BTW boeken bij korting op cadeaubon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

Topicstarter
Snapt iemand hoe het werkt met de korting die Albert Heijn geeft over die cadeaubonnen in combinatie met de btw? Op cadeaubonnen zit namelijk 0% btw.

Ik koop straks (zakelijk) een product bij de MediaMarkt waar ik een btw-bon bij krijg van het volledige bedrag. In feite klopt dit niet, omdat ik eigenlijk 15% minder heb betaald, maar ik kan wel het volledige btw bedrag terugvorderen.

Volgens mij is deze hele kortingsactie op cadeaubonnen (waardepapier) onwettig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Als voorbeeld:
Je koopt bij de AH een bon van 100 Euro, hiervoor hoef je maar 85 Euro af te rekenen bij de kassa. De cadeaubon vertegenwoordigd een bedrag van 100 euro.
Op je balans heb je een cadeaubon staan van 85 euro, hier zit geen btw op dus netto en bruto zijn gelijk. Op het moment dat je deze uitgeeft bij de mediamarkt aan een artikel van exact 100 euro zit hier wel BTW op. Het bedrag is 100 euro bruto en 82,64 netto. Het verschil is de BTW (17.36 euro), dit bedrag kun je (mits het zakelijke post is) weer aftrekken.

Waarom zou het onwettig zijn in jouw ogen?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe ik die cadeaubon inboek tegen een bepaalde waarde snap ik. Maar jij laat het interessante gedeelte van de boeking weg in je voorbeeld. Hoe je iets met een waarde van 100 euro met 85 euro kan aanschaffen. Waar laat je dat verschil? Dat 100 euro incl 21% btw 82,64 excl is kan ik ook uitrekenen.

En hoe boeken ze dat bij de albertheijn/mediamarkt weg? Stel voor dat de MM zelf de bonnen met 15% korting zou verkopen. Hoe gaan ze dan een aankoop van 100 euro incl 17,36 euro btw boeken waar ze 85 euro contant in kas voor ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 122995 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:08:
Hoe ik die cadeaubon inboek tegen een bepaalde waarde snap ik. Maar jij laat het interessante gedeelte van de boeking weg in je voorbeeld. Hoe je iets met een waarde van 100 euro met 85 euro kan aanschaffen. Waar laat je dat verschil? Dat 100 euro incl 21% btw 82,64 excl is kan ik ook uitrekenen.
Er is geen verschil, de twee transacties staan los van elkaar in de boeken.
En hoe boeken ze dat bij de albertheijn/mediamarkt weg? Stel voor dat de MM zelf de bonnen met 15% korting zou verkopen. Hoe gaan ze dan een aankoop van 100 euro incl 17,36 euro btw boeken waar ze 85 euro contant in kas voor ontvangen?
De AH doet dit op dezelfde manier. Er zit geen BTW op de cadeaubonnen die zij verkopen. Stel hun inkoopprijs is 100 euro (wat mij erg sterk lijkt) en zij besluiten deze te verkopen voor 85 euro is dat hun goed recht. Dat ze hier 15 euro op verlies maken is prima en heeft alleen gevolgen voor hun winstmarge. Dat ze dit weer opvangen door andere producten is een ander verhaal.

We nemen ook jouw voorbeeld erbij. Stel de MediaMarkt verkoopt de bonnen met 15% korting aan hun wederverkopers. De mediamarkt heeft een gigantisch assortiment, en de marge op hun producten is verschillend, bij het ene product misschien een paar procent en bij andere tientallen. Maar er is een gemiddelde winstmarge op de producten. De korting heeft hier uiteraard invloed op. Zo ook de "BTW vrije dagen" , de kortingen komen allemaal uit het beschikbaar gestelde marketing budget (de ruimte door de winstmarge)
Het verschil in de boeken zit bij inkoop en verkoop goederen.

[ Voor 18% gewijzigd door Fietsbel op 16-02-2013 22:40 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar heb jij het allemaal over Fietsbel? Volgens mij heb je geen idee van wat ik bedoel.

Die transacties staan helemaal niet 'los' van elkaar? Waar zou ik die aankoop bij MM moeten boeken dan? Iets van inkopen hoog, te vorderen btw en welke rekening crediteer ik dan? Het is in ieder geval niet Bank. En je zit nog steeds met het verschil van 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Laten we dit maar even voortzetten in een apart topic, want met het delen van kortingen en aanbiedingen heeft dit weinig meer te maken. Als iemand een betere suggestie heeft voor de titel dan hoor ik het graag :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
AH betaald inderdaad geen BTW over de cadeaubon. Mediamarkt betaald gewoon BTW over hun producten, dus 21% van de honderd euro. Die kan je dus ook weer terugvragen.

Mediamarkt kan die kosten ook gewoon weer aftrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:29
Anoniem: 122995 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:47:
Snapt iemand hoe het werkt met de korting die Albert Heijn geeft over die cadeaubonnen in combinatie met de btw? Op cadeaubonnen zit namelijk 0% btw.

Ik koop straks (zakelijk) een product bij de MediaMarkt waar ik een btw-bon bij krijg van het volledige bedrag. In feite klopt dit niet, omdat ik eigenlijk 15% minder heb betaald, maar ik kan wel het volledige btw bedrag terugvorderen.

Volgens mij is deze hele kortingsactie op cadeaubonnen (waardepapier) onwettig…
BTW staat los van de waarde van de kaart. Zelfde als onderwijs en postzegels, deze hebben ook geen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 14:28
De bonnen van de AH doen er niet toe wat jij daarvoor hebt betaald lijkt mij. Ik heb hetzelfde. Volgens mij kan ik gewoon de waarde van het product daar de btw van aftrekken.

Het product wat ik wil aanschaffen staat op de bon van mediamarkt voor 1000 euro. Daar kan ik
btw over terug vragen ( denk ik )

Waar ik de bonnen voor heb gekocht is niet relevant. ( of heb ik dat mis )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 14-07 11:46

paQ

Ik schop deze even omhoog.

Bij mijn hosting provider kun je (moet je :| ) betalen via een 'online portemonnee'.
Stel je zet daar 150 euro op, dan krijg je daar een factuur van, met alleen BTW over de ideal kosten.
enkele centen dus.

Op het moment dat je je portemonnee aanspreekt en een dienst koopt, krijg je daar een deelfactuur van waar WEL de BTW wordt verrekend.

Het lijkt er dus op dat je online saldo als 'cadeaubon' wordt verkocht (want geen BTW), maar dit maakt het natuurlijk alles behalve handig om te verwerken in de boekhouding.
Je maakt bijv 40 euro op van die 150. De deelfactuur is dus 40 euro incl BTW; de boeking van 150 moet natuurlijk verantwoord worden. Ik vind het wat ver gaan om er nu een extra rekening voor te openen in de administratie, maar 150 euro incl BTW wegboeken mag officieel niet omdat er geen BTW op de (die) factuur staat.

wat nu :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-07 15:10
Ik zou overstappen naar een normale zakelijke hostingprovider welke op normale wijze factureert. Lekker cashen zo, rente trekken van jouw 150 euro en gebruik je het niet volledig ook nog moeite doen om je geld weer terug te krijgen. Laat ze gewoon een BTW factuur sturen voor afgenomen diensten en dan betaal je die.

Dit is echt weer zo'n tenenkrommende en klantonvriendelijke oplossing als maar kan.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 22:27

mark-k

AKA markkNL

Pikoe schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 23:43:
AH betaald inderdaad geen BTW over de cadeaubon. Mediamarkt betaald gewoon BTW over hun producten, dus 21% van de honderd euro. Die kan je dus ook weer terugvragen.

Mediamarkt kan die kosten ook gewoon weer aftrekken..
Correctie, 17.36% van die 100 euro is BTW, aangezien die 100 euro het bedrag inclusief BTW is (en dus 121% van het bedrag zonder BTW). De MediaMarkt draagt dus 17,36 euro af aan de belastingdienst.

Edit: excuses, iemand heeft n 5 jaar dood paard omhoog geschopt en ik had niet op de datum gelet.

[ Voor 8% gewijzigd door mark-k op 19-07-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Davidshadow13 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:13:
Ik zou overstappen naar een normale zakelijke hostingprovider welke op normale wijze factureert.
Haha overstappen, er wordt niet voor niks gekozen voor een hostingprovider die maar 6 euro per jaar rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
paQ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:07:

Bij mijn hosting provider kun je (moet je :| ) betalen via een 'online portemonnee'.
Stel je zet daar 150 euro op, dan krijg je daar een factuur van, met alleen BTW over de ideal kosten.
enkele centen dus.

Op het moment dat je je portemonnee aanspreekt en een dienst koopt, krijg je daar een deelfactuur van waar WEL de BTW wordt verrekend.

Het lijkt er dus op dat je online saldo als 'cadeaubon' wordt verkocht (want geen BTW), maar dit maakt het natuurlijk alles behalve handig om te verwerken in de boekhouding.
Je maakt bijv 40 euro op van die 150. De deelfactuur is dus 40 euro incl BTW; de boeking van 150 moet natuurlijk verantwoord worden. Ik vind het wat ver gaan om er nu een extra rekening voor te openen in de administratie, maar 150 euro incl BTW wegboeken mag officieel niet omdat er geen BTW op de (die) factuur staat.

Bij Versio kun je ook automatische incasso inschakelen en is je problem solved.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

WeHoDo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:24:
[...]

Bij Versio kun je ook automatische incasso inschakelen en is je problem solved.
Het is Versio niet.
Geen goeie ervaringen mee...
Droefsnoet schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Haha overstappen, er wordt niet voor niks gekozen voor een hostingprovider die maar 6 euro per jaar rekent.
:O

nothing like that hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Excuus, ik dacht hetzelfde als @WeHoDo. Ik wist niet dat er ook niet budgethosters met een online wallet werkten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 12:13
paQ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:07:

enkele centen dus.

Hmmm je denkt volgens mij iets te moeilijk erover. Een online portemonnee is niets minder dan vooruit (of achteraf) betalen. Het heeft niets te maken met de werkelijke facturen of btw bedragen. Als die hosting provider dit wel als een factuur boekt is dat vreemd, maar op zich niet erg.

Dus als jij 150 op je portemonnee stort dan boek je dat gewoon als credit of kruispost of wat dan ook weg. Het zijn nog geen kosten. Pas als je iets aanschaft en een factuur krijgt boek je het in de administratie.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

YoshiBignose schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Hmmm je denkt volgens mij iets te moeilijk erover. Een online portemonnee is niets minder dan vooruit (of achteraf) betalen. Het heeft niets te maken met de werkelijke facturen of btw bedragen. Als die hosting provider dit wel als een factuur boekt is dat vreemd, maar op zich niet erg.

Dus als jij 150 op je portemonnee stort dan boek je dat gewoon als credit of kruispost of wat dan ook weg. Het zijn nog geen kosten. Pas als je iets aanschaft en een factuur krijgt boek je het in de administratie.
Ah, ja dat zou ook kunnen. Maar nog steeds knap onhandig als je het mij vraagt.
Maar van die storting van 150 euro kreeg ik gewoon een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
paQ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Ah, ja dat zou ook kunnen. Maar nog steeds knap onhandig als je het mij vraagt.
Maar van die storting van 150 euro kreeg ik gewoon een factuur.
Als je gewoon een factuur krijgt van die €150 dan boek je die toch gewoon direct in de kosten in? BTW krijg je terug en je geeft het misschien later pas uit. Dan is het alleen maar een voordeel voor jou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

YoshiBignose schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Als je gewoon een factuur krijgt van die €150 dan boek je die toch gewoon direct in de kosten in? BTW krijg je terug en je geeft het misschien later pas uit. Dan is het alleen maar een voordeel voor jou :P
Nou, dat is ook wat ik wil, alleen bevat die factuur van 150 euro dus geen BTW.
Pas als je wat gaat afsnoepen van dat tegoed, pas dat wordt er BTW gespecificeerd op de bedragen die je van het tegoed haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
paQ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:52:
[...]

Nou, dat is ook wat ik wil, alleen bevat die factuur van 150 euro dus geen BTW.
Pas als je wat gaat afsnoepen van dat tegoed, pas dat wordt er BTW gespecificeerd op de bedragen die je van het tegoed haalt.
Oh zo, dan is dat waarschijnlijk niet echt een factuur maar een soort aanbetaling/voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

dat los je op met een tussen rekening.
enige nadeel is dat je als beetje ondernemer onder aan de streep tientallen tussen rekeningen gaat krijgen door dit soort constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:53:
dat los je op met een tussen rekening.
enige nadeel is dat je als beetje ondernemer onder aan de streep tientallen tussen rekeningen gaat krijgen door dit soort constructies.
yup -O-

Pagina: 1