• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-02 10:03
Na mijn laatste topic in ''Overclocking & Tweaking" heb ik besloten mijn systeem licht bij te werken door een ander moederbord,geheugen en voeding aan te schaffen. Mijn nieuwe systeem is geworden:

Asus P5Q-E
Intel Core 2 Quad Q6600 @@ 3,15
4x1gb Corsair dominator PC2-8500
Amd Radeon HD 5870
Antec 620W PSU

Het probleem is nu, Dat als ik mijn systeem koud opstart er niets gebeurd.
Geen piepjes niets, Allen ventilatoren gaan wel draaien, Lampjes op moederbord branden wel.
Als ik hem tijdje zo laat staan en ik reset hem dan start hij wel op, Bios reset helpt ook.

Nu vraag ik me af wat er mis kan zijn. Als de pc eenmaal gestart is werkt alles vlekkeloos.
Ik verdenk zelf de voeding maar heb helaas geen exemplaar liggen om mee te proberen.

is dit een moederbord probleem of voeding?
Iets dat koud geen contact maakt en warm wel? of Heeft PC2-8500 meer voeding nodig?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
is dit een moederbord probleem of voeding?
Dat is niet te zeggen zonder het uit te testen.

Heb je al eens zo kaal mogelijk geboot ? Nieuwste BIOS geflashed ?

• Chris96
PilatuS schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 19:29:
[...]

Dat is niet te zeggen zonder het uit te testen.

Heb je al eens zo kaal mogelijk geboot ? Nieuwste BIOS geflashed ?
Ik probeer zsm een andere voeding te regelen.
klopt het trouwens dat pc8500 een hogere voltage nodig heeft dan hij verkrijgt via de auto functie?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Chris96 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 19:41:
[...]

klopt het trouwens dat pc8500 een hogere voltage nodig heeft dan hij verkrijgt via de auto functie?
Je kan het beste even kijken wat er op het geheugen staat en dat handmatig instellen.

• Chris96
PilatuS schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 20:06:
[...]

Je kan het beste even kijken wat er op het geheugen staat en dat handmatig instellen.
Waarschijnlijk het probleem al gevonden...

5-5-5-15 op 2,1 volt

Morgenochtend als hij koud is eens proberen.
Is het aan te raden de timmings 5-5-5-15 te houden wanneer je hoger dan 1066 gaat?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik zou beginnen met iets hogere timings en 800 Mhz, handmatig het geheugen instellen op het voltage dat op het geheugen staat is het beste.
Lagere timings maakt het geheugen sneller, maar ook instabieler, zeker als het moederbord er niet goed mee overweg kan.
Hogere timings en een kloksnelheid van 800 Mhz met het voor het geheugen opgegeven voltage is het beste om op te beginnen, als hij het dan nog niet goed doet is er waarschijnlijk iets anders aan de hand, eventueel de voeding. Maar het geheugen is een goede kans.

• Chris96
hij draaid nu op 5-5-5-18 @ 576mhz op 2.12v
met een cpu clocksnelheid van 3240mhz

Probleem is niet de stabiliteit, hij wil nog steeds niet koud starten.
Tenzij ben ik achter gekomen er maar 1 geheugen module inzit, vreemd...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van het bord?
Asusborden staan erom bekend nogal kieskeurig te kunnen zijn als het aankomt op geheugen.

• Chris96
TERW_DAN schreef op zondag 17 februari 2013 @ 17:28:
Staat het geheugen op de QVL van het bord?
Asusborden staan erom bekend nogal kieskeurig te kunnen zijn als het aankomt op geheugen.
DDR2 1066 1024MB CORSAIR
Heat-Sink Package
N/A N/A DS
Box P/N:TWIN2X2048-8500C5D
(CM2X1024-8500C5D)(EPP)

Supported:

A. Supports one modules inserted into either slot as single-channel memory configuration
B. Supports one pair of modules inserted into either the yellow slots or the black slots as one pair of dual channel memory configuration

Unsupported
C. Supports 4 modules inserted into both yellow and black slots as two pairs of dual channel memory configuration

:(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt met 4 modules nog eens kijken of je het voltage van de MCH wat omhoog kan zetten (met 0.1 of 0.2V) om het wat stabieler te krijgen. Maar mijn ervaring met de P5Q en niet supported geheugen is niet heel best.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat die Antec voeding nog van een oudere generatie voedingen is en er elco's in zitten die eerst opgeladen moeten worden. Daarbij kan ik mij goed voorstellen dat de elco's aan het slijten zijn en bij een koude start ontladen zijn.

Frapante is namelijk dat wanneer je de pc een tijdje gewoon laat staan dat ie dan wel op start en vermoedelijk de elco's dan wel genoeg geladen zijn. Dus naar mijn mening ligt het toch puur aan de voeding en denk ik dat je probleem opgelost is met een nieuwe voeding.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik heb met onderstaande (vergelijkbare) config alleen maar problemen gehad om het met Corsair geheugen aan de praat te krijgen. Ik had Corsair xms2 geheugen en keurig de voltages genomen van de specs en bijbehorende timings en tig varianten daarop, maar allemaal ellende. Paar maal retour geweest en onder garantie vervangen maar iedere keer hetzelfde geneuzel. Op een gegeven moment bijbetaald en Corsair Dominator xms2 gekregen, dus identiek aan TS !! .. maar ook daarmee nog steeds drama!! :( :(

Toen was ik het spuugzat en heb ik spotgoedkoop (ten opzicht van de Corsair!) Kingston HyperX gekocht met levenslange garantie en nooit meer problemen gehad :P

voordat je avond aan avond verprutst en je dinnetje pissig op de bank alleen zit .. zou ik het wel weten ;)

edit:
fail: Corsair Xms2 CM2X1024-8500C5 5-5-5-15 1066MHz
fail: Corsair Dominator Xms2 CM2X1024-9136C5D 5-5-5-15 1142MHz

win!: Kingston Hyper X KHX8500D2K2/2GN (2x 2GB kit)

[ Voor 33% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-02-2013 19:57 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Chris96
Voeding / geheugen? haha :P

Deze voeding is het trouwens:
http://www.rwlabs.com/ima...rrent_gamer620/antec1.jpg

Maarre als ik de QVL goed gelezen heb dan mag het geheugen erin,
Zolang je maar 1 module per paar banken gebruikt wat zou betekenen dat dat ik ipv 4gb maar 2gb zou kunnen gebruiken.

Ik heb de situatie al eens eerder gehad, met mijn asus p4p800 , de standaard 400 psu die in de kast zou wou hij niet mee starten (nieuw) en heb toen een ander exemplaar gepakt die ik nog had liggen nooit last mee gehad.

Voordat ik nou naar de winkel ren om een nieuwe PSU te halen wil ik toch eens weten of het niet het geheugen is. Dus bouw hem later op de avond om naar DDR800 wat ik nog heb liggen dan weten ik het toch pas zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris96 op 17-02-2013 20:10 ]

• Chris96
Vanmorgen koude start, geen enkel probleem met DDR2 800mhz.
Dus PSU kunnen we van het lijstje schrappen, schijnbaar accepteer hij geen 4 modules corsair maar maximaal 2...
Pagina: 1