8 en 50mm f/1.8). Gelukkig zit er op mijn body een AF-fijnafstelling, maar ook dat biedt geen garantie tot succes. Het varieert per afstand en per gekozen diafragma. Dat laatste heet dan weer focus-shift en is een vrij veel voorkomend aspect. Handmatig scherpstellen via live view biedt vaak de oplossing!

Some infinities are bigger than others.

Verwijderd

Topicstarter
Heb bij de webwinkel hem al aangemeld om terug te sturen. Volgens mij zijn de verzendkosten verder niet voor mijn rekening. Had juist deze lens gekozen omdat hij wel een goede prijs heeft voor een 2.8 zoom, en op 2.8 schijnt hij normaal gesproken ook prima scherp te zijn.

Dus, hopen dat het volgende exemplaar wel goed is dan :) Heb zelf met mijn andere lenzen er geen last van gelukkig (50 1.8, en 85 1.8), want ik heb ook geen focus micro ajust op mijn body (canon 550d)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 13:24 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

ralpje

Deugpopje

Noteer even het serienummer voor je hem terugstuurt, dan kun je controleren of je uiteindelijk dezelfde (gecorrigeerde) lens weer terugkrijgt, of een nieuwe. En als je nieuwe onverhoopt óók backfocus heeft, dat je dan niet weer de eerste terug geruild krijgt ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1