Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02
Al meer dan 1.5 decennium maak ik gebruik van het KPN Netwerk. Nauwelijks problemen mee gehad en ook in het buitenland werkte mijn toestellen altijd naar behoren. Toen ik los een Samsung Galaxy SIII kocht kreeg ik er geen micro-sim bij.. Daarom in een winkel mijn oude usim laten 'knippen' en ook dit werkte als een tierelier. Echter bij de aanschaf van een Note II besloot KPN me wel een nieuwe sim kaart te geven in de vorm van een micro-sim. Vanaf dat moment begon ik problemen te krijgen.

1. In Nederland worden soms de telefoongesprekken niet opgebouwd. De telefoon denkt echter van wel en begint te tellen hoe lang ik al aan het bellen ben. Echter.. je hoort niks en de andere partij ontvangt niks. Betreft uitgaande gesprekken.
2. Zodra ik de grens overga wordt er niet automatisch een nieuw netwerk opgezocht. De telefoon geeft aan "Kan geen verbinding maken met KPN netwerk" en ik moet handmatig gaan zoeken om een bv. Belgisch netwerk te selecteren: wat me op punt 3 brengt.
3. Zodra ik handmatig in Belgie voor Proximus kies krijg ik na een minuut wachten de melding "Sim kaart is niet toegestaan op netwerk". Kies ik dan opnieuw voor Proximus dan maakt hij wel verbinding.
4. Zodra ik terug in Nederland kom wilt mijn telefoon niet meer connecten met KPN. Ik moet weer handmatig zoeken op netwerken en dit duurt ruim 5 minuten! Pas dan krijg ik verbinding.

Nu zou je zeggen: ligt aan het simkaart of aan de telefoon. Welnu dat dacht ik ook, maar ik heb meerdere telefoonabonnement van KPN en Hi op mijn naam staan en toen mijn huisgenoten mee gingen naar Belgie ervaarde zij hetzelfde probleem. Zelfs een maat van ons die in de auto zat met KPN had het ook.. maar dacht dat het zo normaal was. Dus het probleem lag niet alleen bij mij.

Dus ik testen: de oude 'geknipte' usim in het toestel gestopt.. en jahoor alles gaat weer automatisch. Een adaptertje gepakt en een nieuwe micro-sim in een oud UMTS toestel gestopt... en jahoor.. ook deze wilt niet automatisch verbinden.

Toen heb ik contact opgenomen met KPN, maar zij konden me niet helpen aan de telefoon dus maar een e-mail geschreven.
Geachte,

Ik heb in dit huishouden drie verschillende abonnementen bij KPN, waarvan twee bij Hi. Bij deze abonnementen gebruik ik twee Samsung Galaxy N7100 (Note 2) toestellen en 1 Samsung Galaxy SIII toestel. Al deze toestellen maken gebruik van de zogenaamde microsim.

Voordat ik het abonnement behorende bij telefoonnummer 065******4 verlengde gebruikte ik een geknipte simkaart. Dat wilt zeggen een simkaart die met een tangetje op maat was geknipt zodat deze in de SIII paste. Met deze simkaart heb ik nooit problemen gehad. Toen ik echter een microsim kreeg bij mijn verlenging begonnen de problemen. Deze problemen kwamen echter ook voor op de andere toestellen met microsim en zelfs op een toestel van een kennis die ook over een microsim beschikte.

De problemen zijn als volgt:

In Nederland komt het soms voor dat het opzetten van een gesprek mislukt. Zodra het gesprek aan de andere kant wordt aangenomen hoort geen enkele partij de gesprekspartner. Het gesprek beeindigen en opnieuw starten is dan de enige mogelijkheid. Het kan echter ook voorkomen dat bij het opzetten van een gesprek er een enorme distortie in het geluid aanwezig is. Ook dan is het gesprek opnieuw starten de enige oplossing.

In Belgie: (enige roaming land dat ik nochtans heb geprobeerd)
Het toestel weigert om automatisch over te schakelen naar een ander netwerk. Handmatige selectie is dan ook de enige mogelijkheid, maar duurt extreem lang. Roaming op het netwerk van Proximus in Belgie is helemaal niet mogelijk. De telefoon meldt: "simkaart is niet toegestaan op dit netwerk". Echter volgens de klantenservice hebben jullie wel een roamingovereenkomst met Proximus. Base en Mobistar werken dan weer wel. Ook zodra men Nederland terug binnenkomt moet er weer handmatig het netwerk van KPN gekozen worden. Ook dit duurt dan weer extreem lang.

Voor de duidelijkheid: Bovenstaande problematiek ligt niet aan mijn abonnement. Niet aan toestel instellingen noch aan het toestel. Ik heb 3 verschillende abonnementen, met 3 verschillende micro simkaarten en twee verschillende toestellen. Steek ik echter een willekeurige microsim in een adapter (zodat deze in een gewoon sim slot past) en steek ik deze in een ouder toestel zoals de Galaxy S2, de HTC Touch Diamond of zelfs mijn oude Ericsson Z1010 dan vertonen deze toestellen precies dezelfde problematiek. Dit terwijl geen enkel toestel met een normale simkaart problemen vertoont.

Ik vermoed dat er dus een fout op de microsims staat of dat er een batch van microsims verkeerd is geprogrammeerd,

Nu is er verleden week door uw technische dienst gevraagd of ik met een toestel naar het buitenland wou gaan. Daar middels een vaste aansluiting naar KPN in Nederland wou bellen aldaar het probleem op te sporen. Probleem is echter dat ze willen dat ik dit door de week tijdens kantooruren doe. Dit is voor mij niet mogelijk.

Daar ik echter niet de enige KPN/Hi klant ben die dit probleem heeft met de microsim kaartjes (kennis waar ik vorige week mee in de auto zat had precies hetzelfde probleem, maar ervaarde dat vooralsnog als normaal) lijkt het me toch belangrijk dat KPN deze problematiek zelf gaat onderzoeken.

Graag verneem ik van u of u actie gaat ondernemen,

Bedankt voor uw tijd en aandacht,

Met vriendelijke groet,

Liberque
Op deze e-mail kreeg ik als antwoord dat ik het eens met een ander toestel moest proberen. Kortom ze hadden niet eens de vraag gelezen want ik stel expliciet dat het op 3 toestellen gebeurd. KPN Webcare via Twitter heeft me nog een nieuwe micro-sim gestuurd en zou de vraag doorsturen. De nieuwe micro-sim heb ik ontvangen, maar loste het probleem niet op. Een antwoord op de vraag heb ik via hun nooit meer gehad.

Nu vraag ik me dus af of er meerdere met dit probleem kampen. Het lijkt me sterk dat ik de enige ben als het probleem zich voordoet op 3 verschillende toestellen, met 3 verschillende (inmiddels 4) micro-sims en een maat in de auto er ook last van had. Dan kan ik het wellicht op deze manier doorspelen naar KPN in de hoop dat ze het op zijn minst eens gaan onderzoeken. Thanks.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

Sorcerer8472

Mens sana?

Over punten 2, 3 en 4: heb je op je SGS3 wel "Select automatically" ingesteld? Daarvoor moet je eerst netwerken zoeken en dan die optie selecteren. En zo nee, wat gebeurt er als je dat doet in België, blijft hij dan alsnog zoeken naar KPN?

Wat betreft de fout bij Proximus: da's een netwerk-trucje waardoor je telefoon telkens een foutmelding krijgt bij Proximus + Mobistar zodat hij automatisch BASE kiest (dochter van KPN dus voor hen het goedkoopst). Als je echter geen BASE-ontvangst hebt dan gaat hij alsnog Proximus/Mobistar opnieuw proberen en dan lukt het wel.

Punt 1 kan ik verder niks over zeggen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02
Als ik kies in Belgie voor "Select auto" dan vind hij geen netwerken.. eg. blijft staan op "can't connect to a network"... ik moet echt specifiek een netwerk selecteren. Dat van dat netwerktrucje wist ik echter niet.. good to know :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 15:54:
Over punten 2, 3 en 4: heb je op je SGS3 wel "Select automatically" ingesteld? Daarvoor moet je eerst netwerken zoeken en dan die optie selecteren. En zo nee, wat gebeurt er als je dat doet in België, blijft hij dan alsnog zoeken naar KPN?

Wat betreft de fout bij Proximus: da's een netwerk-trucje waardoor je telefoon telkens een foutmelding krijgt bij Proximus + Mobistar zodat hij automatisch BASE kiest (dochter van KPN dus voor hen het goedkoopst). Als je echter geen BASE-ontvangst hebt dan gaat hij alsnog Proximus/Mobistar opnieuw proberen en dan lukt het wel.

Punt 1 kan ik verder niks over zeggen.
Dit probleem heb ik ook van iemand gehoord die geen microsim heeft en KPN gebruikt in combinatie met een Nokia 6700. Schandalig overigens, KPN is al erg duur en dan toch nog het onderste uit de kan proberen te halen, schaamteloos... 8)7

Goedkoop bellen via VoIP