Toon posts:

[NAS4Free] Samba shares na reboot ontoegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 10:00

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Na reboot van mijn NAS4Free virtuele machine onder ESXi (na 50 dagen uptime) kan ik niet meer verbinden met de Samba shares vanaf Windows, Linux en OSX.

Wanneer ik de share via OSX wil benaderen krijg ik de melding dat "Het originele onderdeel van 'X' onvindbaar is.". Windows geeft een soort gelijke melding.

smbd[4820]: canonicalize_connect_path failed for service <sharenaam>, path <pad>
smbd[4820]: [2013/02/16 18:24:08.403256, 0] smbd/service.c:1055(make_connection_snum)

Ik heb al wat Google werk verricht daaruit komen 2 oorzaken:
1. iets met rechten op de mappen, kan kloppen. Via de Filemanager kan ik de shares ook niet meer onder /mnt/* zien.
2. iets wat te maken heeft met het toevoegen van ./ en ../ om door de mappen te navigeren.

Wanneer ik via de Shell naar de /mnt/* map navigeer kan ik wel de datasets zien, maar niet de shares zelf. Hoewel de harddiskruimte op het dashboard onveranderd is, kan ik de data zelf niet zien omdat deze op de shares staan.

Ik heb al geprobeerd nas4free te updaten naar de laatste versie, dat mocht niet helpen. Daarnaast heb ik de Shares ook al eens geprobeerd aan te passen door geust access aan te zetten. Ook meermaals de service en de server opnieuw gestart, mocht allemaal niet baten, service start gewoon op, maar de shares blijven ontoegankelijk/weg. Ook wanneer ik deze bekijk via de shell. Ik heb ook al gekeken of de virtuele of harddisk vol zat, dat is niet het geval. Ook zijn de logfiles van "normale" grootte. Als ik de datasets controleer op fouten zie ik geen errors staan, SMART status is normaal en via de shell kan ik op de betreffende dataset gewoon een map maken, daar wat in zetten en weer verwijderen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Het is nogal een vervelend probleem, welke ik graag snel opgelost zie.

[Voor 26% gewijzigd door Ultimation op 17-02-2013 11:28]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Ik heb wat meer research gedaan en het nijgt een beetje naar een rechten probleem. Alleen dat snap ik niet, wanneer ik via de shell/commandline naar de /mnt/<dataset> navigeer kan ik de shares niet zien. Ik ben op dat moment als root ingelogd en nog kan ik die shares niet zien. Is het dan mogelijk dat een service/gebruikeraccount meer rechten heeft dan de root gebruiker? Of dat mappen onzichtbaar worden voor de root gebruiker?

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Probleem is opgelost.

Het had te maken met het missen van rechten van het gebruikersaccount welke ik ingesteld had op de share en welke ik gebruikte om met de shares te communiceren. Ik controleerde nogmaals de rechten voor deze user en zag dat de rechten niet langer zijn ingesteld.

Door de rechten opnieuw in te stellen was het weer mogelijk om met de shares te verbinden en te communiceren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee