twee internetconnecties op één server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 23:40
Ik heb twee ISP's. Eén is kabel, de ander ADSL. De één heeft een wat hardere datalimiet dan de andere. Vandaar dat ik deze twee wil gebruiken op één en dezelfde server. De server is een WHS2001 (=Windows Server 2008). Ik ben niet op zoek naar het combineren van snelheid of iets dergelijks, maar bijvoorbeeld of het mogelijk is om aan usenet de één te koppelen en aan bittorrent de ander.

Ik ben een programma tegengekomen op het net, Connectify Dispatch, maar dat combineert de lijnen. Het neerzetten van een tweede server zou een optie zijn. Ik kan de lijnen wel op verschillende servers laten binnenkomen, dat is geen probleem. Ik vind dat echter zonde van het stroomverbruik, dus als er een andere optie is, dan hoor ik dat graag.

Is er een hardwarematige oplossing? Of misschien een stukje software? En voor de record: ik ben heel blij met WHS. Dus een ander OS installeren is voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je misschien een VM draaien en daar een netwerkpoort/hardware aan toewijzen? Volgens mij kan dit al met Oracle VirtualBox, al heb ik daar zelf nooit echt diep op ingegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-07 19:14
Ik zou ook in die richting gaan kijken. Een virtuele server die een gedeelte van het verkeer afhandelt op een andere lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 21:32
Sluit beide routers aan op hetzelfde netwerk b.v. als 192.168.1.1 en 192.168.1.2

Laat een van beide de dhcp server doen als je die nodig hebt. b.v. door degene die je de default route wilt laten doen. (als je alleen de whs machine in je locale netwerk hebt is dat niet nodig.)

Beide modems krijgen een extern ip adres. Je whs machine een static intern adres.

Zet voor je whs machine dhcp uit. Configureer een static adres. Gebruik een van de 192.168.1.[12] adressen als default route en zorg ervoor dat al je specifieke andere verkeer over de ander geroute wordt.
Leer het commando route.

Als je geen router maar een modem hebt, zet dan daar nog een consumenten router tussen. Als je twee modems hebt, sluit dan een router aan met de mogelijkheid tot 2 upstreams en configureer de boel daarop. Voordeel is dan dat je hele locale netwerk op dezelfde manier geroute wordt zonder dat je ook maar iets hoeft te regelen op de clients in je locale netwerk.

Je kan ook twee consumenten routers gebruiken maar daar blijft de moeilijkheid dat je de routing op de locale clients moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Gaat je niet echt lukken op een windows machine, als je niet echt bekend bent met linux zou je ook een draytek 29x0 dual wan router kunnen aanschaffen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Aetos schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:06:
Sluit beide routers aan op hetzelfde netwerk b.v. als 192.168.1.1 en 192.168.1.2

Laat een van beide de dhcp server doen als je die nodig hebt. b.v. door degene die je de default route wilt laten doen. (als je alleen de whs machine in je locale netwerk hebt is dat niet nodig.).......
Bedankt voor het meedenken. Hoe zorg ik er dan voor dat het ene programma de ene verbinding gebruikt en het andere programma de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Bartjezz schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:57:
Kun je misschien een VM draaien en daar een netwerkpoort/hardware aan toewijzen? Volgens mij kan dit al met Oracle VirtualBox, al heb ik daar zelf nooit echt diep op ingegaan...
Virtualbox aan het installeren as we speak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
Je kan niet per programma aangeven welke route hij moet gebruiken. Dit kan alleen per ip range/adress.

Je kunt dus b.v. als 8.8.8.8 je nntp server adres is dat verkeer over een ander router laten lopen dan je default verkeer. Bij torrents kan je niks a priori zeggen over de ip adressen waar hij mee verbindt dus dat moet je over de default route laten lopen en hopen dat je geen torrent peers hebt in je apart geroute gedeelte.

(als je nntp server ook een groot torrent hoster is dan heb je een niet oplosbaar probleem).

Per process routes scheiden kan idd met virtual machines.

[ Voor 5% gewijzigd door Aetos op 17-02-2013 11:17 . Reden: laatste zin toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-07 13:40
Je kan het ook gewoon 50/50 verspreiden, door een route in te stellen voor 0.0.0.0/1 via de ene interface, en een route 128.0.0.0/1 via de andere. Dan blijft nog wel de vraag of de verhouding van je verkeer matcht met het verwachte patroon, maar daar is mee te spelen natuurlijk ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
Probleem met torrents is dat je een extern ip adres adverteert. Bij het hierboven voorgestelde systeem heb je een asymmetrische route voor de helft van je adres range. Als torrent daar niet tegen kan (Wat heel waarschijnlijk is) dan heb je voor de helft van je mogelijke peers een probleem geschapen.

Hoewel misschien gaat het goed als je juist niet je adres adverteert.

[ Voor 11% gewijzigd door Aetos op 17-02-2013 14:50 . Reden: spelling en laatste zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hans C schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:09:
[...]

Virtualbox aan het installeren as we speak!
Afbeeldingslocatie: http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/09/freddie-mercury-rage-pose-template.png
Yes, eindelijk wordt mijn advies een keer serieus opgevolgd!! :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Bartjezz schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:25:
[...]

[afbeelding]
Yes, eindelijk wordt mijn advies een keer serieus opgevolgd!! :P _/-\o_
En hij staat erop. Moet denk ik wel eerst nog even een 2e netwerkkaart installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hans C schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:40:
[...]

En hij staat erop. Moet denk ik wel eerst nog even een 2e netwerkkaart installeren.
Op zich niet. Je kan je VM's combineren met het hierboven ergens staand verhaal met 2 aparte default routes. Vanuit de ene VM naar ISP 1 en vanuit de andere VM naar ISP 2. Dan hoef je qua infra het minst te veranderen. Het hele netwerkzwikkie bridgen naar een adapter, ét voilá :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

Aetos schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:14:
Je kan niet per programma aangeven welke route hij moet gebruiken. Dit kan alleen per ip range/adress.
Je kunt rustig per *poort* aangeven welke route hij moet gebruiken en daarmee heb je het probleem van TS ook opgelost....

Zoals al eerder gemeld: Een dual-WAN router kan dit zonder enig probleem. De software die zo'n ding draait is ook uitgebreid beschikbaar voor Linux. Helaas zit ik niet diep genoeg in WHS om te zeggen of de software ook daarvoor beschikbaar is of niet. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat niet zo zou zijn.
Pagina: 1