Help , advies AUB welke router moet ik nou nemen ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:32
Hallo,

Ik zit met een probleem.
Mijn limiet van me huidige router is op zijn top. Mijn ISP levert een snelheid van 60MB/s, en mijn router kan maar tot 25MB/s. Ik heb nu een linksys router, waar ik vele jaren (5) jaar nu blij mee was.

Maar met alles komt er wel een einde aan, dus ik ben nu op zoek naar een redelijk betaalbare router.
Met toch wel wat gevraagde functies:
  • VPN mogelijkheden
  • USB-mogelijkheden (vooral voor FTP)
  • guest acces (aparte wifi voor gasten die langs komen)
Prijs max €100,- miniaamaal €50,- zou toch wel moeten lukken ?
2de hands mag ook, mits het maar een reable prijs .

Heb al op een aantal fora zitten kijken, en vrienden gevraagd wat nou een redelijke goede is, en ik ben er niet uit. Ieder heeft zijn eigen mening over verschillende routers, wat natuurlijk goed is. Maar voor mij geen toegevoegde waarde heeft, omdat het dan nog moeilijker kiezen voor me is.

De router merken die langskwamen
  • Draytek vigor 2850vn
  • TP-LINK wdr4500 (n750)
  • Linksys ea4200 t/m ea4500 (wel met een negatieve punt van slechte wifi problemen)
  • netgear wndr4000
PS: extra vraag: Inhoevere kan de TP-LINK wr1043ND, mochten andere uitgesloten worden door dat ze te duur zijn. Mee met de huidige generatie routers? Aangezien de meeste nu toch wel dual-band zijn en de 1043nd weer niet. Voordelen je kan hem wel flashen, maar dan vervalt garantie weer..

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 17-02-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

djbosanac schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:52:
Ieder heeft zijn eigen mening over verschillende routers, wat natuurlijk goed is. Maar voor mij geen toegevoegde waarde heeft, omdat het dan nog moeilijker kiezen voor me is.
Wat is dan het nut van dit topic. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
zijn genoeg routers op de wereld ja.
Alleen er is geen richting , welke nou voor ongeveer €100,- goed is.
De gevraagde eisen wil ik als het ka de wifi en de VPN dat het mogelijk is, maar qua merk zijn der al vele opgenoemd ..
Belde alternate net, en tplink kan alleen binnen eigen netwerk, is dus niet te benaderen via extern, maar laat wel weer toe. Daarom tweakers hulp aangezien hier vele techneuten en mensen met ervaring zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
djbosanac schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 16:41:
zijn genoeg routers op de wereld ja.
Alleen er is geen richting , welke nou voor ongeveer €100,- goed is.
De gevraagde eisen wil ik als het ka de wifi en de VPN dat het mogelijk is, maar qua merk zijn der al vele opgenoemd ..
Belde alternate net, en tplink kan alleen binnen eigen netwerk, is dus niet te benaderen via extern, maar laat wel weer toe. Daarom tweakers hulp aangezien hier vele techneuten en mensen met ervaring zitten
Ik denk dat niemand weet wat je met bovenstaande bedoelt... herlees het stukje nog even en maak het wat duidelijker en vooral leesbaarder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Er zijn genoeg routers voor een bepaalde prijs mertk/type etc.
Ik heb er een aantal voorbij zien komen, maar ben er nog niet uit.
Komt vooral wanneer dan alles terug lees op fora's bij andere mensen het verhaal niet klopt wat ik hoor en mee krijg.

Zo zegt er iemand tegen mij , dat de TP-LINK bijvoorbeeld wel VPN ondersteunt, bel ik Alternate op, is het weer van niet. Dus zo kom ik natuurlijk niet ver met het aanschaffen van een router.

. Laat ik het zo vragen, is er uberhaut een router die vpn/wifi guest heeft in een prijsklasse van max €100,- ?

[ Voor 28% gewijzigd door theduke1989 op 16-02-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297223

Zoek er een die native ipv6 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk eens op http://www.smallnetbuilder.com/finders/router/view en filter daar de opties die je nodig hebt. Of lees de (doorgaans zeer uitgebreide) reviews van modellen die je al op het oog had.

Edit: bij nader inzien zijn die filters niet heel briljant (en staan niet al je eisen daar bij). De reviews daar blijven een goede tip.

Wat versta je overigens onder VPN mogelijkheden? Dat er een VPN server ingebouwd zit waardoor je vanaf buiten via VPN een verbinding met je thuis-LAN kan leggen?

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 16-02-2013 17:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Orion84 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 17:46:
Kijk eens op http://www.smallnetbuilder.com/finders/router/view en filter daar de opties die je nodig hebt. Of lees de (doorgaans zeer uitgebreide) reviews van modellen die je al op het oog had.

Edit: bij nader inzien zijn die filters niet heel briljant (en staan niet al je eisen daar bij). De reviews daar blijven een goede tip.

Wat versta je overigens onder VPN mogelijkheden? Dat er een VPN server ingebouwd zit waardoor je vanaf buiten via VPN een verbinding met je thuis-LAN kan leggen?
Ik zal eens een kijkje nemen.
En inderdaad het liefst dat het al een VPN-server heeft, zodat ik inderdaad vanaf buitenaf erop kan.
En anders moet ik zelf een vpn-server (brug) gaan maken, want ik had dan voor budget router de wdr4300 in gedachten, die laat wel VPN toe, dus als ik een VPN-server zelf kan maken, zou dat wel een goede optie zijn.

Daarnaast schijnt de ASUS RT66U €120 al een ingebouwde server te hebben, maar voor die prijs hebben meerdere een VPN-SERVER ???

Het flashen van je router dd-wrt kan bij de wdr4300 niet :( is dat in de toekomst wel belangrijk ??
want de wr1043nd kan je wel weer namelijk dd-wrt flashen, maar is een eerdere serie..

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 16-02-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > CEA

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:18
Je vermeld niet of je bedraad of draadloos werkt.

25MB/s via Wifi kan het ook zijn dat je draadloze netwerkkaart niet sneller kan.

Hou hier dus ook rekening mee als je draadloos werkt.
Mogelijk dien je dan je netwerkkaart te vervangen of andere te gebruiken.

Als je kiest voor wr1043nd dan kun je beter kijken naar OpenWRT ipv DD-WRT.
Is ook een mooi topic over deze router: [Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND

Heeft erg veel mogelijkheden voor een leuke prijs en al je wensen zijn met OpenWRT zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:34
Ga voor tp-link wr1043nd.
Deze router staat bij veel tweakers thuis en de opties die jij zoekt zijn zeker mogelijk met dd wrt of open wrt
Bel nooit naar alternate voor advies. Die hebben weinig verstand van zaken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
met een WR1043 is er ook guest access over wifi mogelijk? Ikzelf zat ook met soortgelijke wensen als TS. indien de 1043 dit kan is het haast de ideale rourer, zeker qua prijs!!

ok, korte search in het ervaring topic leert dat er in ieder geval templates zijn in open-wrt die dit behandelen. Keus is voor mij daarmee gemaakt!

[ Voor 29% gewijzigd door Lankman op 17-02-2013 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Heb je nou kabel of V/ADSL?

Al eens gekeken naar Draytek? http://www.draytek.nl/producten
Of AVM? http://www.avm.de/en/Produkte/index.html

Beide voorzien van VPN functionaliteit, hoewel een Draytek beter bij je wensen lijkt te passen. Geen idee of het compatible is met je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 23:01
Geen verstand van VPN maar een D-link Dir 855.
Is dualband en heeft voor beide banden gegarandeerd een Guest Zone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03

FeaR

In GoT we trust

Eh nee :) Consumentenelektronica Aankoopadvies is alleen voor apparatuur welke binnen CE wordt besproken en dat zijn apparaten als receivers, speakers, versterkers, TV's, mediaspelers, et cetera. Geen netwerkapparatuur, dat blijft binnen Internet & Netwerken. Wellicht kan Componenten Aankoopadvies ook nog, maar Consumentenelektronica Aankoopadvies is niet de plaats.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Lankman schreef op zondag 17 februari 2013 @ 08:20:
met een WR1043 is er ook guest access over wifi mogelijk? Ikzelf zat ook met soortgelijke wensen als TS. indien de 1043 dit kan is het haast de ideale rourer, zeker qua prijs!!

ok, korte search in het ervaring topic leert dat er in ieder geval templates zijn in open-wrt die dit behandelen. Keus is voor mij daarmee gemaakt!
Klopt als je wrt gaat gebruiken, zal je wel de mogelijkheden hebben.
DD-WRT is alleen de wr1043ND die ik misschien wil te flashen de nieuwere variant zoals de wdr4300(n750) kan dat weer niet, alleen wat ook jammer is , en dat las ik vandaag nog extra goed dat ze beide geen ipv6 ondersteunen ook niet met het flashen, en met de updates tot nu toe :( wel jammer. maar qua prijs is de 1043ND echt goed, heeft ook de sticker van tweakers 2012 ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MikeOO schreef op zondag 17 februari 2013 @ 07:57:
Je vermeld niet of je bedraad of draadloos werkt.

25MB/s via Wifi kan het ook zijn dat je draadloze netwerkkaart niet sneller kan.

Hou hier dus ook rekening mee als je draadloos werkt.
Mogelijk dien je dan je netwerkkaart te vervangen of andere te gebruiken.

Als je kiest voor wr1043nd dan kun je beter kijken naar OpenWRT ipv DD-WRT.
Is ook een mooi topic over deze router: [Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND

Heeft erg veel mogelijkheden voor een leuke prijs en al je wensen zijn met OpenWRT zeker mogelijk.
Enige nadeel is je garantie valt weg, en ik had in de ervaringen geleden, dat de snelheid van je router vele malen achteruit gaat? Nu weet ik niet of da zo altijd is of , of alleen bij hem... Maar dacht dus ook om dat daar een 1043ND aan te schaffen.. Nu heb ik een extra vraag:

1- De meest nieuwe routers zijn (dual-band) Inhoevere maakt dat uit voor de consument, voor mij hoelang zou ik met zo'n router mee kunnen gaan , want ik wil niet dat ik opeens over 2/3 jaar weer een nieuwe moet aanschaffen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 63975 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 09:02:
Heb je nou kabel of V/ADSL?

Al eens gekeken naar Draytek? http://www.draytek.nl/producten
Of AVM? http://www.avm.de/en/Produkte/index.html

Beide voorzien van VPN functionaliteit, hoewel een Draytek beter bij je wensen lijkt te passen. Geen idee of het compatible is met je budget.
Klopt ik kreeg via via te horen dat ik de vigor2850 zou moeten nemen, omdat die ook UPC/ZIGGO ondersteunt, als ik naar de prijsklasse kijk, dan valt die over het budget heen, maar er is iemand die een 2de hands op tweakers hier aanbied, dus ik weet niet wat ik er voor zal moeten vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
djbosanac schreef op zondag 17 februari 2013 @ 18:39:
[...]

Enige nadeel is je garantie valt weg, en ik had in de ervaringen geleden, dat de snelheid van je router vele malen achteruit gaat? Nu weet ik niet of da zo altijd is of , of alleen bij hem... Maar dacht dus ook om dat daar een 1043ND aan te schaffen.. Nu heb ik een extra vraag:

1- De meest nieuwe routers zijn (dual-band) Inhoevere maakt dat uit voor de consument, voor mij hoelang zou ik met zo'n router mee kunnen gaan , want ik wil niet dat ik opeens over 2/3 jaar weer een nieuwe moet aanschaffen ...
Garantie maakt niets uit want je kunt de orginele firmware er weer op flashen. Je moet alleen even goed opletten welke versie je van de router hebt en welke OpenWRT er op kan. Er zijn namelijk 2 versie van OpenWRT en de backfire versie werkt niet op elke versie en dan is het einde router.
Verder zeer eenvoudig. Flashen kun je vanuit de orginele firmware doen.
Voor sommige routers dien je eerste een oudere duiste firmware te flashen. Ik heb dat voor de zekerheid gedaan en dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt. Maar die info is allemaal in het eerdere aangeven topic en bij OpenWRT beschreven/

Guest WiFi is met de orginele firmware niet mogelijk. Met OpenWRT werkt dit uitstekend. Sterker nog je kunt zelf meerdere WiFi netwerken opzetten. DD-WRT daarmee zijn de ervaringen wat ik hier en daar lees inderdaad minder qua snelheid.

Gebruik zel 2x een 1043ND. Beide met OpenWRT.
1 werkt als router en de andere gebruik ik als Access Point. Op beide hetzelfde Guest WiFi netwerk aangemaakt en zo dekking in en om het gehele huis.

Voor mij heeft de orginele firmware 1 groot nadeel en dat is dat je maar 16 portforward kan aanmaken en dat was te kort. Ik draai nu ruim een 1 week met OpenWRT en zeer stabiel, zeker met de firmware van Ultraman in het topic wat ik eerder heb aangegeven.

dual-band kan handig ziin als er erg veel draadloze router in je omgeving zijn. De meeste gebruikers werken op 2,4Ghz en als jij op 5Ghz gaat werken heb je dus geen last van elkaar.

Maar 5Ghz is wel een stuk minder sterk dus het bereik is daarmee ook minder en dat kan net het verschil maken. Tevens dien je wel hardware te hebben die ook de 5Ghz ondersteunt anders heb je er niets aan.
Aan jouw de keus wat je voorkeur is. Als het niet heel druk is heb je het niet nodig. Wil je op de toekomst voorbereid zijn dan is dual-band natuurlijk altijd beter. Maar goed tegen die tijd is er mogelijk wel weer iets anders.

De 1043ND heeft als groot voordeel dat hij heel leuk geprijst is en voor dat geld icm OpenWRT zoveel mogelijkheden heeft.

Uiteraard zijn er veel meer routers waarmee OpenWRT of DD-WRT ook werken. Voordeel hiervan is dat je extra mogelijkheden krijgt en fabrikanten zijn meestal na een paar keer een update wel weer klaar met de router terwijl de ontwikkeling van bovenstaande firmware gewoon veel langer doorgaat.

99% van de routers werken prima met Ziggo/UPC dus daar hoef je je zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt voor deze mooie uitleg.
Mijn keus is dan ook snel gemaakt.

En inderdaad, voor nu draaien alleen 2x laptop en 1 telefoon op wifi voor de rest is alles bekabeld.
Wel moet ik binnenkort een switchje erbij halen, ik merk toch dat 4lan poorten erg weinig is.

Bedankt, het wordt dus een TP-LINK TL1043ND, en ik ga dan als ik jou topics kan terug vinden allemaal even over lezen van de OpenWRT, en anders als het mag via pm support...

Bedankt allemaal voor de hulp, ik heb zelf ook nog door zitten lezen, de VPN gebeuren kan ook via openVPN.com ik weet niet of het allemaal soepel werkt, maar 1043ND heeft een VPN Pass trough dus het zal moeten kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Topic staat hier vermeld: MikeOO in "Help , advies AUB welke router moet ik nou nemen ??"

DM mag altijd.
Pagina: 1