Welke SSD voor mijn systeem en voorkeuren?

Pagina: 1
Acties:

• Muddy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo mede Tweakers,

In deze topic zou ik graag verduidelijking willen hebben over de SSD categorie.
Ik zit te denken om een SSD aan te schaffen hoewel ik een half lijk ben op dit gebied, zelf denk ik dat een 128GB versie genoeg is hoewel ik daar niet zeker van ben.

Dit is mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 195,61€ 195,61
1Asus P8Z77-V€ 151,91€ 151,91
1EVGA GeForce GTX 670 FTW€ 350,90€ 350,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Zalman Z11 Plus€ 59,90€ 59,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 42,20€ 42,20
1Lite-On iHAS524 Zwart€ 38,-€ 38,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,42

Wat wil ik er mee gaan doen?
Ik denk dat ik er gewoon windows 7 op wil zetten, een paar game's en eventueel Photoshop/After effects en mijn Office pakket ofzo. Daarbij heb ik gehoord dat je een hogere Frame rate krijgt in games ( zoals Battlefield 3 ) als je record op je SSD en vervolgens weer over kopieert op je HDD. Is dit verstandig? zo ja, is het dan verstandig om een 128GB versie te nemen? vandaar mijn twijfels over de 128GB versie.
Verder is de main usage, Gaming... Beetje recording ( wat ik eventueel wel wat meer wil gaan doen ), Films kijken etc. maar mainly Gaming. ( Battlefield 3 ) :*)

Hoe zit het nou met de SSD's?
Verder hoor ik veel mensen praten over de "Reliability vs Performance" Hierbij hoor ik vaak dat de wat goedkopere SSD's misschien wel snel zijn maar niet vertrouwbaar. Nou het lijkt mij duidelijk dat de gemmidelde SSD gebruiker niet zomaar ze'n windows wil verliezen vanwege een onbetrouwbare SSD.
En hoe zit het met de jaren hoelang zo'n ding nou mee kan gaan? daar lees ik ook veel speculatie's over maar snap er bar weinig van. :|

Ik hoop genoeg informatie te hebben gegeven... en dat er iemand is die mij redelijk uit kan leggen hoe of het nou zit met SSD's en welke hij/zij mij aanbeveelt. bij voorbaat dank! :P

Groetjes,

Thom Das

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-03 11:42
Crucial M4, heel simpel, heel betrouwbaar, performance nagenoeg gelijk aan de Samsung 830, prijs vergelijkbaar met de oude prijs van de 830.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-03 08:07

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Eens met de M4, dat is een mooie SSD. Maar 128GB is misschien wat aan de lage kant voor wat je ermee wil (recorden, gamen, shoppen).

De framerate gaat over het algemeen niet omhoog. Het zijn juist de loading times dat omlaag gaat, omdat het zoveel sneller gaat om data te lezen.

Recorden kan op SSD. Maar aangezien het sequential is, kan het volgens mij net zo probleemloos op een (gedefragmenteerde) HDD.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Goede prijs kwaliteits verhouding en genoeg voor al je spul.

pricewatch: Samsung 840 series SSD 250GB

• Muddy
Oke dus het gaat tussen de 840 en de M4, oke.. bedankt tot nu toe ik ga nog wat research doen over de 2!

EDIT

Wat houd dat 40 GB per day for 5 years in wat ik lees bij de m4? want stel als ik nou een match record dan kost me dat al snel 40 gb per keer.

[ Voor 42% gewijzigd door Muddy op 17-02-2013 12:33 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
http://www.anandtech.com/...review-60gb-120gb-180gb/3

Die intel 330 is een ssd met 3k write cycles (ipv 5k zoals bv de M4) en dan lees je nog dingen zoals:
Not satisfied with these results I went in for another 24 hour round. By the end of it I had written 7629GB to the 60GB drive, at around 119 p/e cycles per NAND cell (assuming perfect wear leveling). The MWI hadn't budged:

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:10
Muddy schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:26:
Oke dus het gaat tussen de 840 en de M4, oke.. bedankt tot nu toe ik ga nog wat research doen over de 2!

EDIT

Wat houd dat 40 GB per day for 5 years in wat ik lees bij de m4? want stel als ik nou een match record dan kost me dat al snel 40 gb per keer.
Ze garanderen dat de Crucial M4 40GB per dag voor 5 jaar blijft werken. Ik denk wel dat dat langer is dan dat maar dit is wat ze garanderen. De Samsung 840 gaat ook naar verloop van tijd degraderen. SSD's werken met geheugencellen die na x aantal keer schrijven degraderen en uiteindelijk kapot gaan. De M4 en 840 Pro gaan waarschijnlijk allebei langer mee dan de rest van je onderdelen (of je hebt behoefte aan nieuwere hardware), dus ik zou me hier niet druk om maken.

• Muddy
SmokingCrop schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:43:
http://www.anandtech.com/...review-60gb-120gb-180gb/3

Die intel 330 is een ssd met 3k write cycles (ipv 5k zoals bv de M4) en dan lees je nog dingen zoals:

[...]
Wat houden de Write cycles in dan :X?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
There can be only 1.
De crucial M4 is nog steeds de te kloppen SSD (imo). Qua prestaties langzaam ingehaald, qua degelijkheid en ondersteuning nog zeker niet AFAIK. (er blijft maar nieuwe firmware voor uitkomen :)) De enige die minstens zo goed is als de M4 is de samsung 830, maar die is EOL

Volgens mij zijn de SSD's van crucial en samsung de enige die helemaal in eigen beheer zijn gemaakt (intel gebruikt bijvoorbeeld sandforce controllers en SF, daar wil je ver vanuit de buurt blijven)

• Muddy
eL_Jay schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:13:
There can be only 1.
De crucial M4 is nog steeds de te kloppen SSD (imo). Qua prestaties langzaam ingehaald, qua degelijkheid en ondersteuning nog zeker niet AFAIK. (er blijft maar nieuwe firmware voor uitkomen :)) De enige die minstens zo goed is als de M4 is de samsung 830, maar die is EOL

Volgens mij zijn de SSD's van crucial en samsung de enige die helemaal in eigen beheer zijn gemaakt (intel gebruikt bijvoorbeeld sandforce controllers en SF, daar wil je ver vanuit de buurt blijven)
Ik las dat Crucial een third party controller gebruikt... weet niet of dit veel uitmaakt.. maarja, wat vind jij/jullie allemaal.. de 840 of de m4? welke gaat 't langst mee als ik erop record en dan over kopieer naar mijn HDD voor een stabielere Frame rate. dit is mij uitgelegt ooit een keer. welke performance wise enz. Gewoon de beste van de 2? ;)

• SmokingCrop
  • Niet online
Definitely de Crucial M4 dan ;)

We weten uberhaubt niet hoe die samsung 840 van het type tlc ipv mlc zal degraderen over de jaren.

• Muddy
We weten uberhaubt niet hoe die samsung 840 van het type tlc ipv mlc zal degraderen over de jaren.
Dat lijkt me niet helemaal waar, " reviews: Samsung 840 250GB: iets minder snel? " Hier kunnen we toch iets uitplukken ofniet? Of heeft dat er nou helemaal niks mee temaken :P?

• Muddy
Oh en we praten wel over de Crucial m4 256 GB versie toch :P?

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:10
Muddy schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:31:
[...]

Ik las dat Crucial een third party controller gebruikt... weet niet of dit veel uitmaakt.. maarja, wat vind jij/jullie allemaal.. de 840 of de m4? welke gaat 't langst mee als ik erop record en dan over kopieer naar mijn HDD voor een stabielere Frame rate. dit is mij uitgelegt ooit een keer. welke performance wise enz. Gewoon de beste van de 2? ;)
Je moet afwegingen maken... Het blijft subjectief als ik zou zeggen welke ik de beste vind.
M4 is al een tijdje op de markt en heeft zich bewezen, de 840 pro (de niet-pro versie gebruikt kwalitatief minder geheugen) heeft zich nog niet bewezen.

Ik zou gaan voor de M4 omdat 'ie betrouwbaar en goedkoop is.
Het verschil in snelheid tussen een 840 pro en een M4 zul je hoogstwaarschijnlijk toch niet merken. En van de M4 is bewezen dat 'ie degelijk is en lang mee gaat... van de 840 pro kunnen we alleen speculeren op basis van het soort geheugen en eerder succes van samsung (830 series), hoewel het er wel goed uitziet voor de 840 pro.

post van mij gecopypasted uit een ander topic:

Voor de duidelijkheid... 840 pro = opvolger van de betrouwbare 830 series
840 = goedkoper, ander soort geheugencellen dan de 830/840 pro en minder betrouwbaar
Crucial M4 = Goedkoop en erg betrouwbaar

Ik zou zelf nooit voor de 840 gaan, maar ipv van de 840 voor een Crucial M4 (goedkoper) of een 840 pro (iets duurder en iets sneller, merk je in de praktijk weinig van) gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door mauritso op 17-02-2013 14:09 ]

• Muddy
mauritso schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:06:
[...]

Je moet afwegingen maken... Het blijft subjectief als ik zou zeggen welke ik de beste vind.
M4 is al een tijdje op de markt en heeft zich bewezen, de 840 pro (de niet-pro versie gebruikt kwalitatief minder geheugen) heeft zich nog niet bewezen.

Ik zou gaan voor de M4 omdat 'ie betrouwbaar en goedkoop is.
Het verschil in snelheid tussen een 840 pro en een M4 zul je hoogstwaarschijnlijk toch niet merken. En van de M4 is bewezen dat 'ie degelijk is en lang mee gaat... van de 840 pro kunnen we alleen speculeren op basis van het soort geheugen en eerder succes van samsung (830 series), hoewel het er wel goed uitziet voor de 840 pro.

post van mij gecopypasted uit een ander topic:

Voor de duidelijkheid... 840 pro = opvolger van de betrouwbare 830 series
840 = goedkoper, ander soort geheugencellen dan de 830/840 pro en minder betrouwbaar
Crucial M4 = Goedkoop en erg betrouwbaar

Ik zou zelf nooit voor de 840 gaan, maar ipv van de 840 voor een Crucial M4 (goedkoper) of een 840 pro (iets duurder en iets sneller, merk je in de praktijk weinig van) gaan.
Nou, ik denk dat ik er dan wel overuit ben... De Crucial m4 256GB versie gaat het worden!

Allemaal hardstikke bedankt!!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ah, je had een 256gb model nodig?
Dan zou ik voor de pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB gaan eigenlijk.

Plextor wordt normaal niet aangeraden omdat deze te duur zijn, maar deze is mooi in prijs gedaald :)
Deze ligt zo tussen de M4 en de Samsung 830 qua prestaties. Qua vertrouwbaarheid zijn de Plextors ook heel goed.

uitgebreide review:
http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html
-> werd gewoon niet aangeraden boven de samsung 830 vanwege zijn prijs op het moment van de review, dus dat ligt nu helemaal anders :)
Plextor's name is synonymous with quality and innovation thanks to years of selling some of the most desirable optical drives. No doubt, it'll need to prove that it carries over the same approach to its solid-state storage offerings. Indeed, we've been battering this drive for more than three weeks now, and it hasn't given us a single issue. Samsung and Crucial both offer similar three-year warranties as Plextor, so they're on fairly even ground as far as confidence goes.

We know, however, that Plextor has put a lot of effort into differentiating the firmware controlling its Marvell processor, and the company promises it'll continue innovating in this space. For the time being, at the right price, we wouldn't hesitate to recommend Plextor's M5S to anyone looking for a fast SSD able to deliver blazingly fast desktop performance.

[ Voor 78% gewijzigd door SmokingCrop op 17-02-2013 15:52 ]

• Muddy
Tja nu heb je mij toch weer aan het twijfelen gekregen hoor :), hij blijft wel duurder als de Crucial though.. maar is die ook aanmerkelijk beter als de crucial ( Bang for Buck )

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik zou zeggen, gooi een muntje op :+

Uiteindelijk zijn ze allebei heel goed.

[ Voor 37% gewijzigd door SmokingCrop op 17-02-2013 16:17 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou de kant kiezen van je portemonnee, het verschil in schrijfsnelheid ga je in praktijk nauwelijks merken.

• Muddy
GioStyle schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:19:
Ik zou de kant kiezen van je portemonnee, het verschil in schrijfsnelheid ga je in praktijk nauwelijks merken.
Oke, Doe ik! Heeft iemand nog een goeie aanbeveling waar of ik hem zal kopen ( crucial m4 256 Gb ), een of andere buitenlandse site :P?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Misschien kan je hem voor een zacht prijsje van V&A plukken? :p

• Muddy
V&A???

Edit--
Domme ik, Vraag en Aanbod natuurlijk!

[ Voor 80% gewijzigd door Muddy op 17-02-2013 17:14 ]

• Muddy
Goh, ik ben niet zo'n fan van pixmania dus die valt af van de crucial pricewatch dus als ik naar de 2e goedkoopste kijk van crucial is die duurder als de goedkoopste Plextor... Leuk, want nu kan ik echt bang voor buck halen!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik denk dat er niemand met wat gezond verstand een fan is van pixmania :>
Als je zo die shop-reviews daarvan bekijkt..

• Muddy
Precies, ik vind 't allemaal maar niks daar.
Nou nog even wachten tot mijn Xperia Z binnen komt en dan is kijken/hopen dat die SSD prijs gedaald is!

Zal wel niet maarja, ik haal 'm sowieso ! :)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 20:07
Er staat ook nog steeds een Lite-On 256GB SSD te koop op V&A. Op de sticker na gelijk aan de Plextor. 't Is dat ik al voorzien ben van voldoende SSDs maar anders...

while (! ( succeed = try ()));

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zelf zou nooit TLC geheugen SSD's nemen. Zoals de samsung 840. Ik wil onderdelen zo lang mogelijk gebruiken, en de SSD's met TLC geheugen gaan in verhouding een stuk sneller stuk dan SSD's MLC geheugen.

Mijn voorkeur zou naar 250+GB uit gaan. 120/128GB is vaak erg weinig.

Ik verkies ook de crucial M4: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

En rond de 120GB verkies ik de Kingston V300: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB

Eventueel zou je 2x 120GB SSD van Kingston kunnen nemen. In RAID. Waarschijnlijk heb je er niet heel veel aan, omdat die dingen evengoed al erg snel zijn. En ik weet niet of tegenwoord de TRIM functie dan nog werkt.
Ik zelf zou voor de 2x120GB gaan.

我的名字是Mirno

• Muddy
hans_lenze schreef op zondag 17 februari 2013 @ 20:57:
Er staat ook nog steeds een Lite-On 256GB SSD te koop op V&A. Op de sticker na gelijk aan de Plextor. 't Is dat ik al voorzien ben van voldoende SSDs maar anders...
Maar dat is wel tweede hands, en is die even goed als een van de andere SSD's waar hier over gesproken is?
De Crucial M4 en Plextor m5s.
mirno schreef op zondag 17 februari 2013 @ 20:58:
Ik zelf zou nooit TLC geheugen SSD's nemen. Zoals de samsung 840. Ik wil onderdelen zo lang mogelijk gebruiken, en de SSD's met TLC geheugen gaan in verhouding een stuk sneller stuk dan SSD's MLC geheugen.

Mijn voorkeur zou naar 250+GB uit gaan. 120/128GB is vaak erg weinig.

Ik verkies ook de crucial M4: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

En rond de 120GB verkies ik de Kingston V300: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB

Eventueel zou je 2x 120GB SSD van Kingston kunnen nemen. In RAID. Waarschijnlijk heb je er niet heel veel aan, omdat die dingen evengoed al erg snel zijn. En ik weet niet of tegenwoord de TRIM functie dan nog werkt.
Ik zelf zou voor de 2x120GB gaan.
Tja die 2x 120GB word mij iets te duur, en ben ook een lijk wat RAID betreft...
Daarnaast is de Crucial m4 duurder als de Plextor m5s die ik nu op 't oog heb.. : :?
Blijft moeilijk dit.

• SmokingCrop
  • Niet online
Gewoon voor de Plextor gaan, veel verschil ertussen is er toch niet.
Het komt op hetzelfde neer eigenlijk..

• Muddy
Dat dacht ik ook ^^
Nou, bedankt voor de al inmiddels anderhalf pagina lange feedback!
Dit heeft meer verduidelijking gegeven dan verwacht!

• Muddy
Hallo mede-tweakers,

Ik heb nog steeds geen SSD gehaald, schande toch.. na zo'n lange topic en help voor 't uitkiezen voor een SSD..

Anyway, waarom ik dit schrijf is omdat ik dus nu wel echt een SSD wil gaan halen...
Welke zal nu een beetje "going"voor mij zijn?

Wel wat schrijven op de schijf maar valt tegenwoordig mee, ben 't van plan wel meer te gaan doen.
Performance vs Reliability, voor mij zijn ze even dierbaar.
250 gb, en niet al te duur.

Zouden jullie mij weer uit de put willen helpen :)?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Thom das

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Op dit moment is dit een erg goedkope 256GB SSD: pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB
Ook is deze nog eens erg goed qua performance en betrouwbaarheid. Heb hem zelf ook, en deze is ook zeker aan te raden.
Beste keuze op dit moment.

我的名字是Mirno

• brugman
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51
Ik zou zelf gaan voor de Crucial m500.

Deze schijf heeft Power-safe capacitors, die bij een eventueel onverwacht stroomuitval een grotere kans geven dat je data behouden blijft. (bron)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Plextor maken ook goeie SSD's, en nog steeds heeft plextor zijn goede naam, maar dan in SSD's

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Muddy schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:29:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb nog steeds geen SSD gehaald, schande toch.. na zo'n lange topic en help voor 't uitkiezen voor een SSD..

Anyway, waarom ik dit schrijf is omdat ik dus nu wel echt een SSD wil gaan halen...
Welke zal nu een beetje "going"voor mij zijn?

Wel wat schrijven op de schijf maar valt tegenwoordig mee, ben 't van plan wel meer te gaan doen.
Performance vs Reliability, voor mij zijn ze even dierbaar.
250 gb, en niet al te duur.

Zouden jullie mij weer uit de put willen helpen :)?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Thom das
De SSD Best Buy Guide die je wilt lezen: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

Check ook de andere posts over betrouwbaarheid en performance. Als beste allround SSD wordt daar de pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB genoemd. Je zegt ook niet al te duur dan kun je ook kijken naar de pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB De performance van de M500 ligt hoger, maar ook de prijs ligt iets hoger en je hebt minder ruimte want dat is een schijf van 240GB.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 13:31 ]

• Muddy
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:13:
[...]

De SSD Best Buy Guide die je wilt lezen: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

Check ook de andere posts over betrouwbaarheid en performance. Als beste allround SSD wordt daar de pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB genoemd. Je zegt ook niet al te duur dan kun je ook kijken naar de pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB De performance van de M500 ligt hoger, maar ook de prijs ligt iets hoger en je hebt minder ruimte want dat is een schijf van 240GB.
Oke thx, maar de M5 pro komt dan toch weer iets boven de M500 uit?
Pagina: 1