Toon posts:

Game PC samenstellen 1000 EURO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben de laatste tijd een beetje op zoek naar een nieuwe computer. Ik heb nu een laptop maar daarop is gamen onmogelijk met al die lag...
Ik ben daarom op zoek naar een goede Game PC die alle games gemakkelijk kan draaien en ook een PC waarmee ik goed filmpje kan maken en van alles kan bewerken.

Ik heb zelf al een beetje gekeken naar een geschikte samenstelling maar ik weet niet of ik het maximale uit mijn bedrag haal, daarom hoop ik dat jullie me kunnen zeggen wat ik zou kunnen verbeteren.

Mijn set up:
#ProductPrijsSubtotaal
1CM Storm Enforcer € 73,48€ 73,48
1Intel Core i5 3570K Boxed € 195,61€ 195,61
1Asus P8P67 EVO € 95,-€ 95,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 € 266,70€ 266,70
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 45,40€ 45,40
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB € 59,70€ 59,70
1OCZ ZS Series 750W € 77,50€ 77,50
1LG GH24NS70 Zwart € 17,-€ 17,-
Totaal€ 830,39

Ik heb ook nog een monitor nodig en het liefste zou ik er twee hebben, maar ik wil niet boven de 1000 euro uit komen, dus waarschijnlijk zal het bij 1 monitor blijven. Weten jullie misschien nog een monitor die goed is en niet te duur?
Verder zoek ik ook nog een goed toetsenbord en headset. Dit totaal pakket zou binnen die 1000 Euro moeten liggen.

Ik hoop dat jullie me willen helpen en kunnen adviseren op dingen die beter kunnen! Al het advies is dan ook welkom! ;)

Groetjes,

Mitchell

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Gezien je eisen zou ik voor een 7870 gaan (later upgraden if needed), wellicht een goedkopere kast en een SSD overwegen.
Qua monitor: hoeveel inch?
De Dell Utra-sharp's zijn't best (IPS scherm = echte kleurweergave en vanuit alle hoeken goed beeld. En Dell heeft verder goede kwaliteit) maar kosten ook wat (vandaar de kostenreductie op GPU/kast). Maar misschien dat je 2x een TN panel neemt, scheelt qua kosten en is sneller voor gamen, echter (professioneel)foto-bewerken gaat een stuk minder ivm de kleur- onechtheid (misschien 10-15% off- van "echte" kleuren, IPS zit dan op 0.5 - 1.5% ofzo).
En wil je overclocken? Anders had je naar ik meen de K versie niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door RzrBck op 16-02-2013 14:21 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 15:12
Wil je kunnen overklokken? Zo nee, dan is dat mooi, want dan kun je aardig besparen op de CPU (geen -K CPU nodig) en op het moederbord (een B75 bord volstaat dan, uitgaande dat je het bij 1 videokaart wilt houden). 1 videokaart is meestal wel genoeg als je op Full HD gamed, het aantrekkelijkst is dan om nu een midrange - high-end kaart te kopen, daar 2-3 jaar mee te doen, en dan een nieuwe halen en de oude verkopen.

Dan zou je voor zoiets kunnen gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,95€ 149,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 208,-€ 208,-
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 57,80€ 57,80
1Corsair Carbide 300R€ 61,71€ 61,71
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 189,-€ 189,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,40€ 45,40
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1XFX Pro 550W€ 52,60€ 52,60
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,66

Dan houd je nog 60 euro ofzo over voor een toetsenbord en headset, maar daar heb ik niet zoveel verstand van. Een i5 3350p is een prima CPU, icm een HD7870XT heb je een mooie gamesetup. De 7870XT heeft de GPU van de 7950 en is dus geregeld even snel als een 7950 of GTX660Ti, zie ook hier en hier.
Op die kaart zit ook een vrij stille koeler, dus dat is mooi meegenomen.
Verder nog een SSD, kun je mooi Windows opzetten, je programma's en de meestgespeelde games. Biedt een flinke snelheidsboost. Tevens een 1TB HDD voor de data.
Als scherm een U2312HM, een van de beste 1080p schermen voor allround gebruik. Goede kleurweergave, grote kijkhoeken en een lage inputlag, zodat je er ook nog goed mee kunt gamen. Reactietijd van IPS schermen ligt wel wat hoger dan die van TN, maar voor gamen is doorgaans de inputlag van groter belang, en die is heel goed, zie ook de review.

Denk dat dit wel ongeveer het meest bang for buck is wat je kunt krijgen voor €1000. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
@RzrBck en @MartijnLoarne
Bedankt voor de reacties!
Op de kast kan ik inderdaad wat besparen zoals jullie allebei zeggen. Zeker fijn want dan kan dat geld weer ergens anders in gestoken worden!:D
Jullie zeggen ook allebei een SSD en een HD7870 kaart. SSD kost natuurlijk extra geld maar is zoals jullie al zeggen sneller dus dat is zeker fijn voor windows en games erop te zetten. Die HD7870 videokaart komt zeker goed uit de testen. Hier is ook een vergelijking tussen HD7950 en HD7870: http://www.hwcompare.com/...70-vs-radeon-hd-7950-3gb/
Dus ik zou overwegen om voor de HD7870 te kiezen! Maar je hebt ook nog twee verschillende Sapphire HD7870: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5 en pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
Wat is hiertussen het verschil en zijn ze allebei te overklokken?

Ik ben nu nog niet van plan om de CPU te overklokken maar ik was het misschien wel van plan na een tijdje, dus daarom de K..
Het scherm is zeker een optie. Het scherm mag trouwens rond de 21-24 inch zijn.

Allebei heel erg bedankt en het is zeker heel nuttige informatie!

Verwijderd

Topicstarter
PS.

Ik had van een vriend van me gehoord dat je beter 750W kan nemen. Maar is dat voor deze Set-up nodig of is 550W of 650W echt genoeg?!

• RzrBck
Het systeem van Martijn is een zeer solide keuze. Je hebt genoeg CPU kracht (je zult nog jaren vooruit kunnen voordat de stijging in benodigde processorkracht voor day-to-day use het overschot wat je nu hebt heeft ingehaald) en als je GPU-kracht te kort komt, heb je een solide upgrade mogelijkheid die niet te veel geld kost.
Het verschil tussen de GHz en de XT was naar ik meen nihil, ga dus voor de goedkopere (in dit geval XT).

Let er wel op, dat dit jaar de Xbox 720 en de ps4 verwacht worden. Omdat de meeste PC games ports van consoles zijn - en de consoles 5-10 jaar stil hebben gestaan, zijn de eisen voor een PC redelijk stabiel gebleven. Echter nu die nieuwe komen, kan daar rap verandering in komen... iets om rekening mee te houden. Lees ook bijv .dit soort berichten: nieuws: AMD: eind dit jaar komt er een nieuwe generatie Radeon HD 8000-videokaarten

Edit: 550w is meer dan voldoende, tenzij je een dual-GPU setup wilt, en dan nog zal 650w toereikend zijn. Het amperage en de efficiëntie die geleverd worden zijn belangrijker dan het wattage.

[ Voor 8% gewijzigd door RzrBck op 16-02-2013 15:04 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Je vriend heeft er dan geen verstand van. 550W zul je zelfs niet eens volop gebruiken. Je zult 750W nodig hebben als je CFX/SLi gaat draaien en flink gaat overclocken.

Verwijderd

Topicstarter
@RzrBck
Mij klinkt het systeem van Martijn ook zeer goed aan de oren en ook zeker de prijs spreekt me nog aan!
Maar is de XT wel te overklokken?

Dat is inderdaad wel waar maar voor de nieuwe consoles zullen ze nooit met de allerbeste hardware komen, want anders worden de consoles onbetaalbaar. Dus ik denk zelf dat het opzich wel mee zal vallen.. Maar op jou advies zou ik beter even kunnen wachten?!

@Chris
Dankjewel en ik zal het tegen mijn vriend zeggen dat hij er geen verstand van heeft! hahah:D

• RzrBck
Consoles hebben maar een hardware setup (zelfde CPU/GPU/Sound/etc voor elke Xbox720/ps4) - die zeer zeker wel high-end zal zijn (doordat de xbox/ps4 veel verkocht wordt, kunnen ze dus veel afnemen - veel meer dan consumenten ooit zullen doen - en krijgen ze schaalvoordeel/scherpere prijzen). Doordat de consoles maar een setup is, kunnen developers alle games optimaliseren voor die ene setup, en daardoor veeel efficiënter coden dan ooit zal gebeuren voor PC games, waar honderden duizenden hardware-setups mogelijk zijn.
Dus ja, het zal vele malen zwaarder worden. Maar ja... de setup die er nu staat, is gewoon goed. Alle games die er nu zijn zul je vloeiend kunnen spelen. Dus wachten? Ik zou het niet doen, a. omdat je dan altijd wel kunt wachten, en b. omdat als er nieuwe hardware uitkomt - die ook duurder zal zijn dan dit.
Dus schaf dit maar aan, en probeer het zo flexibel mogelijk in te richten naar eventuele toekomstige upgrades... dus ga voor de non-K i5 versie, en voor de 7870 XT.
Een SSD is sowieso een must, misschien kun je een oude PC kast recyclen, en met het gespaarde geld een 256GB schijfje halen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okee. Jij weet er blijkbaar echt wel veel van af:P haha Dat is mooi want daarom stel ik me vragen hier ook, om antwoord te krijgen van mensen zoals u! Bedankt voor het advies en ik zal ook zeker niet gaan wachten!
Een kast recyclen zal moeilijk worden maar een beetje rond kijken kan nooit kwaad.

Heel erg bedankt voor de hulp en dankzij jullie weet ik nu wat ik het beste kan nemen!!

ps.

Nog 1 vraag:
Dit systeem kan toch ook makkelijk aan om games te recorden met fraps?

• MartijnLoarne
Een HD7870XT is stukken sneller dan een 7870GHz, omdat de GPU (videokaartprocessor) van de XT dezelfde is als die uit de HD7950. Rond de 200-220 euro is de 7870XT de kaart die momenteel het meeste bang for buck biedt, en een erg goede keuze voor gamen op 1080p. De Sapphire heeft een goede koeler (zie ook de reviews in mijn eerste post), dus dat is mooi meegenomen.
En 550W is inderdaad meer dan genoeg, ook voor flink overklokken van de videokaart. Kitguru komt in die review tot 1235 MHz, of jij dat gaat halen is totaal afhankelijk van hoe goed je kaart is, maar het is wel een indicatie voor wat mogelijk is.

Wat betreft het recorden, ik zou zorgen dat je de game bijvoorbeeld op de SSD hebt staan, en je recordings wegschrijft naar de HDD. Dan kan de HDD zich met één taak bezighouden, inplaats van twee wanneer je de game ook op de HDD hebt staan. Denk dat het dan wel iets soepeler zal gaan.

Voor extra stilte kun je ook nog een CPU koeler nemen, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
Is wel een stille en koelt ook wat beter dan de standaardkoeler van Intel.

Zet je de PC zelf in elkaar? Zo ja, dan moet je voordat je begint met het installeren van Windows eerst alleen de SSD aankoppelen, en de HDD nog niet. In de UEFI/BIOS zet je dan de Sata mode van alle Sata poorten van IDE naar AHCI, dat levert de SSD extra prestaties op.
Zet de boot priority op DVD of USB (afhankelijk dus van waar Windows opstaat) en installeer windows op de SSD. Zet daarna de boot priority weer zo dat de SSD de eerste boot device is en ga drivers etc. installeren. Dan kun je ook de HDD aansluiten en formatteren.

Sluit de SSD trouwens aan op de ene grijze Sata poort die bij die 5 andere zwarte poorten zit. De 2 andere grijze Sata poorten die elders op het bord zitten zijn van een toegevoegde controller, die presteert stukken slechter dan de normale Sata poorten. Ik zou als ik jou was helemaal niks op die twee poorten aansluiten.

Succes, en als je nog vragen hebt horen we het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Okee. Naja als iedereen het zegt gewoon een 550W nemen dan maar:D
Elke GPU is iets anders dus dat zal bij mij inderdaad anders uitkomen dan bij Kitguru.

Handige tip!! zal ik ook zeker doen!

Ja een andere CPU koeler kan ik altijd nog overwegen maar in het begin doe ik het gewoon met standaard koeler van intel..

Heel erg bedankt want dit wist ik absoluut niet. Handig om te weten!

Bedankt en ik hoop dat het allemaal gaat lukken! En als ik nog vragen heb over het in elkaar zetten of iets anders dan hoor je het wel!!

Ja ik ga hem zelf in elkaar zetten!! Wordt de eerste keer dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan..

• MartijnLoarne
Okee, prima :)
Als ik je een tip mag geven: koop nu gelijk de CPU koeler als je hem toch wilt, je zet nu de pc in elkaar, en je kunt overal veel beter bij. Als je PC al in elkaar zit en dan de CPU koeler erop wilt maken moet je waarschijnlijk eerst het moederbord eruit halen, stockkoeler eraf, CPU schoonmaken, nieuwe koelpasta erop, koeler erop en dan de boel weer in de kast schroeven.
Als je de koeler er gelijk op zet dan is je CPU al schoon, hoef je alleen nieuwe koelpasta erop te doen, koeler erop zetten en dan de boel in de kast en je hebt er daarna geen omkijken meer naar.
En je hebt vanaf het begin al de stilte die je anders ook eerst mist. ;)
Hier nog een filmpje van hoe je een PC bouwt, de bouw van jouw pc zal grotendeels hetzelfde verlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip! dan kan ik beter gelijk de CPU koeler kopen, anders heb ik later al die moeite weer.. Waar kan je trouwens koelpasta kopen?
Ik was trouwens vergeten rekening te houden met het kopen van een besturingssysteem hahah Dus waarschijnlijk wordt de prijs toch hoger dan verwacht maarja.. je hebt er wel wat voor.

• MartijnLoarne
Koelpasta wordt meegeleverd bij de CPU koeler. Besturingssysteem kun je gewoon 7 of 8 voor nemen, zolang je maar 64-bit neemt. En je kunt gewoon OEM licentie nemen, dat mag gewoon en is goedkoper dan retail.

Verwijderd

Topicstarter
Okee. Wat is het verschil met een OEM licentie en een retail?

Verwijderd

Topicstarter
En wat is dan nog het verschil met home premium en ultimate?

Verwijderd

installeren van Windows eerst alleen de SSD aankoppelen, en de HDD nog niet
Je kan heus wel meerdere hdd's en ssd's aansluiten tegelijk wanneer je Windows erop zet, zolang je de SSD als C / opstartschijf kiest zie ik echt niet in waarom je de rest pas later aankoppelt...

Een OEM licentie is een licentie, key standaard bijgeleverd door de fabrikant die het systeem heeft gemaakt. Een retail versie is alsof je in de Mediamarkt een doos van Windows zou kopen. OEM is dus goedkoper.

En veel verschillen tussen Premium en Ultimate zijn er niet, het enige wat me nu binnen schiet is dat je in Ultimate meerdere interface talen kan installeren, Bit locker ondersteuning (encryptie) en remote desktop mogelijkheden.

Ga trouwens zeker voor de Sapphire, ik heb zelf de OC edtie, geklokt op 1150 mhz en ben er zeer tevreden van. En hij is nog relatief stil ook, dus dat is leuk meegenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2013 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik moet nog effe kijken hoe ik het allemaal ga doen maar het zal vast wel goed komen.

Je kan dus beter een OEM kopen?! Het enige nadeel is dat het gekoppeld wordt aan je hardware dus je kan niet van hardware veranderen..

Ik ga zeker voor de Sapphire! Goede reviews en ook goede prijs/kwaliteit verhouding.
Pagina: 1