Beste mede-tweakers,
Ik kijk al best een tijdje rond op dit forum en heb veel geleerd van alle adviezen die hier over verschillende onderwerpen gegeven worden.
Ik heb altijd al eens zelf een computer willen samenstellen. Het lijkt mij leuk om dit idee te gaan verwezenlijken.
Wat heb ik nodig?
-een pc die redelijk vlot matlab berekeningen kan uitvoeren.
-een spel op kan worden gespeeld (qua resolutie heb ik niet hele hoge eisen, als die maar niet noemenswaardig blijft hangen)
-een pc die HD videoplay kan ondersteunen, zodat ik doormiddel van XBMC deze computer ook kan gebruiken als HTPC.
Wat mag het kosten?
Mijn budget is op het moment zeer beperkt, daarom dacht ik om de computer in 2 fases te bouwen.
eerste fase +/- 300 euro
tweede fase (half jaar later) +/- 200 euro. Allebei hebben ze een marge van ongeveer 50 euro.
Voor het komende halfjaar heb ik vooral veel rekenkracht nodig voor matlab. Daarna wil ik ook sporadisch een spelletje(battlefield3, dirt, Call of duty) kunnen spelen.
fase I (proc, mobo, geheugen, kast, psu, HDD/SSD)
fase II (GPU, geheugen, HDD swap bay)
Dit is waar ik aan dacht voor fase I:
Ik twijfel bij deze eerste fase eraan. of de pentium series in combinatie met het MSI moederbord futureproof is. Hoeveel verschil zit er tussen de G2120 en de G860? Met de G2120 kan ik sneller geheugen op mijn moederbord plaatsen. Zal ik dit verschil merken? Of kan ik beter hierop geldbesparen en bijvoorbeeld in fase I mijn HD zetten?
Dit had ik voor fase II in mijn gedachten:
Is deze set-up future proof of raden jullie andere componenten aan?
.
Ik zit er ook nog aan te denken om een tweedehands GPU te kopen. Watvoor GPU denken jullie dat ik nodig heb om een spel als battlefield 3 met deze PC te kunnen spelen?
Alvast bedankt!
groetjes,
Guido
Ik kijk al best een tijdje rond op dit forum en heb veel geleerd van alle adviezen die hier over verschillende onderwerpen gegeven worden.
Ik heb altijd al eens zelf een computer willen samenstellen. Het lijkt mij leuk om dit idee te gaan verwezenlijken.
Wat heb ik nodig?
-een pc die redelijk vlot matlab berekeningen kan uitvoeren.
-een spel op kan worden gespeeld (qua resolutie heb ik niet hele hoge eisen, als die maar niet noemenswaardig blijft hangen)
-een pc die HD videoplay kan ondersteunen, zodat ik doormiddel van XBMC deze computer ook kan gebruiken als HTPC.
Wat mag het kosten?
Mijn budget is op het moment zeer beperkt, daarom dacht ik om de computer in 2 fases te bouwen.
eerste fase +/- 300 euro
tweede fase (half jaar later) +/- 200 euro. Allebei hebben ze een marge van ongeveer 50 euro.
Voor het komende halfjaar heb ik vooral veel rekenkracht nodig voor matlab. Daarna wil ik ook sporadisch een spelletje(battlefield3, dirt, Call of duty) kunnen spelen.
fase I (proc, mobo, geheugen, kast, psu, HDD/SSD)
fase II (GPU, geheugen, HDD swap bay)
Dit is waar ik aan dacht voor fase I:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G2120 Boxed | € 71,45 | € 71,45 |
| 1 | MSI P45 | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Fractal Design Core 1000 | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile | € 26,60 | € 26,60 |
| 1 | Antec VP350P | € 33,99 | € 33,99 |
| 1 | Kingston SSDNow V Series V300 120GB | € 79,90 | € 79,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 294,84 | |
Ik twijfel bij deze eerste fase eraan. of de pentium series in combinatie met het MSI moederbord futureproof is. Hoeveel verschil zit er tussen de G2120 en de G860? Met de G2120 kan ik sneller geheugen op mijn moederbord plaatsen. Zal ik dit verschil merken? Of kan ik beter hierop geldbesparen en bijvoorbeeld in fase I mijn HD zetten?
Dit had ik voor fase II in mijn gedachten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5 | € 112,95 | € 112,95 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay | € 16,50 | € 16,50 |
| 1 | Sharkoon USB 3.0 Frontpanel | € 15,99 | € 15,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 205,39 | |
Is deze set-up future proof of raden jullie andere componenten aan?
.
Ik zit er ook nog aan te denken om een tweedehands GPU te kopen. Watvoor GPU denken jullie dat ik nodig heb om een spel als battlefield 3 met deze PC te kunnen spelen?
Alvast bedankt!
groetjes,
Guido