Vraag: hardeschijf laptop in pc

Pagina: 1
Acties:

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 20:45
Beste Tweakers,

Onlangs zat ik na te denken, ik wil ergens in april een systeem kopen (heb nu geen pc meer, maar een laptop al jaren). En in dit systeem heb ik nu een SSD (van 256gb) en een hardeschijf (2 TB seagate). Maar eerlijk gezegd krijg ik de 300gb niet eens vol op mijn laptop. Dus leek het mij een optie om gewoon de hardeschijf van mijn laptop in mijn pc-kast te zetten. De vraag is echter: is dit mogelijk???? Is het gewoon simpel: uit de laptop halen, aansluiten via sata en hoppa klaar?

Want met het geld dat ik dan bespaar zou ik misschien wel 2x 256gb ssd kunnen aanschaffen. Leek mij misschien handiger.

Ik hoor het graag.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Een SATA 2.5" schijf, kan worden aangesloten op een normaal moederbord, want de aansluitingen zijn gewoon hetzelfde.

Verwijderd

Dat kan mits je de harde harde schijf in een bracket plaatst zodat hij in een 3,5 inch bay past.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 09:56:
Dat kan mits je de harde harde schijf in een bracket plaatst zodat hij in een 3,5 inch bay past.
De meeste kasten hebben tegenwoordig ook ruimte voor 2.5" disken. Daarnaast hoef je een SSD eigenlijk helemaal niet vast te zetten als je de kast toch niet verplaatst. Ik heb de SSD in mijn server ook gewoon los hangen omdat die anders plaats in zou nemen van een gewone harddisk :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 20:45
Ik heb wel iets gelezen over dat de laptop hdd slechts 5-6 volt aankan en dat als je het aansluit in je pc (en die dus 12v geeft) dat ding van binnen kapot gemaakt wordt.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

SATA heeft 3 spanningslijnen op zijn connectoren. De gele draad = 12V de rode draad = 5V en orandje voor 3.3

Bij een laptop HDD wordt dus de spanning genomen van de 5V lijn.

Edit:
Zoveel replies in 1 keer. Nou moet et wel duidelijk zijn xD

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 17-02-2013 10:26 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Burakius schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:17:
Ik heb wel iets gelezen over dat de laptop hdd slechts 5-6 volt aankan en dat als je het aansluit in je pc (en die dus 12v geeft) dat ding van binnen kapot gemaakt wordt.
Waar heb je dat dan gelezen, in de ComputerTotaal of bij de Consumentenbond?
8)7

Sata-connector 2.5" = Sata-connector 3.5", zowel qua afmetingen als spanningen e.d.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Burakius schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:17:
Klinklare onzin. Er bestaan geen speciale "laptop hdd" en "desktop hdd" met een ander voltage. Alle hdds gebruiken naar behoefte 5v of 12v. Een sata power connector levert deze beide.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/3/33/350x700px-LL-330e215b_Serial-ata-connector.GIF

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-01 14:18

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 09:56:
Heb je een voorbeeld van zo'n bracket?
Pagina: 1