Toon posts:

Dimbare Powerleds?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een relatief simpele schakeling bouwen maar als leek (1ste echte electro project) ontbreekt er bij mij het een en ander aan kennis. Vandaar de volgende vragen.

Kan je power leds die aangesloten moeten worden op een led driver in serie zetten? Het geheel moet dimbaar zijn via PWM (of een andere logische/efficiënte manier). Volgens iemand op een ander forum (circuitsonline) moet ik aparte led driver gebruiken voor elke power led. Aangezien bij serie het voltage word opgeteld en de stroom hetzelfde blijft begrijp ik dit niet helemaal. Daarnaast is de led driver is er toch om een constante stroom uit te sturen?

De led driver die ik heb gezien op leds-buy is "dimbaar". Ik weet zoiezo niet of ze hiermee bedoelen dat je er zo een potmeter op kan zetten of dat je een echte dimmer erop moet aansluiten. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Deze driver kan leds in serie aan tot voedingspanning - 1,5V.

Dus als je leds 3W 700mA zijn, en dus een spanningsval van 4,3V hebben en je hebt een voeding van 12V dan kan je maximaal 3 leds in serie hangen.
Heb je 24V dan worden het 5.

De dim ingang is PWM, dus geen potmeter of echte dimmer maar PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik het snapte maar de laatste paar posts van Zylar brengt me nogal in de war:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1480057
SA007 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:49:
De dim ingang is PWM, dus geen potmeter of echte dimmer maar PWM.
Ik dacht dat een potmeter juist het aantal pulsen kon bepalen op een bordje dat pwm ondersteunt? Wat zou ik dan op de "extra" draadjes van de driver moeten aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, niets tegen de heer Zylar maar ik heb het idee dat 'ie copypasta't uit Wikipedia zonder daadwerkelijk te begrijpen wat 'ie neerzet.

Wat SA007 schreef, klopt. Je kan, mits je een voedingsspanning hebt die hoog genoeg is, netjes deze driver voor al je LEDs gebruiken. Als je ze wilt dimmen, heb je een schakeling nodig die van hoe je het wilt dimmen (een potmeter bijvoorbeeld) een PWM-signaal kan maken. Dat kan vrij simpel door middel van een NE555: bijvoorbeeld door zo'n schakelingetje te maken. R2, de transistor en de LED-strings kan je weghalen; knoop pin 3 van de 555 direct aan de PWM-ingang van je driver. (Dit alles gaat trouwens werken mits je een voedingsspanning van 15V of minder pakt; met meer blaas je je 555 op.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een 12ACDC (max 900mA) adapter gebruiken om 1 of 2 power leds van stroom te voorzien. Maar kan iemand mij dan uitleggen waarom ze zeggen dat die driver dan dimbaar is? Wat is daar dan anders aan dan bij een standaard driver? Op CO raadde iemand mij aan om een dimmer erop te zetten. Ik zou juist verwachten omdat ze die driver aanduiden als "dimbaar" dat je er zo een potmeter op kan zetten. Deze driver is iets duurder dan de andere dus dan lijk het mij dat er een verschil in zit. Ik neem aan dat je bij een standaard driver toch ook gewoon een dimmer er zo op kunt aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

12V AC zul je eerst moeten gelijkrichten en afvlakken voor je het kan gebruiken. Kan wel, maar als je dan toch efficient bezig bent kan ik je eerder aanraden om een 12V switching power supply'tje te halen; da's zuiniger.

Een niet-dimbare unit heeft geen PWM-ingang. Daar kan je dan wel een dimmer voorzetten, maar die gaat niet doen wat je verwacht: omdat de driver een switched-mode dingetje is gaat 'ie uit het beetje spanning dat de dimmer 'em voert toch proberen 100% van het vermogen voor de leds te halen. (Beetje simpel uitgelegd, maar daar komt het op neer.) Netto resultaat is dat je het hetzij niet kan dimmen, hetzij er iets boem zegt. Dus nee, je kan er niet gewoon een dimmer voor aansluiten :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Zoals hier boven al aan gegeven, pak gelijk een DC spanningsbron, dat scheelt weer een gelijkrichter- en afvlak condensator circuitje.

Wat betreft het maximum aantal LEDs in serie;

Zoals op de product pagina al vermeld staat kan je er maximaal 3 LEDs in serie aanhangen, het enige dat je hierbij in de gaten moet houden is dat je voeding voldoende spanning levert. ik quote even het volgende van de product pagina van ledsbuy.nl.

"De LEDs die op deze aansturing worden aangesloten dienen in serie aangesloten te worden. De voedingsspanning moet daar voor minimaal de totale klemspanning van de LEDs + 1,5V zijn."

De klemspanning wordt ook wel spanningsval of simpelweg spanning genoemd, dit geeft dus;
- [ Minimale voltage van voeding = 1,5 Volt + (aantal leds X klemspanning) ]

Wat boven mij ook al gezegd was, maar nog maar even ter bevestiging;
Deze LED drivers zijn schakelende voedingen, deze apparaatjes proberen ongeacht wat voor voltage je op de ingang zet, altijd dezelfde hoeveelheid(in dit geval 700mA) stroom te leveren, en verhogen of verlagen het voltage op de uitgang om dit te realiseren. op het moment dat de ingang spanning zo laag wordt(door bijv. een dimmer in de voedingslijn) dat de driver niet meer de ingestelde stroom sterkte kan bereiken, zal de driver stoppen met schakelen en krijg je problemen.

De dimbare drivers hebben nog wat extra componenten aan boord zodat je die met een PWM signaal kan "dimmen".
Een PWM signaal kan je maken met een microcontoller of een simpel 555 IC'tje oid.

hoop dat je hier verder mee kan

[ Voor 1% gewijzigd door architok op 17-02-2013 04:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

architok schreef op zondag 17 februari 2013 @ 04:23:
Zoals hier boven al aan gegeven, pak gelijk een DC spanningsbron, dat scheelt weer een gelijkrichter- en afvlak condensator circuitje.

Wat betreft het maximum aantal LEDs in serie;

Wat boven mij ook al gezegd was, maar nog maar even ter bevestiging;
Deze LED drivers zijn schakelende voedingen, deze apparaatjes proberen ongeacht wat voor voltage je op de ingang zet, altijd dezelfde hoeveelheid(in dit geval 700mA) stroom te leveren, en verhogen of verlagen het voltage op de uitgang om dit te realiseren. op het moment dat de ingang spanning zo laag wordt(door bijv. een dimmer in de voedingslijn) dat de driver niet meer de ingestelde stroom sterkte kan bereiken, zal de driver stoppen met schakelen en krijg je problemen.
Let er dus wel op: Die driver zal dus hoe dan ook proberen om 700mA door je LEDs heen te duwen. Het is een stroombron, dus als je LEDs hebt die een kleinere stroom verwachten (bv. 100mA of 300mA voor 1W LEDs) dan zul je met deze driver je LEDs slopen.

Gebruik hem dus echt alleen voor 3W powerleds, en pak als je kleinere LEDs hebt een aparte driver.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar was ik al bang voor dat ze de spanning ook dan automatisch zouden regelen. Ik begrijp dat het een stroombron is en geen spanningsbron. Maar een ding blijft mij onduidelijk. Kan ik op die dimbare driver dan wel gewoon een dimmer aansluiten? Of zet een dimmer geen signaal om naar pwm? Ik heb namelijk geen idee hoe een dimmer precies werkt.

Ik zat te denken aan deze: http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-2568.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:21:
Ok, daar was ik al bang voor dat ze de spanning ook dan automatisch zouden regelen. Ik begrijp dat het een stroombron is en geen spanningsbron. Maar een ding blijft mij onduidelijk. Kan ik op die dimbare driver dan wel gewoon een dimmer aansluiten? Of zet een dimmer geen signaal om naar pwm? Ik heb namelijk geen idee hoe een dimmer precies werkt.

Ik zat te denken aan deze: http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-2568.html
Die dimmer gaat (met 700mA LEDs) gewoon werken, zonder dat je daar een extra dimbare driver op aan hoeft te sluiten. Gewoon 12V aan een kant erin, LEDs aan de andere kant (in serie) eruit.

Als je een 'gewone' (230V) dimmer gebruikt dan maak je wel een en ander kapot.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• architok
Stoney3K schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:56:
[...]

Die dimmer gaat (met 700mA LEDs) gewoon werken, zonder dat je daar een extra dimbare driver op aan hoeft te sluiten. Gewoon 12V aan een kant erin, LEDs aan de andere kant (in serie) eruit.

Als je een 'gewone' (230V) dimmer gebruikt dan maak je wel een en ander kapot.
Wat denk ik zijn vraag is, is of hij een dimmer, potmeter oid. op die dimbare LED driver kan/moet aansluiten om de lichtsterkte te regelen.
Dat kan dus niet! Een dimmer is niets meer dan een weerstand met een variabele waarde ( van; minimale weerstand(+/- 0 Ohm) = aan, naar; maximale weerstand = uit, en alles wat er tussen ligt)

Ik quote nog even van de product pagina van de dimbare LED driver
"De dim ingang (PWM) dient altijd aangesloten te worden. Wanneer deze niet gebruikt wordt, kan deze gewoon bij de voedingsspanning aangesloten worden."
Om te kunnen dimmen, moet je er dus een PWM signaal opzetten. Dit signaal kan je creëren met bijvoorbeeld een microcontroller(MCU), daar is wat programmeer werk voor nodig. Of met een simpel IC als de 555, waarmee je met nog een paar componenten en een potmeter(dimmer) een PWM signaal kan maken.

succes!

[ Voor 7% gewijzigd door architok op 20-02-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo wat programmeer werk? Zit je dan meer aan een Arduino achtig iets te denken of iets als een rgb controller (of een enkel kanaal versie daarvan).
En wat is het voordeel van PWM ten opzichte van zo'n standaard dimmer? Ik neem aan dat het efficienter is maar zijn er verder nog andere noemenswaardigheden.

P.S. Ik wil niet moeilijk doen maar ik probeer er vooral wat van te leren. Dat is een van de redenen dat ik het zelf wil maken.

• architok
Als je uit een microcontroller(zoals een arduino) een PWM signaal wil krijgen zal je hem eerst moeten programmeren.

Echter ben je, zoals al eerder gezegd, niet gebonden aan een microcontroller. Er zijn zat andere oplossingen om een PWM signaal te maken.

Veder gaat het er hier niet om, wat beter of slechter is, je kan die dimbare LED driver enkel en alleen dimmen dmv een PWM signaal, hier kan je simpelweg geen dimmer voor gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door architok op 21-02-2013 01:07 ]

Pagina: 1