Toon posts:

Welke 3d videokaart voor Pentium 2 266 MHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op de vraag welke 3d videokaart ik bij mijn systeem zou moeten nemen heb ik in drie verschillende winkels drie verschillende adviezen gekregen. Ik weet het nu ook niet meer. Wie weet het wel?

De PC waar het omgaat heeft de volgende configuratie:
ABit LX6 moederbord (66 MHz, AGP slot)
Pentium 2 266MHz
128 Mb SDram

De drie volgende 3d versnellerchips zijn mij aangeraden:
TNT2 pro
Geforce 2 M64
Foodoo 3

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
geforce m64 bestaat niet :D
en het een voodo ipv foodoo

Ik zou een geforce 2 mx nemen of een kyro apparaat
voodoo5 doet ook leuk mee :)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

ik zal gaan voor de geforce maar ik weet niet waarvoor je je pc gebruikt
en wat je budget is

• elgringo
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op zaterdag 02 juni 2001 22:17 schreef tomazzz het volgende:
ik zal gaan voor de geforce maar ik weet niet waarvoor je je pc gebruikt
en wat je budget is
Dus je weet niet hoe je moet lezen ?

if broken it is, fix it you should

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Geen Kyro, die zijn zeer processor afhankelijk.

Ik denk dat je met een TNT2 ultra wel ok zit ja. Voodoo 3 is ongeveer van het zelfde niveau.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

De TNT2 Pro/Ultra valt zowiezo af. De techniek is achterhaald en qua prijs ten opzichte van de andere twee is het verschil minimaal. Als je gaat voor beeldkwaliteit zou ik kiezen voor de Geforce MX (correct me if I'm wrong).

edit:

Wat betreft de Kyro sluit ik me bij Tampie aan. Gezien je config zou die kaart een te grote belasting vormen.

• Ramon
Op zaterdag 02 juni 2001 22:26 schreef epplod het volgende:
De TNT2 Pro/Ultra valt zowiezo af. De techniek is achterhaald en qua prijs ten opzichte van de andere twee is het verschil minimaal. Als je gaat voor beeldkwaliteit zou ik kiezen voor de Geforce MX (correct me if I'm wrong).

edit:

Wat betreft de Kyro sluit ik me bij Tampie aan. Gezien je config zou die kaart een te grote belasting vormen.
Over de prijs heb je gelijk en over de techniek ook. Echter, de TNT2 is echt nog wel snel genoeg en de beeldkwaliteit is ook beter dan bij een Geforce 2MX.

Verwijderd

voodoo3

Verwijderd

voodoo3 maak niet uit welken
is niet echt cpu afhankelijk
tnt kaarten wel

en ik zal die pen2 266 even overclokken als ik jouw was

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Ik zal iig geen TNT2 nemen, die overbelast waarschijnlijk je Northbridge (waarschijnlijk al440lx)...had ik ook last van. Geforce 2mx is leuk natuurlijk, voodoo 3 ook.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Steek er een 2e hands voodoo2 in. Een vriend van mij draait op z'n ouwe PII233 met voodoo2 ook nog B&W, dus dat zit wel snor.

Verwijderd

ik heb ook een abit LX6, met een 333@375 proc.

ten eerste knal die 66Mhz op 75Mhz, kan je mobo makkelijk aan =) vooral die LX6

ten tweede, nee geen tnt2, of Geforce2 kaart, dat spul werkt niet, je mobo werkt daar niet mee, geeft te weinig stroom ofzo(kweenie pcies maar het werkt niet< dat weet ik wel).

Ik heb eerst een viper550 gehad, toen een diamond stealth 3 S540 32mb gekocht, werkt best leuk alleen nogal buggie die savage4 pro chip. Kheb nu weer lekker die viper en dat bevalt me prima.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op zaterdag 02 juni 2001 22:26 schreef epplod het volgende:
onzin. Sindswaneeer heeft een mx betere beeldkwaliteit dan een ultra?

als je t&L negeert zou je zelfs kunnen verdedigen dat gezien de cpu de bottleneck is er geen verschil te merken valt.

Ik zou een voodoo 3 of tnt 2 (Evt ultra) kopen. Mischien 2e hands. heel eventueel een gf mx, maar das aardig overkill.

Wat voor spellen speel je veel? (ut= voodoo)

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Ramon
misschien toch maar een Geforce2MX, met het oog op de toekomst.

:?

Verwijderd

Mensen een TNT (en Kyro) is heel erg CPU afhankelijk, en aangezien dit nog maar een p2-266 is, kan die TNT niet tot zijn volste recht komen, wat trouwens geen een kaart kan, maar de TNT al helemaaal niet!

Als het moederbord alleen AGP1x ondersteunt ben je de pineut, want dan moet je echt oude kaarten gaan zoeken. Als hij AGP2x heeft, zou ik persoonlijk voor een cheap Geforce2MX gaan!

Verwijderd

Verbeter me maar als ik het fout heb, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat onder de 600 MHz een Geforce ook geen zin heeft. Ook lijkt het me sterk dat een P266 een AGP heeft.

Ik zou ook echt een Voodoo of een Viper aanraden. 'tis het beste voor zo'n systeem.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 07:06 schreef Tampie2000 het volgende:
misschien toch maar een Geforce2MX, met het oog op de toekomst.

:?
HALLO MENSEN MOET SCHREEUWEN!!!!

DAT WERKT NIET OP EEN LX6 MOBO |:(

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op zaterdag 02 juni 2001 22:13 schreef Petje2000 het volgende:
Hallo,

Op de vraag welke 3d videokaart ik bij mijn systeem zou moeten nemen heb ik in drie verschillende winkels drie verschillende adviezen gekregen. Ik weet het nu ook niet meer. Wie weet het wel?

Pentium 2 266MHz
128 Mb SDram

TNT2 pro
Geforce 2 M64
Foodoo 3
Voodoo is met een V :)
Ik heb celeron 400 met 3dfx voodoo5 64mb PCI voor 350,- en ben er zeer tevreden over, beste PCI kaart ATM in my eyes. (ik had geen agp slot)
Ik zou niet voodoo3 nemen :> v5 heeft mijn voorkeur (zelfs in AGP) @ http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/video/3dfx_v5_5500/v5500.jpg

Geforce 2 MX (niet m64 nemen = bah bah)
Geforce 2 mx red het nog wel op je systeem.
TNT2 pro werkt sowieso wel. en niet verkeerde keuze.

Als ik jou was:

Ga alle 3 de kaartjes hun SPECS opzoeken en leg ze eff naast elkaar. 3dfx heeft requirements en zal de geforce2 ook wel hebben, als er staat, agp slot vereist, ja doh, maar misschien heb je wel 350 mhz systeem minstens nodig.
Ik weet v/d voodoo5 PCI versie dat ik een power cord moest hebben, anders kon ik hem niet aansluiten, gelukkig werd een een splitter meegeleverd!

ANyway

Geforce2 MX als het kan (agp)
anders voodoo5 (agp/pci)
en blijken die niet te kunnen is tnt2 PRO niet verkeerd (agp dan)

http://mrfloris.com

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op zondag 03 juni 2001 09:48 schreef ajay het volgende:
Verbeter me maar als ik het fout heb, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat onder de 600 MHz een Geforce ook geen zin heeft. Ook lijkt het me sterk dat een P266 een AGP heeft.

Ik zou ook echt een Voodoo of een Viper aanraden. 'tis het beste voor zo'n systeem.
Alle P2 mobo's hebben een AGP slot, dus ook zijne.
Ik zou gewoon een voodoo nemen. Lekker goedkoop nu of gewoon 2e hands.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Of een 2e hands Matrox G400. Net zo snel als een Voodoo3 of een TNT2, maar het beste beeld :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

mwah
als je ook beetje gamen wil
zou ik toch voor voodoo gaan :)
wil je voodoo3 nemen, neem dan idd g400 :) maar ik blijf bij die v5

http://mrfloris.com

• zork
  • Laatst online: 04-08 12:43
*zucht

Hoe vaak moet ik het nog zeggen. Ik heb ook een PII 266 gehad en veel videokaarten werken er niet op vanwege overbelasting. Het heeft namelijk allemaal met de Northbridge te maken. Die kan maar een bepaalde stroomsterkte leveren voor het AGP slot. Een TNT2Pro, Ultra, Geforce256, whatever, overbelast de Northbridge wat gegarandeert resulteert in een dikke crash. Een Voodoo 3 of Geforce 2 MX zal wel werken, aangezien een Geforce 2 efficienter met z'n electriciteit is, zal een Geforce 2 MX wel werken. (gts of hoger consumeren daarentegen wel teveel).

• Ramon
Op zondag 03 juni 2001 10:41 schreef Dutchceasar het volgende:

[..]

Wat is het nou?

OWja je hoeft niet te schreeuwen hoor... :?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 01:38
Geforce3, want die heeft GPU en zal dan kracht van CPU overnemen, dus ideaal bij oude processors.... |:(

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 17:11

eviltweaker

DDPEEKIW

2de hands Voodoo 2 of voodoo 3
werkt namelijk beter
bij oudere systemen
dan een geforce kaart en zijn
ook niet meer zo duur

DDPEEKIW

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Die 266 CPU vormt DE beperkende factor. Een TNT2 of G400 komt zeer zeker niet op gang met zo'n "langzame" CPU. Een Voodoo5 lust ook veel meer CPU power. Aangezien een MX volgens zeggen niet gaat werken in je LX mobo, zou ik retecheap en gegarandeerd lopend voor een Voodoo3 gaan. 115 pieken op de beurs, dat is 40 tientjes per maand, mocht je 'm maar 3 maanden gebruiken. Ik heb hier een PCI uitvoering in een K6-2 400 zitten, wat prima werkt. Een oude Voodoo2 is ook een hele goedkope, maar effectieve oplossing, maar dan moet je wel tegen wat waziger beeld kunnen. Alle nieuwe videokaarten vallen af door oftewel CPU gebruik of (vermeende) incomptabiliteit met een LX chipset.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

1) de mobo`s met LX chipset hadden idd weleens problemen met videokaarten die teveel stroom trokken (gf 1, soms zelfs tnt2 ultra`s) Dit ging echter niet op voor alle mobo`s met LX chipset. Abit is een A-merk; waarschijnlijk is er dus wel info te vinden of er wel of niet problemen waren met veel stroom gebruikende video kaarten.

welke kaart je nemen kan is afhankelijk van je budget en welke spellen je speelt.
voodoo 3 = optimaal in UT
voodoo 5 = duur en beetje overkill
Tnt 2 = ook goed
GF mx = beetje overkill en duur

Volgens mij ben je het beste af met een voodoo 3 evt 2e hands of nieuw. de goedkoopste staan in de pricewatch voor 150 gulden ofzo

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Op zondag 03 juni 2001 11:33 schreef chimo het volgende:
Geforce3, want die heeft GPU en zal dan kracht van CPU overnemen, dus ideaal bij oude processors.... |:(
LOL, denk niet dat dat in zijn budget past chimo... :P

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal,

Omdat alle nieuwere kaarten misschien problemen geven, ben ik gegaan voor een voodoo2 die ik voor 50 piek mee kon nemen.

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 22:51
He Petje,
Werkt het een beetje? Heb zelf ook een PII 266 maar dan met een Banshee 16Mb AGP. Wil ook een sneller kaartje, is Voodoo2 dan een leuke (goedkope) optie?
Mijn FSB krijg ik trouwens met geen mogelijkheid naar 75Mhz... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 09:00 schreef SimonBenson het volgende:
He Petje,
Werkt het een beetje? Heb zelf ook een PII 266 maar dan met een Banshee 16Mb AGP. Wil ook een sneller kaartje, is Voodoo2 dan een leuke (goedkope) optie?
Het werkt prima. Ik had wat problemen de boel aan de praat te krijgen doordat ik directX 7 gebruik. Na het installeren van de reference drivers van 3dfx wil het wel werken. Of een Voodoo 2 PCI sneller is dan een Banshee AGP weet ik niet?
De FSB heb ik nu op 75 MHz lopen. Heb je ook een Abit LX6 mobo?

Verwijderd

Ik zou zeker niet voor de kyro of de voodoo gaan, die zijn inderdaad zeer processor afhankelijk, ik zou gaan voor de geforce 2 mx ... die heeft niet voor niks een t & l engine ... en hij is nog lekker goedkoop ook .

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een Voodoo gebruikt geen echte AGP functies, verwacht daarom geen verschil tussen AGP en PCI. De voodoo2 is in het voordeel boven de Banshee, omdat de Voodoo2 twee texturen in een pass kan verwerken en de banshee maar een per pass.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

TNT2 pro
Geforce 2 M64
Foodoo 3
Ben je soms bij de Vobis geweest ofzo :?
Die bestaan alle drie niet :D

Alle proemn in n drek

Verwijderd

He Petje,
Banshee is een voodoo2 met ingebouwde 2d, een voodoo2 hang je aan je 2d kaart, een banshee is een "stand alone".
offtopic:
De voodoo1 tegenhanger heet trouwens rush.

Dus t zou niet uit moeten maken kwa snelheid.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een Voodoo2 is dus wel sneller dan een Banshee, want de V2 ondersteunt Multitexturing.

TNT2 pro is er wel geweest.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:20

Appie

F1RST Racing

Heb zelf ook als 3e pctje nog een p2-233 staan met een tnt2U, draait perfect.

Ik heb er wel 300W in, het kan dus zo zijn dat wat eerder opgemerkt waar is, dat je voeding niet voldoet.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Waarom w8 je niet met die videokaart en upgrade je eerst je moederbord en processor? als je dan een goedkope gf2 mx bijv. koopt dan heb je er tenminste wat aan.

• FreakNL
  • Laatst online: 01:05

FreakNL

Well do ya punk?

Op zondag 03 juni 2001 09:48 schreef ajay het volgende:
Verbeter me maar als ik het fout heb, maar ik heb altijd gelezen en gehoord dat onder de 600 MHz een Geforce ook geen zin heeft.
..
Hahahaha. Cool! Dan heb ik dus al bijna 2 jaar voor niks een Geforce256 in mijn PIII-500 zitten :) :) :) :) :) :)

Verwijderd

Hallo,

Pentium 2 266MHz
128 Mb SDram

TNT2 pro
Geforce 2 M64
Foodoo 3
Foodoo :? Geforce II M64 :?
whahahahaha!!!!! |:(

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op maandag 11 juni 2001 16:34 schreef Wekkel het volgende:
Een Voodoo2 is dus wel sneller dan een Banshee, want de V2 ondersteunt Multitexturing.

TNT2 pro is er wel geweest.
Banshee heeft weer meer geheugen en is vook iets sneller geklokt om het tekort van een 2e TMU goed te maken. Sowie so een banshee voor een v2 12 mb of omgekeerd heeft weinig nut. V3 gaat al een stuk beter in een p2 (ik heb zelf een p2 266 gehad met zowel een v3 2000 als een banshee )

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 16:13

nexhil

BAM!

Op zondag 03 juni 2001 10:41 schreef Dutchceasar het volgende:

[..]

no no no en nog eens no!

Dit geld alleen voor de geforce1 256.

omdat de geforce 2 series kleinere micron dingens in z'n gpu
heeft vreet deze minder stroom

hier is trouwens een link om je lx6 wel geforce 1
en voodoo 3 compatible te maken.

http://hem.fyristorg.com/redtop/

misschien heb je hier anders wat aan

ik heb zelf ook een lx6 :)

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

de voodoo banshee loopt op een hogere klok snelheid dan de voodoo2, maar mist 1 van de voodoo2's TMU's (texture mapping units) daarom issie in single texturing games gewoon sneller dan de voodoo2, maar kennie nie multitexture

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Verwijderd

He Petje,
Jullie vergeten dat de p2 233, 266 en sommige 300Žs GEEN MULTIPLYERLOCK hebben en dus ipv 4x66 ook op bijv 5x66 kunnen lopen. :D
Ik heb ook nog een oude p2 233@300 op een lx6 en daar draait een voodoo 3 1000 prima. Deze p2 heb ik op mijn bx bord op 2,5x 133!!! en 3,5x100 gedraaid. Wel voldoende koelen en de processorbehuizing eraf slopen.

• baskabas
  • Laatst online: 05-04 12:26
Absoluut een Voodoo! Ik had er bij mijn broertjes PC (ook een PII 266) een TNT 2 ingezet en merkte meteen dat de PC ontzettend belast werd... ben de volgende dag trug gegaan om hem om te ruilen voor een Voodoo3 -> maximum performance winst naar mijn mening... voodoo 4 tja... wat extra functies.... eneh voor zo'n systeempje is een Voodoo 5 volgens mij wel wat overdreven... dan zit die kaart echt te wachten op je PC denk ik...

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 16:13

nexhil

BAM!

ik had op mijn mobo'tje ook een tnt2 32mb (op een p2-266), no problemo's hoor. het verschil zal wel zijn geweest dat het een m64 versie was
(je weet wel zo'n trage)

Verwijderd

Ben aan het prutsen geweest met mijn Chaintech 6Ltm PII 223 1x AGP en ik kan vertellen dat een geforce 2 mx 200 bij mij niet werkte, het spul liep vast in het Win 98 splash screen, dit geldt ook voor een TNT m64 32mb.

mensen die hier een Gforce of TNT adviseren kunnen beter maar even hun excuses aanbieden, als je niet weet waar je het over hebt moet je je er niet mee bemoeien.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
overigens is een voodoo 3 wel degelijk processor afhankelijk, toen ie net uitkwam had ie een niet bestaande processor(PII 800 oid) nodig voor optimaal gebruik. maar het is een goedkoop kaartje voor dat systeem. overigens deed een geforce 256 het echt helemaal niet slecht op mijn PII350 en trok ik simpel een athlon 755 met tnt2 ultra eruit bij vrijwel elke game toendertijd terwijl gezegd werd dat die geforce overkill was tov een tnt 2
Pagina: 1