Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gezocht: 2.0 of 2.1 receiver + boxen

Pagina: 1
Acties:

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik wil mijn oude el cheapo 5.1 JVC home cinema systeem binnenkort gaan vervangen. Dat setje staat sinds de verhuizing met alleen subwoofer en L/R front aangesloten omdat ik niet overal in huis boxen en draden wil hebben. Vandaar dat de nieuwe set 2.0 (evt 2.1) moet worden. Less is more wat mij betreft.

Gebruik is voornamelijk muziek en films. Laten we zeggen 50/50. Ik heb verder geen behoefte aan surround geluid, dus advies om toch naar 5.1 of zelfs 7.1 te gaan is niet nodig.

Eisen:
-2.0 of 2.1. Lichte voorkeur voor 2.0
-Als 2.1 dan draadloze subwoofer
-Bluray/dvd/cd speler
-Grote voorkeur voor slotloading ivm kleine sloper die in huis rondkruipt.
-FM tuner, Internet radio is een optie als dat te bedienen is zonder bijv een tv aan te moeten zetten.
-HDMI ARC, plus nog minimaal een gewone hdmi in

Nice to have:
-Bluetooth of wifi koppeling van smartphones/tablets. Apple en android varianten.
-Stil. Mijn huidige setje zit een net te klein ventilatortje in, zijn er merken berucht luidruchtig of juist stil? Of zelfs passief?

Niet nodig:
-Mediaspeler functionaliteit. Ik heb een zbox staan met XBMC erop die in al die behoeftes voldoet
-3D, kan mijn tv niet, en heb ik geen behoefte aan

Iets dat aan de eisen voldoet, en qua uiterlijk aanspreekt (dat laatste is ook belangrijk):
Harman Kardon BDS 370

Nadelen:
-Geen koppeling van mobiele devices. -
-Prijs, 900 euro zou wel echt de top van mijn budget zijn.
-Verplicht 2.1, want het is een complete set.

de receiver is ook los te koop (als BDS 270), maar kost dan 730 euro, voor 170 euro kan ik geen betere speakers kopen dan er bij zitten ga ik van uit.

Paar (hopelijk niet al te domme) vragen:
-Als ik 2.0/2.1 receiver met HDMI in opvraag in pricewatch komt er 1 optie uit. Is er bezwaar tegen 5.1 receiver met 2.0 speakers? Is er dan niet een hoop ruimte/geld besteed aan electronica voor 3(.1) kanalen die ik niet gebruik?
-Heb ik goed begrepen dat voor speakers boekenplank exemplaren op een standaard voor hetzelfde geld beter gaan klinken als zuil-exemplaren?

Uitdaging:
-Bijvoorbeeld Boston acoustics A25 kosten 130 euro per stuk. Plus 20 euro (?) voor een standaard. Dan kom ik op 300 euro, lijkt me dat er voor een stuk minder dan 600 euro wel een fatsoenlijke receiver die veel (al?) mijn boxes tickt te vinden kan zijn. Suggesties? Strakke look als eerder genoemde HK wordt gewaardeerd.
-Valt er iets zinnigs te zeggen over de geluidskwaliteit van de boxen die bij de HK BDS 370 zitten t.o.v. bijv. genoemde BA 25s.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als eerste zou je willen adviseren om verder te kijken dan Harman Karton. }) Ze bieden tegenwoordig nog maar weinig waar voor je geld en je betaald eigenlijk meer voor de naam en het design.

Het is geen enkel probleem om met een surround receiver een 2.0 of 2.1 setup aan te sturen. In jouw geval zou ik zelfs adviseren om een surround receiver te kopen. Dit omdat stereo receivers doorgaans niet leverbaar zijn met HDMI aansluitingen en dit is toch eigenlijk wel essentieel.

Kijk eens naar een receiver van Marantz, Denon, Onkyo of Yamaha. Tot € 600 zijn er tig mogelijke modellen. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Marantz. Met een NR1403 haal je al een behoorlijk complete receiver in huis waar mee je volgens mij veel van je wensen kan realiseren.

De TX-NR414 van Onkyo is ook een receiver met zeer veel mogelijkheden. Moet je kwalitatief in mijn ogen wel als een trede lager zien als Marantz maar deze receiver heeft voor zijn geld ontzettend veel te bieden.

Een draadloze subwoofer lijkt me niet mogelijk, als je fatsoenlijke spullen wil hebben. Mis je alleen nog een blu-ray speler maar aangezien je maar € 300 kwijt hoeft te zijn aan een receiver, zou dat geen probleem moeten zijn. Voor HDMI ARC moet je TV natuurlijk wel geschikt zijn, anders heb je er nog niets aan.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:18
Qua boxen zou ik als ik jou was kijken naar de Q Acoustics 2010i/2020i, de Dali Zensor 1, de Boston Acoustics A25 en de Wharfedale Diamond 10.1. Persoonlijk ben ik voor de Q Acoustics 2010i gegaan, maar het is een keuze die je zelf moet maken.

Qua receivers inderdaad zoals D vd V boven mij al zegt, Marantz, Denon, Onkyo of Yamaha zijn allemaal goede keuzes. Heb zelf de Onkyo TX SR-313, niks op aan te merken en je hoort alleen een zacht gezoem als je je oor ertegen aanhoudt. Ik zou ook proberen te kijken welke receiver het best bij jouw gekozen boxen past.

Qua performance zijn alle bluray spelers hetzelfde (afgezien van de laadtijden). Dus je moet er eentje zoeken die bij jouw budget en eisen past.

Surround receiver werkt gewoon met 2.0/2.1 en of een boekenplank beter klinkt voor hetzelfde geldt dan een zuil? Tja da's ook weer geheel persoonlijk.

• nietorigineel
  • Niet online
S1NN3D schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 17:29:
Als eerste zou je willen adviseren om verder te kijken dan Harman Karton. }) Ze bieden tegenwoordig nog maar weinig waar voor je geld en je betaald eigenlijk meer voor de naam en het design.

Het is geen enkel probleem om met een surround receiver een 2.0 of 2.1 setup aan te sturen. In jouw geval zou ik zelfs adviseren om een surround receiver te kopen. Dit omdat stereo receivers doorgaans niet leverbaar zijn met HDMI aansluitingen en dit is toch eigenlijk wel essentieel.

Kijk eens naar een receiver van Marantz, Denon, Onkyo of Yamaha. Tot € 600 zijn er tig mogelijke modellen. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Marantz. Met een NR1403 haal je al een behoorlijk complete receiver in huis waar mee je volgens mij veel van je wensen kan realiseren.

De TX-NR414 van Onkyo is ook een receiver met zeer veel mogelijkheden. Moet je kwalitatief in mijn ogen wel als een trede lager zien als Marantz maar deze receiver heeft voor zijn geld ontzettend veel te bieden.

Een draadloze subwoofer lijkt me niet mogelijk, als je fatsoenlijke spullen wil hebben. Mis je alleen nog een blu-ray speler maar aangezien je maar € 300 kwijt hoeft te zijn aan een receiver, zou dat geen probleem moeten zijn. Voor HDMI ARC moet je TV natuurlijk wel geschikt zijn, anders heb je er nog niets aan.
Iets betalen voor het design vindt ik niet erg, het apparaat staat op pontificaal in de huiskamer. Karton ipv kardon zou wel jammer zijn voor die prijs. Vandaar ook mijn post hier.

Nog niet gemeld in de TS, maar ruimte beschikbaar voor het apparaat speelt wel een rol. Die is in de hoogte maar ruim 12cm (geen rolmaat bij de hand, maar ruim een cd). Vandaar mijn voorkeur voor een 'all-in-one'.

Verder zoeken op internet heeft mij weinig hoopvolle resultaten gebracht. Vrijwel geen enkele receiver heeft blu-ray ingebouwd. Als dat wel zo is, is het vaak een kant-en-klaar homecinema setje met 9 van de 10 keer 5.1 boxen inclusief, en bijna altijd alleen maar hdmi uit.

Zit nu een beetje te dubben of ik twee apparaten naast elkaar (dat past wel) een acceptabel alternatief vind.

Bedankt voor de tips, die marantz ziet er nog best goed uit. De onkyo is 17cm hoog, en kan ik dus niet kwijt. Qua looks spreekt pioneer ook wel aan.

Ligt het aan mij of zijn BD spelers best wel duur? zou dan liefst wel zelfde merk moeten zijn als receiver, maar gezien de merken die ik dan zou willen is de goedkoopste pioneer 140 euro, onkyo vanaf 160, yamaha vanaf 200, om over marantz maar niet te beginnen.
InEtVa schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 19:34:
Qua boxen zou ik als ik jou was kijken naar de Q Acoustics 2010i/2020i, de Dali Zensor 1, de Boston Acoustics A25 en de Wharfedale Diamond 10.1. Persoonlijk ben ik voor de Q Acoustics 2010i gegaan, maar het is een keuze die je zelf moet maken.

Qua receivers inderdaad zoals D vd V boven mij al zegt, Marantz, Denon, Onkyo of Yamaha zijn allemaal goede keuzes. Heb zelf de Onkyo TX SR-313, niks op aan te merken en je hoort alleen een zacht gezoem als je je oor ertegen aanhoudt. Ik zou ook proberen te kijken welke receiver het best bij jouw gekozen boxen past.

Qua performance zijn alle bluray spelers hetzelfde (afgezien van de laadtijden). Dus je moet er eentje zoeken die bij jouw budget en eisen past.

Surround receiver werkt gewoon met 2.0/2.1 en of een boekenplank beter klinkt voor hetzelfde geldt dan een zuil? Tja da's ook weer geheel persoonlijk.
Dank voor de tips mbt boxen, ik ga daar eens beter naar kijken. Zelfde vraag als voor d vd v eigenlijk, zou je pioneer ook in het rijtje met receivers zetten of niet?

Dat boekenplank vs zuil verhaal heb ik ergens van een of andere hifi-site op internet. Daar hadden ze per prijscategory best buys. In lagere categorie werd boekenplank omdat binnen die prijsklasse geen fatsoenlijke zuilen te krijgen waren.

• InEtVa
Pioneer heeft zeker in het high-end segment erg goede receivers en versterkers, in het laag en middensegment heb ik er nog nooit eentje gehoord eerlijk gezegd.

En het klopt wel dat tot op een bepaald punt je geen (goede) zuilen kan vinden. Vanaf iets van €300,- per zuil beginnen er aardige/goede zuilen te komen. Het beste blijft gewoon om ergens te gaan luisteren, want iemand anders kan iets heel goed vinden klinken, terwijl jij het verschrikkelijk vindt.

En voor je blu-ray speler hoef je echt niet veel geld uit te geven, zolang je geen ingebouwde wifi enzo hoeft. Zelf een Samsung BD-E5300 voor €53,- gekocht, en naast dat ik hem iets te luid vindt (ik zit er dan ook bijna naast, in een kastje hoor je hem volgens mij niet), is er echt niks op aan te merken qua geluid en beeld.

• nietorigineel
  • Niet online
Interessant genoeg blijft er maar heel weinig over als ik filter op maximale hoogte rond 12cm.

Eigenlijk in mijn prijsklasse alleen de marantz nr1403, of wat nog dunnere pioneers. Maakt de keuze wel een stuk makkelijker natuurlijk.

Iemand ervaring met pioneer vsx-s300 of vsx-s500? Zijn vergeleken met de marantz nog een stuk dunner, zo dun dat er wel een dunne blu-ray speler op zou passen. Wel heel licht (qua gewicht, de helft van de marantz) en maar 70W verbruik, terwijl er 2x100 watt boxen aan zouden moeten kunnen?

Gaat met zeer grote waarschijnlijkheid de Marantz worden. Boxen wil ik dan wel eens luisteren ergens, blu-ray wordt een ander merk (marantz niet te betalen). Even zoeken nog wat er mooi bijpast qua looks.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
nietorigineel schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 20:30:
[...]
Ligt het aan mij of zijn BD spelers best wel duur? zou dan liefst wel zelfde merk moeten zijn als receiver, maar gezien de merken die ik dan zou willen is de goedkoopste pioneer 140 euro, onkyo vanaf 160, yamaha vanaf 200, om over marantz maar niet te beginnen.
Zelf heb ik een Marantz blu-ray speler. Is inderdaad wel prijzig maar er zijn nog véél duurdere te koop, maar ergens ligt de grens. Grootste verschil is gewoon de bouwkwaliteit. De gemiddelde speler tikt net de 1 kilo aan maar die ik zelf heb staan weegt 4 kilo. Verder pakte de WAF in dit geval goed uit; de receiver en speler matchen nu goed met elkaar.
nietorigineel schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:41:
...
Iemand ervaring met pioneer vsx-s300 of vsx-s500? Zijn vergeleken met de marantz nog een stuk dunner, zo dun dat er wel een dunne blu-ray speler op zou passen. Wel heel licht (qua gewicht, de helft van de marantz) en maar 70W verbruik, terwijl er 2x100 watt boxen aan zouden moeten kunnen?

Gaat met zeer grote waarschijnlijkheid de Marantz worden. Boxen wil ik dan wel eens luisteren ergens, blu-ray wordt een ander merk (marantz niet te betalen). Even zoeken nog wat er mooi bijpast qua looks.
Pioneer ken ik op zich niet; heb ze nooit gehoord. Lees wel eens dat ze in het hogere segment goede producten leveren.

Ergens gaan luisteren is zeker een aanrader. Na een uitgebreide luistersessie ben ik uiteindelijk ook met hele andere spullen naar huis gegaan dan ik van te voren bedacht had om te kopen.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Het is een beetje appels met peren vergelijken in dit geval.

Die slim-line Pioneers zijn klasse-D versterkers, net als hun topmodellen, en kun je niet vergelijken met de klasse A/B Marantzen (en de meeste receivers van de andere merken). Een klasse D versterker heeft een efficientie van meer dan 90% terwijl de andere versterkers niet meer dan 50-75% halen. Dus bij klasse-D wordt bijna al het opgenomen vermogen beschikbaar gesteld aan de luidsprekers. Hierdoor kan de voeding kleiner zijn en, zeker met een stuk of 7 eindtrappen, een heel stuk lichter zijn zonder dat je inlevert op power. Voordeel is ook dat deze apparaten extra zuinig zijn en een stuk minder warm worden, juist door die efficientie.

Niks mis met die Pioneers dus. En een dik metalen frontje of dikker blikstalen behuizing kun je mooier vinden dan een dunne, maar gaat je niks helpen wat betreft geluid, functies of bediening. Gewicht zegt dus zeker niet alles.

• nietorigineel
  • Niet online
S1NN3D schreef op maandag 18 februari 2013 @ 07:47:
[...]

Zelf heb ik een Marantz blu-ray speler. Is inderdaad wel prijzig maar er zijn nog véél duurdere te koop, maar ergens ligt de grens. Grootste verschil is gewoon de bouwkwaliteit. De gemiddelde speler tikt net de 1 kilo aan maar die ik zelf heb staan weegt 4 kilo. Verder pakte de WAF in dit geval goed uit; de receiver en speler matchen nu goed met elkaar.

[...]

Pioneer ken ik op zich niet; heb ze nooit gehoord. Lees wel eens dat ze in het hogere segment goede producten leveren.

Ergens gaan luisteren is zeker een aanrader. Na een uitgebreide luistersessie ben ik uiteindelijk ook met hele andere spullen naar huis gegaan dan ik van te voren bedacht had om te kopen.
Wel prijzig is wat mij betreft een understatement. De goedkoopste in de pricewatch is 390, en dat is volgens mij nog een overjarig model. Zoveel is een hogere WAF mij niet waard (overigens heeft matchende apparatuur ook mijn voorkeur).
Cap schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:09:
Het is een beetje appels met peren vergelijken in dit geval.

Die slim-line Pioneers zijn klasse-D versterkers, net als hun topmodellen, en kun je niet vergelijken met de klasse A/B Marantzen (en de meeste receivers van de andere merken). Een klasse D versterker heeft een efficientie van meer dan 90% terwijl de andere versterkers niet meer dan 50-75% halen. Dus bij klasse-D wordt bijna al het opgenomen vermogen beschikbaar gesteld aan de luidsprekers. Hierdoor kan de voeding kleiner zijn en, zeker met een stuk of 7 eindtrappen, een heel stuk lichter zijn zonder dat je inlevert op power. Voordeel is ook dat deze apparaten extra zuinig zijn en een stuk minder warm worden, juist door die efficientie.

Niks mis met die Pioneers dus. En een dik metalen frontje of dikker blikstalen behuizing kun je mooier vinden dan een dunne, maar gaat je niks helpen wat betreft geluid, functies of bediening. Gewicht zegt dus zeker niet alles.
Zelfs bij 100% voor klasse D en 50% voor de marantz kom ik dan op 70W voor pioneer, vs 90W voor Marantz. En dat terwijl pioneer 100 wat per kanaal opgeeft en marantz 50. Kan best zijn dat ze de verbruiksgegevens op andere manier bepalen, maar de rekennerd in mij sloeg even alarm. Zie dat op het forum daar ook wel eens over gediscussieerd is link.

Ik vind juist een dun metalen frontje mooier, dat mag ook wat extra kosten, maar wil niet inleveren op kwaliteit. Hoopte op wat mensen die er al eens naar geluisterd hadden om een beetje een idee te krijgen

Tot slot: in een andere advies thread las ik boxen met baspoort aan de voorkant minder plaatsingsgevoelig zijn. Als ik de boxen dicht bij de muur wil plaatsen dus beter boxen met baspoort aan de voorkant?

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik vind metaal in het algemeen ook mooier dan kunststof, maar voor de kwaliteit maakt het verder niks uit, tenzij je van plan bent met je versterker te gaan jongleren ofzo.

Die 70W, ik heb geen idee onder welke omstandigheden ze dat meten? Als de RMS output 100W is dan en nominaal vermogen 100W per kanaal @1kHz, 1% THD, 4Ω, dan is op dat moment een verbruik van 70W natuurlijk onmogelijk. :)

Wat de baspoorten betreft, dat klopt in het algemeen wel, maar er zijn ook boxen die zo getuned zijn dat ze met hun baspoort best dicht bij de muur mogen komen. Maar speakers op minder dan pakweg 20 cm van de muur plaatsen is eigenlijk nooit een goed idee. Er bestaan zelfs speakers met een baspoort die naar onderen straalt, de speaker staat dan natuurlijk op voetjes.

• InEtVa
De richting van de bassport maakt bij kleine bookshelves als deze eigenlijk niet zoveel uit. Ik heb mijn Q Acoustics 2010i 10cm ofzo van de muur afstaan en ik vond ze beter klinken zonder de bijgeleverde plugs dan met. Natuurlijk is het niet de beste plek voor de speaker, maar de bassreflex port maakt niet zoveel uit.

• nietorigineel
  • Niet online
Bedankt voor alle goede tips. Ik ga er nog eens goed over nadenken, en op pad om de verschillende opties eens live te aanschouwen/aanhoren. Laat nog wel even weten wat het geworden is.

• nietorigineel
  • Niet online
Uiteindelijke keuze:

Marantz nr1403 + Dali zensor 1

Nu nog op zoek naar mooie speaker standaards, en nadenken of ik er nog bluray bij wil.
Pagina: 1