Dank voor de info! De A10-5800K is erg snel in de Photoshop CS6 benchmark op Tomshardware: 66 seconden vs 193 seconden voor de X4 640. Daar moet natuurlijk nog wat bij vanwege het snelheidsverschil met de 740k maar het verschil is erg groot. Dat zou de X4 750K het overwegen waard maken...
mirp schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:08:
@ Agnostic
[...]
Je hebt gelijk. Als je het budget echt niet kunt uitrekken, dan zul je moeten uitkijken naar onderdelen die passen in je budget. Maar ik blijf erbij dat je voor Photoshop de snelste CPU moet kopen die je budget toelaat, mits je al deze rekenkracht nodig hebt. Ik denk dat je beter 150 euro meer kunt uitgeven voor een i7 (
pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed) en hierdoor meteen een veel betere gebruikservaring koopt

. Ook hoef je met deze processor minder snel te upgraden.
Klopt het dat je weinig CPU intensieve taken doet in Photoshop? Weet je misschien wat de load van je huidige processor is tijdens het werken met Photoshop? Heb je een idee over de hoeveelheid RAM die je computer momenteel gebruikt tijdens het Photoshoppen? Wat voor pc heb je nu? Kun je met deze pc de taken doen die je wilt? Gebruik je hele grote bestanden? En wat doe je o.a in Photoshop? Welke resolutie gebruik je? Hoe groot zijn je bestanden? Hoeveel lagen gebruik je? Maak je panorama's? Ben je een echte multitasker en heb je veel programma's naast elkaar lopen? Wat voor type bestanden gebruik je? Gebruik je veel filters? Wil je in de toekomst ook nog videobewerken? Dit zijn een aantal zaken die bepalen welke onderdelen in je systeem komen..
Photoshop en Lightroom is software dat veel baat heeft bij een snelle CPU. In het geval dat je niet zo hele grote bestanden bewerkt, weinig gebruikt maakt van CPU intensieve taken kun je prima voorruit met een iets mindere processor voor een veel betere prijs. Jij weet beter dan mij op welke manier je de software gebruikt. Misschien is het handig dat je deze informatie in de start post aangeeft?
[...]
Gebruik de SSD om je software op te slaan en als scratch disk en een HDD voor je overige bestanden voor vlot werken. De SSD zal je dat responsieve ervaring geven. (
http://nl.hardware.info/r...sdrs-getest-en-vergeleken).
Btw, hoe oud is je voeding?
Welke harde schijven heb je en hoe snel zijn ze?
Het zou zonde zijn om euro's uit geven aan een setup waarvan later blijkt dat die niet voldoet.
http://helpx.adobe.com/ph...ce-photoshop-cs4-cs5.html
Ik verwacht van een upgrade geen wonderen, wel wat snelheidswinst en een in het algemeen responsiever systeem.
De i5 3350P kan ik misschien nog in het budget passen maar daarvoor heb ik geen CS6 benchmarks gezien, een i7 gaat niet lukken binnen budget.
De X4 750K en de FX6100 zijn mogelijk ook goede alternatieven, de FX6100 is in ieder geval significant sneller in CS dan de X4 640 voor de X4 750K kan ik geen directe vergelijk vinden op CS6, de A10-5800k is significant sneller dan de FX6100 maar of dat naar de X4 750K doorschaalt?
Mijn voeding is een jaar of 5 oud maar destijds als goed en zuinig getest en heeft altijd probleemloos gefunctioneerd.
Alles wat ik doe kan op mijn huidige systeem maar als ik met meerder files in CS6 of CS5 werk wil het systeem nog wel eens behoorlijk traag worden. Caching naar de HD is hier in mijn ervaring de voornaamste bottleneck.
Photoshop gebruik:
Bewerken van Raw files 10Mp/16bit, 14Mp/16bit, 16Mp/16bit. Scannen en bewerken van foto negatieven in midden en kb formaat, meestal levert een scan tiff files van tussen de 50Mb en 200Mb op.
Meestal heb ik meerdere files (2-4) tegelijk open en per file tussen 3 en 5 layers, foto's worden ook bewerkt met nik software plugins en noiseware plugin.
In Photoshop speelt de processor snelheid natuurlijk een rol maar de echte bottleneck is het schrijven naar en lezen van de scratchdisk.
Multitasking: Ja, meestal een browser window open met minimaal 10 tabs, vaak een aantal excel bladen, Adobe Bridge en Photoshop, Outlook etc.
| Huidige systeem: |
|
| Computer |
| Model : GigaByte 965P-DS3 |
|
| Processor |
| Model : Intel(R) Core(TM)2 CPU 4300 @ 3.0GHz |
|
| Computer |
| Mainboard : GigaByte 965P-DS3 |
| Total Memory : 4GB DIMM DDR2 |
|
| Video System |
| Video Adapter : ATI Radeon HD 4800 Series (800 SM4.1 625MHz, 512MB DDR3 2GHz 256-bit, PCIe 2.00 x16) |
|
| Graphics Processor |
| OpenCL GP Processor : ATI Radeon HD 4800 Series (800SP 10C 625MHz, 256MB DDR3 2GHz 256-bit) |
| Compute Shader Processor : ATI Radeon HD 4800 Series (800SP 625MHz, 512MB DDR3 2GHz 256-bit) |
|
| Storage Devices |
| Maxtor 6Y120P0 (123GB, ATA133, 8MB Cache) : 114GB (I:) |
| Seagate ST3320620AS (320GB, SATA300, 3.5", 16MB Cache) : 298GB (C:) (E:) (F:) |
| SAMSUNG HD753LJ (750.2GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, 32MB Cache) : 699GB (D:) |
| WDC WD10EAVS-00D7B1 (1TB, USB2/SATA300, 3.5", 5400rpm, 8MB Cache) : 932GB (J:) |
| TSSTcorpCD/DVDW SH-S182M (ATA33, DVD+-RW, CD-RW, 2MB Cache) : N/A (G:) |
|
| Network Services |
| Network Adapter : Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (Ethernet, 100Mbps) |
|
| Operating System |
| Windows System : Microsoft Windows 7 Ultimate 6.01.7601 (Service Pack 1) |
| Platform Compliance : x64 |
|