Ik heb sinds een aantal maanden een probleem dat mij enorm irriteert:
Als op het internet naar een filmpje kijk op YouTube, of een film afspeel met bijvoorbeeld VLC, dan loopt op willekeurige momenten het beeld vast (freeze) terwijl het geluid enorm vertraagd (in een soort van slow motion) doorspeelt. Op dat moment reageert de computer ook niet meer.
Als je geduld hebt en je wacht een tijdje (het verschilt steeds hoe lang, maar laten we zeggen rond de minuut) dan unfreezed hij en loopt het geluid en beeld weer normaal.
Het probleem doet zich voor op willekeurige momenten. Ik zie niet echt een verband. Sommige dagen heb ik het helemaal niet, terwijl het op andere momenten op de haverklap is. Een enkele keer gebeurt het ook tijdens het spelen van een spel (audiosurf), waarbij je op je eigen muziek (alla guitar hero) racet.
Ik had het probleem nog niet toen ik mijn pc net kocht, in mei 2011. (Toen had ik er natuurlijk ook minder software en andere versie drivers/software op staan). Ik denk dat het probleem ergens in 2012 is begonnen, ik weet niet precies meer wanneer.
Wat heb ik al gedaan?
- Nieuwste videokaart drivers geïnstalleerd
- Mijn pc van binnen helemaal gestofzuigd (gek genoeg leek dit de frequentie wel enigszins te verminderen, maar het probleem was nog wel aanwezig)
- Verschillende browsers geprobeerd: chrome en firefox, nieuwste versies, allebei hetzelfde probleem.
- Windows updates en virusscanner updates zijn allemaal recent
Wie heeft een idee hoe ik erachter kom wat het is en hoe ik het kan verhelpen?
Ik ben ook erg benieuwd of het nou een hardware of een software probleem is. Ik hoop natuurlijk het laatste.
Systeem specs:
Als op het internet naar een filmpje kijk op YouTube, of een film afspeel met bijvoorbeeld VLC, dan loopt op willekeurige momenten het beeld vast (freeze) terwijl het geluid enorm vertraagd (in een soort van slow motion) doorspeelt. Op dat moment reageert de computer ook niet meer.
Als je geduld hebt en je wacht een tijdje (het verschilt steeds hoe lang, maar laten we zeggen rond de minuut) dan unfreezed hij en loopt het geluid en beeld weer normaal.
Het probleem doet zich voor op willekeurige momenten. Ik zie niet echt een verband. Sommige dagen heb ik het helemaal niet, terwijl het op andere momenten op de haverklap is. Een enkele keer gebeurt het ook tijdens het spelen van een spel (audiosurf), waarbij je op je eigen muziek (alla guitar hero) racet.
Ik had het probleem nog niet toen ik mijn pc net kocht, in mei 2011. (Toen had ik er natuurlijk ook minder software en andere versie drivers/software op staan). Ik denk dat het probleem ergens in 2012 is begonnen, ik weet niet precies meer wanneer.
Wat heb ik al gedaan?
- Nieuwste videokaart drivers geïnstalleerd
- Mijn pc van binnen helemaal gestofzuigd (gek genoeg leek dit de frequentie wel enigszins te verminderen, maar het probleem was nog wel aanwezig)
- Verschillende browsers geprobeerd: chrome en firefox, nieuwste versies, allebei hetzelfde probleem.
- Windows updates en virusscanner updates zijn allemaal recent
Wie heeft een idee hoe ik erachter kom wat het is en hoe ik het kan verhelpen?
Ik ben ook erg benieuwd of het nou een hardware of een software probleem is. Ik hoop natuurlijk het laatste.
Systeem specs:
- Windows 7 Ultimate 64-bit
- Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
- Creative Inspire T6160 - 5.1-kanaal PC multimedia luidsprekersysteem voor een thuistheater - 50 Watt
- Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket 11
- Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio
- TP-Link TL-WN851N - Netwerkadapter - PCI - 802.11b, 802.11g, 802.11n (draft 2.0)
- Sony Optiarc AD-7260S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
- G.Skill Ripjaws - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet
- 2 keer XFX RADEON HD 6850 - Grafische adapter - Radeon HD 6850 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB GDDR5 - DVI, HDMI, DisplayPort (IN CROSSFIRE)
- Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 6 MB - doos
- MSI P67A-GD65 (B3) - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - iP67 - USB 3.0, FireWire - Gigabit Ethernet - HD Audio (8-kanaals)
- OCZ Vertex 3 Series - Vast station - 120 GB - intern - 2.5" - SATA-600
- XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - 100-240 Volt wisselstroom V - 650 Watt - actieve P