Nieuwe Videokaart voor 1920x1080 gaming[max 400 euro]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 11:47

pino85

Im just a Bird in the Sky

Topicstarter
Hoi,

Omdat mijn 5870 aan vervanging toe is zoek ik een nieuwe high end kaart.
Eigenlijk wilde ik wachten op de nieuwe serie(s) maar zoals het er uit ziet zal dit tot het einde van het jaar gaan duren en zo lang wil ik niet wachten, de kaart die ik nu koop moet toch wel minimaal 2 jaar mee gaan, het kan zijn dat als de nieuwe series uit komen ik hem wellicht toch weer verkoop maar ga er voor nu maar vanuit dat ik een kaart wil die 2 jaar minimaal mee zal moeten gaan en waarmee ik toch wel alles op hoge settings zal kunnen blijven draaien( tot zo ver dat kan natuurlijk)

Ik zal hier onder uiteenzetten wat voor hardware ik heb en over welke kaarten ik twijfel en wat voor soort gamer ik ben.

Huidige hardware/Os/scherm

Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
ASRock P67 Extreme6 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0,3 x PCI Express 2.0 x16 slots
Cooler Master Midi Tower CM 690 II Advanced
Antec TruePower TP-650
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance (blauw)
Kingston SSD 2.5", 96GB, SATA, SVP100S2/96GR( OS+games)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB(opslag)
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB(opslag)
Scythe Mugen 2 Rev. B
Windows 7
LG W2253V-PF Zwart
5x Scythe Gentle Typhoon D1225C12B5AP-15 (1850 rpm) , 120mm
Scythe Kaze Master Pro 5.25

Prijs

Max 400 euro.

Prestaties

Ik ben iemand die graag gamed op de allerhoogste settings in de games maar ook in bv bij AMD het catalyst center de settings omhoog schroeft, speel graag met verschillende settings.

Geluid

Mijn 5870 maakt vind ik nu wel erg veel lawaai onder het gamen al kan het ook door de koeler/koelpasta komen natuurlijk of ouderdom maar ik zou graag een product willen wat minder lawaai produceert als deze belast word, nu moet ik de fan soms erg hoog zetten om hem koel genoeg te houden.
Ik zal niet met waterkoeling of iets dergelijks aan de gang gaan, een passieve oplossing lijkt me ook geen beste keuze dus laten we het er op houden dat ventilatoren de beste keuze zijn.

Hitte en/of ruimte

Dat hij wat hitte zal produceren is niet erg gezien mijn case en de fan's, maar ik zie liever niet dat een videokaart onder gaming of als deze gestressed word over de 90 graden heen gaat wat nu wel eens het geval is en dit gaat gepaard met de fan die ik hoog moet zetten dus meer lawaai.

Stroomverbruik

Dit maakt me niet enorm veel uit, als het minder kan is dat mooi mee genomen maar het is geen struikelblok.

Overclockmogelijkheden

Ik heb altijd overclockt bij mijn vorige gpu's en cpu's, dit zal ik ook nu weer willen gaan doen.
Het voltage via een programma aanpassen en daarna de clocks verhogen vind ik interessant om te kijken wat er inzit.

Compatibility

Hij moet compatible zijn met windows 7 en windows 8, maar de huidige kaarten zijn dit zo ver ik weet wel.
Wel vraag ik me af of een 7970 bv in mijn Case past maar dat denk ik wel, de afmetingen van de 5870 zijn:
Afmetingen (BxDxH)
27.9 cm x 12.7 cm

Die van bv de 7970 zijn:
27.9 cm x 13 cm

De GTX 680 was dacht ik iets kleiner en de 7950 ook.
Ik houd sowieso nog voldoende ruimte over dus ik ga er van uit dat de huidige generatie kaarten er wel in passen.

SLI/Crossfire

In het verleden heb ik dit wel gehad maar het is me meer tegen gevallen dan mee gevallen en dus ga ik hier bij deze kaart die ik wil gaan aanschaffen geen Crossfire of Sli overwegen of het moet nu zo zijn dat bv oa micro stuttering geen groot probleem meer is bij sli/crossfire opstellingen, ik weet tevens niet of mijn voeding het wel zal trekken bij 2 kaarten.

Wat voor soort gamer ben ik

Ik ben iemand die dus graag alles op zijn hoogst instelt en op 1920x1080 gamed en dan ook mits mogelijk 60 fps wil behalen zodat het gevoelsmatig soepel loopt, al is dat bij bepaalde games natuurlijk niet nodig.
Speel ook vooral de nieuwere games ,ben niet iemand die oudere games speelt.
Speel nu games als:

Far cry 3
Battlefield 3
The elders scroll:Skyrim
Metro 2033
Mass effect 2 en 3

Wil straks games gaan spelen als

Crysis 3
GTA 5
Sim City
Tomb raider
Arma 3
Metro:last light

Heb ik een voorkeur voor een merk?

Nee ik sta open voor AMD en NVIDIA.

Welke kaarten heb ik zelf gevonden die mij interessant leken

Ik kwam uit bij de AMD 7970, en de GTX 680(2e hands)

De type's die ik heb gevonden met in het achterhoofd houdende dat ze niet TE veel lawaai produceren en goed koelen en goed overclockbaar kunnen zijn( is ook kwestie van geluk hebben natuurlijk)

7970

pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD
pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5( 2e hands kan ik deze aanschaffen zodat deze betaalbaar word ruim binnen mijn budget(onder de 350 euro)
pricewatch: Gigabyte GV-R797TO-3GD ( top van mijn budget)

Edit:
NVIDIA gtx 680:

Deze kaart kan ik 2e hands aanschaffen en die zit dan op de top van mijn budget maar nog wel er in.

pricewatch: Asus GTX680-DC2T-2GD5 (TOP)

http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html
Heb ook deze chart geraadpleegd om vast te stellen wat ongeveer gelijkwaardig is en dan de prijzen er bij gepakt( al weet ik niet hoe objectief deze site echt is)
Een ander probleem is dat ik geen goede reviews kan vinden anno 2013 die de laatste drivers van AMD/NVIDIA gebruiken om een zo goed mogelijk beeld te krijgen, wellicht dat jullie deze wel hebben gevonden?

Wat zouden jullie mij aanraden,zijn de AMD kaarten waar ik naar link de betere keuze of zal ik bv toch voor NVIDIA en dan wel de gtx 680 gaan?

ALvast bedankt voor jullie mening en hulp bij de zoektocht.

[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 17-02-2013 15:27 . Reden: tekst aangepast ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Nvidia is altijd wat duurder als ATI, dit is al sinds mensen heugenis zo. Echter is de game support beter en ook is hij beter in Physics en 3D weergaven maar dat kan persoonlijk zijn. ATI is weer beter in multimonitor support (NV is hier bagger in). Ik zie eigelijk niet echt een duidelijke vraag in je topic? Als ik jou was zou ik een 2e hands GTX680 halen of wil je een 7970 kan dat natuurlijk ook. Er zijn iig altijd genoeg gebruikers die iets kopen waar ze morgen geen zin meer in hebben ofzo dus das weer handig voor highend gasten zoals jou en mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
En ik maar denken dat ik een zeer duidelijk onderbouwde post had gemaakt waarin de vraag zeer duidelijk was, de andere onderdelen vermelde ik puur omdat dit toch wel iets is wat verwacht word als ik de faQ bekijk.
Dan maar even in het kort:

1 Zijn de kaarten waar ik naar refereer goede keuzes als het gaat over zaken als, ze moeten niet te lawaaierig zijn/ niet TE warm worden en goede overclock bare type's zijn( is wel wat geluk hebben natuurlijk)
2 Wat is de beste keuze puur kwa prestaties, de 7970's waar ik naar link of de GTX 680 waar ik naar link.
3 Wat is het meeste waar voor mijn geld, 7970's of toch de GTX 680.
4 Ik geef aan dat ik geen goede reviews kan vinden over de kaarten anno 2013 met de laatste drivers om een goed beeld te krijgen dus vraag ik om hulp want ik kan maar 1 keer mijn geld uit geven.
Lees her en der veel verschillende meningen over deze 2 videokaart keuzes dus het is ook voor mij niet geheel duidelijk.

Hoop dat het nu duidelijker is ;)

[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 17-02-2013 12:21 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-07 17:01
V&A aangeboden: Asus GTX670-DC2-4GD5

Kon het niet laten, hou je 50 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Bedankt maar dat is geen optie, hij heeft geen enkele feedback en ik hoef geen GTX 670 want dan kan ik ook naar een 7950 gaan kijken en ik houd het toch liever op de 7970's en de GTX 680 uit mijn post.
Als je kan helpen om de juiste keuze te maken uit deze kaarten is dat van harte welkom!

[ Voor 29% gewijzigd door pino85 op 17-02-2013 12:27 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door eL_Jay op 17-02-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
  1. Ongeacht je keuze ga voor een exemplaar met een goede koeling (DC2-TF3/4-WF3), je referenties zijn mijn inziens dan ook gewoon goed
  2. Is minimaal 2 jaar, over 2 jaar een nieuwe kopen, of doe je er liever 3-4 jaar mee?
  3. Persoonlijk zou ik de 680 verkiezen boven de 7970 op basis van stroomverbruik, jij geeft aan hier weinig om te geven, de 7970 biedt mijns inziens dan meer brute power.
  4. Plan je een monitorupgrade in gebruiksduur van je GPU? Zo ja ==> 7970
  5. De 680 en 7970 ontlopen elkaar nauwelijks (per spel stuivertje wisselen op jou resolutie), de 7970 is een tikkie beter, en ik verwacht dat AMD er nog net wat meer weet uit te persen omdat het een nieuwe architectuur is. Van de 680 ga ik geen grote verbeteringen meer verwachten.
  6. Maak een lijstje van de games die je speelt en kijk hoeveel games TWIMTBP zijn, is het merendeel TWIMTBP ==>680
  7. De 7970 is AFAIK makkelijker en in de regel verder over te clocken dan de 680. Wanneer je het maximale uit de kan wilt halen, kies dan voor een custom PCB met extra fases voor de stroomtoevoer.
  8. passief kun je in deze categorie wel vergeten, volgens mij is de 6850 de krachtigste passieve kaart.
Het zijn allebei top kaarten en ik denk dat je met beide geen miskoop doet, zolang je voor een bewezen koeler kiest.

[ Voor 9% gewijzigd door eL_Jay op 17-02-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Dubbel post ;)

2 Minimaal 2 jaar is over 2 jaar een nieuwe kopen.
4 Een nieuwe monitor, ik denk niet dat die er de komende 2 jaar gaat komen, althans niet met een hogere resolutie.
6 TWIMTBP, daar vind ik helaas toch niet erg veel over behalve hele oude berichten(jaren oud) dus kan niet echt goed bekijken hoe het met de games zit op dit moment of aankomende games, al denk ik dat Crysis 3 wel 1 van deze games kan zijn.

Maar al met al is er dus geen verschil merkbaar op deze resolutie en dan denk ik dat het beste is naar de prijs te kijken en de GTX 680 links te laten liggen.

Dank voor je bericht!

[ Voor 68% gewijzigd door pino85 op 17-02-2013 15:26 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Hier even mijn persoonlijke mening:

Over het verhaalf GTX680 vs HD7970 GHz: Ze zijn erg aan elkaar gewaagd. Op 1080p is de GTX680 soms net wat sneller al scheelt het amper iets. Maar als je vervolgens naar 2560x1600 gaat kijken is de 7970 GHz net wat sneller. Hoe hoger de resolutie wordt of hoe zwaarder de games hoe meer voordeel de 7970 krijgt.

Daarnaast is de 7970 met zijn GNC architectuur erg nieuw. Er komen telkens veel driver optimalisaties uit. In verhouding is het performance verschil tussen de GTX680 en de normale 7970 al een stukje kleiner geworden. Ik verwacht zelf dat dat gat nog wel wat kleiner zal worden.

Daarnaast heeft het ook te maken met de games die je veel speelt. Maar je hebt het zelf al aangegeven dat je minimaal 2 jaar met een kaart wilt doen dus dan heb je het niet meer over een paar specifieke spellen maar ook over wat komen gaat. Ik kan niet zeggen hoe de toekomst zal zijn. Maar het ziet er naar uit dat GCN gericht is op de toekomst. In het verleden heeft ATi ook al veel kaarten gehad die op dat moment net wat sneller waren over even snel. Maar een tijd later 50% sneller waren dan hun concurrent (in nieuwe games). Zo iets verwacht ik niet direct. Maar ik zie wel meer potentieel in de 7970. Ook het feit dat hij beter is in GPGPU. En software makers en AMD en nVidia en Intel alle bezig zijn om dat meer uit te gaan nutten.

Long story short. Persoonlijk zou ik voor een 7970 gaan. Nu ontlopen de GTX680 en de 7970 GHz elkaar amper. Enige nadeel is het wat hogere stoomverbruik onder 3D load. Maar average verbruik tijdens games is +- even hoog en idle maakt het elkaar niets of is de 7970 zelfs iets in het voordeel.

Daarnaast heb ik ook een persoonlijke voorkeur voor het control panel. Ik vind dat lekkerder werken. Ookal heb ik ook een GTX570M. Door je 5870 ben je daar ook al bekend mee.

En over de kaarten. Ik zou voor deze gaan pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD

Je had hem zelf ook al genoemd. heb hem zelf niet gehad maar de cooler schijnt erg stil te zijn.

Wat je ook kunt doen is deze halen: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3

En dan zelf overclocken. Net als met een 5850 kun je met OC en dezelfde voltages al een 5870 bijna dezelfde prestaties halen alleen voor veel minder geld. Maximaal is hij dan 10% trager op gelijke clocks maar in praktijk is dat vaak minder (3-5%)

En als je een beetje goede 7950 hebt kun je qua clocksnelheden even ver komen. Normale waardes zijn 1150-1200 MHz op 1.15-1.2v. Een enkele zal het niet doen maar dat geld ook voor 7970 non GHz kaarten.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Zijn beiden goede opties inderdaad, scheelt 70 euro als ik die 7950 zou kiezen maar op zich denk ik als ik moet kiezen dat ik eerder richting een 7970 neig, zal er even over nadenken, de GTX 680 is mij nu duidelijker dat deze toch in verhouding wel wat duurder is, zeker als je bedenkt dat 4launch ook mee doet aan de Never Settle reloaded promo van AMD( kwam ik pas net achter) en de Gigabyte kaart daar 350 euro kost.
Is toch iets wat mij aanspreekt aangezien ik beiden games(Crysis 3 en Bioshock Infinite) wilde gaan spelen.
Zeker als op dit moment de GTX 680 niet significant sneller is als de 7970 ghz editions zal de 7970 de beste keuze zijn of er moeten nog mensen komen die kunnen onderbouwen waarom die GTX 680 toch de juiste keuze zou zijn.

Bedankt iig voor je reactie!

[ Voor 116% gewijzigd door pino85 op 18-02-2013 00:29 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Dat is wel een mooie deal dan. Dan hoef je die games ook niet meer los te kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Klopt, scheelt toch weer minimaal 60 euro dat is altijd mooi mee genomen, ik denk dat wmb het topic op slot kan omdat ik er uit ben.

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1